kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

A kompetencia alapú TÉR kialakításának lépései

Az élőmunka költség nagymértékben képes befolyásolni egy szervezet eredményességét. A legeredményesebb vállalatok az EE gazdálkodást általános tervezési stratégiai feladattá teszik. Kihívást jelent, hogy miként lehet mozgósítani munkavállalóinkat a cégszintű feladatok minél jobb teljesítése érdekében.

Humán szakfeladatként komoly kihívást jelent, hogy miként lehet azonos kvalitású, tapasztalatú munkavállalók eltérő munkateljesítményére és munka-magatartására magyarázatot találni. A szervezeti hatékonyságnöveléssel kapcsolatosan a leggyakrabban használt kifejezés a kompetencia fogalom. Meghatározására több definíció is létezik.

A kompetenciák viselkedésekre bontják le az adott szervezet által fontosnak ítélt értékeket, célokat és ezzel járulnak hozzá az üzleti célok megvalósításához. Kompetencia szótárban kerülnek rögzítésre azok a viselkedésformákkal, magatartásjellemzőkkel leírt képességek és készségek, amelyek a teljesítménycélok elérésének a hogyanjára is választ adnak. Kompetencia alapon a munkakörök elemezhetők, értékelhetők, ez által egyfajta kompetencia alapú bérrendszer is kialakítható. A kompetencia alapú humán rendszerben az egyéni munkavállalói teljesítményértékelő rendszer is kialakítható.


A kompetencia modell kialakításával kapcsolatos elképzelések



Kompetencia fogalom
"Egy személy alapvető, meghatározó jellemzői, melyek okozati kapcsolatban állnak az adott munkakör ellátásához szükséges kritériumszintnek megfelelő hatékony és/vagy kiváló teljesítménnyel. A feladatok ellátásához, szükséges tudás, készségek, képességek, valamint az alkalmazást segítő viselkedéselemek és a hatékonysági motiváció együttese. A munkavégzéshez szükséges, megnyilvánuló szakértelmet, személyes készségek, képességek, motivációk, tulajdonságok együttesét jelenti, amelyek felhasználásával a munkakörben megkívánt eredmények elérhetők".

A definíció alapján a kiváló teljesítmény a kompetenciákhoz köthető, amelyek a helyzettől függetlenül valószínűsítik a viselkedést.

Kompetencia és kompetencia terület (különbsége)
- Kompetencia (competency) egyéni aspektusú viselkedés, amely személyiségorientált
- Kompetencia terület (areas of competence) munkakör aspektusú viselkedés-munkakörorientált viselkedés

A kompetencia jellemzői: hatással van a munka valamely fő aspektusára/korreál a teljesítménnyel/mérhető/fejleszthető! A kompetencia az ismeretet akcióvá alakítja át, hidat képez valami ismerete és a megvalósítás között. Ha a TÉR célja a kiemelkedően teljesítő kollégák azonosítása és jutalmazása, akkor innen kell elindulni.

Kompetenciák csoportosítása

Különbséget teszünk a kompetenciák között aszerint, hogy azok küszöb kompetenciák vagy sem. A küszöbkompetenciák olyan nélkülözhetetlen jellemzők (tudás/ismeret/alapvető készség/képesség) amely nélkül a munkakör nem tölthető be. Ezek alapján azonban a kiválóan teljesítőket nem lehet azonosítani. Ezzel szemben a teljesítménykompetenciák (pl. eredményorientáció, proaktivitás) már alkalmas erre a feladatra.

A TÉR szempontjából fontos kompetenciák

  • Elvárások a teljesítményértékeléssel szemben
  • Komplex, egységben kezeli a szervezetet és az egyént és mindig kompetencia alapú.
  • Transzparencia/objektivitás.
  • A TÉR gondolkodásformáló, szervezeti rugalmasságot elősegítő/javító, hatékonyabb munkavégzést elősegítő. Meghatározó szerepet játszik a szervezeti kultúra formálásában.

    A kompetencia alapú TÉR jellemzői:

  • munkakör-specifikus értékelőlapok használata,
  • elősegíti az objektív értékelést,
  • része a munkakörelemzés/értékelés,
  • része a kompetencia-térkép,
  • tartalmaz egy kompetencia szótárt,
  • felkészít az értékelésre,
  • felhasználóbarát,
  • nem bonyolult,
  • nincs papírgyár,
  • nincs túl sok kompetencia,
  • nem statikus a kompetencia térkép.

    Összesítve:

  • A kompetencia alapú TÉR objektív értékelésre alkalmas.
  • Az értékelőlapok munkakör-specifikusak.
  • A kiemelkedően teljesítő dolgozók azonosítására alkalmas.
  • Egyéni és csoportos fejlesztési tervek készülnek (erősségek, fejlesztendő területek).
  • Alkalmas a képzések-fejlesztések értékelésére (soft mutatók).
  • Évenkénti összehasonlításra, mérésre, elemzésre alkalmas egyéni és szervezeti szinten is!

    Step by step

    - Kompetencia szótár/ térkép /adatbázis készítése/munkakörelemzés
    - Értékelőlapok/kialakítása (munkakör-specifikusan)

    A hatékony cselevés és viselkedés három tényezőnek az erdője. A munkaköri követelmények írják le, hogy MIT kell tenni. A szervezeti kultúrából adódik, hogy HOGYAN lehet tenni és a személyiség jellemzők határozzák meg, hogy MIÉRT fog így vagy úgy cselekedni.

    Kompetencia modell

    Minden cég saját kompetencia modellel kell, hogy rendelkezzen. A kompetencia modell leírja a hatékony teljesítményhez szükséges tudás/képesség/és személyiségvonások sajátos kombinációját, ami így használható a kiválasztásban, képzésben, fejlesztésben, értékelésben és tervezésben. A modell akkor releváns, ha munkakör-specifikus. Saját hitvallásom szerint nem a céget (szervezetet) kell a rendszerhez hajlítani, a rendszert kell a cégre szabni.

    Elvárások a modell-alkotás során:

    - viselkedéshez kötött,
    - megfigyelhető,
    - felhasználóbarát,
    - tervező,
    - különálló legyen.

    Minden modell három szintet érinthet: egész szervezetet/a munkakört/ egyént! A kompetencia modell kialakításában nagyon fontos az előkészítés, a folyamat tervezése, a vezetői támogatás, a kommunikáció valamint a változás menedzselése.

    Kompetencia szótár/Kompetencia-térkép kidolgozása (munkakör-specifikus kompetenciák összegyűjtése)

    módszer: strukturált interjú, megfigyelés, dokumentumelemzés> munkaköri leírások). Ez a rész rövidíthető, az előzetes kutatási eredményekre támaszkodva.

    A kompetenciák legyenek:
    - közérthetőek,
    - konszenzuson alapulóak,
    - azonos tartalmai meghatározással bíróak,
    - és jól kommunikálhatóak.

    További fontos lépések:
    - Adatbázis szerkesztés
    - Szervezeti hierarchia feltérképezése
    - Értékelői kör meghatározása (ki fog értékelni az értékelés során).

    Előzetes kutatás: mi az TÉR célja? Hány fokos az értékelés? Van-e önértékelés része? Kapcsolódik-e hozzá bónusz/jutalmazási rendszer) ajánlott módszer: strukturált vezetői interjú.

    - Munkakör-specifikus értékelőlapok kialakítása.
    - A cég méretéhez és a munkakörök specifikációjához adaptáltan előzetes felmérések alapján 5-25 munkakör-specifikus lap készítése.
    - Az 5-25 lap 3 verzióban választható (csak beosztott/középvezetői/felsővezetői/ szint).
    - Így összesen annyi féle lap közül lehet választani (ami a vállalat létszámához viszonyítva relevánsan megfelel a munkakör-specifikus elvárásoknak).
    - Munkakör-specifikus értékelőlapok kialakítása
    - Az egyes lapokon szereplő kompetenciákat a szakmai vezetők konszenzussal választják a kompetencia regiszterből (térkép).
    - Hat kompetencia csoport +1 (vezetői) értékelése ad objektív képet az értékeltről.
    - Minden kompetencia csoporton belül 3-3 kompetencia kerül értékelésre.

    Kompetencia csoportok, amelyek értékelésre kerülnek:

    Értelmi/Érzelmi/ Gyakorlati kompetenciák
    - vezetői kompetencia
    - személyes kompetencia
    - társas kompetencia
    - módszerkompetencia
    - hozzáállás
    - tudás-szakmai ismeret
    - szakmai készségek


    A rendszer



    Az értékelés legfontosabb része az értékelő beszélgetés -ez alapelv, amely kölcsönös: értékelő és értékelt közös feladata. Célja egy közös álláspont kialakítása az értékelt éves teljesítményére vonatkozóan, melyet mindkét fél el tud fogadni.
    Ha a teljesítményértékelő beszélgetés nyolc lépését betartjuk

    - Jó nyitás
    - Pozitív kapcsolatteremtés
    - Értékelés
    - A labda átadása
    - Érvelés
    - SWOT
    - Elköszönés, megerősítés

    akkor:

    - fejlődik a dolgozó
    - javul a motiváltsága
    - javul az egyéni teljesítmény
    - javul a szervezeti teljesítmény
    - elismertebb lesz a vezető.

    Az objektivitás három oszlopa (hogyan lehet egy értékelés a lehető legobjektívebb):
  • Kompetenciaértékelés (szöveges választás/rejtett súlyozás és pontszámok) 60 százalék
  • Knowledge/attitude matrix 20 százalék
  • Bónusz/kiemelkedő teljesítmény jelölés 20 százalék

    Így adódik össze a 100 százalékos pontszám, ezáltal az értékelés objektivitása és a szubjektív elemek csökkentése megvalósítható. Eredmény: egy kétoldalas szöveges kompetencia értékelőlap és az egyéni fejlesztési terv.

    Kissné András Klára
    kontrolling divízióigazgató
    HM EI Zrt.

    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

    Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

    Az év eleje a felmondások ideje?

    Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

    Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

    Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk