Ahol a munkaerő minőségében nem kell kompromisszumot kötni
Manapság sokat halljuk, hogy munkaerőhiány van, különösen informatikai területen. Van azonban, ahol nem kell kompromisszumot kötni, ha a munkaerő minőségéről van szó. Ilyen az önállóságának harmadik, történetének 25. évét ünneplő, szoftverfejlesztéssel foglalkozó Sysdata PSE Kft.. Ahol a munkavállalókat megbecsülik, meghallgatják, nem csak most, munkaerőhiány idején, hanem a cég kultúrájából fakadóan, azoknak ez a helyzet nem rendkívüli, osztja meg velünk tapasztalatait Szekendy Ákos. Az ügyvezető igazgatóval beszélgettünk a cég kiválásáról anyacégéből, a Siemensből, a szervezeti kultúra átalakulásáról, a változatos szoftverfejlesztői feladatokról, karriertervezésről, a visszajelzés kultúrájának kialakításáról.

A Sysdata PSE Kft. 1991 óta van jelen Magyarországon. 1993-ig a Siemens Telefongyár Kft. fejlesztési osztályán, 1993 és 2003 között Sysdata Kft. néven, majd 2003. október 1-jétől Siemens PSE Kft.-ként végez kutatási és fejlesztési tevékenységet. 2015. júliusától a vállalat Sysdata PSE Kft. néven folytatja tevékenységét.
A cég három éve vált ki anyacégéből, a Siemensből, annak érdekében, hogy a modern gazdasági és munkaerő-piaci kihívásoknak megfelelően rugalmasabb, gyorsabban reagáló vállalat jöjjön létre. „Szerencsés kombináció az, hogy egyrészt 25 évnyi tapasztalattal rendelkezünk a piacon, rendkívül rutinos, felkészült kollégákkal, akik nagyon sok mindent megtapasztaltak a szervezetben, a szakmában. Ugyanakkor sok szempontból új cég is alakult három éve: legyen szó a stratégiaalkotástól kezdve, a folyamatok önállósításán át, a cég arculatának átformálásáig”- meséli Szekendy Ákos, aki ügyvezetőből egyben tulajdonossá is vált a folyamat során. Mint mondta, sikeres időszak vette kezdetét, ahol a cégnek megnőtt a szabadságfoka, de a kihívások is növekedtek ezzel egyidőben.
Az anyacéggel továbbra is jó a kapcsolat, hiszen a vállalat egyik legfontosabb üzleti partnere maradt a Siemens, ugyanakkor sok, a multinacionális cégekre jellemző ballaszttól megszabadultak az elszakadás során. Gyorsabbak lettek a döntéshozatali folyamatok, zökkenőmentesebb az információáramlás, kevesebb az adminisztráció.
„Véleményem szerint nem cégek működnek együtt, hanem emberek. A hosszú távú kapcsolatok nagy része emberi, bizalmi viszonyokon alapul. A cégek adják-veszik az üzleti egységeket, azonban a bizalmi együttműködések ezeken átívelhetnek, mert emberek között zajlanak” - mondja az ügyvezető igazgató.
Ahogy azt is hangsúlyozta, hogy az átalakuláshoz az egész vállalat hozzáállásának változására is szükség volt, szervezeti és egyéni szinten egyaránt. Egyáltalán nem biztos, hogy ami eddig egyféleképpen működött, azt a jövőben is úgy kell csinálni. Nincs, aki megmondja a tutit. A proaktivitás, a felelősségvállalás, a döntéshozatal bátorsága elengedhetetlen ahhoz, hogy markánsan jelen lehessen a cég a piacon, ehhez pedig megfelelően kiválasztott vagy fejlesztett kollégák kellenek.
Középpontban a munkavállalók

„Megpróbáltuk a korábban megszokott nyugat-európai cégkultúra főbb jegyeit megtartani. Itt elsősorban a munkavállalóinkra fordított figyelemre gondolok, arra, hogy az ő elégedettségük, elkötelezettségük továbbra is szem előtt legyen. Erre egy külön szervezetfejlesztési projektet indítottunk „Wellbeeing” néven” - folytatja az ügyvezető igazgató. A dolgozók részéről pozitív visszhangra talált az igyekezet, hogy a cég a zászlajára tűzi és célként definiálja munkatársai jóllétét, és megpróbál ennek javítására intézkedéseket is tenni. A felmérésből is kiderült, hogy a cégnél jól érvényesül a munka-magánélet egyensúlya, mert rugalmasságot biztosítanak a munkaidő beosztásában, kevés a túlóra, és vannak „ablaknapok” (azokat az áthelyezett munkanapokat, amelyek másoknak „ledolgozós” szombatok, a Sysdatánál nem kell ledolgozni vagy szabadságként kivenni, ezek a napok ott alternatív munkaidőtervezés eredményeképp nem munkanapok - a szerk.)
„Elcsépelt, de nálunk különösen igaz, hogy a megtartás az új toborzás: vagyis először arra fókuszálunk, hogy a meglévő csapatunk legyen jól. Az informatikushiányra az elsődleges válaszunk: hosszú távon jó munkakörülményeket biztosítani a munkatársainknak”- hangsúlyozza Szekendy Ákos.
Ebbe beletartozik az is, hogy elmélyedést igénylő szoftverfejlesztési munkákat nem lehet egyterű irodatérben végezni, így megőrizték a hagyományos, kisebb, néhány fős irodákat, ahol az összetartozó csapattagok együtt tudnak dolgozni, de a külső körülmények nem zavarják őket.
„A családias jelleg, az együttműködés kultúrája, az erős belső kohézió fontos és valós értékei a szervezetnek, úgy gondoljuk, hogy ezek vonzerőt jelentenek egy-egy döntésnél az álláskeresők esetében. Abban is hiszünk, és itt megint a meglévő csapat fontosságára helyezem a hangsúlyt, hogy a legjobb image-hordozóink a meglévő munkatársaink. Ők viszik jó hírét a cégnek, ha jól érzik magukat. ” - mondta az igazgató.

Fejlődő visszajelzés-kultúra
A jó és közvetlen kapcsolat a vezetőkkel segíti a mindennapokban a rendszeres és azonnali visszacsatolást, ugyanakkor a formális visszajelzési lehetőségek terén, az értékelő beszélgetések gyakoriságának tekintetében, az ügyvezető szerint még van hova fejlődni. Idén bevezették a rendszeres Management Reggeliket, amikor a cégvezetés képviselője és a munkatársak találkozhatnak, hogy a mindennapi munkák adta találkozásokon túl is elmondhassák véleményüket, visszajelzéseket adhassanak.
A vezetők körében a vállalatnál a 360 fokos értékelést is használják konstruktív visszajelzések adására, fejlesztésre. Míg sürgős esetekben a munkahelyi véleményformálókat kérdezik meg, az információ hatékonyabb áramoltatása érdekében.
Az egyéni fejlődés szempontjából fontosnak tartják az ügyfelek visszajelzéseit is, ezért ez a teljesítmények értékelésében jelentős szerepet játszik.
Karriertervezés felelősséggel
A HR-en folyamatos munka folyik a karriertervezés és utánpótlásképzés folyamatainak fejlesztésére, amelyekben a legfontosabb tényezőt az önállóság és felelősségvállalás képessége jelenti, emelte ki Szekendy Ákos.
„Hatékonyabban szeretnénk az ígéretes, tehetséges kollégákat azonosítani. Ez több ok miatt is szükséges. A részben új üzleti környezetben változott az is, hogy milyen szervezetre van szükségünk, abban milyen funkciókra. Észrevettük, hogy a nagyobb önállósággal az is együtt jár, hogy több, nagyobb önállóságot személyesen is vállalni tudó kollégára van szükség. Valós karrierlehetőséget tudunk biztosítani, olyat, ahol munkatársaink tényleges felelősséget viselnek, nem pedig egy gépezet csavarjai, amit mondjuk, külföldi anyavállalattól irányítanak. Ehhez időben meg kell találnunk őket a szervezetben és fejlesztenünk kell őket.”
A cégnél működik gyakornoki program, amely az egyetemi félévekhez igazodik. A Sysdata PSE elsősorban a Műszaki Egyetemmel van kapcsolatban, ahonnan be tudják csatornázni a vállalathoz a tehetséges hallgatókat. A gyakornoki helyekkel általában cél, hogy a cégnél tapasztalatot szerzett, és a munkában bevált diák, akár részmunkaidőben maradni tudjon a vállalatnál. A munkatársak megtalálása érdekében belső ajánlási rendszer is működik a cégnél, de nem folyamatosan, hanem kampányszerűen, hogy a kellő motiváció megmaradjon.
„A cég humán erőforrásával bánni kicsit olyan, mint a gyermeknevelés. Ehhez bizony idő kell: lehet kevesebbet szánni rá, talán akkor nem is tűnik föl, de később visszaüt. A projekthatáridők szorításában, a mindennapok szűntelen feladatainak elvégzése közben is időt kell szánni a visszajelzésekre, a kommunikációra, a véleménykérésre, mert ez a záloga a szervezet sikeres működésének. Olyan terület ez, amivel nekünk is mindennap feladatunk van, ahol mi is folyamatosan tanulunk” - fejezte be az ügyvezető igazgató.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Köllner Zsófia, a Linguina alapítója és a Business Fest HR Hacks színpadi előadója arról beszél, hogyan lehet a céges nyelvtanulást... Teljes cikk
A bér- és humánügyviteli szolgáltatások terén piacvezető szerepet betöltő NEXON 2025. június 1-től telefonos ügyfélszolgálati rendszerét... Teljes cikk
Az „Egy nap a site-on” programmal formálja munkavállalói szemléletét a B+N. Teljes cikk
- Hatalmas sikerrel zárult az első BeneFit SHARE konferencia 1 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 2 hónapja
- Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg? 3 hónapja
- Családias vagy családbarát munkahely? 5 hónapja
- Janza Ákos az Amerikai Kereskedelmi Kamara új elnöke 7 hónapja
- Mit vár a munkahelyétől a Z-generáció? 8 hónapja
- Motivációs levél minta, letölthető: DevOps engineer / mérnök 10 hónapja
- Vietnám utazás: Nyüzsgő városok és látványos természeti környezet 10 hónapja
- 5 lépés a magasan teljesítő vállalati kultúra felé 10 hónapja
- Olimpiai alapelvek a vállalati működésben: interjú Nikovics Évával, az Allianz Hungária Zrt. People and Culture igazgatójával 10 hónapja
- Így ellensúlyozzuk egy halmozottan hátrányos helyzetű iparág kevésbé vonzó tényezőit - interjú Szabóné Bánfalvi Mariannával, a BorsodChem HR Szolgáltatási Főosztályának vezetőjével 10 hónapja