Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 4 éve

Divatos téma a nemek közti egyenlőség, de sok helyen semmi nem történik

Helyzetbe kerülnek a nők az átalakuló munkaerőpiacon. A férfiak versenyezni, a nők bizonyítani akarnak. Nem érti egymást a két nem, állandósulnak a pozícióharcok. - Az együttműködéshez fel kell ismerni, mélyen belül egyáltalán nem különbözünk egymástól, mert valójában mindannyian a figyelemre, az elfogadásra és az elismerésre vágyunk. Azt is érdemes megérteni, milyen kondicionált viselkedésminták határozzák meg a két nem működését, ami miatt a „felszínen” viszont mégiscsak különbözünk egymástól - mondta a HR Pikniken Molnár Éva, a Restart Női vezetőképző program képzésvezetője, coach.

Ősi ösztönök és a szocializációs minták a ludasok

A működésbeli különbség egyrészt az ősi ösztönökre, másrészt a gyerekkorunkban belénk nevelt szerepmintákra vezethető vissza. Ez az oka annak, hogy a férfiak kockázatvállalóbbak, versengőek, erősnek mutatják magukat és inkább racionálisan gondolkodnak, míg a nők biztonságorientáltak, a jövőre fókuszálnak, problémamegoldóak, gondoskodóak, és érzelmeiket is beleviszik döntéseikbe. A nőknek el kell engedniük a számukra elakadást okozó viselkedésmintákat, teljesítménykényszert, nyíltan kellene kommunikálniuk, és jobban kellene érvényesíteniük érdekeiket - hangzott el az előadáson.

Támogató, elfogadó HR rendszerek kellenek

A nemek közötti egyenlőség azonban nem valósulhat meg egyéni és szervezeti szintű változás, támogató, elfogadó HR rendszerek fejlesztése nélkül - tette hozzá Kreiter Éva, a Dreher Sörgyárak Zrt, humán erőforrás igazgatója és Bogár Miklós, a GE Lighting régiós HR vezetője. Kreiter Éva meglátása szerint akkor lehet eredményeket elérni, ha ezen értékek beépülnek a vezetők céljaiba, így azok számon kérhetővé is válnak. Úgy látja, sok haladó vállalat vezetője is csak azért foglalkozik a gender diversity-vel, mert muszáj vagy divatos téma és nem társul hozzá egy emocionális elfogadottság.
Kreiter Éva, Molnár Éva, Bogár Miklós és Jakab Kriszta

- A GE-nél a diverzitás egy alapérték. Egyszerű rávenni a vezetőket a többszínű csapat építésére, mert tudják, hogy ez előre viszi a vállalatot - mondta Bogár Miklós, aki szerint ez akkor működik, ha a cégek foglalkoznak vele. A GE így is tesz: céljaik között megtalálható a diverzitás, a női vezetők utánpótlása is.

A Dreher humán erőforrás igazgatója az utánpótlást, a tehetségmenedzsmentet, képzésfejlesztést, vállalati kultúra fejlesztését tartja elengedhetetlen fontosságúnak a nők vezetővé válásához. Kreiter Éva itt szabna meg követendő irányokat a vállalat vezetése számára, ami automatikusan több női felső vezetőt eredményezne. A megelőző tevékenységben hisz a cégekre ráerőltetett kvóta helyett.

A GE azonban számos szinten és területen vezetett be kvótát, továbbá egy díjjal is jutalmazzák azokat a vezetőket és munkatársakat, akik a közösség szavazati alapján a legtöbbet tették, hogy előre lendítsék ezt az ügyet.
A HBLF 2014 végén készített kutatása szerint a hazai TOP 200 vállalatok között a legfelső CEO szinten 9 százalék a nő. Szemben az uniós 3 százalékkal, az amerikai a S&P 500 körében jelen levő 5 százalékkal. Az igazgatóságokban 15 százalékról beszélünk, ami alacsonyabb az EU 18 százalékos átlagától és az USA 19 százalékos átlagától is. A menedzsment szintjén hazánkban 17 százalékot képviselnek, mely jelentősen elmarad az USA legnagyobb tőzsdén jegyzett vállalatok női felsővezetői 25 százalékos részvételétől.

Míg az EU-ban átlagosan 27 százalékban vannak jelen a nemzeti Parlamentekben a nők, Magyarországon csupán 10 százaléka a képviselőknek nő. Női miniszterünk jelenleg nincs is. A HBLF életre hívta a 202020 klubbot. Szeretnénk ha 2020-ra minimum 20 százalékra nőne a nők aránya a cégek felső vezetésében és az igazgatóságokban. A program szerves része a női mentor programjuk a "FTSE 100 Cross-Company Mentoring Program".


„Nincs hülye ötlet”

A HR Pikniken nemcsak a nők érvényesülésének akadályainak elhárításáról volt szó, hanem a céget előrelendítő jó ötletek megvalósulásának mikéntjéről is. Tudniillik a kreativitásba invesztáló cégek növekednek, több profitot termelnek, és kisebb náluk az elvándorlás. - Mindenkiből ki lehet hozni a kreativitást, csak a megfelelő vezető, és a megfelelő szervezeti kultúra kell hozzá.
Kiss Péter, Cserpes István, Friedl Zsuzsanna, Benkő Katalin és Till Attila

A bizalom és a bevonás elsődleges, valamint az a mentalitás, hogy „nincs hülye ötlet” - vallja Kiss Péter, a Restart ügyvezetője, amely a kerekasztal-beszélgetés fő mottója is lehetne. Az ott elhangzottak alapján kijelenthető: a vezetőnek kell tudni a kereteket, mert ezek nem fixek. Állandóan résen kell lenni, hogy mikor kell szabadjára engedni, és mikor korlátozni a kollégákat. Cserpes István, a Cserpes Sajtműhely alapítója is épp ezt teszi. Hiszi, hogy a kreatív csapatnak szabadságot kell adnia, mert akkor tud szárnyalni.
Csányi Sándor

Csányi Sándor színművész, a Thália Színház művészeti vezetője a félelmet, a megfelelési kényszert és az udvariasságot látja a kreativitás fő ellenségének. Úgy véli, ahhoz, hogy valaki valami újat hozzon létre, hülyéskedés, játék szükséges. Till Attila filmrendező-műsorvezető is visszaigazolta: a művészetben nincs szabály. Szerinte akkor lesz sikeres egy film, ha a „fő motor” hisz benne.

Hibázni ér a Microsoftnál és a Prezinél

A kreativitást pedig már mérni is lehet. Ez azért fontos információ, mert a Microsoft és a Prezi folyamatosan keresi az újító dolgozókat. - A kreatív ember nyitott a változásra, rugalmas, megkérdőjelezi a status quo-t, hajlandó kilépni a komfortzónájából, keresi is ezeket a helyzeteket, és ha hibázik, tanul belőle. - Fontos, hogy a leendő munkatársunk bátor és proaktív legyen, és ne a főnök iránymutatására várjon - tette hozzá Benkő Katalin, Prezi munkatársa.

A Microsoft új felsővezetőt és vele új vállalati kultúrát kapott, amely a munkaerőgárda frissítésével járt együtt. A 400 fős magyar leányvállalatnál a dolgozók harminc százalékát lecserélték. A nagy változást példázza, hogy a fejlesztők nem kizárólag a tökéletes megoldást mutatják be az ügyfeleknek, hanem a tesztverziókat is, melyet később természetesen tovább csiszolnak, ha szükséges. - Hibázni ér - jelentette ki Friedl Zsuzsanna. Ehhez Benkő Katalin annyit fűzött hozzá, hogy azokból tanulni kell.

A fotókat Merész Márton készítette.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
149 tanuló végzett az Audi Hungaria szakképzési rendszerében

149 szakmunkástanuló tett sikeres záróvizsgát az AUDI HUNGARIA Zrt. és partneriskolái duális szakképzésében. Jelenleg 15 különböző szakmában... Teljes cikk

További támogatás a kkv-k munkahelyteremtésére

Mintegy 100 vállalkozás nyert el másfélmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást a Mikro-, kis- és középvállalkozások munkahelyteremtő... Teljes cikk

6 magyar egyetem került a világ legjobb 1000 felsőoktatási intézményének listájára

Hat magyar egyetem került fel a Quacquarelli Symonds (QS) 2020-as összesített világrangsorára: a magyar felsőoktatási intézmények közül a legjobb... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár