Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 4 hónapja

Mikor van itt az ideje a vezetőfejlesztésnek?

Tudják, hogy fontos lenne fejleszteni a vezetőket, de akkora a nyomás, annyi a változás, hogy nem érzik időszerűnek. Olyan dilemma ez, amiről gyakran hallunk cégvezetőktől és a képzésekért felelős vezetőktől. Belevágni vagy nem belevágni? Mikor van itt az ideje a vezetőfejlesztésnek?

images

„Bővülünk ezerrel, építjük az új csarnokot.”
„A termékváltás miatt őrülten el van havazva mindenki.”
„Létszámhiánnyal küzdünk, örülünk, ha meg tudjuk tartani azokat, akik itt vannak.”
„Az új tulajdonos miatt pincétől a padlásig átszervezzük a céget, egyelőre nem is látjuk a végét.”

A konkrét helyzetek különbözőek, a jelenség nagyon hasonló: „Tudjuk, hogy szükség lenne a vezetők fejlesztésére, de most nem aktuális.” Mert valami másban vagyunk, amihez egyébként nagy szüksége lenne a vezetőinknek támogatásra. Mi mindenhez kellene a támogatás? Ahhoz, hogy vezetőként helyt tudjanak állni egy olyan időszakban, amikor ők is elfáradnak és elbizonytalanodnak. A folyamatos változásokhoz való sikeres alkalmazkodáshoz, a stressz kezeléséhez, a motiváció megőrzéséhez saját magukban és a csapatukban, a hatékony kommunikációban a csapatuk és a vállalatvezetés felé.

Ha ennyire tisztán látható az igény, mi okozza mégis a dilemmát? Az idő és az érvényesség.

Meddig tart az ilyesmi? A vezetőfejlesztés kapcsán élénken él az az elképzelés, hogy 2 X 3 napra el kell vonulni a világtól, aztán visszajönni, és pillanatok alatt elfelejteni mindent, amit tanultunk. Egyrészt kinek van egyben 3 napja, másrészt ez így nettó időpocsékolásnak tűnik. Éppen ezért mi mindig folyamatban dolgozunk. Fél- vagy egynapos készségfejlesztő alkalmakat használunk, amik 2-3 hetente követik egymást, az alkalmak közt pedig a saját vállalásaik mentén haladnak a résztvevők. Ez összességében nem nagyobb időráfordítás, mint a hagyományos megközelítésben, azonban sokkal jobban beleillik a középvezetők időbeosztásába, és a figyelem néhány nap helyett több hónapig a fejlesztendő területeken marad.

Miről szóljon? A másik jellemző félelem, hogy az, ami a vezetőfejlesztés során történik, köszönőviszonyban sincs a résztvevők valóságával. „Jókat mondtok a tréningeken, csak az a baj, hogy ezek a dolgok békeidőre szólnak. Nálunk meg minden van, csak békeidő nincs...” Egy jó fejlesztő program jellemzője, hogy elvont modellek és esettanulmányok helyett a résztvevők példáin keresztül olyan eszközöket tanít, amelyek azonnal átültethetőek a gyakorlatba. A mindennapi élettel való kapcsolódás megtalálását nem engedi a folyamaton kívülre - aztán ez vagy megtörténik, vagy sem -, hanem a program során folyamatosan a résztvevők konkrét eseteivel dolgozik. Például amikor a nehéz emberekkel való kommunikációról van szó, nem az eszkimónak áruljuk a hűtőt, hanem azon dolgozunk, hogy hogyan veheti rá az egyik résztvevő a beosztottját, hogy az illető megossza a csapattal a nála lévő tudást.

Mi van ezeken túl? Az, hogy egy vezetőfejlesztő program beilleszthető a résztvevők időbeosztásába, és érvényes, a mindennapi élet szempontjából hasznos tudást ad, tekinthetjük egyféle alapnak. Emellett azonban további, a szervezet számára jelentős hasznossága is van:

• Megtartó erő: Itt nem a konkrét munkaerő megtartásról van szó, hanem a csoport megtartó erejéről, arról, hogy a résztvevők egymásnak nyújtanak érzelmi és szakmai támaszt. Van egy hely, ahol sima panaszkodás helyett konstruktív módon oszthatják meg a nehézségeiket és megélhetik, hogy nincsenek egyedül a gondjaikkal. Tapasztalatom szerint a résztvevők számára ez az ilyen folyamatok egyik legnagyobb értéke.

• Kapcsolódás: Egy vezetőfejlesztő program során a szervezet legkülönbözőbb részeiről érkező emberek ismerhetik meg egymást. Ezáltal épül a szervezeti bizalom, az elfogadás, a különböző nézőpontok értékelésének és integrálásának képessége. Kicsiben megteremtődik az, ahogyan jó lenne nagyban működni.

Szóval mikor van itt a vezetőfejlesztés ideje? Most. Az egész a folyamat-megközelítés és az érvényes tartalom kérdése, a többi meg jön magától.

Nyíri Gabriella (tanácsadó, szervezetfejlesztő, tréner, coach)
Legacy Kft.

Follow hrportal_hu on Twitter

Hátrányos helyzetű diákokat támogató program indul

A befogadó nevelést és a hátrányos helyzetű tanulókat támogatja az Oktatási Hivatal (OH) Esélyteremtés a köznevelésben című új programja. Cél az iskolai lemorzsolódás csökkentése, a befogadó nevelés támogatása, valamint a hátrányos helyzetű tanulók oktatási és munkaerőpiaci esélyeinek növelése - írja az MTI.tovább..

További cikkek
200 milliós adócsalást követhetett el egy borkereskedő cég

A NAV gyanúja szerint 200 millió forint adót csalt el egy tizenegy emberből álló borral kereskedő és fuvarozással foglalkozó bűnszervezet. Ügyüket... Teljes cikk

Távozik a Magyar Telekom vezérigazgatója, magyar szakember váltja

Távozik a társaságtól a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgatója, Christopher Mattheisen, az új vezérigazgató Rékasi Tibor lesz - írja az MTI. Teljes cikk

Az európaiak többsége elégedett életkörülményeivel

Az európaiak többsége általában véve elégedett az Európai Unióban biztosított életkörülményekkel, ugyanakkor sokan aggodalmukat fejezik ki az... Teljes cikk

Mészáros Lőrinc lemond a polgármesterségről, üzleti ügyeivel foglalkozik

Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester lemond tisztségéről, hogy kizárólag gazdasági érdekeltségeire koncentráljon. Az üzletember... Teljes cikk

Megválasztotta első női elnökét a Német Szociáldemokrata Párt (SPD)

Megválasztotta első női elnökét vasárnapi wiesbadeni kongresszusán a Német Szociáldemokrata Párt (SPD), a kormánypártot ezentúl Andrea Nahles... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár