Megjelent: 8 hónapja

Jelentős támogatásokkal segítik a home office-t a régiós országok

Egyes országokban komoly támogatási programokat dolgoztak ki a Covid hatására, míg máshol semmi nem történt ezzel kapcsolatosan. Magyarország az elsők között lépte meg, hogy egy bizonyos összeg erejéig adómentes az otthoni munkavégzés támogatása.

images

A home office szabályzása és a támogatási programok kidolgozása különösen nagy figyelmet kapott sok országban a jelenlegi járványügyi helyzetben - derült ki a Niveus Consulting Group és nemzetközi hálózatának (DFK International) társirodáival közös, home office támogatásokra vonatkozó régiós összehasonlításából.

Ausztriában 2021. február 24-én vezettek be speciális rendelkezéseket. Ennek keretében a munkavállalók évente 300 euróig (ha a költség ezt meghaladja, akkor a következő években egészen 2023-ig) költségelszámolásra jogosultak az éves adóbevallásukban különféle munkavégzést támogató eszközök (íróasztal, forgószék, asztali lámpa, stb.) beszerzésére. Ehhez olyan írásbeli megállapodásra van szükség, amely legalább 26 nap otthoni munkavégzést ír elő.

Egyúttal a munkáltató 300 euró home office támogatást is nyújthat adómentesen a munkavállalók részére, és a munkáltató által a munkavégzéshez biztosított eszközök (laptop, monitor, nyomtató, mobiltelefon) után sem kell adót fizetni. A fenti szabályok egyelőre 2023-ig érvényesek.

Romániában is idén januárban vezették be az otthoni munkavégzési támogatást. Ez alapján 2021. januárjától a munkáltatók arányosan (tehát az otthon töltött napok arányában) havi 400 román lej (kb. 30.000 Ft) összegig adómentesen biztosíthatnak juttatást a rezsiköltségekre és eszközbeszerzésre.

Csehországban külön speciális home office juttatások nem léteznek, de a munkavégzéssel összefüggésben felmerülő költségek megtérítése és a munkáltató által a munkavégzéshez biztosított eszközök (laptop, monitor, nyomtató, mobiltelefon) juttatása itt sem keletkeztet jövedelmet a munkavállalónál.

Németországban már a 2020-as év után is napi 5 euróig (egy évben összesen 120 napra, azaz összesen 600 euró összegben) adókedvezményre jogosultak a munkavállalók. A programot a jelenlegi tervek szerint 2021. végéig kívánják fenntartani.

Horvátországban és Szerbiában nincs az otthoni munkavégzés kapcsán speciális támogatási rendszer és egyelőre nem is várható ilyen bevezetése.

Magyarországon a Kormány legfrissebb, releváns 104/2021. (III. 5.) Korm. rendelete a home office-ra vonatkozóan annyit tartalmaz csupán, hogy „A Kormány felkéri a gazdaság szereplőit, hogy törekedjenek a gazdaság működtetése során az otthoni munkavégzés jogintézményének alkalmazására.”

A home office szabályozására a járványhelyzet idejére még tavaly novemberben elfogadott 487/2020 (XI. 11.) számú kormányrendelet eltérést enged a távmunka vonatkozásában a Munka Törvénykönyvében (Mt.) jelenleg is érvényes szabályozásától, tehát a felek szabadon meghatározhatják az otthoni munkavégzés kereteit. Ennek azért van jelentősége, mert a rendelet nélkül a távmunka szabályai csak azokra a munkavállalókra vonatkoznak, akik kizárólag otthonról dolgoznak, a részben irodából, részben otthonról végzett munka kereteit az Mt. jelenleg nem szabályozza.

Fontos volt továbbá, hogy novembertől - de egyelőre csak a veszélyhelyzet végéig - lehetővé tették a cégeknek a home office adómentes támogatását havi szinten a minimálbér 10 százalékának megfelelő összegig (jelenleg 16 740 forintig).

A rendelet szerint "a munkaszerződésében foglaltak szerint távmunkavégzés keretében munkát végző munkavállalónak" nyújtható az adómentes támogatás. Mivel az Mt. szerint elvileg a munkaszerződést írásba kell foglalni és azt csak írásban lehet módosítani, ezért a támogatás nyújtásához mindenképpen legalább egyszer találkoznia kell a munkáltatónak és a munkavállalónak, hogy írásban is sor kerüljön a munkaszerződés módosítására, különben a NAV kifogásolhatja a költségtérítés adómentességét - hívta fel a figyelmet Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adótanácsadási partnere.

Magyarországon az adómentes támogatás mellett a munkáltatónak biztosítania kell továbbá a munkavégzéshez szükséges tárgyi és infrastrukturális feltételeket is, tehát adott esetben a dolgozó által használt laptop, az egészséges ülőmunkát biztosító „irodai” szék és az internet-hozzáférés is ezek közé sorolható.


  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
  • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.10W°RK RE/CONNECTION Másfél év alatt jóval többet változott a munka világa, mint az elmúlt három évtizedben. Milyen igények és elképzelések formálják az új kereteket? Milyen adaptációs elvárásokat támasztanak az új generációk? Hogyan lehet hasznosabbá, élvezetesebbé, értékesebbé tenni a munkát? Gyűjtsd be a válaszokat az év legjobban várt menedzsmentkonferenciáján, a W°RK-ön! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A rugalmasság lett a legfontosabb az irodapiacon

Továbbra is sok a bizonytalanság a hazai irodapiacon, a szereplők többsége mégis optimista. A bérbeadók és a bérlők rugalmassága eközben még... Teljes cikk

Amerikában kétmillió közalkalmazottat már beszippantott a rugalmas munkaterület-üzemeltetés

Amerikában közel 2 millió közalkalmazottnak mostantól lehetősége lesz arra, hogy megválassza, melyik irodából szeretne dolgozni egy adott munkanapon. Teljes cikk

Átállás hibrid irodai működésre – miért olyan nehéz meglépni?

Divatos, sokat beszélünk róla, mégis kevés helyen merték meglépni, hogy a pandémiától függetlenül tartós munkaforma legyen. Sok a félelem, a... Teljes cikk