Mikor van itt az ideje a vezetőfejlesztésnek?
Tudják, hogy fontos lenne fejleszteni a vezetőket, de akkora a nyomás, annyi a változás, hogy nem érzik időszerűnek. Olyan dilemma ez, amiről gyakran hallunk cégvezetőktől és a képzésekért felelős vezetőktől. Belevágni vagy nem belevágni? Mikor van itt az ideje a vezetőfejlesztésnek?
„A termékváltás miatt őrülten el van havazva mindenki.”
„Létszámhiánnyal küzdünk, örülünk, ha meg tudjuk tartani azokat, akik itt vannak.”
„Az új tulajdonos miatt pincétől a padlásig átszervezzük a céget, egyelőre nem is látjuk a végét.”
A konkrét helyzetek különbözőek, a jelenség nagyon hasonló: „Tudjuk, hogy szükség lenne a vezetők fejlesztésére, de most nem aktuális.” Mert valami másban vagyunk, amihez egyébként nagy szüksége lenne a vezetőinknek támogatásra. Mi mindenhez kellene a támogatás? Ahhoz, hogy vezetőként helyt tudjanak állni egy olyan időszakban, amikor ők is elfáradnak és elbizonytalanodnak. A folyamatos változásokhoz való sikeres alkalmazkodáshoz, a stressz kezeléséhez, a motiváció megőrzéséhez saját magukban és a csapatukban, a hatékony kommunikációban a csapatuk és a vállalatvezetés felé.
Ha ennyire tisztán látható az igény, mi okozza mégis a dilemmát? Az idő és az érvényesség.
Meddig tart az ilyesmi?
A vezetőfejlesztés kapcsán élénken él az az elképzelés, hogy 2 X 3 napra el kell vonulni a világtól, aztán visszajönni, és pillanatok alatt elfelejteni mindent, amit tanultunk. Egyrészt kinek van egyben 3 napja, másrészt ez így nettó időpocsékolásnak tűnik. Éppen ezért mi mindig folyamatban dolgozunk. Fél- vagy egynapos készségfejlesztő alkalmakat használunk, amik 2-3 hetente követik egymást, az alkalmak közt pedig a saját vállalásaik mentén haladnak a résztvevők. Ez összességében nem nagyobb időráfordítás, mint a hagyományos megközelítésben, azonban sokkal jobban beleillik a középvezetők időbeosztásába, és a figyelem néhány nap helyett több hónapig a fejlesztendő területeken marad.Miről szóljon?
A másik jellemző félelem, hogy az, ami a vezetőfejlesztés során történik, köszönőviszonyban sincs a résztvevők valóságával. „Jókat mondtok a tréningeken, csak az a baj, hogy ezek a dolgok békeidőre szólnak. Nálunk meg minden van, csak békeidő nincs...” Egy jó fejlesztő program jellemzője, hogy elvont modellek és esettanulmányok helyett a résztvevők példáin keresztül olyan eszközöket tanít, amelyek azonnal átültethetőek a gyakorlatba. A mindennapi élettel való kapcsolódás megtalálását nem engedi a folyamaton kívülre - aztán ez vagy megtörténik, vagy sem -, hanem a program során folyamatosan a résztvevők konkrét eseteivel dolgozik. Például amikor a nehéz emberekkel való kommunikációról van szó, nem az eszkimónak áruljuk a hűtőt, hanem azon dolgozunk, hogy hogyan veheti rá az egyik résztvevő a beosztottját, hogy az illető megossza a csapattal a nála lévő tudást.Mi van ezeken túl?
Az, hogy egy vezetőfejlesztő program beilleszthető a résztvevők időbeosztásába, és érvényes, a mindennapi élet szempontjából hasznos tudást ad, tekinthetjük egyféle alapnak. Emellett azonban további, a szervezet számára jelentős hasznossága is van:• Megtartó erő: Itt nem a konkrét munkaerő megtartásról van szó, hanem a csoport megtartó erejéről, arról, hogy a résztvevők egymásnak nyújtanak érzelmi és szakmai támaszt. Van egy hely, ahol sima panaszkodás helyett konstruktív módon oszthatják meg a nehézségeiket és megélhetik, hogy nincsenek egyedül a gondjaikkal. Tapasztalatom szerint a résztvevők számára ez az ilyen folyamatok egyik legnagyobb értéke.
• Kapcsolódás: Egy vezetőfejlesztő program során a szervezet legkülönbözőbb részeiről érkező emberek ismerhetik meg egymást. Ezáltal épül a szervezeti bizalom, az elfogadás, a különböző nézőpontok értékelésének és integrálásának képessége. Kicsiben megteremtődik az, ahogyan jó lenne nagyban működni.
Szóval mikor van itt a vezetőfejlesztés ideje? Most. Az egész a folyamat-megközelítés és az érvényes tartalom kérdése, a többi meg jön magától.
Nyíri Gabriella (tanácsadó, szervezetfejlesztő, tréner, coach)
Legacy Kft.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 2 hete
- Bérgarancia Alap: védelem fizetésképtelenség idején 2 hete
- Több mint 1300 diák szakképzését támogatja egy alapítvány 2 hete
- Akár 75 millió forintos támogatást is kaphatnak a fiatal gazdák 3 hete
- Munkahelyi bölcsőde kialakítására lehet pályázni 3 hete
- Mégsem lesz miniiskola az ovikban? – ezt kell tudni az új kötelező fejlesztésről 3 hete
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 3 hete
- Végzett az első, duális képzésű vegyésztechnikus évfolyam Kazincbarcikán 4 hete
- Az UNIQA csatlakozik a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének (MBTSZ) felsőfokú képzési programjához 4 hete
- Ezek a legfontosabb prioritások a dolgozók számára a munkahelyen 4 hete
- A 3-22 éves népességből iskolarendszerű képzésben részt vevők aránya - grafikon 1 hónapja