kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 éve

"A mi szakmánk azért alapvetően az emberekről szól"



Említette, hogy a dolgozók különböző háttérrel érkeznek, de vannak folyamatok, amelyeknek egy szállodaláncnál meg kell, hogy egyezzenek, hogyan lehet ezt megvalósítani az ország különböző részeiben, az egyes szállodákban?



Vannak alapelveink és sztenderdjeink, amelyeket muszáj egységesen meghatározni, de a HR rendszereket úgy próbáljuk kialakítani, hogy személyre szabható legyen. Ilyen például a juttatási rendszerünk is, melynek része Danubius-tagkártyánk, ami egyrészt erősíti az idetartozás érzését, másrészt széleskörű kedvezményeket biztosít külső partnereknél, így mindenki a számára megfelelő szolgáltatást választhatja.

Ha szolgáltatási sztenderdekről beszélünk, akkor általában minimum feltételeket igyekszünk meghatározni, hogy mi az alap, amit teljesíteni kell például egy reggelinél mind a 20 szállodában. Van egy minimum választék, de nem bánjuk, ha ezen felül megjelenik a helyi kreativitás is, ezzel teret adva munkatársaink szakmai ötleteinek.

A képzést érintettük, akkor itt is válogathatnak a munkatársak?



Igen, az általunk szervezett képzésekből lehet választani, melyekre pályázhatnak a kollégák, hiszen az önmegvalósításon túl az is fontos, hogy a fejlesztés a cég érdekében is történjen. Ha valaki például a konyhán dolgozik, és szeretné a szakterületén magát tovább képezni azt örömmel támogatjuk, mert ez a vendégeink és a mi érdekünk is.
„Egyre élesebb a verseny a jó munkavállalókért, így a munkavállalói élmény fejlesztése komoly feladat mindenkinek”

A toborzásban milyen új irányokat kellett elindítaniuk?



Egyik sikeres kezdeményezésünk a Szakmai Titkaink Éjszakája, amit idén is megrendezünk. Ennek keretében általános és középiskolásokkal ismertetjük meg a szakmát.. A szálloda misztikus világ a fiatalok számára, ebbe betekintést adni jó módja annak, hogy felkeltsük az érdeklődésüket a szakma iránt. Persze nem lehet garantálni, hogy a későbbiekben a mi munkavállalóink lesznek, de ez egy hosszútávú befektetés.

Rendezünk tanulóversenyeket is, gyakornoki programjaink zajlanak folyamatosan minden területen, amelyekből a kiemelkedő tanulókat igyekszünk megtartani.

A turizmus-vendéglátás felívelőben lévő, ugyanakkor a munkaerőhiánynak erősen kitett iparág. Hogy állnak ezzel Önök a Danubius Hotelsnél?


A szállodaipar egyik legmunkaerőigényesebb területe a konyha, ott foglalkoztatjuk általában a legnagyobb létszámot. Itt olyan gépeket, modern berendezéseket vásárolunk, amelyekkel munkaerőt lehet spórolni, ha kiváltani nem is. A másik lehetőség, hogy jó minőségű, de előkészített nyersanyagokat vásárolunk, hogy ne kelljen például krumplit pucolni, vagy a húst darabolni.

A szobafoglalás terén az online felületek egyre népszerűbbek, használatukkal is munkaerőt lehet spórolni, miközben még a vendégek is szeretik.

Már nem számít ritkaságnak, hogy probléma esetén, telefonos kapcsolásnál is robottal beszélget az ügyfél. Illetve megjelentek olyan szállodák is, ahol a vendég nem találkozik élő emberrel, bár a háttérben azért egyelőre ott is ők dolgoznak.

Ugyanakkor én azt gondolom, hogy a mi szakmánk azért alapvetően az emberekről szól, élményekért utazunk, és az élményhez az is hozzátartozik, hogy valaki mosolyogva köszönt a recepción, és ha kérdésem van, tudok a személyzethez fordulni.

Azt ma még nehéz megjósolni, mi lesz ennek a folyamatnak a kifutása, lehet, hogy hosszabb távon majd csak a magasabb kategóriájú, drágább szállodákban fognak emberek kiszolgálni, ahol megengedhetik maguknak, hogy 0-24-ben foglalkoztassanak dolgozókat.

Vannak szállodák, például Japánban, ahol robotok látják el a recepciós feladatokat is. Lehet ez a megoldás?



Azt hiszem, a választás szabadságát kell megadni az utasoknak. Nem vagyunk egyformák, különbözőek az igényeink. Az egyik embernek az komfortos, ha nem érintkezik személyzettel. Míg másoknak kifejezetten személyességre, egyedi bánásmódra van szüksége. Ha én például a robotokkal tudom mentesíteni a dolgozóimat olyan feladatok alól, ami nem kellemes, nem produktív, ha a képzett szakács azzal tud foglalkozni, ami valóban a hozzáadott értéket jelenti, vagyis ízesít, tálal, kreatívan főz, az számára is extra motivációt jelent.

Milyen kihívásokat lát, akár a közelebbi vagy távolabbi jövőben a szakmában?



  • A szakemberek bevonzása, fejlesztése, megtartása egyértelmű kihívás.

  • Egyre élesebb a verseny a jó munkavállalókért, így a munkavállalói élmény fejlesztése komoly feladat mindenkinek.

  • A mi szakmánk az a szakma, ahonnan rengetegen mentek külföldre, és nem látom, hogy ez a közeli jövőben változna. Vezetői szinten vannak már pozitív példák, hogy valaki sikeres lesz külföldön, és visszajön egy komoly vezetői pozícióba, de azt kevésbé tapasztaljuk, - semmi esetre sem tömegesen-, hogy egy felszolgáló visszajönne, ha külföldön megtalálja a boldogulást. Irreális bérfeszültségeket sem lehet teremteni. Úgyhogy ez a probléma addig biztosan megmarad, amíg az általános bérszínvonal nem emelkedik jelentős mértékben.

    Mi eddig is igyekeztünk a lehető legtöbbet adni. Az üzleti környezet pozitív, ezért tudtunk az elmúlt egy-két évben komolyabb béremeléseket végrehajtani, reméljük ez jövőre sem lesz másképp.

  • Sok a szakmaelhagyó is, ilyen vagy olyan okból. Így a szakma presztízsét, népszerűségét is erősíteni kell, persze ez nem csak a mi feladatunk, ebben az oktatásnak, a szabályzóknak és a piacnak is fontos szerepe van.

  • A generációk eltérő munkastílusának összehangolása is komoly kihívás. Meg kell érteni, el kell fogadni a különböző filozófiákat. Az inspirálás, az önmegvalósításra való igény kielégítése is feladat.

  • A digitalizáció inkább üzleti oldalról jelent kihívást, elsősorban az adatbiztonság szempontjából, hiszen mi nagyon sok érzékeny, személyes adatot kezelünk.

  • Az is kérdés, hogy a technológia hova fog még betörni az iparágban. Ugyanakkor hangsúlyozom és hiszem, hogy a szállodai szakma, a vendéglátás hosszú távon is az emberi kapcsolatokról kell, hogy szóljon. Jó kapcsolatról vendégeinkkel és jó kapcsolatról munkavállalóinkkal.
    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    1. oldal - A munkatársaink ugyanolyan fontosak, mint a vendégeink
    2. oldal - "A mi szakmánk azért alapvetően az emberekről szól"
    • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR?

    Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk

    Minden pályázónak adunk visszajelzést, még tanácsokat is: interjú Nyeste Ágival, a JYSK regionális HR igazgatójával

    Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk

    A túlélés záloga a rugalmasság kialakítása - Endrei-Kiss Judit, az RTL Magyarország Chief People Officere

    A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk