Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 6 éve

Cégek mint múzeumok - mit kezdjünk a fehér falakkal?

Szellemileg inspiráló munkakörnyezet

A munkakörnyezet biztosan meghatározza az emberek hangulatát, munkakedvét, és ezért végső soron kihat a teljesítményre is – mondta a HR Portálnak nyilatkozva László Csaba, a KPMG senior partnere. Már csak a hideg profit megfontolások miatt is olyan környezetet érdemes kialakítani, amiben komfortosan érzik magukat a dolgozók. Egy fiatal, dinamikus, innovatív cégnél ezt talán a legjobban egy modern, kortárs képzőművészeti alkotásokkal díszített helyen lehet elérni. Emellett számít az ízlés, a kultúra, az, hogy ki, miben érzi jól magát.

Lesti Mónika
2008-ban a K&H meglévő műtárgy-állományát értékesítette, és a befolyó összegből egy új, a K&H értékeihez illeszkedő gyűjtemény létrehozását kezdte meg – közölte Lesti Mónika, a K&H Csoport Kommunikációs Igazgatóságának szenior kommunikációs referense. A hazai vállalatok közül elsőként építették újjá képzőművészeti gyűjteményüket, mely mára az ország egyik legkorszerűbb vállalati kollekciójává vált. A gyűjteményi koncepció címe "Művészet egy jobb, teljesebb világért" összefoglalja azt a preferált művészeti irányt, amelyeket a K&H is kiemelt értékeinek tekint, vagyis a dinamizmus, a megújulni tudás és a legújabb kor jelenségeire való érzékeny reflektálás, mindeközben pedig a tartós értékteremtésre, azaz a megbízhatóságra való törekvés. Minden tevékenységük, beleértve művészeti gyűjteményüket is, márkájuk értékeit tükrözi, amik egyben olyan értékek, amiket a K&H és a dolgozók is képviselnek, illetve a K&H a dolgozók és az ügyfelek felé is képvisel. Dolgozóiknak szellemileg inspiráló munkakörnyezetet teremtenek, ezáltal a dolgozók elkötelezettsége növekszik.

Gyűjtemény helyett műtárgybérlet

Maják Viktor
Az Union Biztosító kortárs képzőművészeti gyűjtemény kialakítása helyett elsősorban pályakezdő művészek támogatása érdekében valósít meg támogatási programokat immár hatodik éve – nyilatkozta Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója. A társaság társadalmi szerepvállalása több irányú: a gondoskodás jegyében a hátrányos helyzetű gyermekek, az értékteremtés jegyében a kortárs képzőművészet támogatását tűzte ki célul. A legtöbb pályakezdő fiatalnak az indulásnál a bemutatkozási, kiállítási lehetőségek megteremtésén túl az ideális alkotótér, a munkahely biztosítása okozza a legnagyobb nehézséget. E problémák enyhítése érdekében az Union 2009 óta valósít meg az Amadeus Művészeti Alapítvánnyal közösen kortárs képzőművészeti együttműködési programot. Az Amadeus Művészeti Alapítvány közcélú tevékenyégének fókuszában a hazai képzőművészet, különösen az egyetemi hallgatók, és a fiatal, pályakezdő művészek útkeresésének és elindulásának támogatása áll különböző alapítványi programok működtetése révén. Az együttműködés az eltelt több mint öt év alatt számos elemmel gazdagodott: ideális alkotótér és kiállítótér kialakítása, fenntartása, nemzetközi megmérettetés és tapasztalatcsere, hazai és nemzetközi kiállításokon történő bemutatkozás lehetősége, műtárgybérlet, művészeti albumok és kiadványok egyaránt szerepelnek az eredmények között. Az Union tehát nem vált gyűjtővé, ugyanakkor szintén a támogatás egy formáját jelentő műtárgybérlet keretében székházának falait évek óta fiatal kortárs művészek alkotásai díszítik. A műtárgybérlet a műgyűjtemény építésének egyik működő alternatíváját jelentheti. Általa a cég kollégái és üzleti partnerei nem csak a társaság társadalmi szerepvállalási küldetéséről értesülnek, hanem a kiállított műtárgyak a kiállítások mintájára egyúttal hozzájárulnak a vizuális neveléshez is.


Nem a profit az elsődleges

László Csaba
László Csaba tapasztalatai szerint a vezetés elhivatottsága, az egész cégkultúra hozzáállása szokott a meghatározó tényező lenni a műtárgyak beszerzésében. Abban biztosak lehetünk, hogy ha egy vezérigazgató elkezd céges kortárs gyűjteményt építeni, akkor nagy valószínűséggel ő magánemberként is gyűjtő vagy legalábbis rajongó. Azért még az elég ritka, hogy valaki az évtizedekkel később elérhető extra profit reményében kezd el gyűjteni. Ráadásul semmi garancia rá, hogy a hatalmas kínálatból sikerül kiválasztani azokat az alkotókat, akik értéke exponenciálisan nő majd tizenöt-húsz év alatt. Néhány esetben a PR-szempontok is megjelennek. Bizonyos körökben biztosan javítja egy cég megítélését, ha műtárgyakat vásárol kortárs magyar művészektől.

Lesti Mónika szerint fontos az is, hogy ezt a témát a megfelelő szakértelemmel párosítsák, ezért a gyűjtemény létrehozásában szakértőkkel működnek együtt. Az alkotások kiválasztásánál a legfontosabb szempont a művészeti kvalitás, amelyet tanácsadó testületük szakértelme biztosít számukra. Az akvizíció során természetesen figyelembe veszik az értékállóságot is, azonban elsősorban nem befektetési szempontok vezérelik őket. A projekt folyamatossága Magyarországon egyedülállóan biztosítja a tehetséggondozás lehetőségét.
A K&H gyűjteményének darabja


A munkatársak is választhatnak műveket

Van, aki tudatos döntés alapján kezd el egy nagyobb gyűjteményt felépíteni, de van akinél a fokozatosság figyelhető meg – tette hozzá a KPMG senior partnere. Megvesznek két-három alkotást, az sokaknak megtetszik, pozitív a külső, belső visszajelzés, és kedvet kapnak a vásárláshoz. Olyan helyzet is van, amikor a pillanat megfelelő. Új irodaházba költözésnél értelemszerűen felmerül, hogy valamit kezdeni kell a fehér falakkal vagy a hatalmas recepciós térrel. Ilyenkor jön sokszor a gondolat, hogy a „klasszikus” impresszionista poszterek helyett egy kicsivel nagyobb befektetéssel mégis valami eredeti, valami izgalmas megoldást találjanak. Arra is felhozhatók példák, hogy ilyen esetekben a munkatársak bevonásával egy közösségi élménnyé válhat a döntéshozatal. A cégnél az új recepcióra kiírt művészeti pályázatra beérkezett pályamunkák közötti választásnál egészen széles körben vontuk be a kollégákat: lehetett szavazni is és ennek nagyon pozitív volt a visszhangja.
Csendélet az Unionnál

A szakember szerint lehet jó befektetés a kortárs művészet támogatása, de ahhoz nagyon profi szakértői támogatás kell, és biztosan szükség van szerencsére is. De befektetésként csak az tekintsen a kortárs képzőművészeti vásárlásra, aki nem a tőzsdei napi kereskedés horizontján gondolkodik, hanem a diófa-ültető évtizedekben gondolkodó mentalitását képviseli. Évtizedek múltán viszont könnyen kiderülhet, hogy igazi gyémántokat találtak és komoly értéke is lehet egy kortárs gyűjteménynek. Érdekes módon legtöbbször ilyenkor sem adják el a gyűjteményt, csak ha nagyon muszáj. Valószínűleg az érzelmi kötődés, az értékállóság miatt is ritkán likvidálják az ilyen „készletet”. Ha igen, akkor annak legtöbbször sajnos szomorú okai vannak. Erre példa most egy nagy portugál magán bank esete, amely évtizedekkel ezelőtt vásárolt nagyon sok Miro képet, és most a csődeljárás során ezek a képek is piacra kerülhetnek, ami persze Portugáliában óriási felzúdulást keltett, hogy szabad-e hagyni, hogy ezek a műalkotások külföldre kerüljenek. A betéteseket, hitelezőket viszont csak az érdekli, hogy minél nagyobb arányban jussanak a pénzükhöz, ezért a lehető legmagasabb áron bárkinek eladatnák a fantasztikus gyűjteményt.

Segíteni kell a művészeket

A klasszikus PR-megközelítés alapján nem feltétlenül egy cég szolgáltatásait, termékeit kell csak reklámozni, hanem olyan jó ügyekhez kell kötni a cég nevét, amin keresztül a vállalatnak javul a megítélése és ennek következtében az értékesítés is növelhető. Az egészségügy mellett a kultúra támogatása az egyik leggyakoribb PR eszköz. A nemzeti kultúra támogatása, a kortárs művészektől való vásárlás biztosan javítja egy cég PR értékét. Mindannyian szimpatizálunk a „nehéz” sorsú kortárs művészekkel, és az aki segít rajtuk, az ebből a szimpátiából maga is részesedik. Sajnos manapság tényleg nem egyszerű a művészek egzisztenciális helyzete. Bármennyire is lehet a gyűjtésnek pozitív üzleti hatása is, a szakember szerint csak olyanok csinálják, akiknek valóban fontos a kultúra támogatása, és ezért hajlandóak tényleges áldozatot is hozni. A valós karitatív áldozatnak pedig a megítélése is pozitívabb. A módszerekben nagy csodák nincsenek. Vállalati saját kommunikáció, hirdetés, események támogatása, PR-cikkek, a kulturális médiában való megjelenés mind segíthet a terjesztésben. Érdemi támogatásoknál gyakran maguk a művészek is bevonhatóak a kommunikációba, akiknek a szereplése még inkább hitelesíti a cég elhivatottságát.
  • 2020.09.24Adókonferencia Jöjjön el a SALDO Adókonferenciájára és ismerje meg az új TB törvény szabályait, valamint a külföldi partnereivel kötött szerződések ÁFA előírásait! Szerezzen biztos tudást, kreditpontokat, tájékozódjon szakértőinktől. Országosan 7 helyszínen várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Felelős munkáltató? Teszteltessen!

A környező országok adatait figyelve egyértelműen látható, hogy az őszre jósolt második hullám közeledik. A vírus újra gyorsabban terjed. Ennek... Teljes cikk

Traumatikus élmény a koronavírus-járvány a fiataloknak

A koronavírus-járvány miatt munkanélkülivé vált fiatalok egy életen át hordozhatják ezt a traumát, ha csak nem kapnak azonnali támogatást a... Teljes cikk

Így pihend ki magad nagyobb nyaralás nélkül

"A pihenés nem luxus, hanem létszükséglet, a hiánya pedig - bár rövid távon látszólag hatékonyabbnak tűnhetünk -, valójában kiégéshez vezet,... Teljes cikk