Amikor interim HR-es alapozza meg a sikert
Válság-, illetve projektmenedzser, vagy konkrét feladatra szerződött speciális tudású vezető az, aki interim menedzseri feladatra szerződik. Ami közös a bármely szakterületről érkező szakemberek feladatkörében, hogy nincs betanulási idő, azonnal kell magas szakmai színvonalú hozzájárulást adni egy számukra addig ismeretlen szervezetben.
"A feladat karakterétől függően merülhetnek fel nehézségek a szervezet különböző szintjein való kommunikációban, mert egy számukra eddig ismeretlen személy azonnali beavatkozásait kell megtapasztalniuk olyan munkatársaknak és vezetőknek, akik lehet, hogy már évek óta dolgoznak a vállalatnál. Nem is a beosztottakkal nehéz a kommunikáció, hiszen ők a napi szakmai kapcsolat miatt gyorsan átérzik, hogy mindent megteszek azért, hogy ne sérüljenek az érdekeik azzal, hogy csak "átmeneti" a jelenlétem cégnél. Gyakran nagyobb kihívást jelent, hogy a társosztályok vezetőivel elfogadtassuk magunkat" - mondta a TESK HR Café rendezvényén az interim HR feladatkörrel kapcsolatos esettanulmányok bemutatásakor az immár hét éve, különböző vállalati kultúrákban tapasztalatot szerzett interim menedzser, Keeler Edina.
Bírni kell a munkacsúcsot és a hullámvölgyet
Az interim menedzser - bármely szakterületen is dolgozik-, hasonló személyiségjegyekkel bír. Szereti és jól bírja a változatosságot, és a korábbi értékes vállalati tapasztalatai segítségével képes döntéseket hozni akkor is, ha nem áll rendelkezésére minden információ egy-egy nehezebb helyzetben. A tanácsadói munkához képest annyiban mindenképpen más az interim feladata, hogy míg sok esetben a tanácsadó visszajár a céghez, és más-más szolgáltatást ajánl ki a portfóliójából, addig az interim menedzser ehhez képest sokkal rövidebb, de annál intenzívebb időszakot tölt el a vállalatnál.
Interimként gyorsan, sokat kell dolgozni, majd pár hónap után a kialakuló kötődést el kell vágni, a céget el kell engedni, az ott dolgozókkal nem feltétlen kell tartani a kapcsolatot, mert a sikeres interim munka eredménye az, ha utána nincsen szükség már az interim menedzser segítségére. Egy megbízás után ritkán jön közvetlenül a másik, és lehet, hogy az intenzív időszakot egy nyugalmas, sőt, sokszor túlságosan is nyugalmas, csöndes időszak váltja. "El kell tudnia viselni az interimnek ezt a szélsőséges munkaterhelési eloszlást"- állapította meg a szakember.
Más fórumokon hallottuk, hogy sok esetben a kollégák irigysége megakadályozhatja az interim munka sikerét. Keeler Edina ezt eddig úgy kezelte, hogy folyamatosan tudatosította mindenkiben a megbízói vállalatoknál, hogy ő csupán adott feladatra, adott időszakra jött, és ez idő alatt a lehető legnagyobb odaadással fordult a munka és a kollégák felé. "Az alázat segíti leginkább a munkámat. Ez alatt azt értem, hogy az én feladatom az, hogy sikeressé tegyem azt, aki véglegesen ott marad a vállalatnál azzal a feladattal, amit én egy időszak alatt megalapozok. Tehát soha nem a saját sikerem lebeg a szemem előtt, hanem annak a kollégának a jövőbeli sikere, aki majd átveszi tőlem a működtetést" - mondja az interim menedzser. Emellett még nagyon jó, gyors helyzet-felismerési képesség, és kifinomult diplomáciai érzékre is szüksége van a sikeres interimnek.
Fejvadászat a határon
2010 nyarán Keeler Edina, a svájci székhelyű Givaudan AG magyarországi zöldmezős beruházásának a szervezésén kezdett el dolgozni. Az ízesítőanyagokat gyártó cég Makón tervezte legújabb termelőüzemét létrehozni. Mivel gyártóbázissal korábban nem rendelkezett a cég Magyarországon és a nagy élelmiszergyártók alapanyagként használják a Givaudan termékeit, nem alakulhatott ki erős munkáltatói márkája idehaza a vállalatnak. 2008-ban - a költséghatékonyság mellett - azért döntött a menedzsment úgy, hogy Magyarországon belül Makót választja célállomásként, mert ott az élelmiszeripar jelentős hagyományokkal rendelkezik, az M43-as autópályának köszönhetően jó a település infrastruktúrája. Másrészt a Szegedi Tudományegyetem élelmiszeripari karán biztosítva látták az utánpótlás nevelését is.
Két évvel ezelőtt azért keresték meg Keeler Edinát, hogy támogassa a kiválasztási folyamatot. Az interim szakemberre bízták a jelöltekkel való tárgyalást, a kiválasztási folyamat teljeskörű irányítását. A magyar szakember egy nap alatt kapta meg a tennivalók listáját, és másnap már ő hívta fel a mátrix-szervezetben dolgozó vezetőket, mint kapcsolattartó. Keeler Edina szerint nem okozott nagy nehézséget kiúszni a mélyvízből, mert óriási segítséget nyújtott neki a Givaudan nyitott, elfogadó, és támogató szellemiségű vállalati kultúrája.
Három hét után, a sikert látva még két hónappal hosszabbították meg a szakember megbízását. Ebben az időszakban érkezett Szarvas Gabriella, mint állandó HR vezető is a csapathoz és egy hónapot együtt dolgozva sikeresen át tudta venni a folyamatokat az interim szakembertől.
A gyár felépült, a sós ízesítőanyagok gyártását a legkorszerűbb technológián alapuló, automatizált gépsorok végzik. A gépeket üzemeltető operátoroknak kiválasztásuk során magas szintű elvárásoknak kell megfelelniük. Szarvas Gabriella például a vállalat egyik elvárásaként fogalmazta meg a higiéniás feltételek közt a teljes dohányzási tilalmat is. Csak ezeknek a szigorú elvárásoknak megfelelve tudják folyamatosan magas szinten tartani a termékek hagyományos svájci minőségét. "Nem könnyű Makón ezt a szakembergárdát kiválasztani, és nagyon sokat teszünk azért, hogy megtartsuk őket. Ennek az alapjait pedig Edina fektette le nálunk" - támasztotta alá az interim szavait a HR vezető.
Betartás helyett összetartás
Az interim vezető akkor sikeres, ha megfelelően előkészíti a terepet az utána visszajövő, vagy frissen érkező HR vezető számára. Keeler Edina úgy látja, hogy minél inkább érzékelteti saját szerepének ideiglenességét, és felkészíti munkatársaikat az "igazi" főnök érkezésére, annál jobban végzi a munkáját. Az interim menedzsernek soha nem lehet az a célja, hogy maradjon a feladat teljesítését követően. Ha lejár a mandátuma, akkor távoznia kell és az a munkája sikerét mutatja, ha ezután nincsen már szükség a jelenlétére. A Givaudan esetében is így történt, azonban a makói projekt sikeres lezárását követően, az interim szakember ügyes kapcsolatépítési- és menedzseri képességeinek elismeréseként egy újabb megbízást kapott a Givaudan vezetőitől.
Az európai pénzügyi folyamatok migrációja Budapestre
A jó együttműködésnek köszönhetően kereste meg a makói projekt során a Givaudan projektirányítási vezetője Keeler Edinát azzal a kéréssel, hogy mérje fel a hazai shared service center (SSC) piacot. A Givaudan szerette volna a teljes, európai pénzügyi folyamat-rendszerét egy professzionális SSC-ben csoportosítani, melyhez megfelelő lokációt kerestek. A központ helyszíne Budapest lett, mivel itt nagy számban állnak rendelkezésre olyan munkavállalók, akik megfelelnek a cég elvárásának. Az angol mellett más idegen nyelveket is beszélnek, ismerik az SSC-k működésmódját, és képzett pénzügyi szakemberek.
Az ismételten interim megbízást kapó Keeler Edina új kihívásokkal szembesült, ugyanis a korábbi alkalmazás nem ültethető át változtatás nélkül a másik vállalati szektorra. Egészen más munkavállalói csoportja van az SSC-knek, mint amelyekkel ő korábban találkozott. Nagyon fiatal, tudatos, a munkavállalói márkájukat kifinomultan építgető, de a hagyományos munkahelyi keretek közé nem szorítható emberekkel találkozott az interjúk során.
Hamar felismerte, hogy az a metodika, ahogy eddig dolgozott, nem működőképes ezeknél a fiataloknál, és megpróbált a módszerein változtatni. Az ő feladata csupán az alapok megteremtése volt, amelyre később a HR vezető sikeresen építkezhetett. A Givaudan vállalati kultúrájára jellemző az egymás iránti lojalitás és megbecsülés, így nehéz volt az SSC-k világára jellemző, 20 százalék körüli fluktuáció lehetőségét a Givaudan anyavállalatával elfogadtatni.
A menedzsment csapat felállítását követően a szolgáltató központ 2011 februárjában megkezdte működését és az európai pénzügyi folyamatok migrációját 2011 végére zökkenőmentesen lezárta. Ma már elmondható, hogy a Givaudan globális pénzügyi szervezetének legjelentősebb részét a budapesti Givaudan Finance Services szakmailag felkészült, rutinos munkavállalói teszik ki.
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Magyarországon a generációváltás az üzleti életben kiemelten aktuális, mivel sok cég alapítója elérte a nyugdíjkorhatárt. Az X generáció még... Teljes cikk
Az elmúlt három évben több mint 100 ezer vendégmunkás érkezett hazánkba, közülük sokan távoli országokból – a Fülöp-Szigetekről,... Teljes cikk
Nincs szervezet szervezeti kultúra nélkül. Hogyan forgatja fel ezt a mesterséges intelligencia térnyerése? Mit tehet egy cég, hogy egyik se falja fel a... Teljes cikk
- Utánfutó vagy Úttörő a HR az Ön cégében? Hallja az idők szavát? 5 hónapja
- Hogyan találhatják meg és tarthatják meg a legjobb dolgozókat a cégek? 9 hónapja
- Milyen kihívást jelent a globális folyamatfejlesztés? - aki válaszol Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-je 12 hónapja
- Logisztika, beszerzés - mutatjuk, hogy alakulnak a fizetések és a nemek közötti bérszakadék 13 hónapja
- Új HR igazgató csatlakozott a Decathlon csapatához 1 éve
- Melyek a legnagyobb vezetési tanácsadó cégek? 1 éve
- Ha hirtelen távozik az ügyvezető: ekkor lép be az interim CEO 1 éve
- Ki a jó HR Business Partner? Kiválasztás és beillesztési terv 1 éve
- Ha jó vezetőkkel dolgozol, ők jól választják ki a csapatodat: Ruff Gabriella, Karrier Hungária 1 éve
- A vonzó munkáltató nyitott és befogadó 1 éve
- A világ legjobb projektmenedzsere lett a Magyar Zene Háza projektvezetője 1 éve