Megjelent: 8 hónapja

Még több home office-t akarnak a dolgozók

A karantén idején szerzett munkatapasztalatokra kérdezett rá a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom legújabb, Home & Office című kutatása.

A kijárási korlátozások alatti munkavégzés a cégeket és dolgozóikat egyaránt nagy kihívások elé állította. De azt, hogy ezeket ki küzdötte le eredményesebben, lehetetlen szétszálazni, hiszen a munkaadók és a munkavállalók közötti egymásra utaltság talán még sose mutatkozott meg jobban, mint most. A Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom áprilisban és májusban felmérést végzett, amelynek középpontjában az otthoni munkavégzés állt.

Mint kiderült, az otthoni munkavégzésre a munkaadóknak csak a fele volt felkészülve a munkavállalók percepciói alapján, vagyis a cégek jó részét abszolút váratlanul érintette, hogy a járvány kitörésével alapvetően más felállásban kell működni. Ám a válaszadók túlnyomó többsége úgy érezte, a munkaadója és családja is támogatta őket a home office idején. A válaszadók 78%-a mondta, hogy hatékonyabbá vált a munkavégzésük.

Kétharmaduk dolgozott már korábban is otthonról, a családbarát cégeknél ez az arány 76 százalék. Ők viszont markáns különbségként említették a gyerekkel való tanulást, a családi logisztikát és nehezebb időbeosztást.

Ám azok, akik most kerültek először home office-ba, ők sem riadtak meg annyira, a nyílt mintán az emberek 68%-a, a családbarát cégek dolgozóinak pedig 84%-a könnyedén vette az otthoni munkát. Ez alapján kijelenhető, hogy

a családbarát cégkultúra segítette a korábbi home office tapasztalattal nem rendelkezőket abban, hogy jobban alkalmazkodjanak az új helyzethez.

Sajátos az összefüggés a home office és a családbarát gyakorlatokat követő cégek között. Az ilyen vállalatoknál jobban sikerült a motiváció fenntartása is, ezek a cégek markánsan jobb értékelést kaptak dolgozóiktól. Bár mindkét mintán hasonlóak a trendek, de konzekvensen jobbak a családbarát vállalatok eredményei az egyén hatékonyságát, a vezetők és az egyén felkészültségét tekintve a karantén idején.

Már megint meeting?



A Home & Office válaszadói a hatékony otthoni munkavégzéshez szükséges két legfontosabb tényezőként nem vállalati, hanem személyes adottságot, körülményt neveztek meg, vagyis a munkavállalói felelősségre mutattak rá.

Legfontosabb itt a saját részről jól megtervezett munkamenet és az otthoni munkavégzést lehetővé tevő környezet kialakítása. Fontos, de nem elsődleges tényezők a kutatás alapján: a család támogatása, a rugalmas időbeosztás lehetősége és a rendszeres egyeztetés lehetősége. Amit viszont egyértelműen hátrányként éltek meg az emberek, az a monotonitás, a túl sok online meeting, a személyes kapcsolatok hiánya és a bezártság-érzés.

Egyértelmű igény mutatkozott a home office mint alapvető munkavégzési környezet fenntartására a korlátozások feloldásával is, az emberek örülnének neki, ha ez a forma beépülne a munkaszervezési eszköztárba. Mindkét mintában 80 % fölötti azok aránya, akik szívesen dolgoznának home office-ban a válság elmúltával.

A mintáról



Összesen 251-en töltötték ki az online kérdőívet, közülük 110-en családbarát vállalat alkalmazottai. Az első fázisban olyan vállalatok munkatársai nyilatkoztak, akik korábban részt vettek Az Év Családbarát Vállalata pályázaton. A második fázisban egy nyílt, médiában is megjelenő felhívásra véletlenszerűen bárki kitölthette a kérdőívet (nyílt minta). A válaszadók durván fele volt otthon óvodás vagy általános iskolás korú gyermekkel a március közepétől május végéig terjedő időszakban, kétharmaduk beosztott munkatársi pozícióban dolgozik. A válaszolók eltérő szektorokban dolgoznak, köztük az egészségügy, kereskedelem, szolgáltatás, közszféra és termelés.

fotó: pixabay
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
  • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Meghódítja a hotel office a munka világát? - íme az új tér távmunkára

Néhány éve már megvan a szolgáltatás, amire a covid ráerősített. Egyre több szálloda irodai munkatérnek is kiadja szobáit. 9-5-ig munkára vagy... Teljes cikk

Személyesen is bekopoghat a főnök ellenőrizni a távmunkát

A munkáltatónak meg kell győződnie, hogy a dolgozói rendelkeznek a távmunkához szükséges feltételekkel, amiről akár személyesen is... Teljes cikk

A közösségi média és a felhő használatát is tiltaná a jegybank a pénzügyi szektorban

A jegybank legkésőbb január 1-jétől elvárja, hogy a pénzügyi intézmények IT-biztonsági szabályzatai egészüljenek ki a távmunkához szükséges... Teljes cikk