Megjelent: 11 éve

Babits és a human-network

A vállalati human-network elemzések új perspektívákat nyithatnak meg a HR stratégiai tevékenységének területén, de ehhez új szemlélet is szükséges. Vagy talán nem is annyira új ez a szemlélet? Inkább csak még mindig szokatlan?

Egy levelező listán, ahol érdekfeszítő levelezések szoktak folyni szakmai és társadalmi témákban egyaránt, a napokban valaki az alábbi mondattal érvelt egy vitában:

"Azt, hogy valakivel hogy bánnak (belerúgnak-e), nem az befolyásolja, hogy ő milyen, hanem az, hogy mások milyenek. "

Ez a mondat elsőre evidenciának tűnik. Ha azonban kicsit járatosak vagyunk az emberi hálózatok területén, akkor azt kell mondjuk, hogy ez az állítás bizony nem feltétlenül, és nem minden esetben igaz. A human-network kutatások eredményei alapján, a fenti állítás érvényessége - hát legalább is - korlátos.

Ha egy konkrét emberi cselekedetet, csupán egy adott időpillanatra vonatkozóan, és a formális logika alapján felépített szabályrendszer, ok-okozati összefüggései alapján értékelünk - ilyenek például a különböző jogrendszerek -, akkor az idézett mondat helytálló lehet, és arra a következtetésre juthatunk, hogy az áldozat nem felelős azért, hogy áldozattá vált. Ha azonban a humán-hálót nem egy statikus, hanem egy dinamikus rendszerként kezeljük, akkor sokkal színesebb képet kapunk.

Az emberi háló dinamikus vizsgálata alapján az áldozat, ha kis mértékben és közvetve is, de felelős azért, ahogyan a csoport tagjai vele szemben viselkednek. Az egyéni viselkedés - az adott csoportra jellemző humán-háló egyedi tulajdonságaitól függő mértékben ugyan, de - hatással van a háló többi tagjának viselkedésére is. Human-network elemzési módszerekkel számszerűsíthetően kimutatható, hogy valakinek a viselkedése mikor és milyen mértékben befolyásolja a háló többi tagjának viselkedését.

Egy dinamikus human-network elemzésben összefüggés mutatható ki a között, hogy valaki hogyan viselkedett a múltban, és hogy mások hogyan viselkednek vele szemben a jelenben. Sőt! Nemcsak az mutatható ki, hogy amit tett, az hogyan befolyásolja mások viselkedését, hanem az is, hogy amit nem tett, az hogyan hat a csoport többi tagjának viselkedésére.

Ha tehát a csoport egyik tagjába "belerúgnak", az adott humán-háló minden tagjának kimutatható a felelőssége, beleértve az áldozatot magát is. A közvetlenül érintetteken kívül, még azoknak is kimutatható a felelőssége, akik ott sem voltak, soha nem is ismerték a résztvevőket, és soha nem is találkoztak velük. (Érdekes, hogy a felelősség megközelítésében a katonai gondolkodásmód mennyire közel áll a korszerű human-network eredményekhez. A tisztek viselkedésével kapcsolatban pl. az egyik katonai szabálykönyv úgy fogalmaz, hogy "egy tiszt felelős mindazért, amit tett, vagy tenni elmulasztott.")

Úgy tűnik, hogy egy emberi csoportban közvetve mindenkinek van felelőssége az adott pillanatban történő bármely esemény vonatkozásában, és ez az érték számszerűsíthető is egy elemzés során. Lehet, hogy ez az egyéni felelősségi mutató nagyon kicsi, de sosem nulla. Ha nulla, akkor valójában az egyén nem része a vizsgált humán-hálónak.

A csoportban ahová tartozunk, sosem mondhatjuk, hogy nem vagyunk felelősek a többiek cselekedeteiért. Igenis felelősek vagyunk. Ez a human-network elemzések fényében már nem morális kérdés, hanem száraz matek. A felelősségünk a múltbéli és jelenbéli cselekedeteinkben és viselkedésünkben gyökerezik, és hatása a humán-hálón terjed. Ezen keresztül folyamatosan befolyásoljuk mindenki más és ez által az egész csoport viselkedését, normarendszerét és teljesítményét is.

Amikor valaki felháborodva mondja egy vállalati megbeszélésen, hogy "...én nem tehetek róla, csakis ők...", akkor bizony alulértékeli saját befolyását a csoport egészére, és téved, amikor azt hiszi, hogy ő személy szerint semmilyen hatással sem volt az adott eseményre. Egy vállalatban nem mondhatja senki, hogy nem felelős azért, ami a vállalat egy másik részlegében történik. Mindenki eleme a vállalat humán-hálójának, és minden múltbéli és pillanatnyi cselekedete, a hálón keresztül befolyásolja az egész vállalat viselkedését, és teljesítményét. Az igazgató ugyanúgy hat a portásra, mint a portás az igazgatóra. Legfeljebb nem tudnak róla. Természetesen a mértéke, és a hatása különböző lehet, de ha tönkremegy a vállalat, akkor a portás is felelős, és ha lopnak az udvarról, akkor az igazgató is.

A jövőben már nem egyénekben és önálló cselekedetekben kell vizsgálni egy vállalatot, hanem globális egészként, ahol mindenki viselkedése hat mindenki máséra is. Akinek sikerül ez a szemléletváltás, az egészen másképp kezd majd gondolkodni a vállalatáról, és a vállalati human-network elemzések eredményeit gyorsabb folyamatokra, és hatékonyabb erőforrás-felhasználásra tudja váltani. Elképzelhető, hogy a human-network alapú HR stratégiák, és az ilyen szemlélet alapján fejlesztett HR módszerek lesznek a következő időszakban a piaci versenyelőny forrásai.ű

És végül, hogy jön ide Babits?

Babits Mihály mindössze két sorban összefoglalta a human-network lényegét:

mert vétkesek közt cinkos aki néma.
Atyjafiáért számot ad a testvér:"

(részlet Babits Mihály: Jónás könyve című verséből)

Szilágyi Győző
www.strategiakutatas.hu
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bérverseny és alternatív munkaidő-beosztás

A reálbérek megtartása idén is kihívás lesz, de az év második felében már várható mérsékelt gazdasági növekedés, ami a toborzás... Teljes cikk

A vezetők majdnem fele aggódik vállalkozása hosszú távú fennmaradása miatt

Az előző évhez képest több mint kétszeresére (18%-ról 38%-ra) nőtt azon vezérigazgatók aránya, akik úgy vélik, hogy a globális gazdasági... Teljes cikk

"Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat." - interjú Urbán Anitával

“Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat, belső erőforrásokkal oktassuk, mert csak így fenntartható a... Teljes cikk