Babits és a human-network
A vállalati human-network elemzések új perspektívákat nyithatnak meg a HR stratégiai tevékenységének területén, de ehhez új szemlélet is szükséges. Vagy talán nem is annyira új ez a szemlélet? Inkább csak még mindig szokatlan?
"Azt, hogy valakivel hogy bánnak (belerúgnak-e), nem az befolyásolja, hogy ő milyen, hanem az, hogy mások milyenek. "
Ez a mondat elsőre evidenciának tűnik. Ha azonban kicsit járatosak vagyunk az emberi hálózatok területén, akkor azt kell mondjuk, hogy ez az állítás bizony nem feltétlenül, és nem minden esetben igaz. A human-network kutatások eredményei alapján, a fenti állítás érvényessége - hát legalább is - korlátos.
Ha egy konkrét emberi cselekedetet, csupán egy adott időpillanatra vonatkozóan, és a formális logika alapján felépített szabályrendszer, ok-okozati összefüggései alapján értékelünk - ilyenek például a különböző jogrendszerek -, akkor az idézett mondat helytálló lehet, és arra a következtetésre juthatunk, hogy az áldozat nem felelős azért, hogy áldozattá vált. Ha azonban a humán-hálót nem egy statikus, hanem egy dinamikus rendszerként kezeljük, akkor sokkal színesebb képet kapunk.
Az emberi háló dinamikus vizsgálata alapján az áldozat, ha kis mértékben és közvetve is, de felelős azért, ahogyan a csoport tagjai vele szemben viselkednek. Az egyéni viselkedés - az adott csoportra jellemző humán-háló egyedi tulajdonságaitól függő mértékben ugyan, de - hatással van a háló többi tagjának viselkedésére is. Human-network elemzési módszerekkel számszerűsíthetően kimutatható, hogy valakinek a viselkedése mikor és milyen mértékben befolyásolja a háló többi tagjának viselkedését.
Egy dinamikus human-network elemzésben összefüggés mutatható ki a között, hogy valaki hogyan viselkedett a múltban, és hogy mások hogyan viselkednek vele szemben a jelenben. Sőt! Nemcsak az mutatható ki, hogy amit tett, az hogyan befolyásolja mások viselkedését, hanem az is, hogy amit nem tett, az hogyan hat a csoport többi tagjának viselkedésére.
Ha tehát a csoport egyik tagjába "belerúgnak", az adott humán-háló minden tagjának kimutatható a felelőssége, beleértve az áldozatot magát is. A közvetlenül érintetteken kívül, még azoknak is kimutatható a felelőssége, akik ott sem voltak, soha nem is ismerték a résztvevőket, és soha nem is találkoztak velük. (Érdekes, hogy a felelősség megközelítésében a katonai gondolkodásmód mennyire közel áll a korszerű human-network eredményekhez. A tisztek viselkedésével kapcsolatban pl. az egyik katonai szabálykönyv úgy fogalmaz, hogy "egy tiszt felelős mindazért, amit tett, vagy tenni elmulasztott.")
Úgy tűnik, hogy egy emberi csoportban közvetve mindenkinek van felelőssége az adott pillanatban történő bármely esemény vonatkozásában, és ez az érték számszerűsíthető is egy elemzés során. Lehet, hogy ez az egyéni felelősségi mutató nagyon kicsi, de sosem nulla. Ha nulla, akkor valójában az egyén nem része a vizsgált humán-hálónak.
A csoportban ahová tartozunk, sosem mondhatjuk, hogy nem vagyunk felelősek a többiek cselekedeteiért. Igenis felelősek vagyunk. Ez a human-network elemzések fényében már nem morális kérdés, hanem száraz matek. A felelősségünk a múltbéli és jelenbéli cselekedeteinkben és viselkedésünkben gyökerezik, és hatása a humán-hálón terjed. Ezen keresztül folyamatosan befolyásoljuk mindenki más és ez által az egész csoport viselkedését, normarendszerét és teljesítményét is.
Amikor valaki felháborodva mondja egy vállalati megbeszélésen, hogy "...én nem tehetek róla, csakis ők...", akkor bizony alulértékeli saját befolyását a csoport egészére, és téved, amikor azt hiszi, hogy ő személy szerint semmilyen hatással sem volt az adott eseményre. Egy vállalatban nem mondhatja senki, hogy nem felelős azért, ami a vállalat egy másik részlegében történik. Mindenki eleme a vállalat humán-hálójának, és minden múltbéli és pillanatnyi cselekedete, a hálón keresztül befolyásolja az egész vállalat viselkedését, és teljesítményét. Az igazgató ugyanúgy hat a portásra, mint a portás az igazgatóra. Legfeljebb nem tudnak róla. Természetesen a mértéke, és a hatása különböző lehet, de ha tönkremegy a vállalat, akkor a portás is felelős, és ha lopnak az udvarról, akkor az igazgató is.
A jövőben már nem egyénekben és önálló cselekedetekben kell vizsgálni egy vállalatot, hanem globális egészként, ahol mindenki viselkedése hat mindenki máséra is. Akinek sikerül ez a szemléletváltás, az egészen másképp kezd majd gondolkodni a vállalatáról, és a vállalati human-network elemzések eredményeit gyorsabb folyamatokra, és hatékonyabb erőforrás-felhasználásra tudja váltani. Elképzelhető, hogy a human-network alapú HR stratégiák, és az ilyen szemlélet alapján fejlesztett HR módszerek lesznek a következő időszakban a piaci versenyelőny forrásai.ű
És végül, hogy jön ide Babits?
Babits Mihály mindössze két sorban összefoglalta a human-network lényegét:
mert vétkesek közt cinkos aki néma.
Atyjafiáért számot ad a testvér:"
(részlet Babits Mihály: Jónás könyve című verséből)
Szilágyi Győző
www.strategiakutatas.hu
- 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása.
Részletek
Jegyek
- 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket.
Részletek
Jegyek
- 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal.
Részletek
Jegyek
Nem csak az alkalmazottaknál, de a vezetőknél is gyakori jelenség a kiégés. De vajon hogyan lehet felismerni a jeleit és mit lehet tenni ellene a cégen... Teljes cikk
Az adatközpontúvá válás nagyban segíti az emberközpontúságot – állítják a szakértők a KPMG 2023 tavaszi, sorrendben 11. sajtóbeszélgetésén.... Teljes cikk
A Covid-19-világjárványon kívül is számos krízis nehezítette a szervezetek életét az elmúlt években – a munkavállalók megtartása és... Teljes cikk
- Eladósodott a budapesti gimnázium, nem kapták meg fizetésüket a tanárok 11 hónapja
- HR jógyakorlatok az állami cégeknél 1 éve
- SAP Human Experience Summit: a siker kulcsa a munkavállalói élmény 2 éve
- A túlélés záloga lehet a jól digitalizált humán erőforrás menedzsment 2 éve
- Megerősítette és átformálta a vezetői szerepet a világjárvány 2 éve
- A mesterséges intelligencia kiegészti a humán erőforrást 3 éve
- Segítség, a vírus megfertőzte a cégemet is! 3 éve
- Nova Human Resources - Régi-új játékos a HR szolgáltatók között 3 éve
- Új HR szolgáltató a láthatáron: indul a Nova Human Resources 3 éve
- Decemberben folytatódik a Human Operator Zrt. ügye 4 éve
- Emberi erőforrások 4 éve