kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

A HR-es csak porszem a gépezetben, ha leépítésre kerül sor?

Egy szakmai rendezvényen találkoztam egy régi ismerősömmel, aki HR területen dolgozik egy nagy cégnél. Megörültünk egymásnak, de fáradtnak, gondterheltnek tűnt. Elmesélte, hogy sajnos most olyan munkát végez, ami nagyon nyomasztja, de a felelőssége is nagy. Szomorúan mesélte, hogy leépítés miatt sorra gyártja az ezzel kapcsolatos dokumentációkat. Nagyon nyugtalanítja, hogy a dolgozók tőle kérdezgetnek mindenfélét. Mivel ő csak egy „kis porszem a gépezetben” nem tudja, hogy is lesz valójában a folyamat. Rosszul érzi magát a szituációban, mert érzi, hogy az embereknek több törődésre és információra lenne szükségük, de nem tőle.

Ma a vezetők a leépítés folyamatát még mindig operatív szinten kezelik: mikor, mi fog történni és milyen dokumentumok átadására kerüljön sor. Célként pedig olyan dolgokat fogalmaznak meg, mint például a sikeres elhelyezkedés, vagy érezzék a munkavállalók, hogy gondoskodunk róluk. Ha jobban belegondolunk ezek inkább eredmények, mint célok.

Azt tapasztaljuk, hogy amit ma a cégek célként fogalmaznak meg egy leépítéssel kapcsolatban, azok valójában egy komplex gondoskodó leépítő program eredményei közé kell, hogy tartozzanak. A valódi cél a cég jövőjére vonatkozik, ami stratégiai szinten kell, hogy megszülessen, mint például:


  • a változást a lehető legjobban élje át a szervezet,
  • a bennmaradó állomány elköteleződése és bizalma ne csorbuljon,
  • a cégtől ne riassza el az új, kapcsolódni kívánó munkaerőt sem,
  • vagy, hogy a cég ne veszítsen ügyfelet még abban az esetben sem, ha gyárbezárásról van szó, hiszen a márkanév megmarad.


Nagyon fontos kérdés, hogyha nem végleges bezárásról van szó, akkor mi lesz az ott maradó állománnyal? Mi lesz a cég ügyfeleivel, piacával? Ők is olvasnak híreket és ők is embere. Feléjük mikor és mit kommunikál a cég? Vagy hagyjuk, míg a bizonytalanság ott is felüti a fejét és más üzleti partnert keresnek? És mit szól mindehhez a munkaerőpiac?

Milyen témákban kell stratégiai szintű döntést hoznia a munkáltatónak egy outplacement során?

1. Külső és belső kommunikáció. Mit? Mikor? Hogyan? - A cég működését figyelembe véve pontosan meg kell határozni, hogy kinek, mikor, milyen tartalommal beszélünk az elbocsátásról. Már az előkészítés során érdemes kialakítani a cég külső és belső kommunikációs stratégiáját. Külső kommunikáció esetén például gondolni kell a cég ügyfeleire, partnereire is. A belső kommunikációnál pedig a vezetőket fel kell készíteni az elbocsátások közlésére, illetve fokozott figyelmet kell fordítani a bent maradó munkatársakra is.

2. Változások kezelése a szervezeten belül. Számba kell venni a leépítéssel járó hatásokat a szervezetre; szellemi, pszichikai szinten és a munkafolyamatokra vonatkozóan is.

3. Leépített állomány számára nyújtott segítség, azaz maga az outplacement program. Ez a témakör több elemből áll, az igényeknek megfelelően kell illeszteni, mert több eszközzel segíthetjük az állományt. Így lehet a legkönnyebben elérni, hogy az elbocsátott munkavállaló valóban elégedett legyen, hiszen azt kapja, amire szüksége van. Például vállalkozás indítását segítő tanácsadást, vagy munkajogi kérdésekben nyújtott segítséget vagy átképzést, egyéni vagy csoportos tanácsadást, amely karriertervezéstől az aktív álláskeresésig tart.

4. Testreszabott megoldások - Ahhoz, hogy az outplacement igazán sikeres legyen, azt a cég igényeire és lehetőségeire kell szabni. A legfontosabb tényezők a pénzügyi keret, az időtartam és egyéb speciális elemek, amik befolyásolhatják a projekt sikerességét.

Ezért meg kell fogalmazni, hogy stratégiai szinten mi a célja a programnak.

Nem könnyű ebben a folyamatban mindent átgondolni egy vezetőnek, hiszen őt is megérinti, megviseli a dolgozók elvesztése. Nem beszélve a felelősségről, ami a döntéssel rá hárul, hiszen minden név mögött ismer egy személyes történetet. Szervezeti szinten igyekszenek minél hamarabb túlesni ezen a folyamaton. Egy leépítés éppen úgy része a HR folyamatoknak, mint a toborzás-kiválasztás vagy a beillesztő program.

Sőt, még több felelősséget, emberséget igényel, amit egy objektív, külső szakmai támogató komplexen tud nyújtani egy gondoskodó leépítő programban.

Hadas-Hajdu Helga
outplacement szakértő, karrier coach

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki?

A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk

A HR vezetők tizede váltott egy év alatt munkahelyet

Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk

Közel húszezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban - ez csak a kezdet?

Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén még... Teljes cikk