kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Aki kérdez: Dr. Juhos Andrea

HR Szubjektív rovatunkban Dr. Juhos Andrea a Lee Hecht Harrison Hungary Career Consultants Kft. ügyvezető partnere, coach kérdez, miután Dr. Vass Kornélia, az EDF DÉMÁSZ Zrt. Humán Erőforrás Igazgatójának kérdésére válaszolt.

Kik lesznek a jövő kiemelkedő vezetői?

Hadd kezdjem írásomat az Egon Zhender vezérigazgatójának, Rajeev Vasudeva gondolataival, aki novemberben Budapesten járt és interjút adott a Figyelőnek. „Tíz éve még szakmai múltja és kompetenciái alapján ítéltek meg egy vezetőt, abból következtettek a jövőben tőle levárható teljesítményre. A bizonytalanság azonban már olyan alapeleme a rendszernek, hogy a múltból immár nem lehet egyértelmű következtetést levonni a jövőre vonatkozólag.”

Tehát amennyiben a múltbéli eredményesség nem feltétlenül garanciája a sikeres vezetői működésnek, akkor mi kell ahhoz, hogy valakiből kiváló vezető váljon? Mivel minden szervezet teljesítménye azokon áll vagy bukik, akik ott dolgoznak, teljesen egyetértek Daniel Pinkkel, az amerikai motiváció kutatóval, aki szerint abból lesz/lehet jó vezető, aki képes megérteni és kielégíteni a minden emberre érvényes pszichológiai szükségleteket: a munkavégzés folyamán az autonómia igényt, a fejlődés iránti igényt és a közösséghez tartozás igényét. Ennek a három szükségletnek a kielégítése építi a munkavállalói elkötelezettséget, ami pedig pontosan lekövethető az üzleti eredményeken.

Kezdjük az autonómia igénnyel. Nem hiszem, hogy van közöttünk olyan, aki arra a kérdésre, hogy mikor, milyen vezető alatt érezte magát a legjobban és hozta ki magából a maximumot, azt a választ adná, hogy annál, aki szigorúan kontrollálta azt, mit, mikor és csinál. Pont ellenkezőleg, az ilyen vezetőktől általában menekülni szoktak a tehetséges munkavállalók. Az önállóság biztosítása azt az üzenetet küldi a munkatársaknak, hogy „bízom benned, tudom, hogy meg tudod oldani ezt a feladatot, azért nem fogok beavatkozni a munkádba.” Érdekes paradoxon egyébként, hogy leginkább a rutin feladatoknál fontos ennek az autonómiának a biztosítása, ezzel tehetőek ezek az alapjában kevés kreativitást igénylő tevékenységek élvezhetőbbé. És mi kell ehhez a vezetőtől? Képesség a bizalmon és a másik tiszteletén alapuló kapcsolatok építésére és a „nekem-mindent-kontrollálnom kell” teljesen elavult gondolkodásmódnak az elengedése.

A következő általános emberi szükséglet a fejlődés iránti igény. Javaslom minden vezetőtársamnak, hogy amikor legközelebb magáról kér visszajelzést a beosztottjaitól, tegye fel ezt az egyszerű kérdést: „Mire vársz tőlem?” Biztos vagyok benne, hogy az első három gondolat egyike az lesz, hogy tanulni akarok tőled, azt szeretném, ha tanítanál, fejlesztenél, coacholnál. Mi van e mögött az általános emberi igény mögött? Egyrészt talán tudatosan, talán nem, de az mindenképp, hogy a teljes munkahelyi biztonságot az állandó változó üzleti környezet miatt egyetlen munkáltató sem tudja biztosítani, de mivel mi emberek lehetőleg a biztonságra törekszünk, ezért úgy gondoljuk, hogy ha ma kicsivel többet tudunk, mint tegnap, akkor az növeli az alkalmazhatóságunkat úgy a saját szervezetünknél, mint esetleg máshol. Másrészt mindannyian büszkék akarunk lenni magunkra, ezt pedig a tanuláson és a fejlődésen keresztül tudjuk elérni a munkahelyen. Azok a vezetők képesek ezen szükséglet kielégítésére, akik olyan szakmai és emberi tulajdonságokkal rendeznek, melyek tiszteletet ébresztenek másokban, akik tisztában vannak azzal, hogyan működik és hol zajlik felnőttkorban a tanulás és akik elsajátították a coaching eszköztárát.

És végül a közösséghez tartozás igénye. Csányi Vilmos írja valahol, hogy „a közösségeket három dolog tartja össze: tagjaik közös akciókat szerveznek, vannak közös hiedelmeik, és közös szociális konstrukciókat alkotnak. Amennyiben ez a három dolog megvan, létrejön egy negyedik – a közösséghez való hűség.” Biztos köztetek is vannak sokan, akiknek tudomására jutott egy izgalmas új munkakör egy új cégnél, el is gondolkodtatok rajta, de végül mégsem váltottatok, egyszerűen ezért, mert jól éreztétek magukat azok között, akikkel dolgoztatok. Egy jó közösség erős megtartó erő, ahol a munkatársak elismerést, bátorítást és támogatást kapnak egymástól és a vezetőjüktől. Egy olyan vezetőtől, akinek van jövőképe, tudja hova akarja elvinni a csapatát, empatikus, kíváncsi a többiekre, könnyen teremt kapcsolatot, tud hallgatni és meghallgatni és jól és főleg meggyőzően, inspirálva kommunikál.

Nos, szerintem azokból lesznek a kiváló vezetők, akik minderre képesek. És bárkiből lehet ilyen vezető. Csak meg kell fogadnunk Bertold Brecht tanácsát: „Ne elégedj meg azzal, ami vagy, hanem törekedj azzá válni, ami lehetnél.”

Kérdésem Molnár Emeséhez, a Sanofi HR Igazgatójához:

Mik az Ulrich modell bevezetésének eddig legfontosabb tapasztalatai a Sanofinál?
  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk

Teljes transzparencia egy teljesen remote cégnél - Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere

HR Szubjektív rovatunkban Bondici Flóra, a Chorus One Chief People Officere kérdez, miután válaszolt Gaál Annamária, az AGCO Hungary HR vezetője... Teljes cikk

Mik voltak a legfontosabb HR témák 2023-ban, és mi várható 2024-re?

Számomra a 2023-as év HR szempontból változatlanul a gyorsulás és a szakmai kijózanodás időszaka volt. A pandémia járvány által bemozdult... Teljes cikk