Sokat kell engedni elvárások terén
Egészen máshogyan kell kommunikálni a most gyakornoki helyekre pályázó fiatalokkal, mint akár 5-8 évvel ezelőtt. A Zyntern-nél azt is látják, hogy önmagában a multis hívószavak: sales-gyakorlat megismerése, munkahely felfedezése, leperegnek a tízen-huszonévesekről. De, például egy értékesítési verseny kiírása, amelynek a végén versenyautózást lehet nyerni, rögtön vonzóbbá teheti a munkahelyet, pláne ha ezt a munkavállalói élményt megfelelő csatornákon be is mutatjuk.
Azt is a munka során vették észre Barathi Tamásék, hogy igazán sikeres marketingkommunikáció és munkáltatói márkaépítés abból a folyamatból válik, ami őszinte és hiteles. Ha nem ígér valaki olyat, amit soha nem tud megtartani, az biztosan sikert eredményez. És emellett az is fontos, hogy érezhetők legyenek a gondoskodás lépcsőfokai, hiszen akkor lesz valid egy tevékenység, ha arról visszacsatolást tudnak adni az influencerek.
Ez volt az egyik legnehezebb pontja a harmadik Zynternship Awards-nak. Ugyanis nem elég, hogy egy cégnek átgondolt gyakornoki programja legyen, amit meg is szeretne mutatni, de ennek - mivel a szakértői csapat mellett ezekben az említett, zárt, diákoknak szóló Facebook csoportokban futtatták át a pályázatokat - vállalni kellett a hitelességet minden filmkockában. Ami ugyanis a legkevésbé, de megkérdőjelezhető ezen a területen, azt a Facebook csoport-tagok szétszedték. „Hiába szereti a programját az adott szervezet, ha nem tudta jól bemutatni, nem ért semmit, nem kapott helyezést” - mondta a szakértő.
Ez a két kihívás egyszerre mutatkozott meg a verseny alatt. Kevesen rendelkeztek hiteles programmal, és még kevesebben tudták olyan módon bemutatni, ami a diákok figyelmét is felkelti, és elég őszinte ahhoz, hogy ne kommenteljék szét egy-két félreértés miatt.
Eaton: első indulás, első győzelem!
2015-ben, munkaerő-piaci szempontból „lerabolt” terepre érkezett az Eaton Enterprises Hungary Kft. Az EMEA régiót ellátó szolgáltató központ ügyvezetője, Szende Csaba a rövid idő alatt 500 fősre duzzadó központ esetében azt érzi igazán kihívásnak, hogy egy idehaza ismeretlen foglalkoztatóról kellett úgy kommunikálni, hogy többféle üzenet is átmenjen. Nemcsak versenyre készültek, hanem hosszútávú gyakornoki program-építésen gondolkodnak, és ennek a munkának a során meg akarták mutatni azt, hogy bár még nem elég ismert márka az Eaton idehaza, de az amerikai energetikai óriás a százéves tapasztalatával és többszázezres, nemzetközi foglalkoztatotti állományával hatalmas lehetőséget tud nyújtani a dolgozóknak. Amiből idehaza 2015-ben még semmi nem látszódott. Ezen felül az iparágon belül is meg kellett mutatni azt, hogy az Eaton prémium kategóriás munkahely. Erre a kétfajta törekvésre kerestek megoldásokat. Egyrészt az USA-ból hoztak jelentős program-kezdeményeket, amelyeket a magyar helyzetre implementáltak, másrészt ki kellett találni, mi az, ami itt más, új és hatásos lehet.
Eaton: A győztes pályamunka egy videó alapú beszámoló-csomag lett. Valós történetek, valós emberekkel, egyszerű képi megjelenítésben
„Az már látszott az elején is, hogy - az anyacéggel szemben - itthon nem egy energia-menedzsmenttel foglalkozó cégként mutatjuk meg magunkat. Sokkal inkább brand-ként kellene magunkat láttatani” - mondta a kezdeti kommunikációs tervekről az ügyvezető. „Egy olyan imidzset teremtettünk, amely alapján egyfajta startup-ként tekinthetünk magunkra. Egy százéves startupot mutattunk, aminek nagyon jó rezonanciája volt a hazai piacon”. Ezzel az új képpel kezdték el a különböző csatornákon hirdetni, mit is kínálnak, és még mindig nem csak azzal foglalkoztak, hogy kit is keresnek!
Ekkor jött a Zynternship Awards, ami jó alkalom volt arra, hogy az eddigi eredményeket megmutassák. Egyben megmérettni is szerették volna a programjaikat, hiszen ez nem szektor-specifikus verseny. Nagyon jót tesz a sokféle iparágnak, ha látják, mit is tesz a másik a végzősök/gyakornokok bevonzásáért, megtartásáért, hiszen ez gondként jelentkezik idehaza bármely vállalatnál.
A győztes pályamunka egy videó alapú beszámoló-csomag lett. Ebben fiatal szakemberek azt mondják el, hogy mit tapasztaltak a belepéskor, és mi történt velük az első nap óta. Valós történetek, valós emberekkel, egyszerű képi megjelenítésben.
„Egy jó, de nem tökéletes cég vagyunk, és nem is tökéletes embereket várunk. Ami nálunk fontos érték, az az emberközpontúság, és épp ezt szerettük volna megmutatni” - állítja Szende Csaba. Amire a vezető különösen büszke, náluk a szervezet 10 százaléka ma már gyakornokból áll, és szemlátomást működőképes a modell.
Háromból három első helyezés: Budapest Bank
Egy másik pályázótól, a Budapest Banktól megtudtuk, hogy a 2015-ös tulajdonosváltásuk óta - miután az amerikai GE-től állami kézbe került a Budapest Bank - ők is kiemelt figyelmet fordítanak a munkáltatói markájuk építésére. „Stratégiánkban kulcsfontosságú az Y és Z generáció megszólítása és bevonzása, egyedülálló gyakornoki és utánpótlás programokat dolgoztunk ki, éppen ezért ezt a megmérettetést különösen relevánsnak éreztük. Maga a verseny, illetve az álláskereső portál, amelyen a szavazás is zajlott, kifejezetten az Y és Z generáció igényeire szabott, és a hagyományos álláskereső portálokhoz képest sokkal inkább közösségi élményt nyújt” - áll közleményükben. Ők is kiemelték az ágazatközi részvételi lehetőséget. Jó benchmarking lehetőséget jelentett, hogy ebből a szempontból is ráláthattak a piacra.
Budapest Bank: A díjak elnyerésén túl számos, a közelmúltban bevezetett akciónk is hatással van a hozzánk jelentkezők összetételére, de az tény, hogy látványosan megnőtt a márkaismertségünk az elmúlt három évben
Azt, hogy az elmúlt három évben egyaránt első helyet tudott elhozni a Budapest Bank ezen a megmérettetésen, nem egyértelműen váltható konkrét „aprópénzre”. Hiszen egyrészt az elmúlt években nagy változásokon ment keresztül a munkaerőpiac, ezért nehéz ennek a díjnak a hatását elkülöníteni.
„A korábban Colibri Internship Awards, illetve 2017-től a Zynternship Awards-névre hallgató díjak elnyerésén túl számos, a közelmúltban bevezetett akciónk is hatással van a hozzánk jelentkezők összetételére, de az tény, hogy látványosan megnőtt a márkaismertségünk az elmúlt három évben” - írták a közleményben. Abban a tekintetben is mindenképpen érdemes vállalni a megmérettetést, hogy pozitív ismertséget hoz, éppen a legszűkebben vett célcsoport körében. Ahogy a Budapest Banknál is érvelnek: „Amit a díjakkal kapcsolatban mérünk, az az, hogy a hozzánk jelentkező 10 érdeklődő közül 8 tud ezekről, és pozitívan értékeli azt”.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Gyakornoki programok versenye
2. oldal - Sokat kell engedni elvárások terén