A dolgozónak tett ígéretet be kell tartani
Tavaly már szinte minden cégvezetőnek gondot jelentett a munkaerő rendelkezésre állása. A toborzás, kiválasztás, aztán a megtartás napi gyakorlatában azonban a reakciók a változásra lassúak, hiszen ehhez gyakran a vezetői hozzáállásnak és a vállalati kultúrának is változnia kell. A szervezeteken egyre nagyobb a nyomás az átláthatóság, a nyílt kommunikáció irányába, a munka és magánélet egyensúlyba hozására, elsősorban a fiatalabb generációk részéről. Mindezek a témák előkerültek a PPH Media altal kiadott Üzlet es Pszichológia és a Kreatív szervezésében létrejött jobexperience HR és kommunikációs konferencián.


Bencze Róbert a kutatás tapasztalatai közül kiemelte, hogy a válaszadók háromnegyede leginkább Budapesten szeretne dolgozni, és 70% felett van azok aránya, akik gondolkodnak külföldi munkavállalásban is. Elsősorban a karrier és a pénz a döntő a külföldi munkavállalásnál, ugyanakkor a biztosan itthon maradók és biztosan távozni szándékozók között alapvető különbség a karrier gyorsaságának és a személyes fejlődés lehetőségének igénye.

Pénzkidobás a toborzás, beléptetés, ha utána nem törődünk a dolgozóval
Hogy a kommunikáció - kiemelten a belső kommunikáció - valóban transzparens és nyílt legyen, és hogy az employer branding ne csak egy manipulatív eszköz legyen, ennek fontosságáról beszélt Balaton Anita, a Café PR ügyvezető igazgatója. Mint hangsúlyozta a digitalizáció elmosta a határokat a külső és belső kommunikáció között, a dolgozók élnek a véleményalkotás lehetőségével, amit valójában nem lehet hatékonyan korlátozni, így a vállalatok nem tehetik meg, hogy nem foglalkoznak a bent dolgozó emberek véleményével. Balaton Anita a Transbarometer adataira hivatkozott, mely szerint igazi relevanciája a másik munkavállaló véleményének van - 67%-ban -, míg a vezérigazgatók hitelessége mindössze 37%-ot mutatott. Vagyis a kommunikációs stratégiában megfontolandó, hogy nem biztos, hogy a vezetőt kell előtérbe tolni egy kommunikációs kampányban, mert a munkavállalói történetek sokkal erősebben tudnak hatni.
A kutatások általában is azt mutatják, hangsúlyozta a kommunikációs szakember, hogy bizalmi válság van az országok 57%-ában a kormányok, civil szervezetek, cégek és a média felé is. A hitelesség helyreállítása kulcskérdés. Ha keltünk egy várakozást a jelöltben, akkor annak meg kell felelni, a dolgozóknak tett ígéreteket be kell tartani, hogy meg tudják élni a hitelességet. Nem csak megszerezni, hanem megtartani is meg kell a dolgozót, a munkáltatói „gondoskodásnak” a teljes munkavállalói életciklust fel kell ölelnie. Balaton Anita említette, hogy van olyan IT cég a piacon, ahol akár milliós összeget is elköltenek egy munkatárs onboarding folyamatára, de a fél éven belüli 60-70 százalékos fluktuáció azt mutatja, hogy utána viszont nem azt kapják az emberek, amit nekik megígértek. Ez pedig sokmilliós, akár 100 millió forintos pénzkidobást is jelenthet.

A munkáltatói és a fogyasztói márka nincs meg egymás nélkül
Horváth-Magyary Nóra, a K&H kommunikációs igazgatója szerint a munkáltatói és a fogyasztói márka (a termék) mára szorosan összefonódott. A bankfiók például egyszerre kommunikál mindkét irányban, hiszen egyszerre a szolgáltatás helye, ahol az ügyfél találkozik a bankkal, ugyanakkor az alkalmazottaknak pedig a munkahelye. A termék alapján gyakran elképzeljük, hogy milyen lehet az adott cégnél dolgozni; ahogy a munkáltató bánásmódja a dolgozóival arról is információt ad, hogy hogyan fog bánni az ügyfeleivel az adott cég.
A kommunikációs igazgató abban látja a problémát, hogy míg a fogyasztói márka a legtöbb esetben szépen felépített, addig a munkáltatói márka sokkal esetlegesebb, pedig ugyanaz a módszertan működhet mindkettőben. A fontos, hogy az alapérték, amit közvetíteni akarnak vele az következetes és stabil legyen, akkor is, ha más-más helyre kerül a hangsúly az ügyfelek és a dolgozók esetében. A külső kommunikáció erősítheti a belsőt, ha vonzó a munkáltatói márka az duplán hasznos a cégnek, hiszen többen akarnak majd náluk dolgozni, és a nagyobb vonzerő következtében az is többre értékeli a munkahelyét, aki már ott dolgozik.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A dolgozónak tett ígéretet be kell tartani
2. oldal - A megtartás az új toborzás