kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

A szülői mediáció szerepe a gyermeknevelésben

A gyermekkori médiafogyasztás problémája a kutatások szerint akkor merül fel igazán, amikor egy gyerek előszűrés nélkül találkozik médiatartalmakkal. Ezért nagyon fontos az úgynevezett szülői mediáció szerepe, amely arra az aktív együttműködésre utal, melynek során a szülő aktívan segít gyermekének értelmezni a médiában látható eseményeket - olvasható a Humánia Pszichológia HR Blog bejegyzésében.

Sokat tárgyalt téma a média hatása a társadalomra, a személyiségfejlődésre és a szocializációra. Tény, hogy a különböző média tartalmak és a kommunikációs eszközök nem csak közvetlen szocializációs hatással bírnak az egyénre nézve, hanem az őt körülvevő szűkebb szocializációs, kulturális közegekre is hatást gyakorolnak. A szülők, rokonok, tanárok, politikusok, maga a társadalom és kultúránk is valamilyen szinten a média hatása alatt állnak. Ha az egyének szintjén gondolkozunk, akkor pedig felesleges tagadni, hogy igazából mindannyian médiafogyasztók vagyunk, sőt ami még fontosabb: gyermekeink is azok.

A pszichológia részéről az egyik általános dilemmát ugyanis általában az a félelem szolgáltatja, miszerint a média, azzal, hogy egyfajta értelmezési keretet nyújt a felnövekvő generációk számára, feltételezhetően komoly veszélyeket hordozhat magában. Az ezzel kapcsolatos pánik azonban sok esetben szerencsére túlzás, a tudományos vizsgálatok pedig egyre hatékonyabban mutatnak rá a médiafogyasztással kapcsolatos félreértésekre és hasznos szempontokkal járulnak hozzá a gyermekek és a média viszonyának egészséges mederbe való tereléséhez.

De miért fontos ez ennyire?

Sok kutató a gyermekek és a média kapcsolatára hivatkozva a mai helyzetet egyszerűen csak "második középkornak" nevezi, hiszen azok a gyerekek, akiknek a szülei nem szabályozzák megfelelően médiafogyasztásukat, általában nagyon korán találkoznak olyan tartalmakkal, amelyek számukra nem értelmezhetőek, és ahogy mondani szoktuk: nem is igazán nekik valóak. A középkorban sem zajlott ez másképp: a gyerekek előtt akkoriban például nem volt tabu téma a szexualitás, az agresszió vagy éppenséggel a halál, sőt mindez a szemük előtt zajlott mindenféle kommentár nélkül.

Ehhez hasonlóan ma sok gyerek leginkább a tömegkommunikációs eszközökön keresztül szembesül ezekkel a jelenségekkel. Ez azért ilyen aggályos mert a kutatások nagy része jelenleg azt látszik alátámasztani, hogy a gyerekek körülbelül 4-5 éves korukig még nem tudják egyértelműen értelmezni a különbséget realitás és fikció között, legalábbis olyan tartalmak esetében, amelyekhez a képzeletüket nem igazán kell használniuk. Gondoljunk csak a TV-re, ahonnan készen kapják az információt, míg mondjuk egy mese hallgatása közben fantáziájukat, képzeletüket aktívan használva konstruálják meg saját maguk számára a történetet.

A szülők szerepe a megelőzésben

A gyermekkori médiafogyasztás problémája a kutatások szerint akkor merül fel igazán amikor egy gyerek előszűrés nélkül találkozik médiatartalmakkal. Mivel a tömegkommunikációs eszközök közvetlen hozzáférést biztosítanak a világhoz, a gyermekek nagyon korán, nagyon sokmindennel találkozhatnak és nem biztos, hogy megfelelően fel tudják dolgozni az ingereket és értelmezni tudják azokat. A TV esetében például egyáltalán nem mindegy, hogy milyen tempóban, mennyire artikulált és érthető kommunikációval, milyen koherensen zajlik a cselekmény egy műsorban, a destruktív, feszültségkeltő és káros tartalmakról nem is beszélve.

Itt jön a képbe az úgynevezett szülői mediáció, ami arra az aktív együttműködésre utal, melynek során a szülő aktívan segít gyermekének értelmezni a médiában látható eseményeket. Ez akkor a legbiztonságosabb, ha mind a gyerek korosztályának, mind a más korosztályoknak szóló műsorok nézése esetén is így történik. Amint láthatjuk, ez nem sokban különbözik az általános interakcióktól, amikor folyamatosan igyekszünk segítséget nyújtani a világ jelenségeinek a megértésében és az élmények feldolgozásában a gyerekeknek, akik minden nap új élményekkel találkoznak, sőt kifejezetten keresik azokat és - nem véletlenül - sokszor kérdésekkel bombáznak minket.

Kinek és mit és hogyan?

A kutatások szerint a média fogyasztás megfelelő tartalmak esetén éppúgy hasznos eszköze lehet a tanulásnak mint bármi más, de csak akkor, ha a szülő együtt nézi gyerekével a műsort miközben együtt címkézik a történéseket, együtt értékelik a szereplőket és folyamatosan beszélgetnek a történtekről. A passzív együtt nézés (amikor a szülő nem kommentál) viszont problémás lehet, hiszen inadekvát tartalmak esetében a szülő a jelenlétével megerősítheti azt, hogy az amit a gyerek éppen lát a valóság részét képezi. Persze ez a megoldás is csak bizonyos kor felett aktuális, hiszen ehhez a gyerekeknek már viszonylag magas szintű kommunikációs, nyelvi készségekkel kell rendelkezniük. Sajnos a kutatások szerint azonban igen gyakori hogy 3 évnél fiatalabbakat is a TV előtt hagynak, hiszen az számukra is érdekes ingereket közvetít, amelyek lekötik a figyelmüket. Mondjuk pont addig, amíg a szülőnek éppen valami fontos teendője akad.

Humánia Pszichológia HR Blog
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk