Legyen Ön is lean! - kezdje a rendrakással
A lean japán eredetű folyamatszervezési módszer, amelyet főként a gyártásban alkalmaznak. De miért ne hasznosíthatnánk lényeglátó, szikár tanácsait az otthonunkban vagy az irodánkban? A lean office egyre inkább elterjedt, számos vállalat komoly erőfeszítéseket tesz a bevezetéséért. Megmutatjuk mit tehet az egyszeri dolgozó, aki hatékonyabb munkavégzésre vágyik.
Kaizen, 5S, 3M, gemba, pokajoke és egyéb kódszavak és rövidítések temérdeke nehezíti a leanben való eligazodást. Most a lean-szüzeknek adunk egy kis ízelítőt, hogyan lehet egyszerűbb és hatékonyabb az élet egy irodában a lean segítésével.
Az 5s lényege a munkahely rendezetté tétele és rendben tartása. Ez nem is annyira egyszerű, mint ahogy hangzik. A rend fenntartása nagy fegyelmet igényel.
Rakjunk rendet!
Egy egyszerű példa: a lean gondolkodásmódja nemcsak a munkahelyen lehet segítségünkre. Ha például lakásfelújításkor az ember konyhát tervez, érdemes rá emlékeznie. A különböző munkafelületeket úgy kell egymáshoz képest elhelyezni, hogy a főzés során a legkevesebb pakolászásra, talpalásra legyen szükség. Az eszközöket is eszerint helyezzük el! A munkalap legyen közel a főzőlaphoz, a hűtő pedig nyíljon a munkalap felé, hogy ne kelljen időt pazarolva kerülgetnünk, illetve könnyen belepakolhassuk a pultra tett szatyorból a bevásárlást. Egy igazi lean gyártósornál ez kulcskérdés: nem pazarolhatjuk a drága időt! Mottainai - nem engedhetem meg magamnak, hogy pazaroljak, mondják. A leanesítés egyik mérőszáma az is, hogy a folyamat mennyivel gyorsul fel az áttervezés után.
A konyhai helyszín szabályait az irodában alkalmazva ezekre érdemes odafigyelni:
- Nézük át a lomokat az asztalodon, fiókodban és távolítsunk el mindent, amit nem használunk minden nap.
- A kezünk ügyében tartott dolgokat rendszerezzük: a mappákat feliratozzuk, kategorizáljuk, hogy minél könnyebben megtaláljuk. Érdemes a mappákat olyan sorrendbe rendezni, ahogyan azokat a munkafolyamat során használjuk. Fontos, hogy a munkafelület tiszta legyen. Az így kialakított rendszer legyen a szabvány: a munkanap végén mindig rakjunk rendet.
A rendrakás természetesen nem csak a fizikai térre vonatkozik. A számítógépeken is rendkívül fontos, hogy ne öntse el az asztalt számtalan régen használt fájl, ezeket is érdemes mappába rendezni, és egy rendszer szerint, lehetőleg a dátumot is tartalmazó fájlnévvel ellátni. Az irodában a közösen használt dokumentumok elnevezésére is érdemes egy szabványt bevezetni, hogy egymás munkájában könnyebben eligazodjunk.
Törekedni kell a 30 másodperces szabályra: úgy kell kialakítani a munkafelületet, hogy bármit megtaláljunk fél perc kereséssel - ezt sokkal nehezebb elérni mint gondolnánk, de jó benchmark lehet az újítás sikerességének értékelésénél.
Természetesen az 5S bevezetése nem kevés időt igényel, de később bőven megtérül a korábban keresgélés során elpazarolt időn, és a fontos papírok, fájlok és jegyzetek elvesztése okozta kár és kellemetlenség is kiküszöbölhető, illetve a helyettesítést, betanítást és egymás számítógépének használatát is leegyszerűsíti.
Ez persze akkor a leghatékonyabb, ha az egész iroda beszáll, és közös erővel teszik élhetőbbé a munkateret, ami közösségformáló erővel is bír. Egy évek óta használt iroda újrarendezése nem kis feladat. A megszokásból otthagyott, de már nem használt régi számítógép, vagy az évek óta ki sem nyitott, kartonokkal teli szekrény eltávolítása sokszor senkiben sem merül fel, pedig helyet szabadít fel a hasznosabb dolgok számára.
Egy korábbi cikkünkben nyilatkozta Gyurta Sándor lean szakmeber, hogy az 5S megvalósítása jó alapja lehet a következő lépés, a Kaizenek bevezetéséhez. A Kaizen egy olyan rendszer a folyamatok gördülékenyebbé tételére, a munkabiztonság növelésére vagy a nagyobb haszon elérésére, amelyben a vállalat munkavállalói javaslatokat vár a fenti témákban, amelyeket aztán jutalmaz, és lehetőség szerint bevezet. Ezáltal nemcsak a munkafolyamat válhat hatékonyabbá, hanem a munkatársak is jobban bevonódhatnak a szervezet működésébe, motiváltabbak lehetnek. Erről részletesen a következő cikkünkben írunk.
- 2025.01.20Lean Quality képzés Minőségügyi munkatársak Lean szemléletű továbbképzése, a Lean filozófia és rendszer alapjainak megismerése és a 0 hiba koncepció és rendszer eszközeinek és módszereinek készség szintű elsajátítása. Részletek Jegyek
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése. Részletek Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME Részletek Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. Részletek Jegyek
A mai bizonytalan és kiszámíthatatlan időkben a cselekedeteink céljának ismerete nemcsak erőt, hanem fókuszt és irányt is adhat számunkra – legyen... Teljes cikk
"A menedzsment, mint egy temetői gondnok: egy csomó ember felett áll, de senkivel nincs kapcsolatban." Miért elengedhetetlen a humor a vezetésben, és mik... Teljes cikk
Az Y és Z generációnak a munka több mint az élet kötelező velejárója, inkább életstílusuk szerves része. Szakmai tevékenységük nem kötődik... Teljes cikk
- Hétfőtől péntekig az irodában - mint a "régi szép időkben"? 3 hónapja
- Milliókat spórolhatnak a hibrid munkarendben dolgozók 3 hónapja
- KPMG: a vezetők szerint három éven belül visszatérünk az irodába 3 hónapja
- Vége a home office-nak, ez az óriáscég sem engedi többé a távmunkát 3 hónapja
- Visszacsinálnák, de nem lehet: itt tart a home office Magyarországon 3 hónapja
- A hibrid dolgozók majdnem fele szerint a munka negatív hatással van a mentális egészségére 3 hónapja
- Nem bírja tovább a munkát, de mégsem lép? - a felmondási ügynök majd segít 3 hónapja
- Négynapos munkahéttel kezelik a munkaerőhiányt a munkamániások országában 4 hónapja
- Dolgozhat tengerparti otthonából, de ha kell, magángép viszi munkába az új vezérigazgatót 4 hónapja
- "Munkát a munkahelyen lehet végezni" - átszervezik a MÁV-ot, lecserélik a vezetést 4 hónapja
- Ez az egyik első munkavállalói kérdés az állásinterjún 5 hónapja