Szerző: Berta László
Megjelent: 10 éve

HR a BKV-nál: nem egy kényelmes állás

Juracsik Zoltán
- Egyetért azzal, hogy az Öné az egyik legkevésbé kényelmes HR vezetői pozíció az országban?

- Valóban nem az enyém a legkényelmesebb HR vezetői pozíció ma az országban, de más állami közlekedési társaságok vezetői, sőt a rendvédelmi szervek humánvezetői is így vélekedhetnek munkakörükről.

- Rendőr múltja mennyiben játszhatott közre a kinevezésében?

- Erről dr. Kocsis István vezérigazgató urat kellene kérdezni, mint a munkáltatói jogkört gyakorló vezetőt. Emellett úgy gondolom, hogy életpályám, a beosztásaim, az azokban megszerzett ismeretek és fegyelmezetten végzett munkám lehettek azok a szempontok, amelyek miatt rám esett a választás az 53 jelentkező közül. Korábban az ORFK humánigazgatási főosztályát irányítottam megbízott főosztályvezetőként, és mellette elláttam a személyügyi osztály vezetését kinevezéssel.

- A munkavállalók rend és fegyelem iránti elkötelezettségének ösztönzésére van eszköze a BKV HR igazgatójának?

- A munkavállalók rend és fegyelem iránti elkötelezettségének ösztönzésére közvetlen eszköze nincs a BKV HR igazgatójának. Ilyen irányú eszköz a munkáltatói jogkört gyakorló vezetők kezében van. Közvetett módon van ilyen eszköz, ez pedig a képzések tematikájába épített és a "szolgáltatói magatartás" fontosságát hangsúlyozó elemek, és nem elhanyagolandó a személyes vezetői példamutatás sem.

- Számít arra, hogy a BKV HR vezetőjeként minden lépésére figyel a sajtó?

- Arra nem számítok, remélem ennyire nem lettem és leszek fontos közszereplő, igyekszem munkámat úgy végezni és magánéletemet is úgy élni, hogy abban kivetni valót ne találjanak.

- Sikerült javítani a HR osztályon kialakult rossz légkörön, amit az előző vezető körüli botrány okozott?

- A HR területen nem volt rossz légkör, mert mindenki végezte a munkáját tisztességesen, bár valóban meglepte a munkatársakat korábbi vezetőjük "helytelen" magatartása. Természetesen a bizonytalanság sehol nem javít a légkörön, de ezt belépésemmel sikerült eloszlatnom.

- Elgondolkodott azon, hogyan lehetne presztízst adni a BKV HR tevékenységének?

- A "BKV" sajnálatos módon az utóbbi idők botrányainak köszönhetően lassan szitokszóvá válik. Külön a HR tevékenység értékeléséről a magam részéről nem hallottam negatív véleményeket. A HR tevékenység minősége eddig sem volt rossz és színvonala fokozatosan fejlődik. A BKV Zrt. 20 éve alapító tagja az Országos Humánpolitikai Egyesületnek. Munkatársaim részt vesznek az egyesület konferenciáin. Rendszeresen jelen vagyunk a Complex Kiadó Kft., Rodin Management által szervezett munkaügyi konferenciákon. A humánügyi főosztály szervezésében 2011. január 19-én 25 cég részvételével szerveztünk Tréning Börzét a munkáltatói jogkört gyakorlók részére annak érdekében, hogy megfelelő választási lehetőséget biztosítsunk a munkavállalók képzésére, képességeik fejlesztésére. A börzét mind a munkáltatói jogkört gyakorlók, mind a tréner cégek kiváló kezdeményezésnek tartották. Fentiek tükrében úgy gondolom, hogy van presztízse a BKV HR tevékenységének, még akkor is, ha ez nem kap jelentős sajtó publicitást.

- Hány megváltozott munkaképességű személy dolgozik jelenleg a BKV-nál, és mennyi rehabilitációs hozzájárulást fizetnek?

- A BKV Zrt. rehabilitációs járulék befizetése nagyon magas, körülbelül 570 millió forint körüli. A jelenlegi szabályozás sajnos nem teszi lehetővé, hogy ezt a számot jelentősen csökkentsük. A tömegközlekedési járművezetőknek és a kötött pályás terület "vasúti munkakört" betöltő munkavállalóinak jogszabályokban meghatározott és a hatóságok által ellenőrzött szigorú egészségi feltételeknek kell megfelelni. Ezek a munkakörök teszik ki a munkavállalók 83-90 százalékát, ami a közeljövőben sem fog változni. Regisztráltan 37 fő megváltozott munkaképességű személyt foglalkoztatunk.

- Milyen változások esetén emelnék a létszámukat?

- Jelentős emelésre nem gondolhatunk sem most, sem a későbbiekben. Amennyiben olyan munkakör üresedik meg, igyekszünk élni azzal a lehetőséggel, hogy megváltozott munkaképességű személlyel töltsük azt be, egyrészt ezzel is csökkentve a befizetendő járulékot. A BKV-nál alkalmazott munkaidő rendszerei nem ismerik (egy-két vezetői beosztást leszámítva) a rugalmas munkaidő rendszert.

