Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 9 éve

A HR-es fejleszti a saját vezetőjét is

A változások menedzseléséhez, akkor is ha azok pozitív irányba mutatnak, mert mondjuk egy cég növekedéséből erednek, nem kevés kitartásra, találékonyságra és leginkább fejlesztésre, képzésre van szükség, hogy az összes érintett számára elviselhető és élhető legyen a folyamat. Mindebben komoly szerepe van a HR-vezetőnek és az őt támogató cégvezetőnek is, mert ha például ez utóbbi támogatása hiányzik, az nagyon megnehezítheti mindenki helyzetét. Éppen ezért a HR-esnek a vezetőt is fejlesztenie kell, hogy aztán a változásra felkészülten tudjon kommunikálni beosztottaival, illetve helyzetekre reagálni.

A személyzetfejlesztői szemlélet szükségességéről beszélt a Personal Hungary szakkiállításon Tőzsér Judith a Kayser Automotive Systems HR-vezetője. A cég rövid idő alatt 140-es létszámról körülbelül a háromszorosára bővült, így kihívást jelent ennek a gyors ütemű változásnak a menedzselése. Korábban a cégnek nem volt HR-ese, el voltak osztva a munkaügyi adminisztratív feladatok. A terjeszkedés azonban maga után vonta a pozíció szükségességét, illetve a HR-feladatok fókuszát, hiszen a dolgozók jólléte is fontos ahhoz, hogy a cég meg tudjon felelni a minőségi követelményeknek. (A cégnél jelenleg 2 HR-specialista, 1 tréner és 6 operátor dolgozik.)


Kommunikáció és motiváció



Az alkalmazottakat például alapvetően motiválja, ha úgy érzik kommunikálnak velük, meghallgatják őket. A kommunikáció pedig a megértés alapja, ettől várható, hogy a termelésben dolgozók, a műszakvezetők és a felsővezetők értsék egymást. A képzés, a fejlesztés lényege, hogy ne csak a cégnek, hanem az egyénnek is jó legyen, az egyéni fejlődését is szolgálja, és ezt érezze is.

A cégnél több olyan eszközt is bevezettek, amivel bevonják és elismerik a dolgozókat, mondta Tőzsér Judith. Ilyen például az „Akikre büszkék vagyunk” fal, vagy gyűjtik a gyártási folyamatokkal kapcsolatban érkező ötleteket is, amelyeket kiértékelnek, és amelyik bevezetésre kerül, azért az adott munkavállaló jutalmat is kap. Célokat tűznek ki a dolgozók elé, megnézik, hogy ezek eléréséhez milyen kompetenciákra van szüksége, miket kell fejleszteni. Ha van karrier és jövőkép, akkor a dolgozó motivált tud maradni.

Az új dolgozók beillesztése a szervezetbe, főleg ha sokan érkeznek, komoly feladat. Erre a cégnél új módszert találtak ki, mert a korábbi eljárás, mely szerint azonnal beállították őket a gyártásba azzal, hogy majd élesben betanulnak, nem működött. Így felvételük után az első három hétben egy tanműhelyben tanulnak, operátor mentorok segítségével, aminek következtében már megfelelő magabiztossággal tudnak bekapcsolódni a valódi termelő munkába.


A vezető mint személyzetfejlesztő



Hogy a befektetett munka és energia megtérül az abból derül ki, hogy kisebb a fluktuáció, növekszik a termelékenység és a gyártási folyamatban kevesebb a selejt. A vezetői példamutatás és elkötelezettség kulcskérdés, ugyanis, ha a többiek látják, hogy a cégvezető hajlandó változtatni, ő maga is részt venni a tréningeken, képzéseken, akár bizonyos helyzetekben megnyílni a közösség előtt, akkor a többiek hozzáállása is igazodik az elvárásokhoz. A vezető maga is személyzetfejlesztő munkát végez, hiszen tetteivel, döntéseivel tartja szinten a motivációt vagy akár teheti tönkre azt.

A HR-vezetőnek a beavatkozási szinteket kell azonosítania, kiépítenie a bizalmat, hogy a beosztottak és a vezetők egyaránt tudjanak hozzá fordulni. A feladatuk pedig annál könnyebb, minél jobban bevonja őket a cégvezetés a célokba, döntéshozatali folyamatokba. A HR-es olyan, mint egy 24 órás vérnyomásmérő, mondta Tőzsér Judith, ki kell mennie az emberek közé, ahol néhány mondatból is következtethet a hangulatra, az esetleges konfliktusokra, amelyekre ha hamar fény derül, hamarabb lehet megoldani is őket.

Erre az egyik eszköz, hogy kézben tartják az információáramlást, folyamatos a kommunikáció. Például az egyes változások meglépésekor gyártájékoztatókat tartanak, ahol elmagyarázzák, hogy milyen változások fognak történni és miért. Kapcsolják a múlthoz, az eddig történt lépésekhez, amelyek a változás szükségességéhez vezettek, és a jövőhöz is, hogyan fogják elérni és mi vele a cél. Ezzel is csökkenthető a félelem az ismeretlentől, amely általában az ilyen változásokkal jár. Hiszen így az információval kompetenciák is kerülnek az egyén kezébe, hogy megbirkózzon a helyzettel, ha a célt látja, és a saját szerepét benne. Ilyenkor visszacsatolásra is van lehetőség, hiszen a HR és a vezetőség sem vesz észre mindent, amire a dolgozók felhívhatják a figyelmet. Mindezen szükségletek kielégítése a összecseng a rendszerszemléletű vezetés elemeivel is, amelyről az ezt a beszélgetést is moderáló Bodó Péter beszélt korábban. Ahol is a rendszert az alapvető emberi szükségletek építik fel, mint egy Maslow-piramist, hierarchikus sorrendben. Melyek közül a legalapvetőbb és legerősebb az odatartozás igénye, majd az elismerés iránti igény, amely alapvető szükségleteket elégítik ki a korábban már részletezett technikák a cégen belüli kommunikációban és motivációs eszközök segítségével. Nagyon fontos tekintetbe venni, hogy minden intézkedés értelmi és érzelmi szinten egyaránt hat, így az emberek reakcióit figyelembe kell venni a döntések meghozatalánál.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés

Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk

Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?

A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk

Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője

A HR szakembereknek részt kell venniük az üzleti stratégiaalkotásban, ennek érdekében érdekében szükséges az üzleti gondolkodás fejlesztése, hogy... Teljes cikk