kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 éve

Már a cég felé kacsingató diákokat is érdemes mentorálni



Urbán Anita, a Grundfos HR Igazgatója mentoring programjukból (mely a dán családi cég 2000-es magyarországi indulása óta létezik náluk) azt emelte ki, amit kifejezetten a felső- és középfokú oktatásban, duális képzésben résztvevő diákok számára indítottak el - és amelyet Grundfos GOOO-nak hívnak -, annak érdekében, hogy a fiatalok tudják, hogy milyen lesz a cégnél dolgozni a jövőben. Ez segíti a szocializációt, kultúraformáló szerepe van, segíti a szakmai utánpótlást, és a fiatalok számára a vállalati network kiépítését. Kihívást jelent, hogy a mentorokat ezekre a feladatokra felkészítsék, hogy ne csak jó vezetők, hanem jó mentorok is legyenek.

Mentor Oscar Grundfos 2018A Grundfos csapata veszi át a díjat


Nem könnyű a céghez egyébként még nem kötődő fiatalokat integrálni ezeknek a törekvéseknek a segítségével, a mentoroknak az a feladata, hogy megteremtsék ezt a kötődést. „Olyan gyerekeket kell integrálni, akik többet nyomogatják a telefonjaikat, mint amennyit a munkára koncentrálnak”- mondta Urbán Anita. A mentornak meg kell találnia ebben a helyzetben a szerepét, a mentorálttal érzékeltetni, hogy mit jelent a munka világa. Ez egy nagy lehetőség. Tanulni kell közben a kommunikációt, az együttműködést, egymás tiszteletét - ezek mind nagyon fontos értéket jelentenek. A mentoroknak mindez komoly feladat és felelősség, őket büszkévé kell tenni az elért eredményekre. Például nekik köszönhetők azok a fiatalok, akik aztán visszatérnek a céghez, náluk töltik a gyakorlati idejüket vagy náluk keresnek munkát. Ezt a sikert a mentorok idézik elő.

A diákokkal nehezebb kialakítani a rendszerességet is, hiszen ők az idejük nagy részét még az iskolában töltik, így más a módszer, mint a cégen belüli mentorkapcsolatoknál, de itt is ki kell építeni a visszajelzés kultúráját, csatornáit. Ráadásul be kell vonni a folyamatba az iskolát, sőt a szülőket is. A cél, hogy a szülőknek is megmutassák, hogy hol tölti a gyereke az ideje egy részét, hová juthat el, ha továbbtanul stb., fel kell mutatni számukra a karrierutakat. A partnerséget nehéz az elején elérni, különösen, amíg a duális képzésben résztvevő diákok nem látják az értelmét, erejét. Ha ez megvan, látják, hogy hova juthatnak el, milyen lehetőségek állnak előttük, ha komolyan veszik a tanulást, a gyakorlatot, akkor onnan már el lehet indulni. A Grunfos GOOO programban minden mindennel összefügg: a mentorprogram, a toborzás sikeressége, a munkáltatói márka alakítása, a munkavállalók megtartása - foglalta össze a Grundfos HR igazgatója.

A Grundfos mentorprogramjának gyökereiről Gelbmann-Szigetvári Csenge szervezetfejlesztési vezető elmondta, hogy az első rendszerezett mentoring a gyártásban alakult ki, ugyanis a Dániából idehelyezett gépsorok működtetését meg kellett tanítani az itt kezdő dolgozóknak. Erre dán szakemberek érkeztek Magyarországra. Aztán a mentoring a szellemi munkát végzők között is egyre jobban elterjedt. 2011-ben indult a saját belső tehetség- és vezetőfejlesztő programjuk, a StepOn, ahol a felsővezetőkből lettek mentorok. A mentoringot egyre szélesebb körű tartalommal igyekeznek megtölteni. A mentorokat is folyamatosan képzik. A mentorok esetében fontos, hogy nyitottak legyenek a problémákra, valóban tudjanak segíteni. Ki tudják alakítani a stabil kötődést, az értékeket, hogy a fiatal gyökeret eresszen a szervezetben. A Grundfos fiatalokat célzó GOOO programja egyelőre nagyon sikeres, nincs lemorzsolódás. A diákok mint potenciális munkavállalók szerepe stratégiailag is fontos. Így rájuk kell építeni.

A különdíjat a Református Drogmisszió kapta, amit a Drogterápiás Otthon vezetője, Erdősi Eszter református lelkész vett át, aki elmondta, hogy az otthonban dolgozók közül szinte mindenki maga is érintett, drogfogyasztó volt, sokan a büntetés-végrehajtást is megjárták, de náluk ez nem hátrányt, hanem előnyt jelent. Mint mondta, a céljuk nem az, hogy a hozzájuk érkező kliensek ne drogozzanak, hanem az, hogy bújjanak ki a bőrükből, és az, hogy nem fogyasztanak drogot, a következmény legyen. Az eszközeik: a szeretet, az elfogadás, a tisztelet, amellyel az egész embert közelítik meg, nem csak a problémája egy részét. A mentoring, a kollégákkal való törődés azért fontos, hogy ők tudjanak törődni a kliensekkel, hangsúlyozta Erdősi Eszter. Minden új munkatárs kap egy patronáló mentort egy évre, aki minden szempontból törődik vele, nemcsak az operatív teendőkben, hanem rendszeresen beszélgetnek, nemcsak munkáról, hanem minden őket foglalkoztató dologról. Vannak belső képzések, szupervízió, coaching és csapatépítő programok. Támogatják a dolgozók képzését, tanulását, sokan innen mennek főiskolára, egyetemre. Centgraf Károly maga is kliensként került az otthonba, még húsz éve, majd munkavállaló lett, aki szintén kapott mentort, mikor elkezdett dolgozni. A mentorával azóta barátok. Károly pedig főiskolát, majd egyetemet végzett, most pedig amellett, hogy az otthonban programvezető, már ő tart szemináriumokat a Semmelweis Egyetemen leendő szociális munkásoknak.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Mentorálás: kölcsönösen jól járunk, ha egymástól tanulunk
2. oldal - Már a cég felé kacsingató diákokat is érdemes mentorálni
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk