Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Lehetőség vagy probléma? - attól függ, minek tekintjük a változást

A HR, ahogy a gazdasági környezet és a munkaerőpiac, folyamatos változásban van. Azt már nagyjából tudjuk, hogy a változás üteme folyamatosan gyorsul, így a vele való szembenézésben és kezelésében döntő, hogy lehetőségként vagy problémaként, akadályként tekintünk rá. Ez vonatkozik a munkaerő-piaci helyzet kezelésére, sikerül-e alkalmazkodni a megváltozott munkavállalói igényekhez, a megtartásra, a vállalati folyamatokra, hogy utóbbiakat sikerül-e rugalmasabbá, agilisabbá tenni a versenyképesség érdekében. A sok-sok téma közül, amelyek a HR Festen felmerültek ez volt az egyik uralkodó motívum, ami köré számos előadás épült.

Bármi lehetséges, ha hajlandó vagy érte dolgozni

Egyértelmű céllal és vízióval kell ahhoz rendelkezni, hogy valaki elinduljon a megvalósítás felé vezető úton, mondta Ralph Weickel, a Corporation for Positive Change elnöke, aki az Aliz Csodaországban-t idézte: amikor a macska megkérdezi Alizt, hogy hová megy, azt válaszolja neki, hogy nem tudja, amire a macska jóváhagyólag megjegyzi: „oda minden út elvisz”.
Ha a cél már megvan, akkor jön az út, ami elvezet hozzá, de az sem mindegy hogyan. Weickel szerint, fontos a történet és a narratíva egy cég esetében is, ugyanis az erősebb érzelmi kötődés nagyobb bevonódást jelent, az egyén, a munkavállaló számára, aki jobban tud kapcsolódni, ha a történet számára is fontos. A kreativitáshoz szükség van izgalomra, szenvedélyre, és a kezdők lendületére is. Ugyanis az elme gyakran bezár, ha valaki szakértővé válik egy adott területen, míg a friss szem olyan perspektívát is behozhat, amire egyébként nem gondolnánk. Ehhez a gyerekekéhez hasonló nyitottságra, kíváncsiságra, lelkesedésre és előítéletmentességre van szükség. A vállalat, mint olyan egy absztrakt fogalom, valójában egyének összessége, a kultúra pedig az, amit magunkról ebben az „összességben” gondolunk. Az alkalmazkodáshoz szükséges viselkedésváltozásra is ebben a keretben érdemes gondolni a szakember szerint, nem nagy léptékben, hangzatos szervezeti kultúraváltásokra törekedni.
Ralph Weickel: Fontos a történet és a narratíva egy cég esetében is, ugyanis az erősebb érzelmi kötődés nagyobb bevonódást jelent

Tévhitek a változással kapcsolatban



Számos tévhit él a változással kapcsolatban, Uzsák Éva Virág, a Kincentric Magarország ügyvezető igazgatója szerint. Ezek egyike, hogy az emberek nem szeretik a változást. Felmérésük szerint ez többségében ugyanis nem így van, mert az emberek 71%-a vágyik a változásra, mert tudja, hogy szükséges. A kérdés csak az, hogy ehhez milyen kereteket adunk számukra, hogyan vesszük rá őket, hogy másként működjenek, mint korábban. Márpedig itt is az egyén szerepe a fontos (visszautalva a korábban leírtakra), hiszen alapvetően az ő viselkedésünknek, napi tevékenységüknek kell változni.

A másik tévhit, hogy menedzseljük a változást. A valóság azonban az, hogy bármilyen jó folyamatokat, struktúrákat építünk fel rá, a változás teljes egészében nem tervezhető, hiszen számos olyan eleme van, amire nem lehet felkészülni. Például az érzelmi reakciókra. Hiszen a változás kapcsán óhatatlanul veszteség is éri a kollégákat, amelyeket meg kell élni, hogy aztán a pozitív hatások energiákat szabadítsanak fel. Mindehhez kell egy vezető is, aki hisz abban, hogy jófelé megy a szervezet és ezt kommunikálja is, valamint szövetségeseket állít maga mellé, akik segítik ebben. Ezen tényezők hiánya eredményezi, hogy a változási folyamatok 70%-a kudarcba fullad.

A harmadik tévhit, hogy minden a vezetőn múlik. Valóban fontos a szerepe, hiszen a felelőssége nagy a folyamatban, de éppen olyan fontos, amit előzőleg már érintettünk, hogy bevonja a kollégákat is, akik befolyásolhatják a változást. Mindössze az emberek 48% számolt be arról, hogy bevonják a céget érintő változásba. Uzsák Éva Virág szerint a változás élményének kezelése megkülönbözteti a vállalatokat. Mint mondta nem az az elvárás, hogy a teljes folyamat tökéletes legyen, hanem az, hogy legyenek meghatározó pillanatok, amelyek jól működnek. Nagyon fontos ezekben a helyzetekben az összetartozás érzése és az együttműködés, ami segít áthidalni a nehézségeket. HR szempontból pedig kiemelten fontos, hogy a cég globális munkavállalói élmény kutatása eredménye alapján, a vállalatok 74%-a szerint a HR-nek vezető szerepe van a változásmenedzsmentben, tőlük várják az irányokat és a folyamat kezelését.

A tanulás és a versenyképesség javítása a túlélés záloga, Fábián Gergely, az MNB ügyvezető igazgatója szerint. Ez pedig egyet jelent a munkaerő fejlesztésével. Mint mondta, a Forbes 1955-ös Fortune 500-as listájából mára mindössze 60 cég maradt, élettartama a cégeknek pedig 75 év helyett 15 évre csökkent, ami 2030-ra becslések szerint mindössze öt év lesz. Ugyanis ma már az is látszik, hogy a 2000-es listának már több mint a fele eltűnt.

Magyarországon különösen aktuális a kérdés az igazgató szerint abból a szempontból is, hogy 53 ezer olyan vállalkozás van az országban, amelynek a tulajdonosa 60 év feletti, így zajlik az átadás-átvétel, a generációváltás ezeknél a cégeknél, amelyek mind jelentős változásokkal járnak. Kiemelte, hogy termelékenység szempontjából a magyar vállalkozások, főként a kkv-k, érdemi lemaradásban vannak nemzetközi szinten, így a hatékonyságot mindenképp növelni kell. Egy erre mutató jel az is, hogy a digitális transzformációk esetében tízből mindössze három sikeres, ahol maga a technológia csak a jéghegy csúcsát jelenti, hiszen a vezetők és a munkatársak szerepe egy bevezetési folyamatban kulcsfontosságú. Ezért kell a munkavállalókat továbbképezni, az elköteleződésüket, hatékonyságukat növelni.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Lehetőség vagy probléma? - attól függ, minek tekintjük a változást
2. oldal - Mit jelent a munka és a munka élménye?
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter