Megjelent: 7 éve

Mitől várnak csodát a cégek 2013-ban?

images

A vezetők és a HR-esek túlnyomó többsége az előremenekülést és a hatékonyságnövelést látja lehetséges kitörési pontnak a változó gazdasági környezetben. Ennek érdekében elsősorban az értékesítés fejlesztését, a munkaköri szerepek átalakítását, a képzéseket, a felső- és középvezetők fejlesztését és coachingját, a folyamatok és a szervezet átstrukturálását, az ösztönző/motivációs rendszer bevezetését vagy finomítását, új jövőkép és stratégia alkotását, a munkavállalók elégedettségének és elkötelezettségének vizsgálatát, illetve a teljesítménymenedzsmentet tartják kiemelt eszköznek - emelte ki Dara Péter, a DEVISE Hungary ügyvezető igazgatója a Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft.-vel együttműködésben készült, 584 szervezet álláspontját és terveit összegző friss országos felmérés eredményeiből.

A szakértő szerint egyre többen ébrednek rá a vezetők közül arra, hogy a tétlenség, a csodavárás önmagában nem vezet eredményre, és azon, ami láthatóan nem működik, aktívan változtatni kell. Ez a felismerés vehető észre abból is, hogy bár az idézett kutatásban a válaszadók közel 6 százaléka semmit sem tervez idén tenni a hatékonyság fokozása érdekében, azonban számuk jelentősen kisebb annál, mint amit az elmúlt két év több országos kutatása mutatott ugyanezen témakörben.

Dara Péter
Idén a cselekvéstől, a változtatásoktól konkrét eredményeket várnak az érintettek. Ezt mutatja az is, hogy míg a 2012-es évet a munkáltatók 34 százaléka rossznak, 49 százaléka átlagosnak tartja, s csak 17 százalékuk zárta jó eredménnyel, addig a jövőt illetően többen optimisták. A 2013-as évet tekintve 25 százalék-ra csökken azok aránya, akik negatív eredményt várnak, 4 százalékkal nő azoké, akik stagnálásra számítanak a tavalyi évhez képest, ugyanakkor a cégek 22 százaléka javuló vagy erősen javuló gazdasági kilátásokra számít.

A felmérésben részt vevő - 49 százalékban magyar, 45 százalék-ban külföldi tulajdonban álló, míg 5 százalékban állami/önkormányzati érdekeltségű, 1 százalékban nonprofit - szervezetek összesen közel 230 ezer főt foglalkoztattak az elmúlt évben, ezért tapasztalatuk, véleményük országosan is számottevő.

Az átlagadatok természetesen jelentős különbségeket mutatnak akár ugyanazon szektoron belül is. Míg például a hatékonyságnövelést a válaszadók 8 százaléka a tervezett elbocsátásoktól várja, ugyanakkor folyamatosan nő azok aránya, akik a forráshiányos időszak ellenére a képzésektől, a vezetők fejlesztésétől várják a megoldást - hangsúlyozta Dara Péter. Ez érthető, hiszen egyre többen tapasztalják, hogy a szervezetek közötti különbséget nem a termékek és a szolgáltatások, hanem a szervezeteket irányító vezetők és az ott dolgozó szakemberek adják - tette hozzá.

Éppen ezért fontos lojalitásuk, megbecsülésük, értékként való kezelésük, amely értelemszerűen a bérekben és a juttatásokban is megnyilvánul. A válaszadók 65 százaléka nem érintett a minimálbér-emelésben, hiszen a náluk dolgozók ennél magasabb összegű jövedelemmel rendelkeznek. Ugyanakkor a gazdasági helyzetet jelzi, hogy a munkáltatók harmada nem emel bért 2013-ban, ötödük még bizonytalan e kérdésben, s csak 41 százalékuk tudja biztosan, hogy idén valamilyen mértékben emelni fog.

Bérfejlesztés Átlag
egységesen az egész szervezetben 4,57%
felsővezetőknél 4,59 %
középvezetőknél 3,84%
diplomásoknál 4,84%
ügyviteli/adminisztratív dolgozóknál 4,36%
szakmunkásoknál 4,49%
segéd-/betanított munkásoknál 3,77%


Ebben a helyzetben értelemszerűen felértékelődik azon munkáltatók lépése, akik béren kívüli juttatásokkal kompenzálják vagy egészítik ki a béremelés elmaradását. A cégek 5 százaléka teljesen új megoldásként vezeti be a cafeteriát, 11 százalékuk emeli az erre a célra fordítható keretösszeget (akár azzal, hogy kihasználja az idei évtől 8000 forintra emelt kedvezményes adózású Erzsébet-utalványt, hozzájárul iskolakezdési támogatással a gyermekes szülők jövedelméhez, étkezési lehetőséget biztosít a dolgozóinak, belépőt ad sport- és kulturális szolgáltatások igénybevételére, stb.).


  • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
  • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Az ember csak az első helyen lehet

A napokban olvastam egy cikket, melynek egyik állítása az volt, hogy az emberi erőforrás hamarosan a legfontosabbá válik minden szektorban. Az írás... Teljes cikk

A munka és a magánélet tereit nem versengővé kell tenni, hanem harmonikusan működtetni egymás mellett

Átalakult a tulajdonosi szerkezet, folyamatosan változik a telekommunikációs szektor és a munkaerőpiac is komoly átalakuláson megy át. Mindez HR... Teljes cikk

Így old meg valódi problémákat a Design Thinking

Hogyan lesz egy jó ötletből megvalósulás? Hogyan lehet egy szervezetben feltárni és megoldani a valódi problémákat? Mi van például amögött, ha... Teljes cikk