Szilágyi Katalin
Megjelent: 15 éve

Mekkora HR osztály kell a cégeknek?

Minél jobban támogatja a HR a vezetés valós, világos célkitűzéseit, annál több funkcióját lehet kiszervezni a hatékony működés érdekében - véli Tokár Péter, a Tesk Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte a válság nem hozott érdemi változást a humánerőforrás menedzsment szemléletmódjában, a HR ugyanúgy megmaradt végrehajtó, utasításkövető funkciójában, csak kevesebből gazdálkodik.


images

- A válság miatt számos változtatásra kényszerült a humánerőforrás menedzsment. Milyen új feladatokat, szerepeket kapott ez a terület? Melyek lesznek a legfontosabb feladatok a fellendülés időszakában?

- Nem leszek nagyon népszerű, de meggyőződésem, hogy a válság még nem igazán, illetve sok vállalkozásnál még nem érte el a HR-t. Persze vannak kivételek. De nem arra gondolok, hogy kevesebb pénz jut a toborzásra, kiválasztásra, a csapatépítő programokra vagy a tréningekre. Arra gondolok, hogy a szemléletváltás tekintetében nem ért el ide a válság. A humánerőforrás menedzsment a legtöbb cégnél megmaradt végrehajtó, utasításkövető funkciójában, és egyszerűen csak kevesebből gazdálkodik. Pedig a termelési erőforrások legfontosabbikával kellene gazdálkodnia. Ez sem minden esetben feltétlenül népszerű tevékenység. Mindent el kellene követnie például azért, hogy meg tudja állapítani, kik járulnak hozzá a cég eredményeihez és mennyivel. Kiket kellene még jobban motiválni, bérezni és jutalmazni ahhoz, hogy még eredményesebb legyen a vállalkozás. Kiket kellene lecserélni. Milyen legyen a belső kommunikáció. Hogyan kerül a szervezethez a vezetői utánpótlás. És egyáltalán, miben lenne szüksége képzésekre, fejlesztésekre a munkavállalóknak.

- Ön szerint hogyan kellene átalakítani a HR osztályokat, hogy hozzá tudjanak járulni a vállalat versenyképességéhez, a hatékony működéshez?

- Első lépésben pontosan definiálni szükséges, hogy mi az az eredmény, és ebből adódóan melyek azok a tevékenységek, amelyeket a cégvezetés elvár a humánerőforrás-menedzsmenttől. Majd fel kell építeni ezeket a tevékenységeket. A lényeg azonban - és ez a HR vezetéstől függ nagyrészt -, hogy mennyire stratégiai a HR gondolkodásmódja. Véleményem szerint akkor lehet jól működő ez a terület, ha teljes mértékben a vállalat célkitűzéseihez van igazítva, és nem csak a látszatok szintjén. Ha stratégiai a gondolkodásmód, akkor el lehet kezdeni kiszervezni a tevékenységeket, mert az úgy jóval hatékonyabban működhet.

- Milyen feladatokat érdemes kiszervezni és miért?

- Az előző gondolatmenet alapján, minél inkább a vezetés valós, világos célkitűzésit támogatja a HR, annál több funkció kiszervezhető. Láttam olyan osztrák autógyárat (közel 10.000 fős cég volt akkor), amelyben minimális létszámú HR osztály tevékenykedett, és csaknem minden HR funkciót kiszervezetten működtettek, vásároltak. Például a munkaerő kölcsönzést nem azért alkalmazták, mert ezzel közvetlen költségeket csökkentettek, hanem mert egy új, 3.000 fős igényű projekthez sem volt szükségük két-három HR-esnél többre, hiszen mindent megoldottak a kölcsönző vállalkozások, beleértve a teljesítmények mérését, értékelését, a kompenzációt is. Minél inkább végrehajtó a HR, annál inkább szimbolikusak a funkciók, és a kiszervezés nem lesz több a bérszámfejtés kiadásánál.

A témáról bővebben: A HR legfontosabb feladatai - Kiszervezhető-e a HR? címmel tart előadást Tokár Péter 2010. szeptember 27-én az I. Virtuális HR Expón délelőtt 10 órai kezdettel. www.hrexpo.hu
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A csendes felmondás után itt a quiet cracking jelensége, de mit is jelent ez?

A legújabb csendes munkaerő-trend lassan aláássa a munkahelyi termelékenységet, és valószínűleg sok vállalat nem veszi észre időben. Teljes cikk

Versenyelőnyben lesz az a cég, amely jól menedzseli a hibrid munkavégzést

Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk

Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group

A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk