A kismamák rejtett tartalékot jelentenek munkaerőhiány esetén
„Amikor a gyermekem 2 éves lett, szerettem volna visszatérni a munkahelyemre. Felvettem a kapcsolatot a munkáltatómmal, többször is próbálkoztam e-mailben, telefonon is, de sokadszori üzenetemre sem kaptam választ a HR-től. Végül személyesen kerestem fel munkáltatómat, ahol közölték, hogy a korábbi munkakörömbe nem tudok visszatérni. Felajánlottak egy másik pozíciót, ami viszont telephelyváltással járt, de ezt sajnos nem tudtam volna kivitelezni. Így elbocsátottak.”
Vajon mit tehetett volna ez a munkaadó azért, hogy ez a kismama újra teljes értékű munkavállaló legyen visszatérése után? Munkáltatóként kiszámoltuk már, hogy mennyibe kerül az új munkaerő megtalálása és beillesztése? Vagy nem megfelelő elbocsátás esetén mennyit romolhat a cég image egy kismama online tapasztalatmegosztásával?
Közhely, de a probléma gyökere itt is a kommunikáció. Ugyanis az esetek többségében sajnos semmilyen kommunikáció nem történik a munkáltató és a kismama között. Ez nyilvánvalóan bántja a kismamákat, hiszen nincsenek meg a visszatérés keretei, senki nem érdeklődik utánuk, nincs kapcsolatuk a cégükkel. Ebből eljuthatnak a „már nincs is semmi keresnivalóm ott”- érzésig. Így egy jó, értékes munkavállalót veszíthet a cég.
A munkaadó számára pedig azért nehéz ez a változás, mert egy teljes értékű, már a csapatban megszokott embert veszítenek el, időszakosan pótolniuk kell, és van, hogy annyi idő telik el a visszatérésig, hogy már nem tudják integrálni a szervezetbe, nem merik szakmailag kockáztatni a visszavételt – vagy egyszerűen csak mindez túl sok idő, pénz, energia lenne. Pedig az ilyen esetekben nem feltétlenül az elbocsátás az ésszerű lépés, számos egyéb megoldás is létezik – ha erre előre tervezetten készülnek.
7 tipp a munkáltató és a kismama közti hatékony kommunikációhoz
1. Bizalmas, őszinte kommunikáció a várandósságról és a még munkában töltött időről.
2. A munkáltató tartsa bent a kismamát a szervezet körforgásában. Alakítson ki egy felületet, ahol informálódhat, kapcsolatot teremthet kollégáival. Például egy rendszeresen kiküldött hírlevélből folyamatosan tájékozódhat a szervezetben történő változásokról.
3. Legyen szervezett fórum, például kismama klub, ahol a kismamák személyesen találkozhatnak a bent maradt munkatársaikkal, egymással, és hasznos információkat kaphatnak akár a visszatérésről, akár csak a szervezet jelenlegi helyzetéről.
4. Hívják meg a kismamákat minden céges rendezvényre, még akkor is, ha csak egy egészségügyi szűrésről van szó. Bármi, ami a dolgozók számára elérhető, az a kismamák számára is legyen az.
5. A munkáltató segítse a kismama munkába való visszatérését, alakítson ki a beillesztő programhoz hasonló, integráló programot. Itt ne a munkavégzésre és a feladatokra fókuszáljanak még, hanem először inkább lelki, életvezetési tanácsokkal lássa el. Ennek formája lehet például az is, ha fizetésen kívüli juttatásként egy coachot is választhat a visszatérő munkavállaló.
6. Próbáljanak kompromisszumot kötni a munkaidővel kapcsolatban. Érthető, ha egy munkába visszatérő kismama kezdeti időben nem tud teljes főállásban dolgozni. Gondolkozzunk el azon, hogy részmunkaidőben is el tudja-e végezni a munkáját? Tudna-e otthon is dolgozni? Ha nem, milyen megoldás tudnánk neki kínálni, ami a kismama igényeinek is megfelel, és a cégnek sem veszteséges?
7. Ha a munkáltatónak nincs lehetősége a visszatérő kismamát a saját szervezetébe visszavenni, kommunikálja ezt felé időben, őszintén. Segítse őt egy gondoskodó leépítő programmal, hogy könnyen vissza tudjon térni a munka világába.
Természetesen nemcsak a munkaadónak fontos ez a szemléletváltás, hanem a munkavállaló, a visszatérő kismama hozzáállása is fontos ebben a párbeszédben.
5 tipp anyáknak a munkáltatóval való kommunikációra
1. Várandósság bejelentése időben.
2. Időben egyeztetni, hogy előreláthatólag meddig tudok dolgozni? Betanítás a helyemre szükséges-e?
3. Előzetes egyeztetés a majdani visszatérésről: a cég és a dolgozó tervei, lehetőségei.
4. Kapcsolatápolás a céggel: képzések, programok, céges események aktív látogatása, de minimum folyamatos kapcsolattartás a kollégákkal.
5. Konkrétumok, visszatérés folyamatának megbeszélése a munkáltatóval: mikor, milyen formában, milyen feltételekkel?
A kismamákban rejtett tartalék van a munkaerőhiány megoldására, sokan mégsem gondolnak rájuk. Fókuszáljunk munkaadóként az előnyökre: erősek logisztikában, hatékonyan tudják beosztani az idejüket és az otthoni munkavégzés még költséghatékony is lehet. A közös keretek tisztázása mindkét fél számára fontos. De ne felejtsük, nem működik a kölcsönös bizalom és kapcsolattartás nélkül.
Hadas-Hajdu Helga – outplacement szakértő
Gégöl Júlia – pszichológus, karrier coach
Job Evolution Nonprofit Kft.
Közhely, de a probléma gyökere itt is a kommunikáció. Ugyanis az esetek többségében sajnos semmilyen kommunikáció nem történik a munkáltató és a kismama között. Ez nyilvánvalóan bántja a kismamákat, hiszen nincsenek meg a visszatérés keretei, senki nem érdeklődik utánuk, nincs kapcsolatuk a cégükkel. Ebből eljuthatnak a „már nincs is semmi keresnivalóm ott”- érzésig. Így egy jó, értékes munkavállalót veszíthet a cég.
A munkaadó számára pedig azért nehéz ez a változás, mert egy teljes értékű, már a csapatban megszokott embert veszítenek el, időszakosan pótolniuk kell, és van, hogy annyi idő telik el a visszatérésig, hogy már nem tudják integrálni a szervezetbe, nem merik szakmailag kockáztatni a visszavételt – vagy egyszerűen csak mindez túl sok idő, pénz, energia lenne. Pedig az ilyen esetekben nem feltétlenül az elbocsátás az ésszerű lépés, számos egyéb megoldás is létezik – ha erre előre tervezetten készülnek.
7 tipp a munkáltató és a kismama közti hatékony kommunikációhoz
1. Bizalmas, őszinte kommunikáció a várandósságról és a még munkában töltött időről.
2. A munkáltató tartsa bent a kismamát a szervezet körforgásában. Alakítson ki egy felületet, ahol informálódhat, kapcsolatot teremthet kollégáival. Például egy rendszeresen kiküldött hírlevélből folyamatosan tájékozódhat a szervezetben történő változásokról.
3. Legyen szervezett fórum, például kismama klub, ahol a kismamák személyesen találkozhatnak a bent maradt munkatársaikkal, egymással, és hasznos információkat kaphatnak akár a visszatérésről, akár csak a szervezet jelenlegi helyzetéről.
4. Hívják meg a kismamákat minden céges rendezvényre, még akkor is, ha csak egy egészségügyi szűrésről van szó. Bármi, ami a dolgozók számára elérhető, az a kismamák számára is legyen az.
5. A munkáltató segítse a kismama munkába való visszatérését, alakítson ki a beillesztő programhoz hasonló, integráló programot. Itt ne a munkavégzésre és a feladatokra fókuszáljanak még, hanem először inkább lelki, életvezetési tanácsokkal lássa el. Ennek formája lehet például az is, ha fizetésen kívüli juttatásként egy coachot is választhat a visszatérő munkavállaló.
6. Próbáljanak kompromisszumot kötni a munkaidővel kapcsolatban. Érthető, ha egy munkába visszatérő kismama kezdeti időben nem tud teljes főállásban dolgozni. Gondolkozzunk el azon, hogy részmunkaidőben is el tudja-e végezni a munkáját? Tudna-e otthon is dolgozni? Ha nem, milyen megoldás tudnánk neki kínálni, ami a kismama igényeinek is megfelel, és a cégnek sem veszteséges?
7. Ha a munkáltatónak nincs lehetősége a visszatérő kismamát a saját szervezetébe visszavenni, kommunikálja ezt felé időben, őszintén. Segítse őt egy gondoskodó leépítő programmal, hogy könnyen vissza tudjon térni a munka világába.
Természetesen nemcsak a munkaadónak fontos ez a szemléletváltás, hanem a munkavállaló, a visszatérő kismama hozzáállása is fontos ebben a párbeszédben.
5 tipp anyáknak a munkáltatóval való kommunikációra
1. Várandósság bejelentése időben.
2. Időben egyeztetni, hogy előreláthatólag meddig tudok dolgozni? Betanítás a helyemre szükséges-e?
3. Előzetes egyeztetés a majdani visszatérésről: a cég és a dolgozó tervei, lehetőségei.
4. Kapcsolatápolás a céggel: képzések, programok, céges események aktív látogatása, de minimum folyamatos kapcsolattartás a kollégákkal.
5. Konkrétumok, visszatérés folyamatának megbeszélése a munkáltatóval: mikor, milyen formában, milyen feltételekkel?
A kismamákban rejtett tartalék van a munkaerőhiány megoldására, sokan mégsem gondolnak rájuk. Fókuszáljunk munkaadóként az előnyökre: erősek logisztikában, hatékonyan tudják beosztani az idejüket és az otthoni munkavégzés még költséghatékony is lehet. A közös keretek tisztázása mindkét fél számára fontos. De ne felejtsük, nem működik a kölcsönös bizalom és kapcsolattartás nélkül.
Hadas-Hajdu Helga – outplacement szakértő
Gégöl Júlia – pszichológus, karrier coach
Job Evolution Nonprofit Kft.
Ön gond nélkül vissza tudott térni a munkahelyére gyed/gyes után?
Legutóbbi kérdések - válaszok
- A táppénz beleszámít a szolgálati időmbe vagy tovább kell dolgoznom?
- Hogyan kell kiszámolni a fluktuáció mértékét?
- Gyeden lévőnek fel lehet mondani?
- Milyen kételyek vannak az outplacementtel kapcsolatban a munkaadókban?
- Miért éri meg outplacement programot igénybe venni?
- 2025.09.25recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
További cikkek
Nagy a baj a győri Audinál - elindult a csendes leépítés?
Több mint ezer dolgozót helyeztek át alacsonyabb bérű munkakörbe a győri Audinál – akár bruttó 400 ezer forinttal alacsonyabb bérrel. Az... Teljes cikk
Mesterséges intelligenciával írtad a CV-det? Erről ismeri fel a szakértő
Egyre gyakoribb, hogy az állásra pályázók mesterséges intelligencia segítségét veszik igénybe az önéletrajz megírásához. Nem ördögtől való,... Teljes cikk
Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki?
A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- 35 ezer vendégmunkás sem lesz elég - mi történik a magyar munkaerőpiacon? 1 napja
- Eltűnnek az olvasók, jönnek az elbocsátások – a Google AI-ja munkahelyek ezreit veszélyezteti 1 napja
- Még a felmondásokat sem kapják meg az elbocsátott dolgozók a Heves vármegyében működő multicégtől 5 napja
- Beteg a rendszer: több mint 1000 praxis van orvos nélkül Magyarországon 6 napja
- Az összes dolgozóját kirúgta a Heves vármegyében működő multicég, akik a bérüket sem kapták meg 1 hete
- Indul a NAV gazdaságfehérítő eljárása, így lépnek fel a bliccelőkkel szemben 1 hete
- Válságban a fuvarozás – minden eddiginél nagyobb gond a járművezető-hiány 2 hete
- Brüsszel tönkretette, a kormány megmenti? Milliárdos támogatás a Dunaferr-dolgozóknak 2 hete
- Megvonható a munkaközi szünet a megváltozott munkaképességűektől? 2 hete
- Elkezdte a csoportos létszámleépítést a Dunaferr utódcége 2 hete
- Ki fogja elvégezni a "piszkos munkát", ha szigorítják a bevándorlást? 2 hete