kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve
A szerzőről ▼

HR a BKV-nál: nem egy kényelmes állás

A humánerőforrás területének fejlesztése és a létszámbővítés terén jelenleg nagy átalakítás folyik a BKV-nál. A budapesti tömegközlekedési társaság az utóbbi idők botrányainak köszönhetően lassan szitokszóvá válik, a HR tevékenység értékeléséről azonban nem hallott negatív véleményeket a cég jelenlegi HR igazgatója. Juracsik Zoltán egyebek között pozíciójának nehézségeiről, osztályának munkájáról, képzési politikájukról beszélt lapunknak.

Juracsik Zoltán
- Egyetért azzal, hogy az Öné az egyik legkevésbé kényelmes HR vezetői pozíció az országban?

- Valóban nem az enyém a legkényelmesebb HR vezetői pozíció ma az országban, de más állami közlekedési társaságok vezetői, sőt a rendvédelmi szervek humánvezetői is így vélekedhetnek munkakörükről.

- Rendőr múltja mennyiben játszhatott közre a kinevezésében?

- Erről dr. Kocsis István vezérigazgató urat kellene kérdezni, mint a munkáltatói jogkört gyakorló vezetőt. Emellett úgy gondolom, hogy életpályám, a beosztásaim, az azokban megszerzett ismeretek és fegyelmezetten végzett munkám lehettek azok a szempontok, amelyek miatt rám esett a választás az 53 jelentkező közül. Korábban az ORFK humánigazgatási főosztályát irányítottam megbízott főosztályvezetőként, és mellette elláttam a személyügyi osztály vezetését kinevezéssel.

- A munkavállalók rend és fegyelem iránti elkötelezettségének ösztönzésére van eszköze a BKV HR igazgatójának?

- A munkavállalók rend és fegyelem iránti elkötelezettségének ösztönzésére közvetlen eszköze nincs a BKV HR igazgatójának. Ilyen irányú eszköz a munkáltatói jogkört gyakorló vezetők kezében van. Közvetett módon van ilyen eszköz, ez pedig a képzések tematikájába épített és a "szolgáltatói magatartás" fontosságát hangsúlyozó elemek, és nem elhanyagolandó a személyes vezetői példamutatás sem.

- Számít arra, hogy a BKV HR vezetőjeként minden lépésére figyel a sajtó?

- Arra nem számítok, remélem ennyire nem lettem és leszek fontos közszereplő, igyekszem munkámat úgy végezni és magánéletemet is úgy élni, hogy abban kivetni valót ne találjanak.

- Sikerült javítani a HR osztályon kialakult rossz légkörön, amit az előző vezető körüli botrány okozott?

- A HR területen nem volt rossz légkör, mert mindenki végezte a munkáját tisztességesen, bár valóban meglepte a munkatársakat korábbi vezetőjük "helytelen" magatartása. Természetesen a bizonytalanság sehol nem javít a légkörön, de ezt belépésemmel sikerült eloszlatnom.

- Elgondolkodott azon, hogyan lehetne presztízst adni a BKV HR tevékenységének?

- A "BKV" sajnálatos módon az utóbbi idők botrányainak köszönhetően lassan szitokszóvá válik. Külön a HR tevékenység értékeléséről a magam részéről nem hallottam negatív véleményeket. A HR tevékenység minősége eddig sem volt rossz és színvonala fokozatosan fejlődik. A BKV Zrt. 20 éve alapító tagja az Országos Humánpolitikai Egyesületnek. Munkatársaim részt vesznek az egyesület konferenciáin. Rendszeresen jelen vagyunk a Complex Kiadó Kft., Rodin Management által szervezett munkaügyi konferenciákon. A humánügyi főosztály szervezésében 2011. január 19-én 25 cég részvételével szerveztünk Tréning Börzét a munkáltatói jogkört gyakorlók részére annak érdekében, hogy megfelelő választási lehetőséget biztosítsunk a munkavállalók képzésére, képességeik fejlesztésére. A börzét mind a munkáltatói jogkört gyakorlók, mind a tréner cégek kiváló kezdeményezésnek tartották. Fentiek tükrében úgy gondolom, hogy van presztízse a BKV HR tevékenységének, még akkor is, ha ez nem kap jelentős sajtó publicitást.

- Hány megváltozott munkaképességű személy dolgozik jelenleg a BKV-nál, és mennyi rehabilitációs hozzájárulást fizetnek?

- A BKV Zrt. rehabilitációs járulék befizetése nagyon magas, körülbelül 570 millió forint körüli. A jelenlegi szabályozás sajnos nem teszi lehetővé, hogy ezt a számot jelentősen csökkentsük. A tömegközlekedési járművezetőknek és a kötött pályás terület "vasúti munkakört" betöltő munkavállalóinak jogszabályokban meghatározott és a hatóságok által ellenőrzött szigorú egészségi feltételeknek kell megfelelni. Ezek a munkakörök teszik ki a munkavállalók 83-90 százalékát, ami a közeljövőben sem fog változni. Regisztráltan 37 fő megváltozott munkaképességű személyt foglalkoztatunk.

- Milyen változások esetén emelnék a létszámukat?

- Jelentős emelésre nem gondolhatunk sem most, sem a későbbiekben. Amennyiben olyan munkakör üresedik meg, igyekszünk élni azzal a lehetőséggel, hogy megváltozott munkaképességű személlyel töltsük azt be, egyrészt ezzel is csökkentve a befizetendő járulékot. A BKV-nál alkalmazott munkaidő rendszerei nem ismerik (egy-két vezetői beosztást leszámítva) a rugalmas munkaidő rendszert.

- Hányan dolgoznak a BKV-nál rugalmas foglalkoztatásban (részmunkaidő, távmunka stb.), és szerepel-e terveikben, hogy előrelépnek e téren?

- A részmunkaidős foglalkoztatás intézményét alkalmazzuk azon területeken, ahol ez már korábban is jól bevált. Különösen fontos ez a foglalkoztatás gazdaságosságának megvalósítása szempontjából, a bér- és létszámgazdálkodás racionalizálása miatt. A távmunkára is van példa, de viszonylag szűkebb keresztmetszetben, figyelemmel arra, hogy ez a fajta tevékenység csak bizonyos esetekben hatékony és gazdaságos a BKV-nál. Jelenleg 162 fő részmunkaidős és 3 fő távmunkában foglalkoztatott van a BKV Zrt-nél.

- Milyen humánerőforrás területét érintő fejlesztések vannak folyamatban, és milyeneket kezdenek a közeljövőben?

- A humánerőforrás területének fejlesztése és a létszámbővítés terén jelenleg nagy átalakítás folyik a BKV-nál. A fővárosi önkormányzat 2010. október 27-i közgyűlése döntött a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) létrehozásáról. A BKK kialakítására és a BKV átalakítására egy projekt jött létre. Ebben a projektben megkezdődött a munka, a megfelelő döntések előkészítése, az ehhez szükséges elemzések elkészítése érdekében. A döntések előkészítése során véglegesednek azok a tevékenységi körök, és az ehhez szükséges létszámok, melyek átkerülnek a BKK-hoz. Ez a munka kezdeti fázisain van túl, így pontos válasz a kérdésre nem adható. Befolyásolja ezt a kört a 4-es metró átadásának kérdése is, ahova létszám felvételre lesz szükség.

- Milyen képzéseket kapnak jelenleg a dolgozóik, és milyeneket terveznek?

- A BKV-nál rengeteg képzést kapnak a dolgozók. Ezek külső- és belső képzésekben valósulnak meg. A járművezetőknél (metró, HÉV, villamos, autóbusz) az alapképzés után az időszakos képzés következik, mely a megszerzett ismertanyag felfrissítésére, a jogszabályi változások oktatására, továbbá az új, korszerűsödő technológiák elsajátítására, a "szolgáltatói magatartás" erősítésére szolgál. Az autóbuszvezetők számára a GKI-s képzések 2009 óta folynak annak érdekében, hogy megfeleljenek azon követelményeknek - EU-s norma -, mely szerint csak ilyen vizsgával rendelkező személy vezethet buszt a közösségi közlekedésben. A BKV Zrt. szinte valamennyi munkavállalója részesül különféle, a munkaköréhez kötődő képzésben. A földmérő továbbképzéstől az időszakos ív- és lánghegesztő képzésen keresztül, a közbeszerzési eljárások időszerű kérdéseinek továbbképzésig felsorolhatatlan a paletta. A szakképzési hozzájárulás terhére jelenleg 276 szakmunkást is képzünk járműszerelő, karosszérialakatos, autó villamossági szerelő, fényező, villanyszerelő, lakatos szakmákban. Ezek mellett tartunk csapatépítő tréningeket is.

- A nagyobb munkáltatókhoz hasonlóan ma már a kormányzat is "életpálya modellben" gondolkodik. A BKV segíti e téren a dolgozóit?

- Ami az "életpálya modellt" illeti, a megfelelő előrelépés lehetőségét mi is igyekszünk biztosítani munkavállalóink számára, pl. a szakmunkás segédtől a művezetői szintre jutás feltételeihez felhasználjuk a különböző képzések és beiskolázások adta lehetőségeket.

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis?

Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk

Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes

Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk

Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport

A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk