Egyszerű, de nagyszerű? - avagy segít-e a digitalizáció
A digitalizációnak köszönhetően a bérügyvitel munkafolyamatai is megváltoztathatók, egyszerűsíthetők, gyorsíthatók. A magánéletünk során sincs szükség segítségre az online vásárláshoz, úgy a munkavállalók miért ne várnának el hasonló egyszerűséget például egy szabadságkéréstől. Miért elképzelhetetlen, hogy a munkavállaló saját eszközéről, akár okostelefonjáról is könnyen elérje, és használja a szabadság nyilvántartását, jelenléti ívét? Ezekről a lehetőségekről beszél Gondos Krisztina, a Branko Kft. Bér- és TB szakértője a 3. BaBér konferencián, amely a Digitális HR szabadságáról szól.
Egy gazdasági társaság adminisztrációs feladatai között nagy jelentőséggel rendelkezik a bérügyvitel, hiszen a munkabér jellegű költségek nagy százalékát teszik ki a vállalat kiadásainak.
Az emberi erőforrással foglalkozó szakemberek ráhatással vannak az alakuló költségekre, éppen ezért igen jelentős a tevékenységük. De, ne felejtsük el azt a fontos, és elsődleges feladatot sem, hogy munkáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban foglalkoztatottak a jogszabályi feltételeknek megfelelően időben és pontosan megkapják díjazásukat.
A folyamatosan változó jogszabályi háttér követése állandó kihívást jelent az e területen dolgozó szakembereknek.
Mégis mindezek ellenére, saját munkám során megtapasztaltam, hogy a bér- és társadalombiztosítási ügyintézők elfogadottsága, munkájuk könnyítésére használt technikai háttér elmaradt.
Napjainkban felgyorsult digitalizáció nem kerülheti el a bérügyvitel területét sem, ezzel megkönnyítve a munkáltatók és munkavállalók adminisztrációját.
Miben segíti a munkavállalók mindennapjait a digitalizálás?
Bár a munkáltató feladata a rendes és a rendkivüli munkaidő a szabadság nyilvántartása, legtöbb esetben ez a feladat átruházásra kerül munkavállaló részére, így minden munkanap a munkakezdés elején és végén a munkavállaló kitölti a jelenléti ívet, mely perceket vesz el az idejéből.
A munkaidő nyilvántartás munkahelyszínen tartására nincs törvényi kötelezettség, de levezethető, hiszen a nyilvántartás pontos vezetésére csak ott van lehetőség, így egy online felületen elérhető jelenléti ív esetén a munkavállaló saját eszközéről bejelentkezve tudja a nyilvántartásba - pontosan- bevezetni a munkakezdés elejét és végét.
Nem utolsó szempont az sem, hogy online tudja szabadságigényét benyújtani és a vezetői jóváhagyás szintén itt történik meg.
Miért fontos a munkáltatók, foglalkoztatók számára a digitalizált bérügyvitel?
Mint az előbb is említettem a munkáltató feladata a munkaidő nyilvántartás vezetése, mely megalapozza a havi bérszámfejést, ez akár több száz ember havi juttatásának meghatározását, a foglalkoztatói terhek megállapítását jelenti.
A papír alapon vezetett és leadásra került munkaidő nyilvántartás adatainak ellenőrzése - még ha időben, és jól is kerül leadásra -, feldolgozása több órát vesz igénybe, ez elviszi az időt a valós munkától, illetve nagyobb a hibalehetőség.
Egy jól elkészített program esetén nem kell várni, hogy az esetleges hibát a munkavállaló vegye észre, mikor készhez veszi munkabérét. Ez kellemetlen az ügyintéző, és a munkavállaló részéreről is.
Online felületen a munkavállaló és a munkáltató is eléri az adatokat, egészében látja az információkat, ezáltal felgyorsulnak a folyamatok, csökken a hibalehetőség.
Röviden: nem kell várni a kitöltött papírokra, nem kell azokat kinyomtatni, összegyűjteni, ellenőrizni, rögzíteni, a hibákat javítani, a hiányosságokat pótolni.
Fontosnak tartom minden munkáltatóval megismertetni a digitális bérügyvitel előnyeit, hogy minél nagyobb körben elterjedjen.
Jelentkezés a BaBér Panoráma konferenciára.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
2026 júniusától életbe lép az uniós bértranszparencia irányelv, amely alapjaiban formálja át a cégek bérpolitikáját és HR-folyamatait. A... Teljes cikk
Bő egy évük van a munkaadóknak, hogy megfeleljenek az EU-s bértranszparencia irányelv követelményeinek. Papp Tamás István HR szakértő friss... Teljes cikk
2025 első negyedévében a legmagasabb bruttó átlagkereset Budapest II. kerületében 1,16 millió forint volt, míg a legalacsonyabb a Cigándi járásban... Teljes cikk
- Megszűnik a TB-kiskönyv - mi lesz helyette? 3 hónapja
- Idén is díjazták a 40 év feletti női szakembereket 4 hónapja
- Új szakmákkal bővülhet a Szakmajegyzék 4 hónapja
- Felmérték a digitális készségeket: utolsó helyen a magyar gimnazisták 4 hónapja
- Elindul a Demján Sándor Program digitalizációt segítő pályázata 5 hónapja
- Czomba Sándor: A regisztrált álláskeresők alacsony száma a gazdasági fordulat jele 5 hónapja
- Új vezetők a Digitális Kereskedelmi Szövetségnél 5 hónapja
- Ez a jó toborzás titkos receptje: a recruitment új trendjei 5 hónapja
- Mire van szükség a sikeres digitalizációhoz? 5 hónapja
- Bejelentették: a kormány új digitális fejlesztési programot indít 5 hónapja
- Megnövekedett kapacitással várják a kormányablakokban az ügyfeleket az Ügyfélkapu+ miatt 6 hónapja