Jó ügyek mellé állnak a vállalatok - CSR-körkép itthon
Egyre több a CSR kezdeményezés a vállalatok körében, az önkéntes munka azonban még mindig nem foglalta el az őt megillető helyet hazánkban. Vannak azért már példamutató kezdeményezések: immár ötödik éve kezdték meg munkájukat szeptembertől a Vodafone Főállású Angyalai, akik egy éven át egy fontos társadalmi problémának szentelhetik magukat, és a British Telecom dolgozói is rendszeresen önkénteskednek egy-egy jó ügy érdekében.
A Vodafone olyan programokban igyekszik részt venni, amiben a rászorulók tenni akarására is építeni tud, hiszen ha ők is aktív részesei a folyamatnak, az nagyobb valószínűséggel vezet eredményekhez - hangzott el a programot bemutató sajtótájékoztatón. A Főállású Angyal pályázatot új-zélandi példára indították el 2008-ban, azóta 21 angyal munkáját támogatták anyagilag és szakmailag. Az eltelt öt évben szinte valamennyi társadalmi problémát felkarolták az angyalok, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy hosszú távon is az adott területen tudnak tevékenykedni. Domszky Zsófia például a programnak köszönhetően dolgozott a Mosoly Alapítványnál 2008-ban, amelynek azóta már főállású munkatársa. Meseterápiával foglalkozik, egy kétkötetes kiadványt is kiadott a témában.
Benkő Dániel a 2009-es angyal év óta erősíti a WWF hazai csapatát, jelenleg is itt dolgozik, a klímaváltozáshoz kapcsolódó kérdésekkel, főleg energiahatékonysággal foglalkozik. Jakab Áron a projektnek köszönhetően nemcsak megalapíthatta a Fruit of Care Nonprofit Kft.-t, hanem azóta a munkatársak számát is jelentősen megnövelhette. Fogyatékos emberek foglalkoztatásával azok társadalmi integrációját, illetve a nekik munkát adó műhelyek fenntarthatóságát segítik elő.
A British Telecom (BT) vállalati kultúrájában is kiemelt jelentőséggel bír a társadalmi szerepvállalás, amelyben fontos szerepe van az önkéntességi akcióknak. A BT dolgozói évente három munkanapot tölthetnek önkéntes munkával, amely a cégnél hivatalos távollétnek számít, azaz nem a szabadságuk terhére megy. A BT Regionális Szolgáltató Központjában egy önként jelentkezőkből álló kreatív csapat szervezi és koordinálja a vállalati önkéntes akciókat. Ezek a vállalat helyi kezdeményezései, Budapesten és Debrecenben is évente általában 2-2 projektet szerveznek, melyek célja a gyermekek illetve a gyermekeket támogató szervezetek segítése valamint környezetünk ápolása, szépítése.
Legutóbb szeptember 22-én, a Heim Pál Gyermekkórház Ortopéd Osztályának Ép Kéz Láb Alapítványa által rendezett "Scoli-Buli" elnevezésű sportrendezvényen segédkeztek önkéntesként. A British Telecom magyarországi szolgáltató központjának közel 30 munkatársa segédkezett animátorként eligazodni a versenyző, gerincbetegséggel élő gyermekeknek, emellett frissítőket, gyümölcsöket és kisebb ajándékokat osztottak, és aktívan részt vettek a különböző sportjátékokban is.
Fejlődni kell még a vállalati önkéntesség terén
Egyre több a fenti példákhoz hasonló CSR kezdeményezés a vállalatok körében, azonban az önkéntes munka még mindig nem foglalta el az őt megillető helyet hazánkban - összegezhető a Magyar Adományozói Fórum Vállalati Önkéntesség (TOP 200) 2011-es kutatásának eredményei alapján.
A felmérésben résztvevők több mint 80 százaléka (31 cég) proaktívan keresi az önkéntes munka formájában megvalósuló támogatási lehetőségeket, közülük hat cég a vállalaton kívülről érkező támogatási kérelmekre is reagál. A megkérdezett vállalatok csupán 18 százaléka (hét cég) választja ki a beérkező megkeresések közül az önkéntes munka által támogatandó ügyet, szervezetet. A vállalati önkéntes programokkal rendelkező cégek szinte mindegyike viszont tudatosan keresi az ilyen jellegű támogatási lehetőséget.
A válaszadó cégek több mint 75 százalékánál (29 vállalat) az önkéntes munkavégzés célja a csapatépítés. Ezt követi szorosan a reputáció, a vállalati imidzs növelése, majd a munkahelyi hangulat pozitív irányú befolyásolása. A munkatársak lojalitásának növelése, mint cél a válaszadó vállalatok 55 százalékánál (21 cég) van jelen, majd ezt követi a munkatársak proaktivitásának növelése. A válaszadók kevesebb, mint 26 százalékánál (10 vállalat) játszik szerepet a munkatársak képességeinek, készségeinek fejlesztése, a munkatársak megtartása, a munkaerő toborzás illetve a fogyasztói elvárásoknak való megfelelés.
Külföldi kutatások szerint az önkéntes munka hatása a vállalatoknál két területen csapódhat le. Az egyik maga a normál vállalati üzletmenet, a másik azon munkatársak képességeinek, attitűdjének, vagy készségeinek fejlesztése, akik részt vesznek az ilyen programokban. Az önkéntes munka hazánkban nagyrészt a vállalatok normál üzletmenetének fejlesztése mentén szerveződik, egyelőre kevésbé kapnak helyet azok a célok, melyek a munkatársak személyes fejlődésére fókuszálnak - állapítja meg a kutatás.
Ha nem tekintjük etikai, morális parancsnak, hogy önzetlenül segítünk a másiknak, az élet-ellenes cselekedet, ugyanis a kölcsönös egymásrautaltság törvénye szerint csak együtt tudunk túlélni, csak együtt lehetünk hasznára a világnak - mondja Prof. Dr. Bagdy Emőke pszichológus. Az önzetlen segítség, az altruizmus olyan viselkedés, amely nem az élőlény saját érdekét, túlélését szolgálja, hanem egy másik fajtársét. Ez az állatvilágban, mint a saját túlélést elősegítő viselkedés, gyakran észlelhető. Ennek a magatartásnak az önkéntesség, az önzetlenség és a szolgálat is része, ezek nélkül nem beszélhetünk altruizmusról. A szakember kiemeli: biológiai kutatásokkal kimutatható, hogy az önzetlen segítség immunrendszerünkre, egészségünkre is jó hatással van.
Takács Júlia, a CSR Hungary ügyvezető igazgatója, CSR tanácsadó szerint az utóbbi években sokan kezdtek el CSR-ral foglalkozni, mert a társadalmi felelősségvállalás vonzó és "könnyű" témának, jól hangzó és elviekben sok pénzt hozó szakterületnek tűnik, ám jó néhány esetben hiányzik az ehhez szükséges szakmai hozzáértés. - Mennyiségileg sok a kezdeményezés, ám ebből idővel nagyon sok le fog morzsolódni. Nagyon sok a cégek, szervezetek részéről a CSR és fenntarthatósági pályázat, díj, amely részben fedi egymást, nagy a kommunikációs nyomás is, hiszen ma a cégek túlnyomó többségében a kommunikációs részleg felügyeli a CSR-t - adott körképet a hazai helyzetről a szakember. Mint mondta, az önkéntességnek is addig van értelme, amíg az ténylegesen önkéntes és az egyénhez "illő" önkéntességet lehet választani.
Takács Júlia úgy látja, kevésbé jellemző itthon a CSR menedzsmentrendszer szintű megközelítése, inkább a marketing és az utóbbi időben celebesített kommunikáció kerül előtérbe. Magyarországon még mindig a régi trendeket kommunikálják és támogatják, fáziskésés figyelhető meg a CSR és a fenntarthatóság területén. A nemzetközi trendekkel kapcsolatban kifejtette: a márkák, cégek, szektorok iránti bizalom hanyatlása lehetőséget jelent arra, hogy tisztességes és közvetlen párbeszéd alakuljon ki a cégek és fogyasztóik, a kormányzat és más érintettek között a jövőt érintő kulcs témákban bizonyos szektorokban. - A cégeknek versenyelőnyt jelenthet, ha bizalmi kapcsolatokat építenek ki fogyasztóikkal. Steve Jobs jó példa arra, hogy egy karizmatikus vezető hogyan tudja felépíteni a márka iránti bizalmat. A legmegbízhatóbb márkák TOP10-es listája bizonyítja, hogy ehhez a CSR programokon keresztül visz az út - fogalmazott a CSR tanácsadó.
Hozzátette: a CSR jelenleg egy kiszélesedő, és újraértelmezési szakaszon megy keresztül. A pénzügyi válság, s ennek szociális, társadalmi hatása kiterjesztette a CSR-t, azaz a felelős kapitalizmus kiterjed a pénzügy világára és a kormányzatra is. Emellett egyre inkább igény van a működés nagyobb átláthatóságára, s ezzel párhuzamosan a nem pénzügyi jelentések szerepe is tovább növekszik. Néhány nagyon fontos fejlesztés is megjelent a jelentésírásban, például az ISO26000, melyet integrálni kell a Jelentésírásba, de felülvizsgálja multinacionális irányelvét az OECD, és az EU is szélesebben kezdte el értelmezni a CSR-t.
Takács Júlia a közösségi média szerepére is felhívta a figyelmet, amit a cégek még kevésbé használnak jól a CSR és a fenntarthatóság területén, mert kockázatosnak tartják. Pedig a vibráló civil társadalom, a fő irányvonalba tartozó média és a kritikus tömeg kombinációja a legjobb út, hogy a vállalatok felelősségteljesebben működjenek.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk
Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk
- Elindul a Demján Sándor Program digitalizációt segítő pályázata 10 hónapja
- Beteg gyerekek álmait váltotta valóra a Penny 11 hónapja
- Megnyílt az első One márkaüzlet - a Vodafone és DIGI utódja 11 hónapja
- Napelemes rendszer irodában is 11 hónapja
- Kerítésfestés helyett szakmai önkéntesség - így lehet tenni egy jobb világért 12 hónapja
- Felmérés: mélyponton a magyar vállalati innováció 13 hónapja
- Már 19 évesen elkezdenek befektetni a magyar fiatalok 1 éve
- Ismét lehet jelentkezni az Önként Jöttem díjra 1 éve
- Gyermekek felzárkóztatását támogatja a logisztikai cég 1 éve
- 5 év alatt 116,2 millió forint adományt gyűjtött a krízishelyzetbe került kollégáinak a Tesco 1 éve
- Ez a cég 116,2 millió forint értékben nyújtott támogatást a dolgozóknak 1 éve


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?