Szilágyi Katalin
Megjelent: 9 éve

Jó ügyek mellé állnak a vállalatok - CSR-körkép itthon

Szeptembertől munkába álltak a Vodafone Főállású Angyalai, akik egy éven keresztül versenyképes jövedelmet kapnak a mobilszolgáltatótól, hogy egy általuk fontosnak tartott társadalmi ügynek szenteljék magukat. Sütő Zsanett a Szegedi Újszülött Életmentő Szolgálat Alapítvány munkáját segíti, Sándor Enikő a Gyermek- és Ifjúsági Önkormányzati Társasággal együttműködve hirdeti a gyermek-önkormányzatiságot, míg Kravalik Brigitta a MUS-E Magyarország Közhasznú Egyesülettel azon dolgozik, hogy a veszélyeztetett sorsú, hátrányos helyzetű gyermekek a művészetek eszközrendszerének segítségével tanulják meg kifejezni érzéseiket.

A Vodafone olyan programokban igyekszik részt venni, amiben a rászorulók tenni akarására is építeni tud, hiszen ha ők is aktív részesei a folyamatnak, az nagyobb valószínűséggel vezet eredményekhez - hangzott el a programot bemutató sajtótájékoztatón. A Főállású Angyal pályázatot új-zélandi példára indították el 2008-ban, azóta 21 angyal munkáját támogatták anyagilag és szakmailag. Az eltelt öt évben szinte valamennyi társadalmi problémát felkarolták az angyalok, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy hosszú távon is az adott területen tudnak tevékenykedni. Domszky Zsófia például a programnak köszönhetően dolgozott a Mosoly Alapítványnál 2008-ban, amelynek azóta már főállású munkatársa. Meseterápiával foglalkozik, egy kétkötetes kiadványt is kiadott a témában.

Benkő Dániel a 2009-es angyal év óta erősíti a WWF hazai csapatát, jelenleg is itt dolgozik, a klímaváltozáshoz kapcsolódó kérdésekkel, főleg energiahatékonysággal foglalkozik. Jakab Áron a projektnek köszönhetően nemcsak megalapíthatta a Fruit of Care Nonprofit Kft.-t, hanem azóta a munkatársak számát is jelentősen megnövelhette. Fogyatékos emberek foglalkoztatásával azok társadalmi integrációját, illetve a nekik munkát adó műhelyek fenntarthatóságát segítik elő.

A British Telecom (BT) vállalati kultúrájában is kiemelt jelentőséggel bír a társadalmi szerepvállalás, amelyben fontos szerepe van az önkéntességi akcióknak. A BT dolgozói évente három munkanapot tölthetnek önkéntes munkával, amely a cégnél hivatalos távollétnek számít, azaz nem a szabadságuk terhére megy. A BT Regionális Szolgáltató Központjában egy önként jelentkezőkből álló kreatív csapat szervezi és koordinálja a vállalati önkéntes akciókat. Ezek a vállalat helyi kezdeményezései, Budapesten és Debrecenben is évente általában 2-2 projektet szerveznek, melyek célja a gyermekek illetve a gyermekeket támogató szervezetek segítése valamint környezetünk ápolása, szépítése.

Legutóbb szeptember 22-én, a Heim Pál Gyermekkórház Ortopéd Osztályának Ép Kéz Láb Alapítványa által rendezett "Scoli-Buli" elnevezésű sportrendezvényen segédkeztek önkéntesként. A British Telecom magyarországi szolgáltató központjának közel 30 munkatársa segédkezett animátorként eligazodni a versenyző, gerincbetegséggel élő gyermekeknek, emellett frissítőket, gyümölcsöket és kisebb ajándékokat osztottak, és aktívan részt vettek a különböző sportjátékokban is.


Fejlődni kell még a vállalati önkéntesség terén



Egyre több a fenti példákhoz hasonló CSR kezdeményezés a vállalatok körében, azonban az önkéntes munka még mindig nem foglalta el az őt megillető helyet hazánkban - összegezhető a Magyar Adományozói Fórum Vállalati Önkéntesség (TOP 200) 2011-es kutatásának eredményei alapján.

A felmérésben résztvevők több mint 80 százaléka (31 cég) proaktívan keresi az önkéntes munka formájában megvalósuló támogatási lehetőségeket, közülük hat cég a vállalaton kívülről érkező támogatási kérelmekre is reagál. A megkérdezett vállalatok csupán 18 százaléka (hét cég) választja ki a beérkező megkeresések közül az önkéntes munka által támogatandó ügyet, szervezetet. A vállalati önkéntes programokkal rendelkező cégek szinte mindegyike viszont tudatosan keresi az ilyen jellegű támogatási lehetőséget.
A Magyar Adományozói Fórum felméréséből az is kiderül, hogy nincs igazán gazdája hazánkban a vállalati önkéntességnek a cégen belül. A vállalatok majdnem 30 százalékánál (11 vállalat) a vállalati kommunikációs részleg és a HR osztály közösen végzi a munkatársak önkéntes munkájának tervezését, szervezését. Sok (13) helyen változó, melyik vállalati részleg foglalkozik ezzel a területtel. Tíz helyen kizárólag a HR, három helyen pedig közösen a marketing részleg és a HR foglalkozik vele.


A válaszadó cégek több mint 75 százalékánál (29 vállalat) az önkéntes munkavégzés célja a csapatépítés. Ezt követi szorosan a reputáció, a vállalati imidzs növelése, majd a munkahelyi hangulat pozitív irányú befolyásolása. A munkatársak lojalitásának növelése, mint cél a válaszadó vállalatok 55 százalékánál (21 cég) van jelen, majd ezt követi a munkatársak proaktivitásának növelése. A válaszadók kevesebb, mint 26 százalékánál (10 vállalat) játszik szerepet a munkatársak képességeinek, készségeinek fejlesztése, a munkatársak megtartása, a munkaerő toborzás illetve a fogyasztói elvárásoknak való megfelelés.

Külföldi kutatások szerint az önkéntes munka hatása a vállalatoknál két területen csapódhat le. Az egyik maga a normál vállalati üzletmenet, a másik azon munkatársak képességeinek, attitűdjének, vagy készségeinek fejlesztése, akik részt vesznek az ilyen programokban. Az önkéntes munka hazánkban nagyrészt a vállalatok normál üzletmenetének fejlesztése mentén szerveződik, egyelőre kevésbé kapnak helyet azok a célok, melyek a munkatársak személyes fejlődésére fókuszálnak - állapítja meg a kutatás.
Az egészségünknek is jót tesz az önzetlen segítség
Ha nem tekintjük etikai, morális parancsnak, hogy önzetlenül segítünk a másiknak, az élet-ellenes cselekedet, ugyanis a kölcsönös egymásrautaltság törvénye szerint csak együtt tudunk túlélni, csak együtt lehetünk hasznára a világnak - mondja Prof. Dr. Bagdy Emőke pszichológus. Az önzetlen segítség, az altruizmus olyan viselkedés, amely nem az élőlény saját érdekét, túlélését szolgálja, hanem egy másik fajtársét. Ez az állatvilágban, mint a saját túlélést elősegítő viselkedés, gyakran észlelhető. Ennek a magatartásnak az önkéntesség, az önzetlenség és a szolgálat is része, ezek nélkül nem beszélhetünk altruizmusról. A szakember kiemeli: biológiai kutatásokkal kimutatható, hogy az önzetlen segítség immunrendszerünkre, egészségünkre is jó hatással van.
Sok a CSR kezdeményezés, de egy részük lemorzsolódik

Takács Júlia, a CSR Hungary ügyvezető igazgatója, CSR tanácsadó szerint az utóbbi években sokan kezdtek el CSR-ral foglalkozni, mert a társadalmi felelősségvállalás vonzó és "könnyű" témának, jól hangzó és elviekben sok pénzt hozó szakterületnek tűnik, ám jó néhány esetben hiányzik az ehhez szükséges szakmai hozzáértés. - Mennyiségileg sok a kezdeményezés, ám ebből idővel nagyon sok le fog morzsolódni. Nagyon sok a cégek, szervezetek részéről a CSR és fenntarthatósági pályázat, díj, amely részben fedi egymást, nagy a kommunikációs nyomás is, hiszen ma a cégek túlnyomó többségében a kommunikációs részleg felügyeli a CSR-t - adott körképet a hazai helyzetről a szakember. Mint mondta, az önkéntességnek is addig van értelme, amíg az ténylegesen önkéntes és az egyénhez "illő" önkéntességet lehet választani.

Takács Júlia úgy látja, kevésbé jellemző itthon a CSR menedzsmentrendszer szintű megközelítése, inkább a marketing és az utóbbi időben celebesített kommunikáció kerül előtérbe. Magyarországon még mindig a régi trendeket kommunikálják és támogatják, fáziskésés figyelhető meg a CSR és a fenntarthatóság területén. A nemzetközi trendekkel kapcsolatban kifejtette: a márkák, cégek, szektorok iránti bizalom hanyatlása lehetőséget jelent arra, hogy tisztességes és közvetlen párbeszéd alakuljon ki a cégek és fogyasztóik, a kormányzat és más érintettek között a jövőt érintő kulcs témákban bizonyos szektorokban. - A cégeknek versenyelőnyt jelenthet, ha bizalmi kapcsolatokat építenek ki fogyasztóikkal. Steve Jobs jó példa arra, hogy egy karizmatikus vezető hogyan tudja felépíteni a márka iránti bizalmat. A legmegbízhatóbb márkák TOP10-es listája bizonyítja, hogy ehhez a CSR programokon keresztül visz az út - fogalmazott a CSR tanácsadó.

Hozzátette: a CSR jelenleg egy kiszélesedő, és újraértelmezési szakaszon megy keresztül. A pénzügyi válság, s ennek szociális, társadalmi hatása kiterjesztette a CSR-t, azaz a felelős kapitalizmus kiterjed a pénzügy világára és a kormányzatra is. Emellett egyre inkább igény van a működés nagyobb átláthatóságára, s ezzel párhuzamosan a nem pénzügyi jelentések szerepe is tovább növekszik. Néhány nagyon fontos fejlesztés is megjelent a jelentésírásban, például az ISO26000, melyet integrálni kell a Jelentésírásba, de felülvizsgálja multinacionális irányelvét az OECD, és az EU is szélesebben kezdte el értelmezni a CSR-t.

Takács Júlia a közösségi média szerepére is felhívta a figyelmet, amit a cégek még kevésbé használnak jól a CSR és a fenntarthatóság területén, mert kockázatosnak tartják. Pedig a vibráló civil társadalom, a fő irányvonalba tartozó média és a kritikus tömeg kombinációja a legjobb út, hogy a vállalatok felelősségteljesebben működjenek.



  • 2021.05.12SAP Human Experience Summit Miért fontos, hogy a vállalatok a munkavállalókat helyezzék tevékenységük középpontjába? Hogyan növelhető a kollégák hatékonysága és elkötelezettsége egy világméretű járvány idején? Ezekre a kérdésekre is választ ad az SAP Human Experience Summit. A közép-kelet-európai régió HR-eseinek szóló rendezvény interaktív virtuális élményt kínál független és SAP szakértők előadásaival, valamint vállalatok vezetőinek kerekasztal-beszélgetéseivel. A konferencia ingyenes, csupán regisztálni kell. Csatlakozik? Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
  • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Lesújtóan hat a járvány a munkavállalók hangulatára: a járvány után robbanhat a fluktuáció

Nagyot fordult a munka világa az elmúlt egy évben: miközben sokan továbbra is az irodákban birkóznak meg a maszkviseléssel és a koronavírus... Teljes cikk

Így gyűrtük le a Covid-évet! - céges túlélési praktikák

Akadt, akit a “káoszkapitány” titulus energetizált, mások egy komplett gyászfolyamat végén fogadták el, hogy bizony most nincs protokoll,... Teljes cikk

HR kihívások a termelő-gyártó cégeknél 2021-ben

Gyorsaság, rugalmasság, kommunikáció, transzparencia - ezek a készségek és szükségletek hangzottak el legtöbbször a HR szakemberek szájából a HR... Teljes cikk