kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Ki teremtsen munkalehetőséget?

Recesszió idején a gazdaság szereplői között teljes az egyetértés abban, hogy a növekedés feltétele a kereslet bővítése. A kereslet élénkítése a lakossági fogyasztás növelésével és a megtakarítások ösztönzésével érhető el, ami a foglalkoztatottság emelésével, növekvő reálértékű keresetekkel valósítható meg. Vagyis: több munkalehetőséget, legális jövedelemszerző lehetőséget kell teremteni.

images

Elavult szabályozás

Szándékosan írtam munkalehetőséget és nem munkahelyet. A munkahely-teremtés ugyanis elsősorban tipikus foglalkoztatási formát jelent: 8 órás munkanapot, az európai átlagnál jóval magasabb szintű adó- és járulékfizetési kötelezettséget, a Munka Törvénykönyvében foglaltak betartását. Ennek a törvénynek az elődjét a múlt század húszas-harmincas éveiben a tömegtermelésre berendezkedő nagyvállalatok számára találták ki, és a módosítások ellenére sem alkalmas a jelenlegi formájában arra, hogy a legtöbb munkavállalót foglalkoztató mikro-, kis- és középvállalkozások, családi gazdaságok mindennapi működését szabályozza. A Magyarországon tevékenykedő nagyberuházók (transznacionális vállalatok, "multik") is többnyire csak formálisan tesznek eleget a magyar jogszabályoknak: mindent szabályosan lepapíroznak, miközben a minimális szintre korlátozzák a munkavállalói érdekek érvényesítésének lehetőségét.

A foglalkoztatás jogszabályi hátterének megreformálása elengedhetetlen. Ebben a folyamatban azonban nemcsak a mindenkori hatalom gyakorlóinak, a kormánynak és a munkáltatói érdekképviseletnek kell részt vennie, hanem be kell vonni a döntés-előkészítésbe mindazokat, akiket a szabályozás érint. Csak akkor lesz az új foglalkoztatási törvény valamennyi érintett számára elfogadható, ha a társadalmi szervezetek, a kis- és középvállalkozások, a közszférában foglalkoztatottak, a hagyományos érdekképviseleti szervezetek, valamint az atipikus foglalkoztatási formákban tevékenykedők érdekei is kifejezésre jutnak.


Az állam felelőssége



A rendszerváltozás óta az állam nem tekinti feladatának új munkahelyek létesítését, sem a meglévők megtartását. Magyarországon a nagy múltú, leginkább a keleti piacra termelő állami vállalatok jelentős része teljes egészében magánkézbe, külföldi tulajdonba került - vagy jogutód nélkül megszűnt. Az állam feladatát a rendszerváltó politikai szereplők a következőképpen határozták meg: "Az állam feladata a gazdasági növekedés feltételeinek megteremtése. Ez elsősorban nem új munkahelyek létesítését, hanem a munkaképesség és a tőkevonzó-képesség erősítését jelenti. További kiemelt feladat az emberi jogok érvényesítésének garantálása, valamint a szociális biztonság javítása."

A jelenlegi kormány szándékai lényegében összhangban állnak az idézett elvárásokkal. Az Európai Uniótól, valamint a munkaerőpiaci alapból származó források átcsoportosításának célja a munkahelyek megőrzése, új munkahelyek teremtésének ösztönzése a magánszférában. Az előrehozott nyugdíjazások minimális szinten garantálják a szociális biztonságot, elismerve, hogy az állampolgárok és az állam között létrejött társadalmi szerződés - bár nehézkesen, kényszerűen és egyre kiszámíthatatlanabbul - még működik. Mindemellett a kormányzat a jelenleg 700 000 főt foglalkoztató közszférában sem tervez újabb leépítéseket. Ezek a tervezett intézkedések azonban aligha nyugtatják meg azokat, akik a közelmúltban kényszervállalkozók, munkanélküliek, szociális segélyben részesülők lettek, és a továbbiakban sincs esélyük arra, hogy nyugdíj-jogosultságot szerezzenek, sem pedig arra, hogy visszatérjenek a munkaerőpiacra.

Felmerül a kérdés, hogy a tervezett intézkedések elégségesek-e a kibontakozó gazdasági-szociális válság kezeléséhez. Ösztönzi-e a kisvállalkozásokat az elbocsátások elkerülésére "a dolgozói létszám megtartásához felvett hitelekhez" a központi költségvetésből nyújtott kamattámogatás? Elvárható-e, célnak tekinthető-e hogy a kisvállalkozások hosszú távon hitelből finanszírozzák már nemcsak a szükséges fejlesztéseket, hanem a munkabéreket is?! Amennyiben ez a gyakorlat elterjed, végső soron oda vezet, hogy a munkavállalók potenciális adósként jelennek meg a munkaerőpiacon, akik azért fizetnek, hogy dolgozhassanak. Ez nem abszurditás. Sok vállalkozás jelentős összegeket fordít piacszerzésre hitelből, annak ellenére, hogy a liberális közgazdasági elméletek szerint bárki beléphet a szabadon versenyző piacra...

A kereskedelem-politikában a termelők és a fogyasztók által megfogalmazott elvárás az árfelhajtó lánckereskedés, a soklépcsős felvásárlói hálózatok megszüntetése, a terméknek a termelőtől a fogyasztóhoz történő közvetlen eljuttatása. Legalább ilyen fontos célkitűzésnek kellene lennie a sokszereplős állami beruházások esetén azoknak az árfelhajtó piaci szereplőknek a kiiktatása, amelyek a tényleges értékek előállításában nem vesznek részt, a forrásokat nem biztosítják, ugyanakkor a megvalósuló beruházásokból jelentős profitra tesznek szert. A nem kellőképpen hatékony szabályozás a kiskapuk százait hagyja nyitva például az építőiparban, ahol a megrendelő (a magyar állam) és a munkát ténylegesen elvégzők (adófizető magyar állampolgárok) között hosszú "pénzelnyelő" láncolat húzódik a külföldi befektetőn keresztül a bankgaranciát nyújtó (külföldi tulajdonú) pénzintézeteken át a generálkivitelezőig, majd a különböző munkaerő-kölcsönző cégeken keresztül a betéti társaságokig vagy egyéni vállalkozókig, akik a munkavállalókat ténylegesen foglalkoztatják - rendszerint minimálbérért vagy rövid távú, alkalmi jellegű munkaszerződéssel, esetleg az állam vagy az önkormányzat által finanszírozott közmunkaprogram keretében.

Úgy tűnik, a kormányzat tervezett intézkedései a jelenlegi helyzet fenntartására irányulnak. A járulék-fizetési kedvezmények elsősorban a munkáltatói érdekeket szolgálják. A foglalkoztatók terheinek csökkenése ugyanakkor nem jelent automatikusan fizetésemelést a munkavállalók számára, akiknek a státuszát továbbra is a Munka Törvénykönyvében meghatározott szigorú alárendeltség, kiszolgáltatottság határozza meg. Nem ösztönöznek további munkaerő foglalkoztatására sem, hiszen a munkabérek kifizetésére fordítható összegek - a kialakult struktúrák megváltoztatása nélkül - nem emelkednek a létszám bővítésével arányosan.

A megoldás nem lehet más, mint az, hogy az állami beruházások esetén az állam, mint megrendelő, ténylegesen vállaljon szerepet, és a beruházás időtartamára kinevezett megbízottja által koordinálja a nagyberuházásokat. Nem irányító hatóságokat kell létrehozni, a korrupciót hatékonyan elősegítő közbeszerzési pályázatokat meghirdetni, hanem olyan kis létszámú projektszervezeteket alakítani, amelyek képesek a beruházások költségvetésének megtervezésére, a rendelkezésre álló források felhasználásának ellenőrzésére, a végrehajtás megszervezésére, a munkaerő toborzására és legális foglalkoztatására, valamint a munkafolyamatok összehangolására – és nem utolsósorban a határidők betartására.


A külföldi beruházók felelőssége



Az import alapanyagokból döntő mértékben külföldre termelő külföldi beruházók a termelést az aktuális és a közeljövőben várható globális kereslethez igazítják. A multik a hazai munkaerőt egyszerű költségtényezőnek tekintik, válság esetén könnyen megszabadulnak a feleslegessé váló munkavállalóktól, leginkább a kölcsönzött dolgozóktól, akik iránt a továbbiakban semmiféle felelősséget nem vállalnak. Döntéseik következményeként a beszállítói hálózatok - kis- és középvállalkozások százai - mennek csődbe világszerte, ezáltal tovább csökkentve a keresletet. Az egyetlen jövedelemforrásuktól eleső munkavállalók szociális ellátását a külföldi cégek menedzsmentje teljes mértékben az általuk létesített üzemeket befogadó országra hárítja. Nincs olyan nemzetközi szervezet, ami arra kötelezné a transznacionális vállalatokat, hogy bármilyen módon felelősséget vállaljanak az általuk foglalkoztatottakért. A munkavállalói érdekképviseletek sem erősödtek meg annyira, hogy az országhatárokon átnyúló termelési folyamatokat átlássák, érdekeiket - ugyanannak a cégnek más országokban tevékenykedő munkavállalóival összefogva - hatékonyan érvényesítsék.

Leginkább a még állami kézben lévő oktatási, nevelési intézmények tudatosíthatják a leendő munkavállalókban, hogy a gazdaság nem különíthető el a társadalomtól, sem a munkát végző embertől. A gazdaság a társadalom alrendszere, az üzleti célokat pedig a társadalmi szükségleteket kielégítő érték-előállítási folyamat részének kell tekinteni, abban az esetben is, ha a termelő tevékenység és a termékek értékesítése átnyúlik az országhatárokon. Csak a szervezett, saját érdekeiket hatékonyan érvényesíteni képes dolgozók kényszeríthetik a transznacionális vállalatok tulajdonosait arra, hogy munkájuk eredményéből ők is - csakúgy, mint a menedzsment - mindaddig részesedjenek, amíg abból a cégnek haszna származik. Tehát abból az extraprofitból, amit esetenként a külföldi befektetők más országokban realizálnak, minél nagyobb hányadot a munkavállalók javára forgassanak vissza, függetlenül attól, hogy a termelés az adott országban folyamatban van-e még.

A válság pozitív hozadéka lehet, ha mindazok, akik a jövőben is a munkájukból kívánnak megélni, tudatosítják az érdekeiket, és megszervezik azokat a modern érdekérvényesítő hálózatokat, nemzetközi szervezeteket, amelyek rákényszerítik a gazdasági és a politikai döntéshozókat a szociális biztonság garantálására az országhatárokon belül - és azon túl.


A kisvállalkozások "megsegítése"



Sajtóhír: "A munkaügyi tárca azoknak a kis- és középvállalkozásoknak, amelyek regisztrált álláskeresőnek vagy csoportos létszámleépítés során elbocsátott embereknek adnak munkát, egy éves járulékmentességet kíván biztosítani. A többletfoglalkoztatást az állam szintén támogatja. Az újonnan felvett dolgozók esetén az 5 és 50 közötti dolgozót alkalmazó cégek öt régi alkalmazottja kap majd tíz százalékpontos járulékfizetési kedvezményt. Emellett a vállalkozások további járulékfizetési kedvezményre is számíthatnak: a hátrányos helyzetű térségekben működők akár három éves mentességet is kaphatnak."

A fenti intézkedés-tervezetek tálcán kínálják a lehetőséget az élelmes vállalkozók számára a kedvezmények igénybevételére anélkül, hogy a munkavállalók helyzetét érdemben javítanák. Ha a felajánlott kedvezmények realizálhatók a vállalkozásban, érdemes a dolgozókat elbocsátani, majd újra alkalmazni, telephelyet létesíteni a hátrányos helyzetű térségekben... Mindezek ellenére sem érdekük a mikro- és kisvállalkozásoknál foglalkoztatottaknak, valamint az egyéni vállalkozóknál, a mezőgazdasági őstermelőknél és a magánszemélyeknél alkalmazásban állóknak, hogy a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozzanak. A hierarchikus alá-fölérendeltség érvényesítése a mikroszintű gazdálkodási egységek esetén szétzilálja a demokratikus működés alapjait. Mivel ebben a környezetben a bevételek ritkán kalkulálhatók előre néhány hétnél vagy hónapnál hosszabb időtartamra, a munkavállalók közül sokan úgy gondolják, jobban járnak, ha a járulékaikat saját maguk után fizetik a tényleges - a minimálbért gyakran el sem érő, alkalmi jellegű - jövedelmük után, olyan mértékben, ami a mindennapi megélhetésüket nem veszélyezteti. Amikor a hosszú távú, nyugdíjcélú megtakarítások csak a mindennapi megélhetési kiadások rovására lennének finanszírozhatók, sem az alkalmi munkavállalóknak, sem az őket foglalkoztatóknak nem érdekük - a hatályos adó- és járulékfizetési szabályok betartásával - az állami bevételek növelése. Senkitől sem várható el, hogy a saját érdekei ellen cselekedjen, saját megélhetését veszélyeztesse bármilyen nehezen definiálható közcél érdekében.

A mikro-, kis és középvállalkozások akkor lehetnek sikeresek a jelenlegi piaci viszonyok között, ha elsősorban az önellátásra rendezkednek be, és csak akkor válnak a transznacionális vállalatok beszállítóivá, ha legalább középtávú (5-10 évre szóló) garanciát kapnak arra, hogy a megrendelő igényt tart a tevékenységükre. Ehhez hasonlóan, amennyiben a megrendelő a magyar állam, az állami beruházásokhoz kapcsolódó projektmunkákat közvetlenül a mikro-, kis- és középvállalkozások számára célszerű meghirdetni. A beruházási láncok rövidítésével több jövedelem maradna a munkavállalóknál, ugyanakkor az állam bevételei sem csökkennének.


Akik kiszorulnak a munkaerőpiacról...



Minden válságnak vannak vesztesei. A mostani recesszió leginkább azokat sújtja, akik anélkül veszítik el a munkahelyüket, hogy nyugdíjjogosultságot szereznének, megtakarításaik nincsenek, és esetleges hiteltartozásaik miatt a puszta létfenntartásuk is veszélybe kerül. Amennyiben mindezek ellenére kifejezésre juttatják, hogy képesek és hajlandóak bármilyen jövedelem-szerző tevékenységet végezni megélhetésük biztosítása érdekében, ennek a szándéknak a kinyilvánításával beindítják a szociális biztonságot garantáló társadalmi önvédelmi mechanizmusokat. Ugyanis senkinek sem érdeke, hogy a leszakadó rétegek bűnöző életmódra térjenek át, és a jogszabályok semmibevételével, saját erejükből küzdjenek eleinte a létfenntartásért, később a korábban megszokott, majd azt meghaladó jólét eléréséért.

A kormányzat a közfoglalkoztatást legszívesebben az önkormányzatok hatáskörébe utalná, anélkül, hogy a szükséges forrásokat biztosítaná a megnövekedő feladatok teljesítéséhez. Leghatékonyabban azonban a helyi vállalkozások és civil szervezetek vonhatják be az értékteremtő munkavégzésbe, valamint a helyi szükségletekhez és igényekhez igazodó szolgáltatások nyújtásába a potenciális munkavállalókat. A folyamatos elfoglaltság feltételeinek biztosítása a legfontosabb. A "rendelkezésre állási járulék" folyósítása mindazoknak, akik munkaképesek, valamint az egészségügyi alapellátás garantálása a legkiszolgáltatottabbak részére elemi érdeke minden közösségnek.

A válság megoldásának azonban a legfontosabb feltétele, hogy a kormányzat a rendelkezésre álló forrásokat valódi munkalehetőségek megteremtésére fordítsa, garantálja az EU-források eljuttatását a tényleges munkalehetőségeket teremtő mikro-, közép- és kisvállalkozások, valamint az önkormányzatok részére.

Visegrádi Ildikó, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk