Gyakornoki programok versenye
Még mindig kevés az olyan szervezet, amelynek kidolgozott, működő, rendszerszintű és sikeres gyakornoki programja van, és még kevesebben vannak azok, akik meg is merik mérettetni a teljesítményüket. Annak ellenére így van ez, hogy a pályakezdőkért, fiatal tehetségekért késhegyre menő harc folyik. A Zyntern.com összegyűjtötte a cégek programjait, azután szakértőkből és a célcsoport véleményezőiből álló zsűri elé vitte.

Nem találjuk meg az egyensúlyt a pályakezdőkkel, fiatal tehetségekkel való bánásmód során sem. 10-15 éve a pályakezdő az egyik esélytelen munkakereső kategóriát jelentette. Ebben az időszakban lehetett olyan álláshirdetéseket olvasni, amelyekben fiatal, de többéves szervezeti munkatapasztalattal bíró jelölteket kerestek a kiválasztással foglalkozók. Ahogy nyíltak a kapuk, és lett több lehetősége egy fiatalnak, úgy tűntek el a hazai munkaerőpiacról a pályakezdő tehetségek. Már az egyetemen elvitték őket a szemfüles vállalkozások. Mostanra eljutottunk abba a fázisba, hogy az egyik jónevű, budapesti, állami gazdasági egyetem gólyatáborába lemegy - többek közt -a Big4 jó pár képviselője, és arról győzködi a fiatalokat, milyen jó lesz majd náluk dolgozni a végzés után. Miközben ezek a gyerekek csak annyit tudnak ezekről a cégekről, hogy klassz tollat, tornazsákot, szilikonos karkötőt lehet náluk kapni. De a cégek se tudnak semmit ezekről a fiatalokról, legfeljebb azt, hogy jól ment nekik a matek a gimiben.

Ne rontsanak ajtóstól a házba a cégek!
A fenti, súlyosan elrontott munkáltató-Z-generációs közti kapcsolatépítés példájával kezdtük Barathi Tamással a beszélgetést. A szakember az idén harmadjára kiosztott gyakornoki programokat versenyeztető „Zynternship Awards” -nak, és nem utolsósorban a két fél egymásra találását segítő honlap működtetésével foglalkozó felületnek az egyik alapítója.
„Nem lehet ajtóstól rontani a házba” - mondja a szakember. A toborzásnak a legutolsó láncszemnek kell lennie, egy komplex modellt kell előtte kialakítani, az egyetemmel karöltve a szervezeten belül és kívül azzal kapcsolatban, mi is történjen a fiatalokkal a cégeknél eltöltött gyakornoki idő alatt, vagy fiatal pályakezdőként. „Törődés-projektekre” lenne szükség. Nagyon nehezen ment át egy sor szervezeten az, hogy a cégeknek először adni kell, sokat, és csak utána lehet bármit is számon kérni. Arról nem is beszélve, hogy a direkt üzenetek elől az 1996 után születettek „elhajolnak”. Ha csak abból áll a gyakornok-toborzás, hogy egy idősebb vezető kiáll a karriernapokon elmondani, milyen jó annak, aki hozzájuk megy, az nem ér majd célba, ugyanis nem lesz hiteles az üzenet.
A mostani fiatalok elsősorban maguk is - a már ott dolgozó - fiatalokat akarják látni-hallani, lehetőleg vizuálisan átadott üzenetekben, ahogy megmutatják, mi az, ami nekik „bejött”. Mi lesz/lett velük a kapukon belül.
Barathi Tamásék már évek óta keresik a megfelelő csatornát, amivel el lehet érni hatékonyan a fiatalokat. Azt tapasztalták, hogy az egyetemi közegek, a diákszervezetek azok, amelyeknek elegendő hatásuk van erre a korosztályra.
Diák-influencerek kellenek!
Ezen felül külön is odafigyeltek arra, hogy megtalálják azokat a fiatalokat, akik hatással vannak a többiekre. Ezeket a kulcsfigurákat elsősorban azokban a zárt Facebook csoportokban lelték meg, amelyek az egyetemi élet egy-egy problémájára reflektáltak. Van, akinek 85 ezer követője is van. Ők az adott közeg „sztárjai”, megkerülhetetlen kulcsfigurái. Például az egyik ilyen csoportban kezdték el hirdetni a Zynternship Awards-ot, amely kapcsán azt kérték a fiataloktól, nézzék a honlapját, és értékeljék az oda feltöltött gyakornoki programokat. „Első körben mi is megpróbálkoztunk a hagyományos megszólítással: azt kérdeztük, akarnak-e egy érdekes, gyakornoki programokról szóló workshopon részt venni. Nyolcan like-olták ezt a bejegyzést. Mikor lazítottunk a nyelvezeten és hétköznapi, érthető sztorit raktunk a tartalom mögé már több ezer követőnk lett. Ha pedig az egyetemisták két kedvenc szavát, az „elmarad” és az „ingyen” kifejezéseket is be tudjuk építeni a mondanivalónka, garantált a siker...”
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Gyakornoki programok versenye
2. oldal - Sokat kell engedni elvárások terén