Temetőgondnok, bonsai, hintaszék: avagy miért van szüksége a vezetőnek humorérzékre?
"A menedzsment, mint egy temetői gondnok: egy csomó ember felett áll, de senkivel nincs kapcsolatban." Miért elengedhetetlen a humor a vezetésben, és mik a legbosszantóbb hibák ezen a téren – erre világít rá Barbara Stöttinger, a WU Executive Academy dékánja.
A bécsi humor nem mindenkinek jön be. Gyakran meglehetősen közönségesnek és morbidnak tartják, a legnagyobb hatást akkor éri el, ha távolságtartó és pesszimista hangnemben szólal meg. Ugyanakkor hatékony eszköz lehet az üzleti vezetők számára, amikor határidők közelednek, a csapatnak nehéz döntéseket kell hoznia, és az irodában mindenki kényelmetlenül feszült, a humor egyfajta szelepként szolgálhat, hogy levezesse a nyomást.
A humor funkciója szakmai környezetben
A humor gyakran akkor működik a legjobban, amikor az emberek a legkevésbé számítanak rá – magyarázza Barbara Stöttinger, amire egy példát is hoz, a bécsi temetkezési szolgáltatóét. „A Bestattung Wien, Bécs városának vezető temetkezési szolgáltatója olyan pólót árul, amin a következő felirat áll: 'Az utolsó autó mindig kombi!’ Olyan sporttáskát, amin: 'Addig sportolok, amíg én jövök az urnában’ – szöveg olvasható. A humor nem mindig ízléses. „Amit az egyik ember viccesnek talál, az egy másik ember számára lehet akár sértő is. Nagyon vékony a jég tehát, amin járni kellene”.
Vajon a humor tanulható? Mit érdemes tudni azoknak a vezetőknek, akik a humort a szolgálatukba akarják állítani?
Egy vicc a megfelelő pillanatban nem csak segíthet a csapatnak ellazulni, de a perspektívaváltásban is támogathatja őket. „Ha mindenki nyomás alatt dolgozik - mert közeledik egy projekt határideje, vagy egy kritikus ügyfelet kell megnyugtatni -, könnyen szem elől tévesztjük a fontos dolgokat” - magyarázza a dékán. Egy könnyed poén elég lehet ahhoz, hogy az irodában csökkenjen a nyomás.Egy közös nevetés után mindenki hatékonyabban tud dolgozni, és gyorsabban el tudja végezni a feladatokat. Ugyanakkor fontos, hogy ilyenkor ne azt érezzék a kollégák, hogy lebecsüljük a feladataik súlyát és a stresszt, amivel jár.
Ez elvezet minket a humor következő funkciójához: az emberek szeretnek olyan irodában dolgozni, ahol senki sem veszi magát túl komolyan. Stöttinger szerint a humor olyan légkört teremt, ami a többség számára komfortos. Az ilyen közeg elősegíti a bizalom kialakítását, és könnyedséget visz a csapatokba, valamint a munkatársak és feletteseik közötti viszonyba is. Ennek eredményeképpen a kollégák nyugodtabban beszélnek kényes témákról, mert kevésbé tartanak attól, hogy kellemetlen helyzetbe kerülnek.
A vezetők is profitálnak a nyugodt légkörből, ami jobb döntéshozatalhoz is vezethet. Ugyanakkor azt is el kell tudni viselniük, ha egy-egy viccet az ő kárukra sütnek el. A dékán szerint: „A vezetőknek sem szabad túl komolyan venniük magukat. Nem sértődhetnek meg, ha valaki viccet csinál belőlük”. Ez ugyanis elrontja a hangulatot. Ahelyett, hogy azt gondolnák: „Mindig tökéletesnek kell lennem, mindig azonnal tudnom kell a helyes választ, mindent IS tudnom kell”, a vezetőnek is mernie kellene megmutatni a sebezhető oldalát. Ha egy projekt félresikerült, akkor ezt a kudarcot egy könnyed viccel is beismerhetnék, például: „Most már tudjuk, hogyan NE közelítsük meg a problémát legközelebb”.
A dékán hangsúlyozza a kapcsolatépítés fontosságát, ami a humor egy újabb funkciójára világít rá. „A legtöbb ember szeret nevetni, és a közös nevetés tökéletes módja annak, hogy kapcsolatot teremtsünk másokkal” - mondja. „Egy jó vicc közelséget teremthet olyan emberek között, akik még nem ismerik egymást régóta. Azt az üzenetet közvetíti: 'Jó, hogy itt vagy. Egy csapat vagyunk'.”
Ezt az üzenetet azonban nehéz terjeszteni, főként az otthonról dolgozó alkalmazottak körében, pedig számukra különösen fontos. „Amikor az emberek egy irodában dolgoznak, találkoznak és beszélgetnek a kávéfőzőnél, ez a távmunkások esetében kimarad". Ilyen helyzetben fontos, hogy olyan közösségi eseményeket szervezzen a munkáltató, ahol mindenki találkozik. Amikor a koronavírus-járvány miatt hirtelen mindenki kénytelen volt otthonról dolgozni, a vállalatok reggelente virtuális „kávézásokat”, informális találkozásokat kezdtek tartani. „Az ilyen hívások segítenek az új munkatársaknak felvenni a kapcsolatot, a többieknek pedig segít megőrizni a kapcsolódásokat a csapattal”.
Menedzserek és bohócok: Hol húzzuk meg a határt?
Mindezek tudatában az üzleti vezetőknek nem szabad összekeverniük a szerepüket egy stand-up komikuséval, hangsúlyozza Barbara Stöttinger. „Ha nem akarjuk megkockáztatni, hogy valakit egy félresikerült vicces megjegyzéssel megbántunk, akkor jól kell ismernünk őt. Bizonyos szintű bizalomra szükség van”. Ez könnyebben megvalósítható kis létszámú csapatokban, ahol a tagok jól ismerik egymást, mint nagyobb vállalatoknál vagy új ügyfeleknél. A vezetőknek pedig tisztában kell lenniük a kultúrák közötti különbségekkel is, ha nemzetközi csapatban dolgoznak. Valami, ami Ausztriában vicces, Japánban elég durvának tűnhet, és fordítva.
Ráadásul idővel változik, hogy mi számít viccesnek és mi nem. Azok a viccek, amelyek a múltban elfogadhatóak voltak, például a szőkéket kigúnyoló viccek, ma már tiltottá váltak. A politikai korrektség is korlátozta, hogy manapság mivel lehet viccelődni, „ami jó dolog” - mutat rá a dékán. „A nem PC viccek gyakran egyesek vagy bizonyos csoportok kárára váltottak ki nevetést. Lehet viccesnek lenni anélkül, hogy valakit kigúnyolnánk vagy megbántanánk az érzéseit”.
A határvonal a vicces és a sértés között elmosódhat, és ezt a határt nem könnyű megtanulni észrevenni: „Ehhez intuícióra van szükség.” Ha egy menedzser nem ismer valakit elég jól, akkor óvatosan kell eljárnia: Hogyan reagál a másik személy? Emellett fontos megőrizni a hitelességet, és nem is szabad túlgondolniuk sem a dolgot: „A legtöbb ember szeret nevetni és jól érezni magát a kollégáival. Nem hiszem, hogy sokan vannak olyanok, akik mindig kizárólag a munkára koncentrálnak”.
A humor tehát segít a vezetőknek abban, hogy lazábban tekintsenek magukra és saját hibáikra. A három leggyakoribb vezetői hiba ebben a tekintetben:
A hintaszék: A legtöbb vezető elfoglalt, de néhányan mégsem hatékonyak a projektjeik során. „Ezt a fajta vezetést én „hintaszék-vezetésnek” nevezem” - mondja Stöttinger. „Az a vezető, aki nem rendelkezik jó stratégiával, vagy akinek nem egyértelműek a prioritásai, gürcölhet, ameddig csak akar, nem jut semmire. Egyszerűen csak ide-oda fog hintázni.” A megoldás erre a dilemmára az, hogy átgondolja, mely feladatokat intézi saját maga, és mit kell delegálnia. Az a rögeszme, hogy mindent magad csinálj - a lemaradástól való félelem miatt, vagy hogy bebizonyítsd a kollégáidnak, milyen keményen dolgozol, szinte biztosan ehhez a hibához vezet. „A menedzsereknek a teljes képet kell látniuk, de nem folyhatnak bele minden egyes részletbe”.
A temetőgondnok: Aztán ott van az a vezetési hiba, amelyet a dékán „temetőgondnoki vezetésnek” nevez. „Egy csomó ember felett, de senkivel sem valódi kapcsolatban”. Sok vezető elveszíti a kapcsolatot az beosztottaival, amikor nagy csapatokat felügyel. „Egyes vezetők azt gondolják, hogy elég, ha az osztályvezetők vezetik a munkatársakat, és ők pedig csak a stratégiát tartják szem előtt. Ez azonban távol áll a hatékony vezetéstől. Különösen a nagy csapatoknak van szükségük valódi vezetőre.” Ha egy vezető szoros kapcsolatban áll az egész csapattal, akkor azt is tudja, hogy mit akarnak az ügyfelek, és milyen trendek alakítják a piacot. Ezért is jellemző, hogy sok vállalat kisebb csapatokban kezdett el dolgozni. Így a szervezetben mindenkinek közvetlen kapcsolódási pontja.
A bonsai: A harmadik vezetői hiba, ami gyakran megfigyelhető, hogy a munkatársak ötleteit és kezdeményezéseit csírájában elfojtják, hogy azok a vezető eredményeihez képest kicsik maradjanak. A közgazdász ezt „bonsai vezetésnek” nevezi, és így magyarázza: „Olyan ez, mint azok az emberek, akik csak a saját vicceiken nevetnek, és képtelenek értékelni valaki más szóviccét. Gyakran az ilyen viselkedés a bizonytalanság eredménye, mert a vezető tévesen úgy véli, hogy mások sikere veszélyezteti a hatalmát”.
A vezetőknek nemcsak a jó viccen kell tudniuk nevetni, hanem mások szakmai sikereit is meg kell ünnepelniük és támogatniuk kell. Ez motiválja a csapatot és bátorítja az új ötleteket. A nap végén pedig a sikeres csapat a csapatvezető sikerét is bizonyítja.
Következtetés
Barbara Stöttinger hangsúlyozza, hogy nem hisz abban, hogy a vicc az üzleti világ problémáinak csodaszerét jelenti. „A humor energiát ad. Nem tart sokáig megosztani egy vicces megjegyzést, ami pozitív energiákat szabadít fel és lehetővé teszi a csapat számára a perspektívaváltást”. Ennek eredményeképp pedig könnyebb megtalálni az adott probléma kezelésére a megoldásokat. Mindemellett a személyes hasznot is érdemes figyelembe venni, nem árt, ha a vezető maga is jól érzi magát a munkahelyén.
Nyitóképen Barbara Stöttinger
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 4 hete
- Felmérés: a boldog vezetők boldogabb csapatokat eredményeznek 1 hónapja
- Röpködnek a milliók: ennyit lehet most keresni vezetőként 2 hónapja
- Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport 2 hónapja
- 10 új igazgató a PwC Magyarország vezetői között 3 hónapja
- A dolgozók kétharmada szerint az AI-vezetők igazságosabb és hatékonyabb munkahelyeket teremtenének 3 hónapja
- A vezető nem chatbot és osztódni sem tud 3 hónapja
- A dolgozók majdnem fele az AI-t választaná főnökének egy ember helyett 3 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Bertalan Imre, az OTP Csoport HR igazgatója 4 hónapja
- Vastag mínuszok, csak kevés látványos plusz: ilyen évük volt a HR toborzási szolgáltatóknak 4 hónapja
- Ha nem válik be, ingyen újra keresik - fejvadászat garanciával 4 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?