Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Az első benyomás - avagy az iroda előbb „kommunikál” mint a HR-es

A munkáltatói márka fontos tényezője a munkakörnyezet, legyen szó akár toborzásról vagy megtartásról. (Ami, ha jobban belegondolunk nem meglepő, hiszen napunk aktív időszakának jelentős részét munkahelyünkön töltjük, így nem mindegy, hogy milyen körülmények között telik el ez az idő.) A munkaerőhiány és a fiatalabb generációk igényeinek egyre hangsúlyosabb megjelenése a munkaerőpiacon a munkáltatókat is rákényszeríti, hogy foglalkozzanak ezen a területen is a dolgozói igényekkel. Erre bátorítja őket Az Év Irodája Verseny is, ahol nem csak a külsőségek, hanem a munkavállalók bevonása az irodai környezet kialakításába, a funkció és a design harmóniája is döntő szempont.

Kutatások bizonyítják, hogy az iroda, a munkakörnyezet egyre nagyobb hangsúlyt kap a munkáltatói márka kommunikációjában, egyre tudatosabban használják a toborzásban is, mondta el a HR Portálnak Fodor Dániel, Az Év Irodája Verseny és az OfficeUP irodatrend konferencia szervezője. Ezt a tendenciát az álláshirdetések is alátámasztják, hiszen tízből nyolc esetben az iroda, mint érv jelenik meg, hogy miért jó az adott cégnél dolgozni, sőt gyakran vizuálisan is megjelenítik a teret, ahol a reménybeli munkavállalót várják.

Bár Az Év Irodája Versenyt kilenc éve rendezik meg, de az elmúlt három-négy évben érzékelhető egyre inkább az a trend, hogy a márka, a cég tevékenysége és identitása is megjelenik az irodai designban. Egyre inkább bevett szokás az is, ami az ingatlanpiacon már régóta jellemző, hogy 360 fokos fotón vagy videóban, sőt innovatív cégeknél akár már VR szemüvegben körbe lehet nézni az irodában. Utóbbi eszközzel a pályázó vagy az új belépő még munkakezdés előtt megszemlélheti akár a munkaállomását is, hogy hozzá képest hol helyezkednek el a kollégák, hol a konyha vagy a közösségi tér.

Második otthonunk

Az iroda tulajdonképpen második otthon - pláne ha 10-12 órát is eltölt ott a dolgozó -, a munkatársak pedig a második családot jelentik - folytatta Fodor Dániel. Ha már ez így van, akkor a fiatalok ezt az időt olyan helyen szeretnék eltölteni, ahol jól érzik magukat, ahol a munkán kívül közösségi tevékenységet is lehet folytatni, illetve a munkaidőn túl akár a hobbijuknak is élhetnek kollégáikkal-barátaikkal. Így az irodák tervezésénél is fokozott hangsúly helyeződött a közösségi terekre, kávézókra. Ugyanis ezek a terek a kellemes időtöltésen túl a hatékonyabb, erőteljesebb kommunikációs kapcsolatot is támogatják a dolgozók között, hiszen kötetlenebb ötletelésre, beszélgetésekre adnak lehetőséget, mint a klasszikus tárgyaló vagy munkaállomás.

Fodor DánielFodor Dániel: Korábban elsősorban vezetői döntés volt az irodai körynezet kialakítása, ma már egyre fontosabb szerepet kap ebben a folyamatban a HR.
A régi iroda-koncepció teljesen megváltozott annak következtében, hogy a keretek, amelyek között dolgozunk, ahogyan a munkát végezzük, elsősorban a technológiai fejlődés nyomán, jelentősen átalakultak. Éppen emiatt fontos az is, hogy a munkahelyi tereket aszerint alakítsák ki, ahogy a dolgozók azokat valóban használják. Ezért már egyáltalán nem ritka eset, hogy mielőtt át- vagy kialakítanak egy irodahelyiséget, azelőtt akár GPS technológia segítségével felmérik, hogy mely területeket használják leginkább a munkavállalók, hol, mennyi időt töltenek. Ennek alapján interaktív térkép készül, és ezen információk birtokában történik a tervezés.

Döntési szerepben a HR

Míg korábban általában vezetői döntés volt az irodai környezet kialakítása, addig ma már egyre fontosabb szerepet kap ebben a folyamatban a HR, ahogy egyre inkább cél az üzleti mellett az emberi szempontok figyelembe vétele is. Másra van szüksége egy IT vagy egy könyvelő cégnek, ahogy a dolgozók különböző csoportjainak is, ezért fontos a funkciónak megfelelő kialakítás, hangsúlyozza Az Év Irodája szervezője.

ACGACG reklámügynökség - Az Év Irodája 2017 Győztes
Érdekes tendencia például, hogy általában kevesebb tárgyalóra van szükség, mint korábban. Ugyanis szintén a kommunikációs technológia fejlődése következtében számos csatornán tudják tartani a kapcsolatot a kollégák, akár folyamatosan, így nincs szükség annyi meetingre. Az is jellemző, hogy a tárgyalók kisebbek lettek, illetve kialakítanak kifejezetten azzal a céllal kisebb helyiségeket, ahová a nyitott irodaterekből elvonulhatnak a dolgozók, ha olyan telefont szeretnének lebonyolítani, amit nem mindenki kell, hogy halljon, vagy éppen szeretnének elmélyülni valamiben külső zavaró tényezők nélkül, vagy tíz perc alatt szeretnének megbeszélni valamit néhányan, amihez nem szükséges tárgyalót lefoglalni. A tárgyalók funkcióját részint átveszik a közösségi terek, bár az előbbiek is megmaradnak formálisabb megbeszélésekre.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Az első benyomás - avagy az iroda előbb „kommunikál” mint a HR-es
2. oldal - Költözés - kultúraváltás?
  • 2021.05.25HBLF Nemzetközi XMentor Program 4. Kick-off esemény 2021. májusában a HBLF szervezésében negyedszerre indul el díjnyertes Nemzetközi XMentor Programunk, a legbefolyásosabb magyar üzleti vezető nők és nemzetközi mentorok támogatásával. A 2017-ben indult, szervezetek és szektorok közötti programot a női vezetők támogatására hoztuk létre és immár angol és magyar nyelven is elérhető! Open Spotlight Award díjat nyert programunk az út elején járó és már úton lévő női vezetők személyes és szakmai fejlődését támogatja. Nemzetközi, befolyásos és elismert mentor hálózatunkon keresztül a mentoráltak számára vállalatok és szervezetek közötti tudás- és tapasztalatmegosztást biztosítunk, emellett önismereti és szakmai fejlődést, valamint a kapcsolatrendszer bővülését. Részletek Jegyek
  • 2021.05.28Vegyen részt Ön is az EU Sokszínűségi Hónapján! Az Európai Sokszínűségi Hónap az Európai Unió egészében felhívja a figyelmet a munkahelyeken és a társadalmon belül a sokszínűség és a befogadás fontosságára. Elismeri a szervezetek arra irányuló erőfeszítéseit, hogy a munkahelyeken előmozdítsák a sokszínűséget és befogadó munkakörnyezetet alakítsanak ki. Az Európai Bizottság jogalkotási intézkedések révén hosszú ideje elkötelezetten támogatja a sokszínűség és a befogadás előmozdítását, valamint a megkülönböztetés elleni küzdelmet. Az említett intézkedések hozzájárultak az egyenlőség javításához, és emberek milliói számára tették lehetővé, hogy a lehető legjobban kibontakoztathassák a bennük rejlő lehetőségeket. Az EU Sokszínűségi Karta Magyarország - az EU kizárólagos partnerszervezeteként Magyarországon - szeretettel invitál meg mindenkit az EU Sokszínűségi Hónap ingyenes eseményeire. Részletek Jegyek
  • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter