Idegesítő munkatársak: megszoksz vagy megszöksz?
Nincs olyan munkahely, ahol ne lenne legalább egy olyan munkatárs, aki ne idegesítene minket. Problémánkkal azonban nem fordulhatunk rögtön a főnökhöz: "oktalan panaszkodásunkkal" ugyanis nemcsak azt jelezzük, hogy nem tudjuk megoldani a problémáinkat, hanem hogy mi magunk vagyunk a problémás személyek. De akkor mégis mit tegyünk a lelki békénk érdekében?
Megszoksz vagy megszöksz?
A lehetőségek száma sajnos nem végtelen, a probléma ugyanis általában tökéletesen egyensúlyozik a hatáskörök, vezetői szintek között: túl nagy ahhoz, hogy munkaköri felhatalmazás, befolyás nélkül egyedül is megbirkózzunk vele, ugyanakkor túl kicsi, hogy a főnök ne pitiáner ügyként kezelje. Jobbik esetben csak megmosolyogja a sirámunkat, rosszabbik esetben viszont akár örökre le is írhat minket. "Oktalan panaszkodásunkkal" ugyanis nemcsak azt jelezzük a felettesünknek, hogy nem tudjuk megoldani a saját problémáinkat, hanem hogy mi magunk vagyunk a problémás személyek. Márpedig problémás ember ritkán csinál nagy karriert, sőt előbb-utóbb nagyobb eséllyel nézhet új állás után. Ezt megelőzendő az about.com összeállított egy tízpontos listát, mihez érdemes kezdeni személyes ellentétek esetén.
1. Világítsuk át önmagunkat
Kellő önismeret nélkül nincs megoldás. Tegyük fel magunknak a következő kérdéseket: tényleg irritáló a másik személy viselkedése, vagy csak túlreagáljuk? A hasonló típusú emberekkel rendszerint ugyanolyan nehezen jövünk ki? Az adott szituációkban megfigyelhetők bizonyos viselkedési minták, úgy mások, mint saját magunk részéről? Nincs részünk abban, hogy mindig ugyanaz lesz a végeredmény? Min tudnánk változtatni?
2. Kérjük ki mások véleményét
Üljünk le néhány - vélhetőleg elfogulatlanabb - kollégával, hátha nekik is hasonló tapasztalaik vannak. Véletlenül se beszéljük ki az illetőt, csak kérjük ki a többiek véleményét, különben könnyen pórul járunk: jobbik esetben a "panaszkodó", rosszabbik esetben az "áskálódó" címkét sütik ránk. Igyekezzünk objektíven szemlélni és tálalni a történéseket, mivel érzelmeink (düh, fájdalom, sértettség) gyakorta más színben tüntetik fel a valóságot.
3. Kezdeményezzünk privát beszélgetést
Beszéljünk az érintettel. Lehet, hogy nem is tud a fennálló problémáról. Hasznos, ha egyes szám első személyben példálózunk, mivel az ember egy felettébb büszke és önérzetes teremtmény: sokkal hamarabb képes belátni más hibáit, mint a saját magáét. A kritikát ugyanis sok esetben támadásnak véli, akkor is, ha alapvetően egy jó szándékú tanácsnak indult. Nem az a fontos, hogy minek szánjuk a mondandónkat, hanem hogy az ő szemében ez minek hangzik. Ahhoz, hogy változást érjünk el, az ő világában kell "rendet tennünk", nem a sajátunkéban.
4. Figyeljünk és döntsünk
Kövessük figyelemmel az illetőt. Bekövetkezett valami érdemi változás a viselkedésében? Amennyiben nem, próbálkozhatunk további elbeszélgetésekkel, vagy dönthetünk úgy, hogy - vezetői támogatás hiányában - annyiban hagyjuk a dolgot, mondván, az állásunk fontosabb, mint a kolléga bosszantó szokásai.
5. Konfrontálódjunk nyilvánosan
Ha a bizalmaskodás nem vezetett eredményre, tárjuk a világ elé problémánkat, lehetőleg humorosan, egy csipetnyi szarkazmussal. Vigyázzunk, hogy ne komolyan menjünk neki a másiknak; attól csak nagyon kevesen kapnak észbe, ha megmondják nekik, mit ne csináljanak. Próbáljuk inkább a viccesebb oldalát megfogni a dolgoknak, a jó hangulatú beszélgetések, csipkelődések során ugyanis mindenre - így a változástatásra is - fogékonyabbak az emberek.
6. Forduljunk a felettesünkhöz
Amennyiben mindez nem vezetett eredményre, ideje aktívan is bevonnunk másokat. Beszéljünk a felettesünkkel, de előtte alaposan gondoljuk át a mondandónkat: ne a személyes bajainkat soroljuk fel, hanem hogy ez miként befolyásolja a mindennapi munkánkat, a termelékenységünket, vagyis ami a főnöknek leginkább számít, a határidők betartását. Megfelelő vezető esetén egy újabb megbeszélésre számíthatunk, amin már nemcsak az idegesítő munkatárs, hanem a főnöke is megjelenik, hátha együttes erővel rendet tudnak tenni közöttünk.
7. Fogjunk össze a kollégákkal
Beszéljünk a munkatársainkkal, derítsük ki, mennyire idegesíti őket a kérdéses személy. Elvégre, ha nem vagyunk egyedül, a főnöknek meg kell hajolnia a tömeg akarata előtt, s el kell ismernie, hogy a pitiánernek tűnő ügy valójában sokkal nagyobb hatással van a közösségre. Természetesen vigyázzunk az emberek bevonásával, mert könnyen szervezkedésnek tűnhet, ami már nem a boldog közösségi lét, hanem a mobbing előszobája.
8. Határolódjunk el a kérdéses személytől
Amennyire csak lehetséges, próbáljuk leválasztani magunkat az érintettről, válasszunk olyan projekteket, amelyeknek ő nem részese. Vigyázzunk, hogy ezt ne vigyük túlzásba, mások oktalan kerülgetése ugyanis könnyen megbéklyózhatja a karrierünket.
9. Helyeztessük át magunkat
Ha már ide eljutottunk, beláthatjuk, erőfeszítéseinket nem koronázta siker. Állásunk elvesztése nélkül már csak egy dolgot tehetünk: áthelyeztetjük magunkat egy másik osztályra, részlegre, divízióra, hogy soha többé ne kelljen idegeskednünk a kellemetlenkedő munkatárs miatt. Természetesen ez csak nagyobb vállalat esetén lehetséges, kis cégek esetén már csak az utolsó pontban találhatjuk meg a lelki békénket.
10. Mondjunk fel!
Kibékíthetetlen ellentétek esetén nem nem marad más választásunk, mint a kilépés. Miért mi folyamodjunk ehhez, amikor a másikban van a hiba? Tény, hogy tovább lehet dolgozni rossz körülmények között is, de vajon megéri-e a sok szenvedés az árát? El kell döntenünk, mi a fontosabb: jó állás rossz légkörben vagy rosszabb állás jó légkörben.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A targoncavezető a raktárak és gyárak nélkülözhetetlen munkatársa, aki a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működéséről gondoskodik. Teljes cikk
A mezőgazdasági gépszerelő kulcsfontosságú szereplő a modern mezőgazdaságban, hiszen a termelés hatékonysága nagyrészt a gépek megbízható működésén múlik. Teljes cikk
A gépjárművillamossági szerelő a modern autók egyik legfontosabb szakembere, hiszen a járművek nagy része ma már elektronikus rendszerekre épül. Teljes cikk
- Külföldi kollégák felvétele egyszerűbben, gyorsabban, biztonságosabban 2 hónapja
- Public Relations Specialist 2 hónapja
- A szerethető munkahelyért: 4+1 ok, amiért érdemes köszönteni a babát váró kollégákat 2 hónapja
- A dolgozók majdnem fele az AI-t választaná főnökének egy ember helyett 3 hónapja
- Amikor a főnök nem dolgozik: mit tehet a dolgozó, ha a vezető nem végzi a munkáját? 3 hónapja
- Több mint csapatmunka - Szabályozhatja-e a párkapcsolatokat a munkahely? 4 hónapja
- CEO és HR vezető: Össze(f)ér vagy nem (f)ér össze: ez itt a kérdés? 4 hónapja
- HR-essel csalta a feleségét a techmágnás, egy koncerten buktak le 4 hónapja
- Nem mindenki vezető, aki annak látszik...(és bizony fejétől bűzlik a hal) 8 hónapja
- Munkahelyi bántalmazás: az abúzus formái, tünetek és megoldások 11 hónapja
- A top vezetők az első 3 munkanap alatt megkeresték egy dolgozó éves bérét 11 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?