Minden, amit a coachingról eddig tudni akart
Sokat hallunk a már nem annyira újkeletű szakmáról, de hogy pontosan mi az és miben rejlik erőssége, azt nem biztosan tudjuk megfogalmazni. Ebben segítünk most: tisztázva, hogy mivel nem javasolt összetéveszteni a coaching folyamatát, milyen a jó coach, mire jó a módszer, és mire figyeljünk, ha igénybe vennénk a szolgáltatást, vagy kiképeztetnénk magunkat.
A coachingot legtöbbször a vezetői tréninggel tévesztik össze, ami nem meglepő, hiszen hasonlóan kompetenciák fejlesztésére szolgáló esettanulmányokkal és felvetett problémákkal foglalkoznak tíz-tizenkét fős csoportban. A coaching során azonban nem általánosan keresnek válaszokat, hanem a vezetőnek szükséges fejlődési irányt jelölik ki rugalmasabb keretek közt, a tapasztalatok pedig egyből könnyedén átemelhetőek a napi munkába. A két módszer azonban jól működhet együtt, kiegészítve egymást.
Sokan azt gondolják, hogy a coaching tanácsadást jelent. Noha a független szakértők által nyújtott vezetési tanácsadó is segít azonosítani, elemezni, megoldani a problémákat, a folyamat végeredményeként tevékenységtervet ajánl és segít megvalósítani azt. A coach ezzel szemben nem ad kész megoldást és tervet, hanem az ügyfelet vezeti rá annak elkészítésére; hagyja, hogy saját maga találja meg a válaszait azzal kapcsolatban, hogy milyen célt érjen el és hogyan.
A mentorálástól legfőkébb abban különbözik, hogy a kívülről érkező coach és coachee közt nincs alá-fölé rendeltségi viszony, s a coach nem saját tapasztalainak megosztásával segíti partnerét, hanem egyéni ismeret szerzésére, annak elemzésére, s újabb kérdések megválaszolására ösztönzi.
Pszichológiai jellege miatt a pszichoterápiára szoktak még asszociálni, de míg a terápia során a múltra keresik a válasz, a coach az ügyfél jelenére koncentrál és jövőjét keretezi újra: mit kell tennie fejlődése érdekében.
Magyarul edzés?
Az angol coaching magyar fordítása helytálló lehet, ha belegondolunk, mennyire jól jön néha valaki, aki "helyrepofoz" munkánk (és magánéletünk) során -- a megfelelő módszerekkel. Hiszen, ahogyan az élversenyzők esetében is tudjuk, hogy agyonhajszolva, szorongással küzdve nem lehet jó eredményeket elérni, ez karrierünkre is igaz. Azt is tudjuk, hogy az a sportoló, aki valaki másnak akar megfelelni, másnak teljesít, nem ugyanúgy éli meg a küzdelmet, mint aki megtalálva saját lelki békéjét, tudatosítva saját magának a célt, kész elérni azt. Ezért hatékony a coaching módszere. A coach értő figyelemmel és megfelelő kérdezéstechnikával ugyanis az egyén önálló feladatmegoldását segíti elő, kész válaszok adása helyett vezeti őt a megfelelő döntéshez, céljai megvalósítása felé. Az coachee tehát maga jön rá a helyes irányra, a testhezálló módszerekre -- így sajátjának érzi azt és a coachingmegbízás után is hisz a végrehajtás sikerességében.
Milyen a jó coach?
Érzékeny: pszichológiai, ember- és személyiségismerettel rendelkezik, gyors a helyzetfelismerő képessége. Fontos, hogy a coach megfelelő önismerettel bírjon -- egy megoldatlan problémáktól hemzsegő egyén nehezen tud segíteni másoknak... Módszeréhez elengedhetetlen a jó kommunikációs képesség és a professzionális kérdezés technika, az alázat és mérhetetlen empátia.
Az ügyfél szemszögéből a megfelelő tapasztalat birtoklása, elkötelezettség és hitelesség számít, s egyre fontosabb szempont, hogy a coach akkreditált legyen és tartozzon nemzetközi szakmai szervezethez.
Mire jó a coaching?
A gyakorlott coach erre automatikusan kérdéssel válaszolna: mire nem? Valóban, ha a probléma nem igényel orvosi kezelést, a coach legtöbbször tud segíteni. Munkánk során a megfelelő vezetési stílus megválasztásában, konfliktuskezelésben, irányítási és motivációs problémák, stressz kezelésében, stratégiai nehézségek megoldásában, csapatépítésben, igények összehangolásában, hatékonyság növelésében; magánéletünkben párkapcsolati, családi kérdésekben, karrier területén, önismeret fejlesztésében.
Coach akarok lenni. Mire figyeljek az iskola kiválasztásakor?
Természetesen elsőként tekintsük meg a kurzusok árát, de döntésünk meghozatala előtt, vegyük figyelembe a következő szempontokat is:
Coachra lenne szükségem, mire figyeljek?
A megérzéseire! A jó coach nem akarja meggyőzni leendő ügyfelét, tisztában van saját értékeivel, és hagyja, hogy a kliens maga hozza meg döntését. Igaz ez a weboldalára -- ami alapján már kialakulhat egy véleményünk --, és a telefonon vagy emailen történő reakciójára. Érdemes információkat gyűjteni az oldaláról: hol és mit nyilatkozott, mit mondanak róla régi ügyfelek stb. Mindemellett, vegyük figyelembe, hogy a jó coach az emberekhez ért jól -- nem feltétlen a hírveréshez...
Coaching és mediáció
Mediáció, vagyis békéltetés, permegelőzés. A folyamat, amikor a mediátor konfliktusos helyzeteket gyorsan és hatékonyan rendez úgy, hogy a közös megegyezéssel mindkét fél elégedett. Hogyan kapcsolódik a coachinghoz? Ha lecsupaszítjuk a két természetesen meglehetősen komplex módszert, azt látjuk, hogy mindkettő alapját a kérdezéstechnika képzi.
Mavrák Katalin
LINEO International Consulting Kft.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk
- "Komoly kihívás egy rohanó vonat előtt cserélni a síneket" - így látták az évet a HR vezetők: Endrei-Kiss Judit, RTL 4 hónapja
- Melyek a legnagyobb vezetési tanácsadó cégek? 4 hónapja
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 5 hónapja
- Ezek a tanácsadó szakma aktuális kihívásai 6 hónapja
- Magyar szakember lett a HOGAN globális vezetője 7 hónapja
- Iránymutató, agilis HR-vezetőket képez a Corvinus és a Flow Consulting 9 hónapja
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 9 hónapja
- Menő szakma a menedzsment tanácsadás, de mi kell hozzá? Miért ideális jelölt a "bizonytalan túlteljesítő"? 9 hónapja
- Indul a gondoskodó elbocsátás program az Electroluxnál, 600 embert építenek le 11 hónapja
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 12 hónapja
- Munkaerő-megtartás - a középvezetők kihívásai 12 hónapja