kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 4 éve

Jó elöl menni, de csak akkor, ha vannak követők is



Minden a gyakorlatból jött, a pozíciók hozták a tapasztalatokkal együtt a tudást, vagy tanulta is a vezetést?

A 70-es évek második felben nem foglalkoztunk a vezetéselmélettel, amikor dolgozni kezdtem, nagyon jó vezetőim voltak, tőlük próbáltam lemásolni, amit csináltak, aztán később elmentem egy-két néhány napos, pár hetes tréningre, de kimondottan hosszabb, MBA-s képzést nem végeztem, sokkal inkább a valós életből próbáltam összeszedni és kialakítani a vezetői stílust. A mai vezetőknek ilyen szempontból lényegesen könnyebb dolga van a sok iskola, oktatás miatt.

A matematika segített a vezetésben?

Matematikusként végeztem, de matematikával aránylag keveset foglalkoztam, mert hamar csoportvezető lettem, és inkább vezetni kellett, mint a szakmával foglalkozni. A matematika leginkább arra jó, hogy az összefüggéseket lássam, ránézzek a dolgokra és érezzem a különböző alternatívákat. Egy matematikusnak minden utat végig kell járnia, ha van egy gazdasági helyzet, én egyből megpróbálom átlátni, hogy milyen alternatívák vezetnek a megoldáshoz. Ilyen szempontból a matematikus lét sokat segít. És van egy másik dolog, amit a kollégáim nem nagyon szeretnek, ugyanis kiskorom óta a számok bűvöletében éltem, hogyha bárki valamilyen előadást tart, és meglátok pár számot, akkor azonnal elvégzem a szükséges műveleteket, és szólok, hogy ott az az összeadás, kivonás, osztás nem stimmel. Engem zavar, ha a számok nincsenek a helyükön.

Hogyan tudott az emberekkel bánni, motiválni, irányítani?

Nagyon komolyan vettem egész pályafutásom során, hogy olyan csapattal vegyem körül magam, akikkel értelmesen lehet dolgozni. Mindig is az volt idézőjelben kiírva a falra, hogy értelmes környezetben, értelmes munkát, értelmes csapatban végezni. Folyamatosan gyűjtöttem magam köré azokat a kollégákat, akikkel jól lehetett dolgozni, megértettük egymást. Nagyon odafigyeltem arra, hogy motiváltak legyenek, megkapják a megfelelő visszajelzéseket, elismeréseket. Szerintem erősségem volt, hogy akikkel együtt dolgoztam, élvezték a közös munkát. Alapérték nálam a csapatjáték, a közös siker. Sokkal inkább szeretek egy olyan környezetben lenni, ahol mindenkinek csillog a szeme, mindenki boldog, és nem úgy, hogy három ember fantasztikus, a többiek meg nem. Mindig arra törekedtem, hogy egy egész csapat legyen körülöttem, végezze a munkát és sikeresek legyünk, úgyhogy az emberi tényező számomra kiemelt volt.

Voltak, akik ebben mellette álltak, vagy itt is a saját tapasztalatai, elképzelései alapján haladt?

A vezetőimtől láttam, illetve folyamatosan magam próbáltam kialakítani, de leginkább a személyes példamutatás működött. Mindig beletettem a megfelelő munkát és energiát az elvégzendő leckékbe, nem úgy, hogy a többieknek mondtam, mit és hogy csináljanak, én meg hátradőltem, hanem általában én mentem a sor elején és a többiek szerencsére jöttek is, mert az is veszély, hogy az ember elöl van, csak éppen nincs mögötte senki.
Beck György 191126Ha bárkit megállítottál a folyosón, tudta, mi a célunk, hol tartunk, milyen állapotban vagyunk, mik a következő időszak állomásai

A Vodafone a piaci verseny tekintetében is más kihívás volt, mint a korábbiak.

Igen, nemcsak a 2,5 millió ügyfél miatt volt más, hanem a pozíció miatt is, hiszen harmadik helyen voltunk a piacon, ami nem annyira rossz, de ha csak három szereplő van, ott már nem annyira fényes. Ennek nem a csapat minősége volt az oka, hanem hogy hat évvel később jött be a Vodafone Magyarországra, mint a két versenytárs. Plusz kihívás volt, hogy jól lemaradva kellett előrébb lépni, hogy mi legyünk a másodikak. Most, amikor letettem a lantot, akkor a Vodafone a második szereplő lett, vagyis az elsőszámú kihívó, tehát elértük a célunkat.

Stresszes időszak volt?

Az első időszak stresszes volt, amikor 2007 januárjában kezdtem. Ott követtem el pár hibát is, ami oka lehetett a komolyabb stressznek. Azt gondoltam, hogy ugyanazok a módszerek működni fognak, mint a korábbi három cégnél, ahol mi voltunk a piacvezetők és minden sikerült. Az egyik ilyen bizonytalansági tényező, amit azonnal láttam, az volt, hogy megérkeztem egy külső szereplőként, és nagyon nagy bizonytalanságot láttam a menedzsmentben, de úgy gondoltam, hogy ők azért jól dolgoztak, függetlenül attól, hogy az eredmények nem voltak olyan fényesek. Hogy a bizonytalanságot leküzdjem, az első menedzsment meetingre vittem zöld kártyát, és azt mondtam, hogy a következő fél évben nekiállunk és megpróbálunk javítani a cég pozícióján, biztos, hogy mindenki a helyén maradhat. És ebből lett a probléma, mert volt egy-két olyan csapattag, aki nem odavaló volt, viszont nem akartam ezt az ígéretemet megmásítani, mert az arcvesztés lett volna. Ennek az lett a következménye, hogy gyakorlatilag helyettük is nekem kellett dolgozni.

Ez jó pár álmatlan éjszakába kerülhetett.

Nagyon húzós volt, olyan szinten, hogy amikor ezt a feladatot elvállaltam, vittem egy fényképet a felségemnek, és azt mondtam, hogy „Az első hat hónapba te ezt fogod látni és nem engem”. Már a nyolcadik hónapnál tartottunk, amikor jött a feleségem, hogy akkor most döntsük el, hogy a fénykép van, vagy én vagyok. Akkor megléptem pár radikálisabb változást, és a dolgok elkezdtek felfelé haladni. Addig rettentő stresszes volt, de olyan régi történet, hogy a sikerek jelentéktelenné is tették.

Átlépés a tulajdonosi szemléletbe és a digitális jövőbe

Milyen döntést kellett hozni, hogy szépen olajozottan menjen?

Összesen négy dologra volt szükség ahhoz, hogy a mobil üzletágban jól tudjunk működni. Kell egy jó ügyfélszolgálat, amiről a kezdetekkor azt a jelzést kaptuk, hogy lassúak. Láttuk, hogy mivel Pesten sok az ügyfélszolgálat, nagy a fluktuáció, ezért elvittük Miskolcra, ahol rettentő boldogok voltak, hogy egy ilyen komoly cég érkezik sok munkahellyel, és azt vettük észre, hogy hatalmasat lendítettünk az ügyfelek kiszolgálásán. A salesszel is voltak problémák, azt is rendbe tettük. Kellett egy jó hálózat, amit a gyorsan fejlődő Huaweiben találtunk meg. Fontos volt a saját emberek hozzáállásának a javítása, amivel akkor sok gondunk volt. Ez a négy dolog kellett ahhoz, hogy szépen haladjunk, és kijöjjünk a gödörből.

Ezek közül az emberek hozzáállásának javítása tűnik a legnehezebbnek. Mi volt a módszer?

A munkához való hozzáállásban két alaptípust különböztetek meg, az egyik az alkalmazotti hozzáállás, a másik a tulajdonosi. Az első az, hogy „mondjátok meg a munkám, elvégzem, azután nem érdekel semmi, sőt, ha el tudom magyarázni, miért nem lehet megcsinálni, akkor nem is csinálok semmit”. Neki az alap gondolata, hogy „Miért nem”. A tulajdonosi szemléletű a magáénak érzi az egészet, számára az a kérdés, hogy „Hogyan?”. Nem pazarol, végigcsinálja a dolgokat. Lépésenként sikerült átvinnünk az embereket az egyikből a másikba.

Hogyan?

Baromi sok kommunikációt igényelt, el kellett hinniük, hogy ez működni fog. Az is segített, hogy jött egy-két új ember, a többiek látták, hogy eredményeik vannak.

Egy vezető válasszon magának tulajdonosi szemléletű munkatársakat, vagy vigye őket át arra az oldalra?

Igen. Elfogadtuk a stratégiát, és mentünk, és nem azt néztük, hogy mik a nehézségek, egyszerűen hittünk magunkban és a csapatban.

A kommunikációt emelte ki, hogy tulajdonosi szemléletű munkatársaink legyenek, és nem a pénzt és egyéb ösztönzőket.

A munkatársaknak folyamatosan tudniuk kellett arról, hogy hol tartunk, mik a céljaink, milyen eredményeket értünk el, milyen visszajelzést kaptunk a menedzsmenttől, az ügyfelektől. A menedzsment havonta megbeszélést tartott a bővített menedzsmenttel, amely biztosította, hogy minden információ eljusson az alsóbb szintekre. Ez kulcsfontosságú volt. Ha bárkit megállítottál a folyosón, tudta, mi a célunk, hol tartunk, milyen állapotban vagyunk, mik a következő időszak állomásai.

Nyolc különböző társaság vezetésében van benne, köztük a VOSZ, a vízilabda szövetség. Ennyire fontos a vezető szerep, vagy nem így akarja, de így alakul?

Nagyjából így alakult, hogy középen ülök, valahogy megérkezem, és azt mondják, hogy csináljuk közösen.

Azt mondta, hogy a Neumann Társaság elnökének lenni a legfontosabb feladata, miért ennyire lényeges önnek?

Itt élünk a digitális világban, én benne voltam a 90-es évek közepén az internet indulásakor, amikor arról álmodoztunk, hogy lesz egyszer, amikor százezren fognak internetezni az országban, és akkor már sokan dolgoztunk ezen, és látom most ennek a beérését. Jó látni ezt. Az ECDL akkor még minimál szintű volt, és most szépen működik. Azt gondolom, ha valaki akar tenni ezért az országért, a lakosságért, akkor a digitális felkészítés területére kell nyúlni. Ez az, ami leginkább befolyásolni fogja a következő időszakot, a jövőt, ami már itt van.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Beck György: Értelmes környezetben, értelmes munkát, értelmes csapatban végezni
2. oldal - Jó elöl menni, de csak akkor, ha vannak követők is
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk