Magolás helyett készségfejlesztést és játékosítást! - így látja a LEGO menedzsere
Mi kell ahhoz, hogy versenyképes pályakezdők kerüljenek ki az iskolapadból? Ács János, a Lego magyarországi menedzsere erre is választ ad, amikor egy dán céges kultúrából megfogalmazza javaslatait. Kevesebb biflázást, több készségfejlesztést, több társas tanulást és még a legszárazabb tárgyak játékosítását is ajánlja. Vajon a magániskolák után meghallja ezt a közoktatás is?
Az intézményesített oktatás keretei között fejlesztett kompetenciák jellemzően nem azonosak azokkal, amelyek a munkahelyi vagy a hétköznapi életben való eredményességhez kellenek. Ez furcsa helyzetet teremt, és már az indulásnál megnehezíti a jövő generációinak sorsát. Napjaink VUCCA (Volatile, uncertain, complex, chaotic, ambiguos) világában ugyanis az oktatásnak olyan élethelyzetekre, foglalkozásokra és technológiákra kellene felkészítenie a diákokat, amelyek jelenleg még nem is léteznek. Ráadásul az is tény, hogy a fiatalok tanulási szokásai lényegesen megváltoztak. A mai negyvenes, ötvenes korosztállyal szemben nekik már teljesen más a figyelmi kapacitásuk, illetve sokkal hatékonyabban tanulnak audiovizuális anyagokból, mint szöveges leírásokból. Ezekre a kihívásokra nem lehet azzal válaszolni, hogy még több információt zúdítunk a nyakukba. Mivel nem tudjuk, hogy mit nem tudunk, a diákok készségeit, képességeit és gondolkodásmódját kell fejlesztenünk, ahhoz, hogy a jövőbeli (jelenleg még ismeretlen) kihívásokkal szemben eredményesek legyenek.
Társas készségek és EQ: egyre fontosabb lesz
Nélkülözhetetlenné válik a társas készségek, szociális kompetenciák és az érzelmi intelligencia fejlesztése. Eljött az idő, hogy a tanmenetben nagyobb teret nyerjen a szóbeli logikus érvelésnek (a vitakultúra alapjainak), a kritikai gondolkodásmódnak, a mások vezetése és irányítása képességének (iskolai projektfeladat keretei között), a nyilvános szereplésnek, az ötleteik bemutatásának, vagy a másokkal való eredményes együttműködéshez szükséges személyes jellemzőknek az elsajátítása. Ezeket a készségeket és kompetenciákat gyakorlatilag az intézményesített oktatás minden szintjén lehet fejleszteni - természetesen a korosztálynak megfelelő sajátosságok figyelembevételével.
Ráadásul mindez nem kerül szinte semmibe. Több olyan megközelítés, gyakorlat létezik, amivel a fiatalok versenyképes tudása jelentősen erősíthető. A változás, a fejlesztést elősegítő beavatkozások, több szinten megteremthetők: az egyénitől (a diák maga) kezdve a csoportoson (osztály, tanulópár, tanulócsoport) át a szervezeti szintig (iskola, illetve az oktatási rendszer is ideértendő).
Következzék pár példa ezekre:
• Egyéni és csoportos szinten is bizonyított tény, hogy a diákok hatékonyabban tanulnak, ha van egy tanulópárjuk. A társas elem a tanulásban, tanításban számos, a 21. században elvárt készséget fejleszt járulékosan. Ezek közé tartozik mások megértése, a szempontváltás, a szóbeli és írásbeli érvelés stb. Az iskolákban emiatt érdemes a tananyagot tanulópárok, tanulócsoportok létrehozásával feldolgozni.
• A kiscsoportos, projekt-alapú feladatmegoldások során a társas együttműködés jellemzői fejleszthetők. Ezekben a helyzetekben azok a fiatalok, akik rendelkeznek a mások vezetéséhez, irányításához szükséges jellemzőkkel, megmutathatják magukat. A csoportos feladatmegoldás során a szóbeli készségek (vita, érvelés) és az egyéb társas, érzelmi készségek (személyközi érzékenység, empátia, mások szempontrendszerének megértése) is hatékonyan fejlődnek. Ebben a kiscsoportos körben a vizuális anyagok előnyben részesítésével az interaktivás is erősíthető.
• A kiscsoportos tanulás azért is fontos tényező, mert ennek keretei közt a gyerekek gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek a csoportdinamika, az együttműködés, a konfliktusmegoldás, illetve a döntéshozatal folyamatáról is.
• A játékos (gamifikált) eszközök használata pedig a feladatok kritikus megközelítésében és az arra adható megoldások kreatív kidolgozásában nyújthat támogatást a tanulóknak.
Mindehhez kell az is, hogy ha digitális oktatási eszközökkel akarjuk elősegíteni a diákok fejlődését, akkor már a felvételin és később a pedagógusképzés során ráerősítsünk a leendő tanárok digitális felkészültségének javítására. A gazdaság és ipar oldaláról nézve a pedagógusok karrierútjának megtervezéséhez elengedhetetlenül szükséges lenne a pedagógusi pálya versenyképességének növelése, illetve a bérek fejlesztése.
Kell a játékosság is
Végül, de nem utolsósorban, van egy fontos, átfogó összetevő, ami az egész oktatást meg kell, hogy határozza. Ez pedig az a szellemiség, ami a játékosság, a szórakoztató, örömteli tanulás - Learning Through Play - a játék általi tanulás módszerén alapul. Életszakasztól, életkortól függetlenül a tanulás eredményességét megsokszorozza, ha a tanulási folyamat alapvető részévé válik a játékosság, a szórakozás. A Science is Fun mottó jegyében lehet fizikát úgy is tanítani, hogy a diákoknak olyan kihívást jelentő feladatot adunk, ami szerint például azt kell kimatekozniuk, hogy a 10 kg súlyú dinnyét, hogyan lehet ellőni 50 méteres távolságra egy gumiszalaggal. Ennek az iránynak voltak már korai hazai előfutárai is, mint például a tévében a 60-as és 70-es években természettudományokat tanító Öveges professzor, aki megmutatta, hogy közvetlen környezetünkben ezernyi csoda vár ránk, amiknek felfedezésével közelebb juthatunk a természet törvényeinek megfejtéséhez.
A játékosság - vagy akár a gamifikálás / játékosítási elvek és elemek használata - bármelyik iskolai szinten könnyen és gyorsan használható. Olykor ezt egy tanár személye jeleníti meg, vagy egy tehetséges kiscsoport az osztályon belül, amely foglalkozik a többi diák fejlesztésével, esetleg lehet az egy iskolai vetélkedő is. Az eszköz, a platform, a személy valójában másodlagos, a megközelítésen van a hangsúly, ami a száraz tanulást élvezetesebbé, örömtelibbé teszi. Szerencsére a tanulást támogató online és offline eszközök, megoldások napjainkban könnyen elérhetőek és gyorsan, eredményesen használhatóak.
Szerző: Ács János, az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség alelnöke, a LEGO Manufacturing Kft. szenior menedzsere (a nyitóképen)
A HR Portál szerkesztősége a HR, a képzés és a munka világát érintő témákban nyitott a vitákra. Várjuk szakmai írásaikat.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Ezért nehéz a kkv-nak jó könyvelőt találni 1 hete
- Balatoni Katalin: a pedagógusok digitális mentorok, lelki támaszok, kreatív alkotók 1 hete
- Íme az EU egyik legnőiesebb szakmája – Magyarország élbolyban 1 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 3 hete
- Felmérés: Romániában a felnőtt lakosság több mint harmada funkcionális analfabéta 3 hete
- Így nézhet ki a 2025/2026-os tanév szakképzési tanév rendje 3 hete
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 3 hete
- Döntött a bíróság: Jogilag mindegy, hogy a tanár tiltakozik vagy részegen otthon marad – kirúgható 3 hete
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 1 hónapja
- Végzett az első, duális képzésű vegyésztechnikus évfolyam Kazincbarcikán 1 hónapja
- Az UNIQA csatlakozik a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének (MBTSZ) felsőfokú képzési programjához 1 hónapja