Munka a hipermarketekben, és ennek munkaerő-piaci hatása
A nosztalgikus hangulatú közértekkel és csemegeboltokkal lassan már csak a múzeumokban lehet találkozni. Helyüket fokozatosan veszik át a kisebb-nagyobb áruházláncok, ahol a hosszú polcokon tömegével állnak a termékek, melyeket katonás sorba rendeznek az egyenruhába öltözött árufeltöltők. Milyen hatással vannak a gazdaságra, a helyi kisboltokra és a foglalkoztatásra a hipermarketek? Milyen a munka a hipermarketekben? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ.
Hipermarket-történelem
Magyarországon az első hipermarket 1995-ben, Győrben jelent meg. Majd számuk a millenniumra ugrásszerűen megnőtt, 2007-ben több mint 120 hipermarket működött az országban. Kezdetben a hipermarketeket a város határába építették - ahogyan azt az egyik áruházlánc neve is jelzi: "ki a mezőre" -, többek között abból a célból, hogy a bevásárlás külön családi programnak számítson. Aztán a hipermarketek fokozatosan szivárogtak be a településekre, lerövidítve ezzel az utat a fogyasztók és a boltok között. A legtöbb egység még mindig Közép-Magyarországra - ott is elsősorban Budapestre - összpontosul.
Munka a hipermarketben
A hipermarketben az árubőség és az áruforgalom messze felülmúlja bármelyik másik kiskereskedelmi üzlettípust. Ez azonban rendkívül szigorú működést követel meg az áruházaktól. Így a sok esetben aprólékos - már-már szőrszálhasogató - élelmiszer-biztonsági és üzemeltetési szabályokat a vezetés igyekszik pontosan betartatni a dolgozókkal is. Az óriási forgalom pedig katonás fegyelmet követel meg az alkalmazottaktól - olvasható a Népszabadság egy korábbi cikkében. A vasszigor ellenére azonban mégis sok munkakereső adja be jelentkezését, mivel a hipermarketek a rendezett munkakörnyezet mellett viszonylag magas fizetést is biztosítanak munkavállalóiknak. A Népszabadság információi szerint a kisebb üzletekhez képest a hipermarketekben 30-40 százalékkal keresnek többet a dolgozók, ezenfelül mindenkit bejelentenek.
"Rövidszoknyás" munkások a hipermarketekben
A csábító munkafeltételek ellenére a hipermarketekben a munkavállalók negyede-harmada is kicserélődik egy év leforgása alatt - írta a Népszabadság. Ez főleg azzal magyarázható, hogy sokan az árufeltöltést és raklaptologatást csupán átmeneti munkának tartják, és jobb álláslehetőség esetén továbbállnak.
A hipermarketekben az alkalmazottak nagy többségét - szociológiai szóhasználattal élve - a rövidszoknyás munkaerő adja. A fogalom definíciója szerint a rövidszoknyás dolgozók könnyen betanulható, fizikai rutinmunkát végeznek. A szakirodalom szerint ilyen munkakör a bolti eladó, az árufeltöltő és a pénztáros. Ezek a munkák többnyire alig kínálnak hosszú távú karrierlehetőséget, nem túl vonzóak, és - kezdő munkaerőnél - akár munkaundort is okozhatnak. Mivel általában a hipermarket dolgozók nem tudnak fölfele mozogni a szervezeti ranglétrán, így inkább vízszintesen "próbálnak szerencsét", emiatt nagy a mobilitás egyik hipermarketből a másikba.
A hipermarketek munkaerő-piaci hatása nem egyértelmű
Miközben hazánkban a kiskereskedelmi egységek száma 2006 óta fokozatosan csökken, addig a hipermarketek száma évről évre gyarapszik. Kérdés, hogy ez a tendencia hogyan érinti a kiskereskedelemben foglalkoztatottak számát. Az országos adatokat megvizsgálva megállapítható, hogy Magyarországon a kiskereskedelemben foglalkoztatottak száma évről évre nő, de csökkenő ütemben - derült ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének kutatásából.
A gomba módra szaporodó hipermarketek munkaerő-piaci hatása nem egyértelmű. Ugyanis a hipermarketek piaci belépésének egyik lehetséges következménye - amellett, hogy új munkahelyeket teremt -, hogy az általuk alkalmazott hatékony megoldások hatására nő a kiskereskedelmi szektor hatékonysága is, ennek köszönhetően pedig egységnyi értékesítéshez kevesebb alkalmazottra van szükség, ami a foglalkoztatás csökkenéséhez vezethet - derült ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének kutatásából. Másik lehetséges hatásuk, hogy megjelenésük helyi szinten növelheti a vásárlói forgalmat, így a kiskereskedelmi egységek száma és mérete is, valamint ezzel együtt a kiskereskedelemben foglalkoztatottak száma is nőhet.
A kisboltok eltűnésével egyre jobban uniformizálódik a kínálat
A hipermarketek közvetett gazdasági hatásának tekinthetjük még, hogy a lakóhelyhez közeli kisboltok tömeges eltűnésével bizonyos társadalmi csoportok - elsősorban az alacsonyabb jövedelmű, kis tételben vásárló, autóval nem rendelkező, nyugdíjas, valamint a mozgásukban korlátozott fogyasztók - számára meghosszabbodik a bevásárlási út, ezzel megnehezedik a bevásárlás és növekednek annak költségei. A kisebb településeken a fenti jelenségek még erőteljesebben jelentkezhetnek, ahol a kisboltok megszűnése ellátatlan területeket hozhat létre. Emellett a kisboltok tömeges megszűnése a kínálat uniformizálódásával is jár. A téma kutatói szerint a kisboltokkal szemben gyakran hozzák fel azt az érvet, hogy a nagy kereskedelmi láncokhoz képest magasabb árszínvonal jellemző rájuk. Valójában azonban a nagy alapterületű létesítményekben történő vásárlás többlet költségeit figyelembe véve nincs szignifikáns különbség a két fajta kereskedelmi egység között. A plusz költséget a megnövekedett gépjármű és üzemanyag, a hosszabb utazási és bevásárlási idő és az impulzusvásárlás miatti többletkiadás okozza.
A hipermarketek megjelenésének első számú vesztesei az egyéni vállalkozók
A hipermarketek forgalomelszívó hatása elsősorban a legnagyobb konkurenciának számító élelmiszerboltoknál, illetve a vegyes iparcikkeket értékesítő boltoknál figyelhető meg. Ezek a kisboltok - hanyatló piaci részesedésük ellenére is - fontos szerepet játszanak a foglalkoztatásban (2004-ben országosan a mikrovállalkozások alkalmazták a foglalkoztatottak 51 százalékát). Ennél fogva a kisboltok ellehetetlenülése a munkanélküliség növekedését eredményezné. Nem elhanyagolható tényező az sem, hogy ezek a legfeljebb kilenc főt foglalkoztató mikrovállalkozások sokszor a család egyedüli megélhetési forrását jelentik.
Forrás:
Kopasz Marianna - Gulyás Emese: A hipermarketek gazdasági, társadalmi és környezeti hatásai,
Tudatos Vásárlók Egyesülete, Kutatási jelentés, 2011
Központi Statisztikai Hivatal: Statisztikai Tükör, 2008, II. évfolyam, 143. szám
Népszabadság Online
Magyarországon az első hipermarket 1995-ben, Győrben jelent meg. Majd számuk a millenniumra ugrásszerűen megnőtt, 2007-ben több mint 120 hipermarket működött az országban. Kezdetben a hipermarketeket a város határába építették - ahogyan azt az egyik áruházlánc neve is jelzi: "ki a mezőre" -, többek között abból a célból, hogy a bevásárlás külön családi programnak számítson. Aztán a hipermarketek fokozatosan szivárogtak be a településekre, lerövidítve ezzel az utat a fogyasztók és a boltok között. A legtöbb egység még mindig Közép-Magyarországra - ott is elsősorban Budapestre - összpontosul.
A hipermarket olyan önkiszolgáló kiskereskedelmi létesítmény, amely az élelmiszerek és iparcikkek széles választékát kínálja. Alapterülete legalább 3000 négyzetméter, és általában parkolóhellyel is rendelkezik.
Forrás: KSH
Forrás: KSH
Munka a hipermarketben
A hipermarketben az árubőség és az áruforgalom messze felülmúlja bármelyik másik kiskereskedelmi üzlettípust. Ez azonban rendkívül szigorú működést követel meg az áruházaktól. Így a sok esetben aprólékos - már-már szőrszálhasogató - élelmiszer-biztonsági és üzemeltetési szabályokat a vezetés igyekszik pontosan betartatni a dolgozókkal is. Az óriási forgalom pedig katonás fegyelmet követel meg az alkalmazottaktól - olvasható a Népszabadság egy korábbi cikkében. A vasszigor ellenére azonban mégis sok munkakereső adja be jelentkezését, mivel a hipermarketek a rendezett munkakörnyezet mellett viszonylag magas fizetést is biztosítanak munkavállalóiknak. A Népszabadság információi szerint a kisebb üzletekhez képest a hipermarketekben 30-40 százalékkal keresnek többet a dolgozók, ezenfelül mindenkit bejelentenek.
"Rövidszoknyás" munkások a hipermarketekben
A csábító munkafeltételek ellenére a hipermarketekben a munkavállalók negyede-harmada is kicserélődik egy év leforgása alatt - írta a Népszabadság. Ez főleg azzal magyarázható, hogy sokan az árufeltöltést és raklaptologatást csupán átmeneti munkának tartják, és jobb álláslehetőség esetén továbbállnak.
A hipermarketekben az alkalmazottak nagy többségét - szociológiai szóhasználattal élve - a rövidszoknyás munkaerő adja. A fogalom definíciója szerint a rövidszoknyás dolgozók könnyen betanulható, fizikai rutinmunkát végeznek. A szakirodalom szerint ilyen munkakör a bolti eladó, az árufeltöltő és a pénztáros. Ezek a munkák többnyire alig kínálnak hosszú távú karrierlehetőséget, nem túl vonzóak, és - kezdő munkaerőnél - akár munkaundort is okozhatnak. Mivel általában a hipermarket dolgozók nem tudnak fölfele mozogni a szervezeti ranglétrán, így inkább vízszintesen "próbálnak szerencsét", emiatt nagy a mobilitás egyik hipermarketből a másikba.
A hipermarketek munkaerő-piaci hatása nem egyértelmű
Miközben hazánkban a kiskereskedelmi egységek száma 2006 óta fokozatosan csökken, addig a hipermarketek száma évről évre gyarapszik. Kérdés, hogy ez a tendencia hogyan érinti a kiskereskedelemben foglalkoztatottak számát. Az országos adatokat megvizsgálva megállapítható, hogy Magyarországon a kiskereskedelemben foglalkoztatottak száma évről évre nő, de csökkenő ütemben - derült ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének kutatásából.
A gomba módra szaporodó hipermarketek munkaerő-piaci hatása nem egyértelmű. Ugyanis a hipermarketek piaci belépésének egyik lehetséges következménye - amellett, hogy új munkahelyeket teremt -, hogy az általuk alkalmazott hatékony megoldások hatására nő a kiskereskedelmi szektor hatékonysága is, ennek köszönhetően pedig egységnyi értékesítéshez kevesebb alkalmazottra van szükség, ami a foglalkoztatás csökkenéséhez vezethet - derült ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének kutatásából. Másik lehetséges hatásuk, hogy megjelenésük helyi szinten növelheti a vásárlói forgalmat, így a kiskereskedelmi egységek száma és mérete is, valamint ezzel együtt a kiskereskedelemben foglalkoztatottak száma is nőhet.
A kisboltok eltűnésével egyre jobban uniformizálódik a kínálat
A hipermarketek közvetett gazdasági hatásának tekinthetjük még, hogy a lakóhelyhez közeli kisboltok tömeges eltűnésével bizonyos társadalmi csoportok - elsősorban az alacsonyabb jövedelmű, kis tételben vásárló, autóval nem rendelkező, nyugdíjas, valamint a mozgásukban korlátozott fogyasztók - számára meghosszabbodik a bevásárlási út, ezzel megnehezedik a bevásárlás és növekednek annak költségei. A kisebb településeken a fenti jelenségek még erőteljesebben jelentkezhetnek, ahol a kisboltok megszűnése ellátatlan területeket hozhat létre. Emellett a kisboltok tömeges megszűnése a kínálat uniformizálódásával is jár. A téma kutatói szerint a kisboltokkal szemben gyakran hozzák fel azt az érvet, hogy a nagy kereskedelmi láncokhoz képest magasabb árszínvonal jellemző rájuk. Valójában azonban a nagy alapterületű létesítményekben történő vásárlás többlet költségeit figyelembe véve nincs szignifikáns különbség a két fajta kereskedelmi egység között. A plusz költséget a megnövekedett gépjármű és üzemanyag, a hosszabb utazási és bevásárlási idő és az impulzusvásárlás miatti többletkiadás okozza.
A hipermarketek megjelenésének első számú vesztesei az egyéni vállalkozók
A hipermarketek forgalomelszívó hatása elsősorban a legnagyobb konkurenciának számító élelmiszerboltoknál, illetve a vegyes iparcikkeket értékesítő boltoknál figyelhető meg. Ezek a kisboltok - hanyatló piaci részesedésük ellenére is - fontos szerepet játszanak a foglalkoztatásban (2004-ben országosan a mikrovállalkozások alkalmazták a foglalkoztatottak 51 százalékát). Ennél fogva a kisboltok ellehetetlenülése a munkanélküliség növekedését eredményezné. Nem elhanyagolható tényező az sem, hogy ezek a legfeljebb kilenc főt foglalkoztató mikrovállalkozások sokszor a család egyedüli megélhetési forrását jelentik.
Forrás:
Kopasz Marianna - Gulyás Emese: A hipermarketek gazdasági, társadalmi és környezeti hatásai,
Tudatos Vásárlók Egyesülete, Kutatási jelentés, 2011
Központi Statisztikai Hivatal: Statisztikai Tükör, 2008, II. évfolyam, 143. szám
Népszabadság Online
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Generációváltás az auditor szakmában - miért olyan nehéz az utánpótlás képzése?
A 90-es években egy új szakma jelent meg Magyarországon: az auditor. Az akkor végzett szakemberek jó része még ma is aktív, eljött az ideje az... Teljes cikk
Nekem az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető - Andrási Zoltán bűnügyi technikus egy napja
"Minden ügy egy kihívás, de nem álmodom velük. Az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető. Ez... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Hazatérési támogatás, bérkiegészítés, adókedvezmény - így csábítsuk haza a külföldön élő magyarokat 7 napja
- Így csábítanak a cégek a HVG Állásbörzén 1 hete
- Nagy Márton: jövőre újraindul a gazdasági növekedés, a munkaerőpiac is megmozdult 1 hete
- Szakképzés 4.0. - így zajlik a fejlesztés 1 hete
- Czomba Sándor: a magyar emberektől nem vehetik el a munkahelyeket a vendégmunkások 1 hete
- Ekkora fizetésért jönnének haza a külföldön dolgozó magyarok 1 hete
- Fülöp Attila: Magyarországon csaknem 50 százalékos a megváltozott munkaképességű emberek foglakoztatási rátája 1 hete
- Grafikon: A 15-64 éves foglalkoztatottak arányának változása 2010 és 2023 között 1 hete
- Kiderült, miért váltak óvatosabbá a dolgozók a munkahelyváltást illetően 1 hete
- Megtartott munkáltatói ígéretek 1 hete
- Megkezdte nyári toborzását a Lidl is, mutatjuk, mennyit lehet keresni 1 hete