Munkahelyek, ahol játék a munka
Virtuális játékkal történő beillesztés, golffal jelképezett üzleti lehetőségek, dolgozóknak kiírt versenyek - a játékelemek bevezetésében rejlő lehetőségeket a munkafolyamatokba jó néhány vállalat felismerte már. A játékokkal a munkatársakat jobban be lehet vonni a feladatokba, növelni lehet elköteleződésüket, teljesítményüket, de bármilyen viselkedés megerősítésében is jól jöhet.
Egy új lehetőség a vállalatok és a HR számára munkatársaik ösztönzésében a "gamification", vagyis a játékokból ismert elemek bevezetése nem játék jellegű helyzetekbe a motiváció és a bevonás kedvező befolyásolása érdekében. A legelterjedtebb felhasználási területek jelenleg az oktatás és a marketing, de a gamification tudatosan használt eszköz lehet más területeken is, a HR, a kutatás-fejlesztés vagy akár a politika területén. A játék azon kevés dolgok közé tartozik, amit mindenki szeret. Felnőttként is, így ne csak a fiatalabb generációk jussanak eszünkbe: a The Economist tavaly decemberi számában közölte, hogy a számítógépes játékokat felhasználók átlagéletkora 37 év, körülbelül kétötödük nő, és a felhasználók köre folyamatosan bővül.
Ha a játékok ennyire be tudják vonni az embert - korra és nemre való tekintet nélkül -, akkor miért kellene, hogy a játék és a munka kizárják egymást? A játékelemek bevezetésében rejlő lehetőségeket a munkafolyamatokba jó néhány vállalat felismerte már. A legklasszikusabb példa, amikor a vállalat azzal próbálja meg ösztönözni dolgozóit, hogy különféle versenyeket ír ki. A verseny során mindenki ismeri a "játékszabályokat", melyek szerint pont jár a jó cselekedetekért, pontlevonás a rosszakért, majd hónap végén kihirdetik a győztest, aki elismerést és figyelmet kap érdemeiért. Csapatszintre vetítve lehet építeni a rivalizálásra is: elképesztően tudja motiválni a cselekvést, ha két tábort versenyeztetünk egymással.
Ahol szórakoztatóvá teszik a munkát
Vállalati körkérdésünk alapján ismerik a gamificationt a hazai vállalatoknál, de csak kevés helyen alkalmaznak játékokat a szervezeten belüli folyamatokhoz. Pedig része lehet az orientációnak, de már olyan golf tematikájú webes alkalmazások is léteznek, amelyekkel az értékesítők teljesítményét lehet nyomon követni, és a játék által növelni.
Az SAP gyakorlatában jól bevált eszköz a versenykiírás - tudtuk meg Tompos Dóra HR vezetőtől. - Legyen szó egy új eszköz bevezetéséről, a munkatársak szeretnek versenyezni, könnyebb bevonni és megnyerni őket. Az egyik munkatársunk rendszeresen szervezi a programozó guruk versenyét, amely a kollégák számára időről időre lehetőséget ad tehetségük bizonyítására kihívást jelentő feladatokon keresztül. Ilyenkor természetesen a legjobbaknak (a szakmai guruknak) díj és elismerés is jár, de ami a leginkább energizálja az informatikusokat, az az innoválás érzése, hogy személyesen kreálhatnak valami újat és jobbat - fogalmazott.
A Carnation Group-nál minden évben díjazzák a legjobban teljesítő munkatársat, akit a kollégák szavazati alapján választanak meg, de Xpress pontrendszert is működtetnek, amelyben a dolgozók egymást értékelve plusz és mínusz előjelű X-eket adhatnak egymásnak. - Az egyes divíziókban a legtöbb X-et gyűjtő kollégákat évente jutalmazzuk; de tervezzük, hogy bizonyos mennyiségű x után "badget-eket" fognak kapni a dolgozók, amilyeneket népszerű mobil applikációkban is lehet szerezni - tudtuk meg Nyakas Kitti people management vezetőtől.
Mint mondta, ezen felül a céges játékok - csocsó, jéghoki, wii, guitar hero, kocka, póker - más minőségű együtt töltött idő élményét adják, de ugyanúgy csapatjátékra ösztönöznek, amellett hogy kikapcsolnak. A Carnation-nél szerveztek ehhez kapcsolódóan sport - squash vagy csocsó - bajnokságokat, ahol kisebb díjakért és oklevélért lehetett küzdeni. Emellett csúnya beszéd kassza, ebédcsata és belső óda író verseny is színesítette a cég dolgozóinak életét. Nyakas Kitti szerint ezek a programok több célt ötvöznek: jutalmazzák az egyéni teljesítményt, hatékonyságra ösztönöznek, versenyhelyzetet generálnak, csapatszellemet erősítenek, és nagyon fontos az is, hogy általuk vidámabban, jobban érzik magukat a dolgozók.
A Molnál az egyetemistáknak szóló üzleti olajipari szimulációs verseny segít az iparág megismerésében, ezt a játékot azonban a MOL-csoport összes vállalatában meghirdetik, így 3 fős csapatokkal a munkavállalók is megmérhetik tudásukat minden országból, külön kategóriában - tájékoztatott Varjasi Gábor kompetenciafejlesztési és stratégiai HR vezető. A legjobb 5 munkavállaló csapat jutalma általában egy olyan szakmai program, ahol tovább bővíthetik a szakmai ismereteiket, például üzemlátogatáson vehetnek részt a tengeri gázkitermelő platformon, az Adriai tengeren.
Ugyancsak üzleti szimulációt tartanak a UPC Magyarországnál is, náluk vezetők részére. Mint Friedl Zsuzsanna HR igazgató elmondta, a vezetőknek csoportban, számítógépes segítséggel egy vállalatot kell képviselniük, három év leforgása alatt, más csoportokkal (vállalatokkal) versenyezve. A mérőszám a részvényeik ára és az árbevétel. Ezen kívül a vállalatnál inkább csak figyelemfelhívásként használják a játékokat - kvíz, játékos kérdőív intraneten -, amelyeknek nyereményeik is vannak.
A játékelemek erejét ugyanakkor nemcsak a teljesítménynövelésben használhatjuk, jól jöhet bármilyen viselkedés megerősítésében is. Ennek egyik példája egyéni szinten a pedometer alkalmazása az egészségfejlesztésben: a munkatársnak új célokat kell kitűznie maga elé, hogy egy korábbi rekordját megdöntse.
Fontos, hogy olyan játékot találjunk, ami segíti a célunk elérését, és amit érteni fog a célközönsége is. A játék lehet egy alkalmazás is, de lehet egy egyszerű társasjáték is, melynek alkalmazása semmibe sem kerül. Egy jól kiválasztott játékkal a vállalat elérheti kívánt célját, miközben a munkavállaló elmondhatja másoknak, hogy a cég, ahol dolgozik, egy jó munkahely.
Források:
http://www.iscebs.org
www.economist.com
Captain Hungary/HR Portal
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A járvány utáni évek rugalmassága leáldozóban van: egyre több cégvezető követeli vissza dolgozóit az irodába, szigorítja a teljesítménymérést... Teljes cikk
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 1 hónapja
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 2 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 3 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 3 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 3 hónapja
- Utálod a munkád, de nem tudsz felmondani? 20 tipp, hogy újra szeresd, amit csinálsz 3 hónapja
- A szortírozó játékok szerepe a gyermekek fejlődésében 3 hónapja
- Különleges céges csapatépítő, avagy élmények a BPro lőtéren 4 hónapja
- Munkahelyi kultúra és elismerés – apró gesztusok, nagy hatással 4 hónapja
- Felmérés: a dolgozók fele úgy érzi, hogy stagnál 4 hónapja
- A munka értelme: 7 dolog, ami igazán számít 5 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja