Hét tipp, hogy az egynyári kalandból több legyen
Harminc vagy negyven évvel ezelőtt a diákmunka alatt azt értettük, hogy míg az osztálytársak a strandon süttették magukat, addig az egy hónapos roboton résztvevő „boldog tanulóifjúság” öltözőket vagy gyárudvarokat takarított, vagy a szántóföldön kapált, címerezett. Mára a munkaerő-piaci helyzet átrendeződése miatt a diákmunka jellege és jelentősége teljesen megváltozott. A tinédzser munkavállalók szerepe alaposan felértékelődött; már nem a leglesajnáltabb, hanem a szakmai hozzáértést igénylő pozíciókban is ott vannak. Ráadásul, nemcsak a kánikulában.
Az utánpótlás kérdés megoldásai
Megváltozott tehát mind a hallgatók, mind a munkaadók hozzáállása az időszakos diákmunkához. Utóbbiak már nem csak egy, a nyári szünet idején kötelezően kerülgetendő fiatalt látnak bennük, hanem a kieső munkaerő pótlását, sőt megfelelő körülmények között az utánpótlás kérdés megoldását is.
A diákmunka általánossá válásával különösen a felsőoktatásban tanuló fiatalok akár egész évben hajlandóak dolgozni a mellékesért. Ez pedig azt jelenti, hogy a folyamatos munkának köszönhetően az adott cég és az adott munkakör vonatkozásában korosztályuknál jóval behatóbb ismereteket szereznek, lojálisabbak. Amennyiben vállalatunknál helyezkednek el, egy szimpla álláshirdetésre jelentkezőnél jóval megalapozottabb döntés alapján teszik ezt.
Nagyon nem szorul tehát magyarázatra, hogy komoly gazdasági érdek húzódik a diákmunkások mielőbbi munkahelyi integrálása és hosszú távú megtartása mögött. Persze, az elmélet és a gyakorlat ebben az esetben sem fedi teljesen egymást. Nézzük, hogyan lehet „kívánatossá” tenni egy mai tizen-huszonéves számára az adott pozíciót vagy cégünket?
Rugalmasság babzsákfotel nélkül
Bár könyvtárnyi szakirodalom szól a most piacra lépő Z generáció sajátosságairól, a vállalatvezetők csak lassanként értik meg, hogy a ma diákmunkásai holnap az ő alkalmazottaik, középvezetőik lesznek, így e nemzedék sajátosságainak, igényeinek megismerése kulcsfontosságú. Sokszor ismételt tény, hogy ez a generáció – szemben az X-ekkel vagy Y-okkal – nagyobb fokú flexibilitást vár el munkaadójától. A rugalmas munkakezdés vagy a home office rendszer számukra maga lehet a főnyeremény. (Az viszont csak városi legenda, hogy csocsóasztal és babzsákfotel nélkül nem képesek dolgozni.) Cserébe hozzák a kreativitásuk, a magas szintű digitális tudásuk és az idősebbek számára bűvésztrükknek tűnő multitasking (figyelemmegosztás) képességét.
Ez utóbbiból is adódik, hogy mai húszasok monotóniatűrése – tisztelet a kivételnek – igen alacsony. Azon munkakörök fognak náluk telibe találni, ahol változatos tevékenységek vagy munkakörülmények várnak rájuk. A hosszabb munkafolyamatok részegységekre bontása és ezek „váltogatása” kellően sokszínűvé, ingergazdaggá teheti nekik a feladatvégzést.
Ígéretek helyett karrierlehetőség
A tizen-huszonévesek gyorsan tanulnak, hamar átlátják az összefüggéseket, ezért a képességeikhez mért szakmai előrelépési lehetőségek szintén vonzerőként hatnak rájuk. Ha pedig mindehhez még melléjük egy nagy adag empátiával, türelemmel felvértezett szakmai mentort is rendelünk – jó esetben épp egy diákmunkásból főállású dolgozóvá avanzsált kollégát –, akitől elsajátíthatják az adott munkakör finomságait, nyert ügyünk van. Már csak arra kell figyelnünk, hogy a munkakör iránt kellő affinitást mutató és a kollektívába szervesen beilleszkedő fiatalnak egy megvalósítható karrierívet vázoljunk fel. Így nemcsak vállalkozásunk nyer, de a diák felé is egyértelműen jelezzük, hogy vállalkozásunk egy egynyári kalandnál többre számít vele kapcsolatban.
Rumpf Nikoletta
marketing és kommunikációs vezető
euDIÁKOK Iskolaszövetkezet
- 2025.01.20Lean Quality képzés Minőségügyi munkatársak Lean szemléletű továbbképzése, a Lean filozófia és rendszer alapjainak megismerése és a 0 hiba koncepció és rendszer eszközeinek és módszereinek készség szintű elsajátítása. Részletek Jegyek
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése. Részletek Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME Részletek Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. Részletek Jegyek
Több mint 3 millió órát dolgoztak a diákok a Meló-Diák hálózatában 2024 nyarán, az átlagos órabér meghaladta az 1930 forintot – mondta el Kott... Teljes cikk
Az egyre inkább szakemberhiánnyal küzdő magyar munkaerőpiac egyik megoldása lehet a sok közül a Magyarországon tanuló külföldi diákok bevonása.... Teljes cikk
Az euDiákok Iskolaszövetkezet és az UNIside közös kutatása a diákok munkavállalási szokásait és motivációit vizsgálta, kiemelten fókuszálva az... Teljes cikk
- A fiatal dolgozókat zavarja leginkább, ha kollégájuk panaszkodik 4 hete
- Diákok a munka világában: Hogyan formálhatják a cégek a jövő munkavállalóit? 1 hónapja
- A nyitottság a siker kulcsa a munkaerőpiacon 1 hónapja
- Stresszesek a vezetők a Z generációs dolgozóktól 1 hónapja
- A Z generáció egyre többet vár el a munkahelyétől 1 hónapja
- Mutatjuk, mennyi volt a diákmunkások átlag órabére 2024 nyarán 2 hónapja
- Értékes munkaerőforrás, így lehet őket bevonni: mérlegen a Magyarországon tanuló külföldiek 2 hónapja
- Visszaszorul a home office, hízik a munkaerő és az AI mindent visz - így látják a jövőt a cégvezetők 2 hónapja
- Pesszimisták a fiatal magyar dolgozók a fizetésükkel kapcsolatban 2 hónapja
- Belépés a nagybetűs életbe - Ezért elégedetlenek a munkaadók a Z generációsokkal 2 hónapja
- A karrierépítést nem lehet elég korán kezdeni 2 hónapja