- Hányan dolgoznak a BKV-nál rugalmas foglalkoztatásban (részmunkaidő, távmunka stb.), és szerepel-e terveikben, hogy előrelépnek e téren?

- A részmunkaidős foglalkoztatás intézményét alkalmazzuk azon területeken, ahol ez már korábban is jól bevált. Különösen fontos ez a foglalkoztatás gazdaságosságának megvalósítása szempontjából, a bér- és létszámgazdálkodás racionalizálása miatt. A távmunkára is van példa, de viszonylag szűkebb keresztmetszetben, figyelemmel arra, hogy ez a fajta tevékenység csak bizonyos esetekben hatékony és gazdaságos a BKV-nál. Jelenleg 162 fő részmunkaidős és 3 fő távmunkában foglalkoztatott van a BKV Zrt-nél.

- Milyen humánerőforrás területét érintő fejlesztések vannak folyamatban, és milyeneket kezdenek a közeljövőben?

- A humánerőforrás területének fejlesztése és a létszámbővítés terén jelenleg nagy átalakítás folyik a BKV-nál. A fővárosi önkormányzat 2010. október 27-i közgyűlése döntött a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) létrehozásáról. A BKK kialakítására és a BKV átalakítására egy projekt jött létre. Ebben a projektben megkezdődött a munka, a megfelelő döntések előkészítése, az ehhez szükséges elemzések elkészítése érdekében. A döntések előkészítése során véglegesednek azok a tevékenységi körök, és az ehhez szükséges létszámok, melyek átkerülnek a BKK-hoz. Ez a munka kezdeti fázisain van túl, így pontos válasz a kérdésre nem adható. Befolyásolja ezt a kört a 4-es metró átadásának kérdése is, ahova létszám felvételre lesz szükség.

- Milyen képzéseket kapnak jelenleg a dolgozóik, és milyeneket terveznek?

- A BKV-nál rengeteg képzést kapnak a dolgozók. Ezek külső- és belső képzésekben valósulnak meg. A járművezetőknél (metró, HÉV, villamos, autóbusz) az alapképzés után az időszakos képzés következik, mely a megszerzett ismertanyag felfrissítésére, a jogszabályi változások oktatására, továbbá az új, korszerűsödő technológiák elsajátítására, a "szolgáltatói magatartás" erősítésére szolgál. Az autóbuszvezetők számára a GKI-s képzések 2009 óta folynak annak érdekében, hogy megfeleljenek azon követelményeknek - EU-s norma -, mely szerint csak ilyen vizsgával rendelkező személy vezethet buszt a közösségi közlekedésben. A BKV Zrt. szinte valamennyi munkavállalója részesül különféle, a munkaköréhez kötődő képzésben. A földmérő továbbképzéstől az időszakos ív- és lánghegesztő képzésen keresztül, a közbeszerzési eljárások időszerű kérdéseinek továbbképzésig felsorolhatatlan a paletta. A szakképzési hozzájárulás terhére jelenleg 276 szakmunkást is képzünk járműszerelő, karosszérialakatos, autó villamossági szerelő, fényező, villanyszerelő, lakatos szakmákban. Ezek mellett tartunk csapatépítő tréningeket is.

- A nagyobb munkáltatókhoz hasonlóan ma már a kormányzat is "életpálya modellben" gondolkodik. A BKV segíti e téren a dolgozóit?

- Ami az "életpálya modellt" illeti, a megfelelő előrelépés lehetőségét mi is igyekszünk biztosítani munkavállalóink számára, pl. a szakmunkás segédtől a művezetői szintre jutás feltételeihez felhasználjuk a különböző képzések és beiskolázások adta lehetőségeket.

  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
  • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.10W°RK RE/CONNECTION Másfél év alatt jóval többet változott a munka világa, mint az elmúlt három évtizedben. Milyen igények és elképzelések formálják az új kereteket? Milyen adaptációs elvárásokat támasztanak az új generációk? Hogyan lehet hasznosabbá, élvezetesebbé, értékesebbé tenni a munkát? Gyűjtsd be a válaszokat az év legjobban várt menedzsmentkonferenciáján, a W°RK-ön! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Tudatosan kellett megteremtenem a feltételeket a kikapcsolódáshoz

„A munkánkban sok évtizeden keresztül maratont futunk, de ezt nem lehet folyamatos sprinteléssel tenni.” Vagyis feltöltődésre, eltávolodásra... Teljes cikk

A rövidebb, fenntartható szabadságokban hiszek - Dr. Béres Eszter, Mercedes-Benz Hungária

Nem a nagy elvonulásokban, hanem a fenntartható több, rövidebb kikapcsolódásban és a work-life balance-ban hisz. “Stressz mindig van és lesz, ezt nem... Teljes cikk

A dolgozó érték - a vezető felelőssége, hogy ne csak szlogen legyen

Egy szervezet legfontosabb értéke az ember – különösen a járványhelyzet fennállása óta egyre többet hallani ezt az állítást, amely meglepő... Teljes cikk