Megjelent: 6 hónapja

Hogyan állnak az állásportálok a koronaválságban?

Márciusban három hét alatt beszakadt az állásportálok hirdetésszáma és bevétele. Aztán májusra jött némi visszapattanás. Mennyien és kik pályáznak állásaikra? Hogyan reagáltak a koronavírus-helyzet kihívásaira és milyen új termékekkel jelentek meg? A Profession, a CV Online és a Jobline képviselőit kérdeztük és egy kis állásportál-történelem is hozzá.

images

images

“Álláshirdetés-számban a koronavírus-válság első három hetében 70-80 százalékos volt a visszaesés” - mondja Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője. Aztán ahogyan a vállalatok hozzászoktak az új helyzethez, megfordult a trend. “Májusban a csökkenés mértéke jelentősen mérséklődött, és a tavalyi év azonos időszakához képest már csak 45 százalék körül alakult. A piac túl van a mélypontján, toborzásra igény továbbra is van, ezt jól bizonyítja, hogy májusban közel 8000 új álláshirdetés jelent meg az oldalunkon” - tette hozzá. A cég üzleti titokként kezeli árbevételének változását, erről nem nyilatkozott.

A CV Online-nál a februári-márciusi adatokhoz képest 40-50 százalékkal lett kevesebb a hirdetés és az árbevétel is hasonló százalékban csökkent időarányosan. Hasonlóan látja a piaci folyamatokat Miklósi Zoltán, a Jobline.hu értékesítési igazgató-helyettese. “36-39 százalékkal csökkent az álláshirdetések száma áprilisban-májusban 2019 tavaszához képest.” Az árbevételről annyit jegyzett meg, hogy “volt visszaesés”.

Álláskeresőből nem volt hiány


A portálok közül a legtöbb álláskereső - az idei öt hónapban átlagosan havi 1,86 millió egyedi - a Professiont keresi fel. Náluk minimális csökkenést tapasztaltak éves összevetésben. Növekedést viszont az IT programozás, mérnök, építőipar, IT üzemeltetés, bank területeken. A CV Online-nál a regisztrált álláskeresők száma több ezerrel nőtt február óta. A Jobline.hu-t májusban 36%-kal többen pályáztak állásra, mint egy évvel korábban és 39%-kal többen, mint januárban. “Oktatás-képzési területen megduplázódott, az egészségügyben, a gyógyszeriparban és adminisztratív területen pedig 50 százalék feletti növekedést mértek éves összevetésben. Miklósi Zoltán elmondta, hogy az elmúlt két hónapban felértékelődött az álláskeresők körében biztonság, a biztos munkahely. Ezt érdemes a munkáltatóknak is figyelembe venniük munkáltatói márkaüzenetük kialakításakor.

Gyorsabban döntenek a cégek a jelöltekről


A Jobline-nál a leggyorsabban a fővárosban töltik be az állásokat, oktatás-képzés, ügyfélszolgálati területen, shared service center munkakörökben. Akár egy-két hét alatt megvan a jelölt, persze a legtöbben 1 hónapig hirdetik állásaikat, mert szeretnének több jelöltből válogatni. “A járványidőszakban sok álláskereső megtapasztalta, hogy a legtöbb cég a korábbiaknál gyorsabban hozott döntést. Kevesebb emberre volt szükség az elmúlt időszakban, de ha szükség volt, akkor a személyzeti szakemberek nem halogattak” - summáz Miklósi Zoltán.

A Professionnél a legtöbb jelentkezés az utóbbi időszakban az adminisztrációs kategóriákra - titkárnő, irodavezető, adminisztrátor, recepciós - érkezett. Emellett áprilisban a cégek számára könnyű volt gyorsan új csomagoló, oktatásszervező, eladó, gépjárművezető, személyes ügyfélszolgálati munkatárs, telefonos értékesítő, diszpécser, hostess, felszolgáló kollégát találni. Ezekre a korábban megszokottnál akár hétszer többen is pályáztak áprilisban. A cég adatbázisában jelentősen (164 százalékkal) nőtt a diákmunka-hirdetések és az erre jelentkezők száma is. A legtöbb ilyen munkát a szakmunka, a fizikai munka és az adminisztráció területén hirdetik meg.

Karrier-tanácsadás, webinárium munkáltatóknak - reakciók a koronahelyzetre


A koronavírus-járványra az állásportálok is reagáltak. A Profession márciusban ingyenessé tette minden, a koronavírussal szembeni küzdelmet segítő önkéntes és egészségügyi állások közzétételét, illetve új felületet hozott létre a vírus miatt állásukat elvesztőknek. Gondoskodó elbocsátás programjukkal pedig a létszám-leépítésekből eredő pszichológiai és szociális hatások feldolgozásában és az álláskeresésben segítik a hozzájuk fordulókat. Az állásportál a cégeknek újraindulási kézikönyvet készített, melyben a fokozatos visszaállás fontosságára hívják fel a figyelmet. Kiderül például, miért szükséges átgondolni, hogy a home office mennyiben hatott a vállalat produktivitására és ennek függvényében hogyan mérlegeljék a cégvezetők a visszaállás menetét és mértékét. Emellett online konferenciasorozatot is indítottak, melynek legközelebbi állomására június 10-én kerül sor és a változásmenedzsment lesz a téma. A Profession bizonyos álláshirdetésekre (legalább a nettó 109 000 Ft értékűekre vonatkozik) "garanciát vállal". Ez azt jelenti, ha egy hónap után nem sikerül betölteni ingyenesen újra meghirdetheti és konzultációt valamint jelöltajánló szolgáltatást is adnak hozzá.

Videó önéletrajz a CV Online-tól


A CV Online legújabb fejlesztése álláskeresőknek a videó önéletrajz létrehozása, amellyel a hagyományos CV egészíthető ki - tudtuk meg Moldván-Mózes Anikó marketing managertől. Emellett ingyenes önéletrajz-tanácsadással segítik a vírushelyzet következtében munka nélkül maradt álláskeresőket. A cégeknek a klasszikus álláshirdetések mellett önéletrajzi adatbázisukat és a Preselector előszűrési szolgáltatásukat ajánlják. Legújabb fejlesztésük a mesterséges intelligencián alapuló matching, melyet álláshirdetés és adatbázis együttes megvásárlása mellett ingyenesen használhatnak ügyfeleik.

A Jobline-tól megtudtuk, hogy március vége óta egészségügyi állásokat ingyen tehetnek közzé az egészségügyi intézmények, kórházak. Az álláskeresők körében megnőtt az érdeklődés az otthonról végezhető munkák iránt, az álláskeresők és munkáltatók egymásra találását a címlapi keresőből is elérhető home office szekcióval segítik. Emellett ingyenes videós webináriumokkal támogatták az álláskeresőket a home office-ra átállásban, ugyanezen a csatornán a HR-szakemberekkel pedig jó gyakorlatokat osztottak meg a járványhelyzet okozta kihívások kezelésérére, HR Challenges címmel.

Egy kis állásportál-történelem


Az első állásportálok bő húsz évvel ezelőtt jelentek meg a magyar weben. Az első éveket a multijob.hu, majd a kilencvenes évek végén indult jobpilot.hu, cvonline.hu, jobline.hu és job4smarts.hu dominálta. Aztán átvette a primátust a magyar alapítású profession.hu, melyet később multinacionális kiadóvállalatok vásároltak meg (előtt a Sanoma, aztán a Ringier Axel Springer). Meghatározó szereplő volt a 2004-ben az európai piacvezető Jobpilotot felvásárló, akkor világelső, azóta Magyarországról kivonult Monster (magyar oldala a monster.hu).

A hazai állásportálok összbevételét évi 10 milliárd forintra becsülik a piaci szereplők. A kétezres évek elején még csak két fő termékre - álláshirdetés, önéletrajzi adatbázis hozzáférés - fókuszáló oldalak portfóliója fokozatosan bővült. Megjelentek a munkaadói márkaépítést segítő szolgáltatások és a toborzási folyamatban is tovább léptek, például vállalják a jelöltek előszűrését, a jelöltek és a hirdetők összepárosítását szoftveres támogatással. Az állásportálok bevételeinek 20-30 százaléka már nem hirdetésfeladásból származik.

Árbevételben piacvezető a Ringier Axel Springer kiadó tulajdonában levő Profession (a legutóbbi, 2018-as publikus adatai szerint akkor 8,3 milliárd forinttal zártak), majd a CV Online (a tulajdonos, a Russmedia Digital Kft. 643 millió forintot ért el) és a Jobline (a tulajdonos, a HVG Kiadói Zrt., amelynek divíziójaként működik, erre vonatkozó részadatot nem publikál) következik. Sokan állásportálnak tekintik még a LinkedInt is, bár ők Magyarországra vonatkozó adatot nem közölnek, és HR-szakemberek véleménye szerint inkább szakember-adatbázisként és nem álláshirdetési felületként használják az oldalt - sikerrel. A többi - általános vagy generalista - állásportál nem éri el a 100 millió forintos éves árbevételi határt.

Álláshirdetésszámdarab
Profession 6722
CV Online3477
Jobline 1495

Forrás: HR Portál gyűjtés, a keresőboxban az összes hirdetés listázása alapján június 7-én


Önéletrajzi adatbázis nagyságadarab
Profession445 160
CV Online 215 000
Jobline 280 000 +



Egy álláshirdetés listáranettó Ft-ban, nem fizikai pozíció
Profession89 999
CV Online69 900
Jobline 55 000

Forrás: a cégek weboldalai
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Fókuszban a megélhetési juttatások! A koronavírus-járvány a vállalatoknál talán a HR-es szakembereknek adta a legtöbb megoldandó feladatot. Olyan nehézségekkel kellett szembenézniük, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Nem maradt ki a kihívások sorából a dolgozói juttatások témája sem: a tapasztalat azt mutatta, hogy a pandémiás időszak alatt a cégek jelentős része nem tudta kiadni a juttatásokat a korábban megszokottak szerint. Egy gyorsan változó, bizonytalan piaci és jogi környezet komoly rugalmasságot igényelt és igényel a mai napig a munkáltatók részéről. A cégek számára elengedhetetlenné vált, hogy újragondolják korábban alkalmazott, bevált megoldásaikat, és olyan rendszert hozzanak létre, amelyet – az igények igen dinamikus, folyamatos változása okán – a későbbiekben is viszonylag könnyen tudnak alakítani, módosítani. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Tízezreket tudnának munkába állítani a kölcsönző cégek

A koronavírus-járvány miatt munkakeresők tízezrei fordultak szinte egyik napról a másikra a kölcsönző cégekhez. Mostanáig ezreket sikerült újra... Teljes cikk

Éledezik a munkaerő-kölcsönzés Magyarországon

Nyolcadik hete nő a magyarországi munkaerő-kölcsönző cégek forgalma - mondta az InfoRádiónak a Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetsége... Teljes cikk

13 tanács, hogy a legjobb kollégát találd meg

Nem érkezik pályázat a feladott hirdetésre? Akiket behívsz interjúra, mind alkalmatlanok? Akit felveszel, két hét után eltűnik? A... Teljes cikk