Még több home office-t akarnak a dolgozók
A karantén idején szerzett munkatapasztalatokra kérdezett rá a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom legújabb, Home & Office című kutatása.

Mint kiderült, az otthoni munkavégzésre a munkaadóknak csak a fele volt felkészülve a munkavállalók percepciói alapján, vagyis a cégek jó részét abszolút váratlanul érintette, hogy a járvány kitörésével alapvetően más felállásban kell működni. Ám a válaszadók túlnyomó többsége úgy érezte, a munkaadója és családja is támogatta őket a home office idején. A válaszadók 78%-a mondta, hogy hatékonyabbá vált a munkavégzésük.
Kétharmaduk dolgozott már korábban is otthonról, a családbarát cégeknél ez az arány 76 százalék. Ők viszont markáns különbségként említették a gyerekkel való tanulást, a családi logisztikát és nehezebb időbeosztást.
Ám azok, akik most kerültek először home office-ba, ők sem riadtak meg annyira, a nyílt mintán az emberek 68%-a, a családbarát cégek dolgozóinak pedig 84%-a könnyedén vette az otthoni munkát. Ez alapján kijelenhető, hogy
a családbarát cégkultúra segítette a korábbi home office tapasztalattal nem rendelkezőket abban, hogy jobban alkalmazkodjanak az új helyzethez.
Sajátos az összefüggés a home office és a családbarát gyakorlatokat követő cégek között. Az ilyen vállalatoknál jobban sikerült a motiváció fenntartása is, ezek a cégek markánsan jobb értékelést kaptak dolgozóiktól. Bár mindkét mintán hasonlóak a trendek, de konzekvensen jobbak a családbarát vállalatok eredményei az egyén hatékonyságát, a vezetők és az egyén felkészültségét tekintve a karantén idején.
Már megint meeting?
A Home & Office válaszadói a hatékony otthoni munkavégzéshez szükséges két legfontosabb tényezőként nem vállalati, hanem személyes adottságot, körülményt neveztek meg, vagyis a munkavállalói felelősségre mutattak rá.
Legfontosabb itt a saját részről jól megtervezett munkamenet és az otthoni munkavégzést lehetővé tevő környezet kialakítása. Fontos, de nem elsődleges tényezők a kutatás alapján: a család támogatása, a rugalmas időbeosztás lehetősége és a rendszeres egyeztetés lehetősége. Amit viszont egyértelműen hátrányként éltek meg az emberek, az a monotonitás, a túl sok online meeting, a személyes kapcsolatok hiánya és a bezártság-érzés.
Egyértelmű igény mutatkozott a home office mint alapvető munkavégzési környezet fenntartására a korlátozások feloldásával is, az emberek örülnének neki, ha ez a forma beépülne a munkaszervezési eszköztárba. Mindkét mintában 80 % fölötti azok aránya, akik szívesen dolgoznának home office-ban a válság elmúltával.
A mintáról
Összesen 251-en töltötték ki az online kérdőívet, közülük 110-en családbarát vállalat alkalmazottai. Az első fázisban olyan vállalatok munkatársai nyilatkoztak, akik korábban részt vettek Az Év Családbarát Vállalata pályázaton. A második fázisban egy nyílt, médiában is megjelenő felhívásra véletlenszerűen bárki kitölthette a kérdőívet (nyílt minta). A válaszadók durván fele volt otthon óvodás vagy általános iskolás korú gyermekkel a március közepétől május végéig terjedő időszakban, kétharmaduk beosztott munkatársi pozícióban dolgozik. A válaszolók eltérő szektorokban dolgoznak, köztük az egészségügy, kereskedelem, szolgáltatás, közszféra és termelés.
fotó: pixabay