kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 7 éve

Megnőtt a kereslet, nőttek a bérek - válogathatnak a diákok

images




Farkas Margit, a PannonDiák Iskolaszövetkezet üzletfejlesztési menedzsere válaszában arra a tendenciára hívta fel a figyelmet, hogy míg a munkaerőhiányos idők előtt elsősorban kisegítésre, általában időszakosan és csak kisebb arányban gyakornoki pozíciókba kerestek munkaerőt ügyfeleiknek, addig jelenleg túlnyomó részt folyamatos, gyakran heti 30-40 órás munkavégzésre kérnek diákokat a cégek, gyakran az adott területhez szükséges szakmai tudással, tapasztalattal.

„Az elmúlt évben olyan szintű túlkínálat alakult ki a diákok számára, hogy lehetőségük nyílt „válogatni” az álláslehetőségek közül. Emiatt már az egyszerűbb munkakörökre (szórólaposztás, betanított, könnyű fizikai munkák) már egyáltalán nem, vagy csak elég magas bérrel tudunk diákokat toborozni. Jelenleg közel 120 nyitott pozíciónk van, aminek 60%-a gyakornoki, adminisztratív, a többi munkakör eladói, hostess, könnyű fizikai”.

Az informatikai munkák és a szaktudást nem igénylő fizikai munkahelyek betöltése a legnehezebb, ehhez hozzájárul az is, hogy megváltoztak a diákok munka- és munkavégzési igényei, véli Másody Szabolcs, a MÜISZ Iskolaszövetkezet marketingigazgatója. Ő úgy látja, hogy „a diákmunkát vállalni akarók létszáma sajnos csökkenő tendenciát mutat. Az év közben dolgozók száma is jelentősen csökken. A szünetekben munkát keresők száma sem ugrik már olyan drasztikusan, mint évekkel ezelőtt.” Ennek okát Másody Szabolcs részint abban látja, hogy a diákok jelentős része most már a szakmai fejlődés és a későbbi elhelyezkedés lehetősége miatt keres munkát. A kétkezi munka nem kedvelt számukra, mert nincs benne fejlődési, előrelépési lehetőség. Így a gyakornoki és szakmai munkák keresettebbek, míg a betanított, fizikai munkák nem.

Farkas Margit, a PannonDiák Iskolaszövetkezet üzletfejlesztési menedzsere szerint a rugalmas beosztású, akár hétvégén végezhető, magasabb bérezésű munkák kedveltek, amelyre példaként említette a hostess, eladói és egyéb adminisztratív munkaköröket. Tapasztalataik alapján egyre rugalmasabbak a munkáltatók, mivel eddig kiegészítő jelleggel foglalkoztattak nagyrészt diákokat, manapság már a munkaerőt pótolják velük, így alkalmazkodnak a diákok időbeosztásához. Az elmúlt 1-2 évben mérséklődött a szezonalítás, a nyári időszakon túl is nagy hangsúlyt fektetnek a cégek a diákfoglalkoztatásra. „A termeléssel foglalkozó cégeknél azonban a nyári időszakban még mindig jelentősen megemelkedik a diákfoglalkoztatás. Diákok tekintetében a 18 éven aluliakra jellemző a szezonalítás, ez a korosztály, még inkább tanszünetben vállal munkát. A 18 éven felüliek nagy része, már iskolaidő alatt elkezd dolgozni.”


Ezekben a pozíciókban kell, vagy épp nem a szaktudás



A szezonalitás korosztályhoz kötöttségét Pataki Zoltán is megerősítette. Mint az euDiákok Iskolaszövetkezet elnöke elmondta, egyre több a 16 éves munkavállaló nyáron. Az első nyári hetekben az utcán szokott állni a sor az iskolaszövetkezet előtt, a diákok között pedig szinte harc van a legjobb munkalehetőségekért. Pataki Zoltán három kategóriába sorolta a lehetséges pozíciókat.

  • Vannak olyan munkalehetőségeink, amikhez nem feltétel, hogy a diák az adott területről rendelkezzen szaktudással. Például ilyenek a bolti kisegítői, pénztáros, raktáros, gyors éttermi pozíciók.

  • Vannak olyan munkatípusok, amik nem igényelnek kifejezetten szakterületnek megfelelő tanulmányokat, azonban bizonyos kompetenciák nélkülözhetetlenek a hatékony, sikeres munkavégzéshez. Ilyen például a host/hostess, rendezvény kisegítői vagy call centeres pozíciók. Ezek esetében nyitott, barátságos, határozott személyiség, és jó kommunikációs készség szükséges.

  • Szakmai munkának hívjuk azokat, amikhez kifejezetten valamiféle szaktudás vagy idegen nyelv magas fokú ismerete előfeltétel. Ilyen pozíciók esetében a diákok mindig előszűrésen esnek át, azonban ezekben a munkakörökben komoly lehetőség adódik karrierépítésre. Ilyen pozíciók pl.: hr asszisztens, marketing asszisztens, pénzügyi asszisztens stb.

    A munkák népszerűsége mindig az adott diák ambícióitól függ, van, aki mindennél fontosabbnak tartja, hogy már a diák évei alatt elkezdje a karrierje építését, de vannak olyanok is, akik ugyan komoly tanulmányokat folytatnak, de éppen ezért szeretnek kikapcsolódni munka közben, így például egy bolti kisegítői vagy rendezvényes munkát választanak - folytatta az elnök.


    Jöjjenek a konkrétumok számokban



    Mennyit lehet keresni a diákmunkával? Mivel ahogy már eddig is ecseteltük, jelentősen megnőtt az igény a legtöbb területen a diák munkavállalókra, a piac logikája szerint a bérek is jelentősen emelkedtek. Bár a diákbérek a mindenkori minimálbérhez igazodnak (ez 2017-ben, órabérben bruttó 733 forint/óra), az euDIÁKOK Iskolaszövetkezetnél nagyon ritka a minimálbéres pozíció. A fizetés pedig munkatípustól és attól függ, hogy milyen kompetenciákat, előtanulmányokat, nyelvtudást igényelnek.

    Azokon a területeken ahol nem feltétel, hogy a diák az adott területről rendelkezzen szaktudással, általában bruttó 750-800 forintos órabért lehet keresni, azonban bizonyos esetekben a hétvégi munkavégzést pótlék illeti, így ennek köszönhetően jó pár hétvégi bolti munka pozícióban akár 50% vagy 100%-kal több bért lehet keresni óránként. Amikor a munka igényel bizonyos kiemelkedő kompetenciákat, a bérek általában úgy alakulnak, hogy van egy fix bérezés, ami általában bruttó 900-950/óra, és erre jön egy teljesítmény arányos jutalék, így reálisan elérhető egy 1200 forintos bruttó bér, de nem ritka az ennél magasabb sem. Szakmai munkák esetén az alapbér már bruttó 1100 Forinttól indul. Mérnök-informatikus, PHP fejlesztő, fordítói pozíciókban az átlagbér 1500-2000 Forint között mozog.

    Farkas Margit a PannonDiák Iskolaszövetkezet üzletfejlesztési menedzsere a következő pozíciókat sorolta fel példaként: „az egyszerűbb adminisztratív, eladói munkakörökben, vagy a rugalmas időbeosztásban végezhető pozíciókban átlagosan 850-1200 Ft/óra bruttó bérek, míg gyakornoki, nyelvtudást igénylő pozíciókban 1000-1300 Ft/óra bruttó bér a jellemző a fővárosban. Vidéken ennél valamivel alacsonyabb bérek a jellemzőek.

    800 és 3000 forint közötti bérekről számolt be munkatípustól függően Másody Szaolcs, a MÜISZ Iskolaszövetkezet marketingigazgatója.

    Az iskolaszövetkezetek tapasztalata szerint a diákoknak a pénzen túl egyre fontosabb, hogy vagy neves multinacionális cégnél gyakornoki programban, vagy ismert, jó nevű rendezvényen, projektben vehessenek részt, illetve azokat a munkalehetőségeket preferálják, ahol érzik, hogy munkájuk fontos.

    Nem csak a cégek, hanem a diákok is tudatosabban állnak a munkavállaláshoz, és ennek szerepéhez karrierük építésében. Egyrészt szeretnek betekinteni egy-egy munkaterületbe a diákmunka vállalásának segítségével, mielőtt akár tanulmányaikban a szakosodásról döntenek, illetve a szakmai pozíciók vállalásával a munkaerő-piaci versenyelőny megszerzése is céljuk.

    Fotó: Pixabay
    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    1. oldal - Minél előbb megfogni a jó diákmunkást
    2. oldal - Megnőtt a kereslet, nőttek a bérek - válogathatnak a diákok
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani

    A diákok foglalkoztatása még az egyszerűsített foglalkoztatásnál (EFO) is kedvezőbb ez a megoldás a cégek számára. Teljes cikk

    Íme az UniYou Év Diákmunkahelye pályázatának győztesei

    Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk

    A friss diplomások 78 százaléka már egyetemi tanulmányai alatt is dolgozott, sokan mennének külföldre

    A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk