Megjelent: 10 éve

Lean HR Est - a HR és a LEAN menedzsment kapcsolatáról

A lean menedzsment, mint vállalatvezetési rendszer körülbelül 7-8 éve jelent meg ebben a formájában, ezen a néven hazánkban. Menedzsment rendszerek mindig is léteztek, az idők kezdete óta igyekszünk befolyásolni a körülményeket és embertársainkat saját, vagy közös céljaink elérése érdekében.

Az iparosodás hozta az igényt a termékek előállításának modernizálására, melyet legjobban a Toyota valósított meg, legalábbis a tapasztalat ezt mutatja. Megelőzte korát, olyan sikereket ért el ez a vállalat, melyről kortársai csak álmodtak a XX század közepén. Termelékenysége, hatékonysága, minősége sokkal jobb volt a versenytársaknál, áraik mégis elérhetőek maradtak a kisemberek számára is.

Hogy csinálták? Mi a titkuk?

A titok nyitja a vállalat vezetési kultúrájában rejlik. Erre alapozva dolgozták ki hosszú évek alatt azt a rendszert, melynek eszközeivel átlátható, világos, mindenki számára egyértelmű folyamatokat definiáltak, melyektől való bármilyen eltérés egyből láthatóvá vált. Az átállások optimálása, a hibás termékek azonnali kiszűrése, és az igény szerinti simított gyártás megvalósítása volt az, mely lehetővé tette a Toyota számára, hogy eljusson a világ legjobbjai közé!

A legjobb gyakorlatok aztán elterjedtek a világban, 1996-ban James P. Womack és Daniel T. Jones amerikai szerzők tollából látott napvilágot a "Lean thinking" című alkotás, melyben először nevezik "lean production" vagyis karcsúsított gyártás néven azt a rendszert, amit a Toyota is megvalósított.

Hiba volna elfelejteni, hogy ez a rendszer nem csupán eszközök halmaza! A bevezetett módszerek természetesen eredményesek lehetnek, de nem működhetnek a vállalat szervezete nélkül. A humán erőforrás megfelelő tervezése és kezelése hiányában ez a rendszer is összeomlik, ahogy azt több kudarc is mutatta a példát hibásan - pusztán bevezetet eszközök alkalmazásával
- követő vállalatoknál.

A munkatársak bevonása, folyamatos és következetes tájékoztatása, képzése, motivációja mind-mind olyan szeletei ennek a működésnek, melyek sikerre vagy kudarcra ítélik a lean menedzsment alkalmazását.

Vannak bizonyos szerepkörök a lean működésben, melyek kulcsszerepet játszanak a lean átalakulás és annak fenntartása során. A vezetők elkötelezettsége, példamutatása, következetes kommunikációja nélkül kudarcra van ítélve a lean menedzsment bevezetése. A dolgozók bevonása, motivációja szintén elengedhetetlen, hisz ők azok, akik magát az értékteremtést végzik, a jelzéseik, ötleteik viszik előre a folyamatot. Nem mindegy az sem, hova pozícionáljuk a lean szakértőt a szervezetben. Az átalakulás és a folyamatváltoztatások jelentette érdekütközések negatív hatással lehetnek a működésre, ha nem adunk kellőképp teret a szervezetben elhelyezett lean vezetőnek.

Mit tehetünk a jó gyakorlatok terjesztése érdekében idehaza?

Lean Est - ez a két szó világosan jelzi ma már minden lean szakember számára: újabb szakmai fórum lesz valamelyik hazai felsőoktatási intézményen. Közel két éve zajlanak ezek a rendezvények, mindig máshol és mindig érdeklődő hallgatósággal. Eddig körülbelül 500 fő vett részt a Lean Esteken, meghallgatva 17 előadót a lean menedzsment működéséről, az alkalmazott eszközökről és tapasztalatokról.

Az idei első Lean Est a HR szakmának kedvez, hiszen a téma a szervezetfejlesztés és a lean menedzsment kapcsolatáról szól. Neves előadók osztják meg a résztvevőkkel tapasztalataikat a bevezetés buktatóiról és sikerkritériumairól, az alkalmazott képzési rendszerről, és arról, miként működhet ez valódi vállalati kultúraként a cégnél.

Jelentkezni a LeanCenter weboldalán lehet (www.leancenter.hu ), a regisztráció csak pár percet vesz igénybe.

Legyen Ön is részese a következő szakmai fórumnak!

Tömpe László
LeanCenter, Alapító
www.leancenter.hu



  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Minőség vagy mennyiség?

Mondják, hogy megváltozott a munkaerőpiac - legalább ennyire fontos, hogy nemcsak a munkaerőpiac, de a munkaerő is alaposan megváltozott. Már... Teljes cikk

Mivel csábítható el a munkavállaló?

Már nem igaz, hogy a jó fizetés mindent visz. Legtöbbre a személyre szabott ajánlatokat értékelik az emberek egy munkahelyválasztásnál - ez a fő... Teljes cikk

Élményadatok segítik a munkáltatókat a munkavállalói élmény javításában

A HR legaktuálisabb kihívásairól, az agilis szervezeti átalakulásról, a változásmenedzsmentről és a munkavállalói élmény fejlesztéséről... Teljes cikk