Legyen Ön is lean! - kezdje a rendrakással
A lean japán eredetű folyamatszervezési módszer, amelyet főként a gyártásban alkalmaznak. De miért ne hasznosíthatnánk lényeglátó, szikár tanácsait az otthonunkban vagy az irodánkban? A lean office egyre inkább elterjedt, számos vállalat komoly erőfeszítéseket tesz a bevezetéséért. Megmutatjuk mit tehet az egyszeri dolgozó, aki hatékonyabb munkavégzésre vágyik.
Kaizen, 5S, 3M, gemba, pokajoke és egyéb kódszavak és rövidítések temérdeke nehezíti a leanben való eligazodást. Most a lean-szüzeknek adunk egy kis ízelítőt, hogyan lehet egyszerűbb és hatékonyabb az élet egy irodában a lean segítésével.
Az 5s lényege a munkahely rendezetté tétele és rendben tartása. Ez nem is annyira egyszerű, mint ahogy hangzik. A rend fenntartása nagy fegyelmet igényel.
Rakjunk rendet!
Egy egyszerű példa: a lean gondolkodásmódja nemcsak a munkahelyen lehet segítségünkre. Ha például lakásfelújításkor az ember konyhát tervez, érdemes rá emlékeznie. A különböző munkafelületeket úgy kell egymáshoz képest elhelyezni, hogy a főzés során a legkevesebb pakolászásra, talpalásra legyen szükség. Az eszközöket is eszerint helyezzük el! A munkalap legyen közel a főzőlaphoz, a hűtő pedig nyíljon a munkalap felé, hogy ne kelljen időt pazarolva kerülgetnünk, illetve könnyen belepakolhassuk a pultra tett szatyorból a bevásárlást. Egy igazi lean gyártósornál ez kulcskérdés: nem pazarolhatjuk a drága időt! Mottainai - nem engedhetem meg magamnak, hogy pazaroljak, mondják. A leanesítés egyik mérőszáma az is, hogy a folyamat mennyivel gyorsul fel az áttervezés után.
A konyhai helyszín szabályait az irodában alkalmazva ezekre érdemes odafigyelni:
- Nézük át a lomokat az asztalodon, fiókodban és távolítsunk el mindent, amit nem használunk minden nap.
- A kezünk ügyében tartott dolgokat rendszerezzük: a mappákat feliratozzuk, kategorizáljuk, hogy minél könnyebben megtaláljuk. Érdemes a mappákat olyan sorrendbe rendezni, ahogyan azokat a munkafolyamat során használjuk. Fontos, hogy a munkafelület tiszta legyen. Az így kialakított rendszer legyen a szabvány: a munkanap végén mindig rakjunk rendet.
A rendrakás természetesen nem csak a fizikai térre vonatkozik. A számítógépeken is rendkívül fontos, hogy ne öntse el az asztalt számtalan régen használt fájl, ezeket is érdemes mappába rendezni, és egy rendszer szerint, lehetőleg a dátumot is tartalmazó fájlnévvel ellátni. Az irodában a közösen használt dokumentumok elnevezésére is érdemes egy szabványt bevezetni, hogy egymás munkájában könnyebben eligazodjunk.
Törekedni kell a 30 másodperces szabályra: úgy kell kialakítani a munkafelületet, hogy bármit megtaláljunk fél perc kereséssel - ezt sokkal nehezebb elérni mint gondolnánk, de jó benchmark lehet az újítás sikerességének értékelésénél.
Természetesen az 5S bevezetése nem kevés időt igényel, de később bőven megtérül a korábban keresgélés során elpazarolt időn, és a fontos papírok, fájlok és jegyzetek elvesztése okozta kár és kellemetlenség is kiküszöbölhető, illetve a helyettesítést, betanítást és egymás számítógépének használatát is leegyszerűsíti.
Ez persze akkor a leghatékonyabb, ha az egész iroda beszáll, és közös erővel teszik élhetőbbé a munkateret, ami közösségformáló erővel is bír. Egy évek óta használt iroda újrarendezése nem kis feladat. A megszokásból otthagyott, de már nem használt régi számítógép, vagy az évek óta ki sem nyitott, kartonokkal teli szekrény eltávolítása sokszor senkiben sem merül fel, pedig helyet szabadít fel a hasznosabb dolgok számára.
Egy korábbi cikkünkben nyilatkozta Gyurta Sándor lean szakmeber, hogy az 5S megvalósítása jó alapja lehet a következő lépés, a Kaizenek bevezetéséhez. A Kaizen egy olyan rendszer a folyamatok gördülékenyebbé tételére, a munkabiztonság növelésére vagy a nagyobb haszon elérésére, amelyben a vállalat munkavállalói javaslatokat vár a fenti témákban, amelyeket aztán jutalmaz, és lehetőség szerint bevezet. Ezáltal nemcsak a munkafolyamat válhat hatékonyabbá, hanem a munkatársak is jobban bevonódhatnak a szervezet működésébe, motiváltabbak lehetnek. Erről részletesen a következő cikkünkben írunk.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 2 hónapja
- A távmunkát támogató vállalatok nagy része magas termelékenységről számol be 2 hónapja
- Milyen hatással van a párkapcsolatokra a home office? 2 hónapja
- Elidegeníti a fiatalokat a munkahelytől a hibrid munkavégzés? 2 hónapja
- Home office, új vezetői minták, érzékenyebb kommunikáció: így forgatta fel a covid a munka világát 3 hónapja
- Esze ágában sincs megszünteni a home office-t ennek a banknak 3 hónapja
- Ennél a cégnél másként gondolkodnak a home office-ról 4 hónapja
- Rugalmas munkaidőben dolgoznál? Itt vannak a legfontosabb jogi tudnivalók 4 hónapja
- Egyre kisebb hely jut majd a dolgozóknak az irodában? 4 hónapja
- A magyarok 81 százaléka nem dolgozhat otthonról 5 hónapja
- 100 nap folyamatos munka végzett a 26 éves orvossal – miért nincs változás? 5 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?