kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Így választanak coach-ot a szervezetek

Hazánkban ma több ezer coach van, és ez a szám folyamatosan bővül. Hogyan érdemes vállalati szemmel nekifogni egy coach adatbázis („coach pool”) kialakításának? Milyen szempontok szerint szülessen meg a döntés, kivel dolgozzunk egy egyéni coaching folyamatban? Tapasztalataimat a Magyar Telekom Nyrt. coaching témafelelőseként szereztem, de a cikk tartalma nem feltétlenül azonos a cég álláspontjával. Szervezeti környezetben a coachee és a szervezet is ügyfélnek számít, a cikkben az egyszerűség kedvéért a coaching-ban részt vevő vezetőt vagy munkatársat hívom ügyfélnek.

Hogyan választanak a vállalatok?

A választás módja összefügg a vállalat méretével, a cég kultúrájával, és a HR-es támogatás mértékével is. Nagyobb cégeknél, illetve multinál van olyan HR-es fejlesztő vagy csapat, akihez az egyéni és csoportos fejlesztések tartoznak. Itt általában van olyan szaktudás, amely segíthet a coach-ok szakértelmének, működésének megértésében, és coach adatbázis kialakításában. Kisebb cégeknél (pl. KKV-k 50 főig) rendszerint vagy egyáltalán nincs HR terület, vagy főleg a bérszámfejtés és az operatív támogatás a feladata, tehát ritkán stratégiai partnere a vezetésnek. Itt az első számú vezető, illetve a coach-ot kereső vezetők az alapján döntenek, hogy milyen coachokat ismernek és közülük kit tartanak meggyőzőnek, kivel alakul ki az úgynevezett „kémia”.

Egy coach működését szerintem leginkább a szakmaisága, a tapasztalata és az önismerete írja le. Emellett alapvetés, hogy a coach etikusan működjön, és fontosak az árak is. Milyen lehetőségeink vannak a fentiek megismeréséhez? Beszélgethetünk a coach-okkal, kérhetünk tőlük egy demo coaching ülést, vagy esettanulmányt is, sőt ezeket kombinálhatjuk is. Döntsük el, nekünk melyik szempontok a legfontosabbak, és a rendelkezésünkre álló erőforrásokkal melyik lenne a leghatékonyabb út a coach pool kialakításához.


Mik lehetnek a céges kiválasztás legfontosabb szempontjai témacsoportonként?




Szakmaiság



A szakmaiság az egyik lába a sikeres és profi coach működésnek. Ide sorolok mindent, amit a coach azért tett, hogy szakmai alapokat szerezzen, eszköztárát bővítse, és minőségi munkát végezzen.


Coach képzés



Fontos kezdő információ lehet, hogy milyen coach képzést végzett a coach. Ma széles palettán mozognak a coach képzések az online tanfolyamtól a 100 óra feletti óraszámú, gyakorló ügyfelet is elváró vagy éppen kínáló képzésekig. Sőt, még képzés nélkül is sokan coach-nak hívják magukat. Hasznos, ha a szervezet utána néz annak a képzésnek, amit a coach elvégzett, és ha beszélgetnek arról, mit tanult ott a coach (és esetleg mit hiányolt).


Nemzetközi akkreditáció és szervezethez tartozás



Az is szempont lehet, hogy rendelkezik-e a képző intézmény vagy a coach nemzetközi akkreditációval. Ma itthon az ICF és az EMCC a két fő nemzetközi minősítő intézmény. Mindkettő letisztult elvárásrendszert fogalmaz meg az általuk minősített coach-ok képzettségével, továbbképzéseivel, kompetenciáival és etikai irányelveivel kapcsolatban. Sok olyan coach-csal volt lehetőségem együtt dolgozni, akik nem rendelkeznek nemzetközi minősítéssel és mégis kiemelkedő munkát végeznek. A nemzetközi akkreditáció megléte abban könnyítheti meg a döntéshozatalt, hogy egyértelműsíti, milyen elvárásrendszernek felelt meg a coach, amikor a képesítése megszerzéséhez vizsgázott, illetve mit tesz azért, hogy megőrizze a megszerzett minősítését (továbbképzések, szupervízió, stb). Az is támpont lehet, hogy a coach tagja-e a Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségének, mely piaci önszabályozó szervezetként segít a coaching kultúra elterjesztésében és tagjaitól minőségi, etikus működést vár el.


A szaktudás gyarapítása



Egy dolog egyszer megszerezni egy képesítést, és egy másik dolog a megszerzett tudást karban tartani. A végzettség megszerzése óta milyen továbbképzéseken vett részt a coach? Milyen módszereket ismer és használ a folyamat során, illetve hogyan bővíti eszköztárát? Miért szeret ezekkel dolgozni? Nem elsősorban a mennyiség számít, inkább az, ahogyan a coach a szakmájáról beszél. Fontos lehet, hogy a különböző működésmódú, személyiségű és igényű ügyfelekhez mennyire találja meg a hangot és a stílust, illetve mennyire tud váltani az eszközök, módszertanok között, ha az eredeti elképzelése, iránya nem hozza a kívánt eredményt a folyamatban. A személyiségtesztek, kérdőívek használata nem elvárás a coach felé, viszont ezek felelős használata már igen (tehát ha használ valamit, akkor értsen hozzá jól, és etikusan alkalmazza ezeket).


Tapasztalat akkor és most



A coach tapasztalata coach-ként és a „coaching előtti” életében a másik fontos láb, amit érdemes megismerni.

Mivel foglalkozott a coach, mielőtt ezt a hivatást választotta? Milyen iparágakban, szervezetekben, tevékenységekben szerzett tapasztalatokat? Ezeket hogyan tudja beemelni (és mennyire emeli be) a coaching munkájába? Hasznos, ha a coach adatbázisunkban eltérő hátterű és működésű coachok is megjelennek, mert így minden ügyféligényt ki tudunk elégíteni. Van olyan ügyfél, akinek fontos, hogy a coach ismerje azt az iparágat, illetve szakterületet, amiben ő dolgozik, másoknak nem. Más ügyfeleknél az számít piros pontnak, ha a coach rendelkezik vezetői tapasztalattal. Vannak olyan coach-ok, akik soha nem voltak vezetők, viszont évek óta fejlesztenek vezetőket, ezért rengeteg gyakorlati példát és tapasztalatot halmoztak fel, ezáltal az ügyfelek szívesen választják őket. Akárhogy is, az fontos, hogy a HR-es ismerje meg az ügyfél igényeit a döntéstámogatás során, a kiválasztott coach pedig ismerje és értse azt a közeget, amiben az ügyfelet támogatja a céljai elérésében.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Így választanak coach-ot a szervezetek
2. oldal - Coaching tapasztalat
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk