Komoly hozzáadott érték nyerhető interimmel
Egy interim menedzser megbízása a fizetett díjazás többszörösének megfelelő hasznot hozhat a cégnek, a konkrét feladatok végrehajtásán túl azonban egyéb potenciállal is kecsegtet. Magyarországon a megbízók egyelőre szinte kizárólag a feladatra fókuszálnak, ezért is érdemes felhívni a figyelmet az egyéb tényezőkre. Kristóf Györgyi és Virágh Rajmund, a Hammel & Hochreiter vezetői válaszoltak kérdéseinkre.
Cégkultúra szempontjából is érdemes ezt megvizsgálnunk. Egy exmultis interim strukturáltságban is kétségkívül rengeteget tud adni egy magyar tulajdonú vállalatnál folyó projekt esetén. Összességében iparág, cégkultúra, feladatkör és kompetenciák szempontjából választjuk ki, hogy ki az ideális interim az adott projektnél. Az interim jellemzően több kultúrában és iparágban is tevékenykedett már, ezért nem pusztán a szakmai tapasztalata az érték. Érdemes kiemelni, hogy mindezeket egy alkalmazott menedzser is nyújthatná, de Magyarországon jellemzően olyan vezetőket keresnek, akik a munkáltató iparágát és cégkultúráját ismerik, több éve éppen a keresett feladatkört töltenek be, ezért a más cégkultúrából, más iparágból származó hozzáadott értékük is alacsonyabb.
- Egy meglévő cégkultúrába nem lehet egyszerű külső szemléletet bevinni és elfogadtatni. A megbízók többsége mégis képes ebből előnyt kovácsolni ahelyett, hogy hátránynak értékelné?
- K.Gy.: Mindenképp előny, ha megteremtjük a hidat. Ez történhet azáltal, hogy az interim dolgozott már korábban a megbízóéhoz hasonló cégkultúrában is, vagy a projektmenedzser valósíthatja meg ezt az összekötő szerepet. Fontos látni, hogy kultúrák között nehezebb mozogni, mint iparágak között. Jó hír azonban, hogy tanulható. Bár minden vezetőn erős nyomot hagy, hogy milyen nemzetközi cégkultúrában szocializálódott, akárcsak az első nyelv, vagy az első szakma. Azt tapasztaljuk, hogy kezdetben ugyan "sokkhatás" is érheti a szervezetet, amikor egy német cégkultúrába egy angolszász interim menedzser érkezik, de a szolgáltató valódi projekttámogatása ekkor előtérbe kerül és a hatékonyság, eredményesség érdekében koordinálunk a két fél között. Valóban nem mindig súrlódásmentes tehát a folyamat, az eredmények azonban mindig igazolják, hogy megéri vállalni.
- Tud említeni olyan projektet, ahol kifejezetten túlsúlyban volt a szerződött feladat mellett nyújtott "egyéb érték", és az ügyfélvisszajelzés is megerősítette ezt?
- K.Gy.: Tulajdonképpen minden projektnél így van. Mindig egy konkrét feladat megoldására érkezünk, ennek feltárása során azonban rendszerint azonosítunk új feladatokat kapcsolódó területeken is. Amikor az ügyfél azt tapasztalja, hogy az interim rendkívül gyorsan halad, akkor folyamatosan lesznek új igényei is. Ekkor is előtérbe kerül a projektmenedzser szerepe, hogy tartsa a fókuszt az eredeti projekten. Lehet bővíteni a projekt scope-ját és új projekteket is lehet indítani, az effajta tisztánlátás viszont elengedhetetlen a siker szempontjából.
- Mennyire gyakori, hogy bővítés vagy új projekt születik a megbízásból?
- Összességében milyen szerepeket lát el egy interim a megbízása során? Egyszerre vezető és tanácsadó is?
- V.R.: Operatív vezető, stratégiai tanácsadó, válságmenedzser és változásmenedzser is egyben. Ezek a szerepek a projekt folyamán is változhatnak, a projekt szakaszától is függnek. Mivel ugyanaz az interim egy projekt során többféle kihívással, szereppel találja magát szembe, nagyon fontos, hogy megfelelő legyen a kiválasztási folyamat, kiből lehet interim. A Hammel & Hochreiter első fejlődési szakaszában on the job tréningeket alkalmaztunk, amikor egy új interim projektre került, a projekt menedzser támogatta, képezte is egyúttal. Pár éve azonban bevezettük a karrierváltási tanácsadást, mely során profilozzuk a jelölteket és nagy biztonsággal meg tudjuk mondani előre nem csak azt, hogy alkalmas-e interimnek a jelölt, hanem azt is, hogy hosszútávon az életforma neki való-e. A szakmai felkészültség önmagában ugyanis nem elegendő, és minden fél számára előnyösebb, ha már a folyamat elején, az első projekt előtt látszik, mennyire van jövője az interim együttműködésnek. A motivációs struktúra és vezetői stílus előrevetíti ezt, illetve az ügyfélhez, a konkrét projekthez való illesztés során is hatékonyabb a folyamat a profilozás segítségével.
- Mennyire jellemző, hogy az ügyfél a megbízás átmeneti ideje alatt a konkrét projekt teljesítésén túlmenően is igyekszik a legtöbbet kihozni az interim jelenlétéből? Mennyire igyekeznek a lehető legtöbb belső emberüket "köré szervezni", hogy tanuljanak?
- V.R.: Sokkal inkább feladatokkal látják el, ritka, hogy tanulni szeretnének az interimtől. A legtöbb ügyfél úgy látja, hogy az adott feladat ellátásához neki is minden tudás és szakértelem rendelkezésére áll, csupán kapacitáshiánya van éppen. Lényegében ezért is nem használják ki ezt a lehetőséget, hogy az interim tudása és tapasztalata aranybánya lehetne számukra.
- A projekteknek van olyan komponense, ami kifejezetten az interim távozása utáni hatékony és eredményes működést készíti elő a feladat elvégzése után?
- K.Gy.: Van ilyen komponens, természetesen. Előkészítjük az interim távozását, az átadást az alkalmazott vezető számára, a projektzáró dokumentációt szívesen fogadják, arra azonban ritkán áldoznak, hogy a projektzárás után néhány hónapig még heti egy-két alkalommal elérhető legyen az interim, és ezt előre betervezzék a projektbe. Mivel a megbízók leginkább kapacitást vesznek, így nem tartják elengedhetetlenül szükségesnek, az átadás-átvétel támogatási szakaszát. Néhány esetben természetesen előfordul, hogy az alkalmazott vezető és az interim akár egy hónapot is párhuzamosan dolgozik. Van értelme és haszna a még ennél is hosszabb átadási folyamatnak, vannak megbízók azonban, akik nem tulajdonítanak neki jelentőséget. A piac fejlődik, így a megbízók igényei is folyamatosan változnak, bővülnek. Mint szolgáltató, a legfontosabb feladatunkat tartjuk szem előtt: az aktuális ügyféligények megoldása, támogatása.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk
Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk
Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk
- Korábban sosem tapasztalt jelenség: a gazdasági visszaesés ellenére nehezebb betölteni egy-egy pozíciót, mint a szárnyalás alatt - Dr. Molontay Patrik, HumanField 7 hónapja
- Marketing menedzser 7 hónapja
- Október végéig lehet pályázni a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának támogatására 8 hónapja
- Három magyar egyetemen is elindul a biztosítási- és pénzügyi szaktanácsadói szakirányú képzés 8 hónapja
- Menő szakma a menedzsment tanácsadás, de mi kell hozzá? Miért ideális jelölt a "bizonytalan túlteljesítő"? 9 hónapja
- Minisztériumi vesztegetési botrány: Ötven fölé emelkedett a gyanúsítottak száma 9 hónapja
- A jövő készségei - milyen kompetenciákra lesz szükség a helytálláshoz? 9 hónapja
- Munkaerőpiaci kilátások és karrierlehetőségek a 21. században: egy átfogó áttekintés 10 hónapja
- Így néz ki egy logisztikai menedzser egy napja: "Nem árt, ha szeretsz legózni" - bölcsészből lett az Év Logisztikai Menedzsere 11 hónapja
- Fogalmak és kifejezések, amelyek érdekli a munkavállalókat 11 hónapja
- Egyre több vállalat vadászik új munkatársakra a közösségi oldalakon 11 hónapja