kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve
A szerzőről ▼

A HR-es fejleszti a saját vezetőjét is

A változások menedzseléséhez, akkor is ha azok pozitív irányba mutatnak, mert mondjuk egy cég növekedéséből erednek, nem kevés kitartásra, találékonyságra és leginkább fejlesztésre, képzésre van szükség, hogy az összes érintett számára elviselhető és élhető legyen a folyamat. Mindebben komoly szerepe van a HR-vezetőnek és az őt támogató cégvezetőnek is, mert ha például ez utóbbi támogatása hiányzik, az nagyon megnehezítheti mindenki helyzetét. Éppen ezért a HR-esnek a vezetőt is fejlesztenie kell, hogy aztán a változásra felkészülten tudjon kommunikálni beosztottaival, illetve helyzetekre reagálni.

A személyzetfejlesztői szemlélet szükségességéről beszélt a Personal Hungary szakkiállításon Tőzsér Judith a Kayser Automotive Systems HR-vezetője. A cég rövid idő alatt 140-es létszámról körülbelül a háromszorosára bővült, így kihívást jelent ennek a gyors ütemű változásnak a menedzselése. Korábban a cégnek nem volt HR-ese, el voltak osztva a munkaügyi adminisztratív feladatok. A terjeszkedés azonban maga után vonta a pozíció szükségességét, illetve a HR-feladatok fókuszát, hiszen a dolgozók jólléte is fontos ahhoz, hogy a cég meg tudjon felelni a minőségi követelményeknek. (A cégnél jelenleg 2 HR-specialista, 1 tréner és 6 operátor dolgozik.)


Kommunikáció és motiváció



Az alkalmazottakat például alapvetően motiválja, ha úgy érzik kommunikálnak velük, meghallgatják őket. A kommunikáció pedig a megértés alapja, ettől várható, hogy a termelésben dolgozók, a műszakvezetők és a felsővezetők értsék egymást. A képzés, a fejlesztés lényege, hogy ne csak a cégnek, hanem az egyénnek is jó legyen, az egyéni fejlődését is szolgálja, és ezt érezze is.

A cégnél több olyan eszközt is bevezettek, amivel bevonják és elismerik a dolgozókat, mondta Tőzsér Judith. Ilyen például az „Akikre büszkék vagyunk” fal, vagy gyűjtik a gyártási folyamatokkal kapcsolatban érkező ötleteket is, amelyeket kiértékelnek, és amelyik bevezetésre kerül, azért az adott munkavállaló jutalmat is kap. Célokat tűznek ki a dolgozók elé, megnézik, hogy ezek eléréséhez milyen kompetenciákra van szüksége, miket kell fejleszteni. Ha van karrier és jövőkép, akkor a dolgozó motivált tud maradni.

Az új dolgozók beillesztése a szervezetbe, főleg ha sokan érkeznek, komoly feladat. Erre a cégnél új módszert találtak ki, mert a korábbi eljárás, mely szerint azonnal beállították őket a gyártásba azzal, hogy majd élesben betanulnak, nem működött. Így felvételük után az első három hétben egy tanműhelyben tanulnak, operátor mentorok segítségével, aminek következtében már megfelelő magabiztossággal tudnak bekapcsolódni a valódi termelő munkába.


A vezető mint személyzetfejlesztő



Hogy a befektetett munka és energia megtérül az abból derül ki, hogy kisebb a fluktuáció, növekszik a termelékenység és a gyártási folyamatban kevesebb a selejt. A vezetői példamutatás és elkötelezettség kulcskérdés, ugyanis, ha a többiek látják, hogy a cégvezető hajlandó változtatni, ő maga is részt venni a tréningeken, képzéseken, akár bizonyos helyzetekben megnyílni a közösség előtt, akkor a többiek hozzáállása is igazodik az elvárásokhoz. A vezető maga is személyzetfejlesztő munkát végez, hiszen tetteivel, döntéseivel tartja szinten a motivációt vagy akár teheti tönkre azt.

A HR-vezetőnek a beavatkozási szinteket kell azonosítania, kiépítenie a bizalmat, hogy a beosztottak és a vezetők egyaránt tudjanak hozzá fordulni. A feladatuk pedig annál könnyebb, minél jobban bevonja őket a cégvezetés a célokba, döntéshozatali folyamatokba. A HR-es olyan, mint egy 24 órás vérnyomásmérő, mondta Tőzsér Judith, ki kell mennie az emberek közé, ahol néhány mondatból is következtethet a hangulatra, az esetleges konfliktusokra, amelyekre ha hamar fény derül, hamarabb lehet megoldani is őket.

Erre az egyik eszköz, hogy kézben tartják az információáramlást, folyamatos a kommunikáció. Például az egyes változások meglépésekor gyártájékoztatókat tartanak, ahol elmagyarázzák, hogy milyen változások fognak történni és miért. Kapcsolják a múlthoz, az eddig történt lépésekhez, amelyek a változás szükségességéhez vezettek, és a jövőhöz is, hogyan fogják elérni és mi vele a cél. Ezzel is csökkenthető a félelem az ismeretlentől, amely általában az ilyen változásokkal jár. Hiszen így az információval kompetenciák is kerülnek az egyén kezébe, hogy megbirkózzon a helyzettel, ha a célt látja, és a saját szerepét benne. Ilyenkor visszacsatolásra is van lehetőség, hiszen a HR és a vezetőség sem vesz észre mindent, amire a dolgozók felhívhatják a figyelmet. Mindezen szükségletek kielégítése a összecseng a rendszerszemléletű vezetés elemeivel is, amelyről az ezt a beszélgetést is moderáló Bodó Péter beszélt korábban. Ahol is a rendszert az alapvető emberi szükségletek építik fel, mint egy Maslow-piramist, hierarchikus sorrendben. Melyek közül a legalapvetőbb és legerősebb az odatartozás igénye, majd az elismerés iránti igény, amely alapvető szükségleteket elégítik ki a korábban már részletezett technikák a cégen belüli kommunikációban és motivációs eszközök segítségével. Nagyon fontos tekintetbe venni, hogy minden intézkedés értelmi és érzelmi szinten egyaránt hat, így az emberek reakcióit figyelembe kell venni a döntések meghozatalánál.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk

A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene

„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk

"Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát?

Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk