Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 10 éve

A HR-nek minden eladható?

Elsősorban a hazai, multinacionális közép- és nagyvállalatok HR vezetői jelentik a HR szolgáltatói piac célközönségét. A magyar kis- és középvállalatok legfeljebb egy-egy elemet vesznek meg a szolgáltatók termékeiből, de leginkább kivárnak. Megvárják azt, amikor már elterjedt, népszerű, bevált lesz egy-egy módszer, vagy termék, és csak utána engedik a vállalatuk közelébe a szolgáltatót.

HR, mint végfelhasználó

A szolgáltatás vásárlásakor leginkább a szervezeti oldalon ülő HR-es azt szeretné, ha gyorsan, olcsón és minimális extra ráfordítással szerezhetne segítséget a munkájához. Ezért fordulnak fejvadászhoz, munkaerő-közvetítőhöz, vagy akár kölcsönzőhöz a HR osztályok vezetői. Ilyenkor a szakértelmet, a gyorsaságot, a piaci tapasztalatot veszik meg, megbízóként, vagy olyan szeretnének tudást akarnak megkapni, amelyhez hosszú hónapok tanulása, termékfejlesztése révén jutna csak a cég. Ezért bízzák sokan például a Cafetéria rendszerük kidolgozását, bevezetését külső cégre, ezért adnak ki rendezvényeket a HR vezetők. Ebbe a körbe tartozik a HR folyamatok kiszervezése is. A bérezést, a munkaügyi ügyintézést sok helyen szolgáltatók kapják meg, illetve sok olyan multinacionális vállalat is működik már idehaza, amelynél végül a teljes HR szervezetet kiadják egy, a szolgáltatását ügyesen értékesítő vállalatnak.

A HR-rel kapcsolatos, általános és munkajogi, illetve a közvetlenül csak számukra használható tréningek, szakmai képzések fajtái is számtalanok. Kínálnak számukra video-interjút, kompetencia-alapú kiválasztási metodikákat, iskolarendszerű képzéseket. Ez jelenthet egy-egy OKJ-s tanfolyamot, új főiskolai, vagy egyetemi képzést, esetleg MBA-t is.

Az informatikai műveltség és a komputerizált vállalatirányítás elterjedésével párhuzamosan végtelen mennyiségű HR szoftver közül választhat a HR vezető. Többnyire majdnem mind kompatibilis egymással, és hasonló alaptermékekről van szó, persze nem mindegy, hogy a dobozos termék megvásárlása után mennyire engedi a szolgáltató a termékét a megbízó kívánalmainak megfelelően összenyirbálni. A web-alapok és a felhasználóbarát működésmód azért minden terméknél ma már alapkövetelmény.

A tesztek is külön szolgáltatói körből vásárolhatók meg. Általában a HR vezető az addig megszokott, vagy a cég policy-jába belefoglalt, központi megrendelésű teszteket használja, de ha van rá mód, akkor a vezetők szeretnek kísérletezgetni, a szolgáltatók pedig ilyenkor tömegével viszik a jobbnál jobb csomagokat. Van, aki az általános személyiség-orientált pszichológiai tesztekre, van, aki a speciálisan munkapszichológiai tesztre esküszik. Van olyan megrendelő, aki a kompetencia-alapú, és van, aki az attitűd-alapú teszteket szereti. Rengeteg teszt van, rengeteg szolgáltatóval.

B2B: amikor a HR vezető csak közvetít

Optimális esetben, ha felmerül a cég működésében valamilyen probléma, és ha az adott vállalatban partnere a felső vezetésnek a HR, akkor tőle is kérnek megoldást erre az elakadásra. Ekkor a HR vezető vagy megpróbálja saját erőből diagnosztizálni és javaslatait megtéve megoldani a problémát, vagy külső megoldót keres. A válság-terhelt időben ilyenkor tucatszám jelentkeznek szervezet-fejlesztők, válságmenedzserek, akik jobb-rosszabb minőségű munkáikkal próbálnak segíteni az adott cégnek.
Egy-egy tehetősebb megrendelő esetén ilyenkor vásárol a cég értékesítési, kommunikációs, csoport- és csapatépítő tréningeket, ha szükséges ügyfélszolgálat-támogató, hatékonyság-növelő és költségcsökkentő tréningeket. De ebbe a körbe tartoznak az interaktív játékok, szimulációk, az életvezetési programok, retorikai, bioenergetikai és a revitalzációs tréningek is.

A cégen belüli anomáliákat különböző szervezeti kutatásokkal, feltérképezésekkel fedik fel a szolgáltatók, ha van rá forrása a megrendelőnek. Kutatnak ma, Magyarországon vezetői stílust, vállalati kultúrát, szinergiát, tudás-térképet, informális hálózatot, termelési hatékonyságot, mozdulat-hatékonyságot, és például lehet modernizáltatni az egész szervezetet.

Be lehet vezetni korszerű e-learning rendszereket, illetve egyéb, távoktatási módszerekkel is meg lehet támadni a dolgozókat és egyenként be is lehet őket iskolázni a legmodernebb szoftverfelhasználói szaktanfolyamra.

Ha nincs szükség az extra probléma-megoldásra, akkor is felmerül egy csomó olyan lehetőség, amikor a HR a vásárló, de a különböző osztályok, szervezeti egységek a felhasználók.
Ilyen eset a teljes, képzési paletta. Nyelvtanfolyamok, különböző, szakmai tréningek, külső szolgáltató által nyújtott képzések egész sora kel el a HR szolgáltatói piacon. Ebbe a körbe tartozik a minőségbiztosítási képzés és a balesetvédelmi oktatás megszervezése is.

Pályázatírók szolgáltatásait is a HR vezetők szokták vásárolni, és a munkaegészségügyi ellátások megszervezéséért is általában ők a felelősek.

De, mint viszonteladók, a HR vezetőkhöz futnak a munkavállalói bank-szolgáltatások ajánlatai, a különböző média-felületek reklámszerződési ajánlatai és az adatbázis-építő cégek szolgáltatási csomagjai is.

Amit a vásárra visznek

A HR szakma most már Magyarországon is rendez olyan szakmai kiállítást, vásárt, ahol lehetőségük van a piaci résztvevőknek találkozni, megismerni egymás termékeit, illetve akár üzletet is lehet kötni.

A Personal Hungary rendezvényen leginkább a megismerés, a bemutatkozás lehetősége merül föl, mivel, a tavalyi eredményeket tekintve a látogatók főleg a munkatársi-beosztotti szintről érkeztek. Ők az első akadály, amit a szolgáltatónak le kell küzdenie, az ő érdeklődésüket kell leginkább felkelteniük, hogy utána a HR vezetőhöz is eljuthasson a bemutatkozásuk.

Összehasonlítottuk ugyanennek a vásárnak a svájci rendezvényén megjelenő szolgáltatókat a hazai piaccal.

A Personal Hungary-n 2009-ben elsősorban a direkt HR tanácsadással foglalkozó szervezetek voltak jelen. Fejvadászok, munka-közvetítők, kölcsönzők, a fejlesztéssel foglalkozó szervezet-fejlesztők, az állásportálok képviselő. Ezen kívül a hagyományos, HR-es eszközök közé bekerült HR-szoftverek fejlesztői és értékesítői közül is jó néhányan jelentek meg. A tréningcégek, a tesztekkel foglalkozók pedig szinte teljes létszámban kivonultak erre a vásárra.

Sok adminisztrációs, bér és munkaügyi szolgáltatást, illetve adminisztratív HR-outsourcing-megoldást kínáló vállalattal is találkozhatott a látogató. Jelen voltak kiadók, HR-es témájú, napi, heti, havi illetve különféle periodikában kiadott, papír alapú és netes fórum képviselői. Szakkönyvek, szakfolyóiratok kiadói is megtalálhatók voltak a standok közt.

Magyar specialitás a béren kívüli juttatásokra szakosodott teljes iparág nagy létszáma. Minden, ami a cafetériával kapcsolatos, felülreprezentált. Tanácsadók, adminisztratív támogatók, utalványértékesítők, pénztárak egyaránt találhatók voltak a kiállítók közt.

Képviseltették magukat kormányzati és civil munkaügyi szervezetek, szervek, módszertani központok is.
Bizonyára a multinacionális vállalatoknál létező dress-code betartásának segítése vezette a HR szakkiállításra a megjelent egyetlen szabóságot is.

Svájcban, az idén megrendezésre kerülő HR-es szakvásáron sok tekintetben hasonló kiállítói csoporttal találkozhatunk.
Főleg tanácsadók, fejvadászok, toborzók, munkaerő-kölcsönzők, coachok, szervezetfejlesztők, outplacement-szakértők állítanak ki.

Itt is találhatunk jó pár HR-szoftverrel dolgozó céget, itt azonban világcégek is képviseltetik magukat. Svájcban is sok adminisztrációs outsourcinggal, vagy annak valamely tevékenységével foglalkozó cég állít majd ki. Nyelviskolák standjaival, munkavédelemmel, speciális, menedzser-képzéssel foglalkozó céget is találhat a kilátogató. Az e-learning az alpesi országban is népszerű, csakúgy, mint a netes állásbörzék. Tréningcégek is kivonulnak majd, amelyek közt még outdoor tréninget kínálót is találunk, amely a hazai gyakorlatból már szinte teljesen eltűnt.

Ehhez kapcsolódóan néhány utazási irodát is lehet majd találni a kiállítók közt. Amiben más, vagy több a svájci kiállítás, illetve maga a HR-piac a világ leggazdagabb országában, az egyrészt a munkavállalói biztonság támogatása, másrészt a szakképzés szerepének a fontossága, harmadrészt a munka-egészségügy hangsúlya.

Rengeteg biztosító jelenik meg a svájci HR piacon és nyújt szolgáltatást. Csomagokat állítanak össze a munkavállalók mindenféle rizikófaktoraira, és bizonyára meg is találják a megfelelő keresletüket, különben nem lenne ez a munkaadói gondoskodás ennyire népszerű.

A másik, ehhez szorosan kapcsolódó szolgáltatói kör a munkaegészségügyi, úgynevezett "Gesundheitsmanagement", az egészségügy-menedzsment szolgáltatói köre. Ebbe a foglalkozás-egészségügytől a szűrésig, a rekreációs masszázstól, a sportig, a hozzátartozók egészségügyi ellátásáig sok minden belefér, és mivel sokan jelentek meg a HR-es szakkiállításon, ezért feltételezhető, hogy jelentős részesedésük van a HR piacon.
A harmadik, jelentős tényező a svájci HR-es piacon a képzés, azon belül is a szakképzés köré épült. Itt nemcsak a menedzser, illetve a HR-esnek szóló szakmai továbbképzések, hanem a szakképző iskolák, a szakképző főiskolák is jelentős számú résztvevői a szakkiállításnak. Annyira jelentős területe ez a svájci HR piacnak, hogy még a szakképzéssel foglalkozó állami szerv is megjelenik egy HR-es kiállításon.

Végezetül egy fontos, de a magyar piacon még kevés figyelmet kapó szegmens jelenlétére hívnánk fel a figyelmet. Ez pedig a professzionális gyerekfelügyelő cégek megjelenése a svájci HR-piacon. Idehaza még nem jelentek meg a HR-rel összefüggésben a kínálati oldalon a gyerekcsőszök, pedig biztos lenne kereslet erre a szolgáltatásra.
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter