kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 14 éve

Mekkora HR osztály kell a cégeknek?

Minél jobban támogatja a HR a vezetés valós, világos célkitűzéseit, annál több funkcióját lehet kiszervezni a hatékony működés érdekében - véli Tokár Péter, a Tesk Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte a válság nem hozott érdemi változást a humánerőforrás menedzsment szemléletmódjában, a HR ugyanúgy megmaradt végrehajtó, utasításkövető funkciójában, csak kevesebből gazdálkodik.

images

images

- A válság miatt számos változtatásra kényszerült a humánerőforrás menedzsment. Milyen új feladatokat, szerepeket kapott ez a terület? Melyek lesznek a legfontosabb feladatok a fellendülés időszakában?

- Nem leszek nagyon népszerű, de meggyőződésem, hogy a válság még nem igazán, illetve sok vállalkozásnál még nem érte el a HR-t. Persze vannak kivételek. De nem arra gondolok, hogy kevesebb pénz jut a toborzásra, kiválasztásra, a csapatépítő programokra vagy a tréningekre. Arra gondolok, hogy a szemléletváltás tekintetében nem ért el ide a válság. A humánerőforrás menedzsment a legtöbb cégnél megmaradt végrehajtó, utasításkövető funkciójában, és egyszerűen csak kevesebből gazdálkodik. Pedig a termelési erőforrások legfontosabbikával kellene gazdálkodnia. Ez sem minden esetben feltétlenül népszerű tevékenység. Mindent el kellene követnie például azért, hogy meg tudja állapítani, kik járulnak hozzá a cég eredményeihez és mennyivel. Kiket kellene még jobban motiválni, bérezni és jutalmazni ahhoz, hogy még eredményesebb legyen a vállalkozás. Kiket kellene lecserélni. Milyen legyen a belső kommunikáció. Hogyan kerül a szervezethez a vezetői utánpótlás. És egyáltalán, miben lenne szüksége képzésekre, fejlesztésekre a munkavállalóknak.

- Ön szerint hogyan kellene átalakítani a HR osztályokat, hogy hozzá tudjanak járulni a vállalat versenyképességéhez, a hatékony működéshez?

- Első lépésben pontosan definiálni szükséges, hogy mi az az eredmény, és ebből adódóan melyek azok a tevékenységek, amelyeket a cégvezetés elvár a humánerőforrás-menedzsmenttől. Majd fel kell építeni ezeket a tevékenységeket. A lényeg azonban - és ez a HR vezetéstől függ nagyrészt -, hogy mennyire stratégiai a HR gondolkodásmódja. Véleményem szerint akkor lehet jól működő ez a terület, ha teljes mértékben a vállalat célkitűzéseihez van igazítva, és nem csak a látszatok szintjén. Ha stratégiai a gondolkodásmód, akkor el lehet kezdeni kiszervezni a tevékenységeket, mert az úgy jóval hatékonyabban működhet.

- Milyen feladatokat érdemes kiszervezni és miért?

- Az előző gondolatmenet alapján, minél inkább a vezetés valós, világos célkitűzésit támogatja a HR, annál több funkció kiszervezhető. Láttam olyan osztrák autógyárat (közel 10.000 fős cég volt akkor), amelyben minimális létszámú HR osztály tevékenykedett, és csaknem minden HR funkciót kiszervezetten működtettek, vásároltak. Például a munkaerő kölcsönzést nem azért alkalmazták, mert ezzel közvetlen költségeket csökkentettek, hanem mert egy új, 3.000 fős igényű projekthez sem volt szükségük két-három HR-esnél többre, hiszen mindent megoldottak a kölcsönző vállalkozások, beleértve a teljesítmények mérését, értékelését, a kompenzációt is. Minél inkább végrehajtó a HR, annál inkább szimbolikusak a funkciók, és a kiszervezés nem lesz több a bérszámfejtés kiadásánál.

A témáról bővebben: A HR legfontosabb feladatai - Kiszervezhető-e a HR? címmel tart előadást Tokár Péter 2010. szeptember 27-én az I. Virtuális HR Expón délelőtt 10 órai kezdettel. www.hrexpo.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk