kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Munkahelyek, ahol játék a munka

Virtuális játékkal történő beillesztés, golffal jelképezett üzleti lehetőségek, dolgozóknak kiírt versenyek - a játékelemek bevezetésében rejlő lehetőségeket a munkafolyamatokba jó néhány vállalat felismerte már. A játékokkal a munkatársakat jobban be lehet vonni a feladatokba, növelni lehet elköteleződésüket, teljesítményüket, de bármilyen viselkedés megerősítésében is jól jöhet.

Ma már széles körben ismert tény, hogy az olyan hagyományos ösztönzők, mint az anyagi juttatások és jutalmak, hosszú távon nem elégségesek a munkatársak motivációjának fenntartásában. A munkavállaló könnyen hozzászokik ezekhez, sőt, a külső megerősítés még rombolja is a belső motivációt. Minél monotonabb és stresszesebb a munka, az unalom és a fásultság annál gyorsabban és erőteljesebben jelentkezik.

Egy új lehetőség a vállalatok és a HR számára munkatársaik ösztönzésében a "gamification", vagyis a játékokból ismert elemek bevezetése nem játék jellegű helyzetekbe a motiváció és a bevonás kedvező befolyásolása érdekében. A legelterjedtebb felhasználási területek jelenleg az oktatás és a marketing, de a gamification tudatosan használt eszköz lehet más területeken is, a HR, a kutatás-fejlesztés vagy akár a politika területén. A játék azon kevés dolgok közé tartozik, amit mindenki szeret. Felnőttként is, így ne csak a fiatalabb generációk jussanak eszünkbe: a The Economist tavaly decemberi számában közölte, hogy a számítógépes játékokat felhasználók átlagéletkora 37 év, körülbelül kétötödük nő, és a felhasználók köre folyamatosan bővül.

Ha a játékok ennyire be tudják vonni az embert - korra és nemre való tekintet nélkül -, akkor miért kellene, hogy a játék és a munka kizárják egymást? A játékelemek bevezetésében rejlő lehetőségeket a munkafolyamatokba jó néhány vállalat felismerte már. A legklasszikusabb példa, amikor a vállalat azzal próbálja meg ösztönözni dolgozóit, hogy különféle versenyeket ír ki. A verseny során mindenki ismeri a "játékszabályokat", melyek szerint pont jár a jó cselekedetekért, pontlevonás a rosszakért, majd hónap végén kihirdetik a győztest, aki elismerést és figyelmet kap érdemeiért. Csapatszintre vetítve lehet építeni a rivalizálásra is: elképesztően tudja motiválni a cselekvést, ha két tábort versenyeztetünk egymással.

Ahol szórakoztatóvá teszik a munkát

Vállalati körkérdésünk alapján ismerik a gamificationt a hazai vállalatoknál, de csak kevés helyen alkalmaznak játékokat a szervezeten belüli folyamatokhoz. Pedig része lehet az orientációnak, de már olyan golf tematikájú webes alkalmazások is léteznek, amelyekkel az értékesítők teljesítményét lehet nyomon követni, és a játék által növelni.

Az SAP gyakorlatában jól bevált eszköz a versenykiírás - tudtuk meg Tompos Dóra HR vezetőtől. - Legyen szó egy új eszköz bevezetéséről, a munkatársak szeretnek versenyezni, könnyebb bevonni és megnyerni őket. Az egyik munkatársunk rendszeresen szervezi a programozó guruk versenyét, amely a kollégák számára időről időre lehetőséget ad tehetségük bizonyítására kihívást jelentő feladatokon keresztül. Ilyenkor természetesen a legjobbaknak (a szakmai guruknak) díj és elismerés is jár, de ami a leginkább energizálja az informatikusokat, az az innoválás érzése, hogy személyesen kreálhatnak valami újat és jobbat - fogalmazott.

A Carnation Group-nál minden évben díjazzák a legjobban teljesítő munkatársat, akit a kollégák szavazati alapján választanak meg, de Xpress pontrendszert is működtetnek, amelyben a dolgozók egymást értékelve plusz és mínusz előjelű X-eket adhatnak egymásnak. - Az egyes divíziókban a legtöbb X-et gyűjtő kollégákat évente jutalmazzuk; de tervezzük, hogy bizonyos mennyiségű x után "badget-eket" fognak kapni a dolgozók, amilyeneket népszerű mobil applikációkban is lehet szerezni - tudtuk meg Nyakas Kitti people management vezetőtől.

Mint mondta, ezen felül a céges játékok - csocsó, jéghoki, wii, guitar hero, kocka, póker - más minőségű együtt töltött idő élményét adják, de ugyanúgy csapatjátékra ösztönöznek, amellett hogy kikapcsolnak. A Carnation-nél szerveztek ehhez kapcsolódóan sport - squash vagy csocsó - bajnokságokat, ahol kisebb díjakért és oklevélért lehetett küzdeni. Emellett csúnya beszéd kassza, ebédcsata és belső óda író verseny is színesítette a cég dolgozóinak életét. Nyakas Kitti szerint ezek a programok több célt ötvöznek: jutalmazzák az egyéni teljesítményt, hatékonyságra ösztönöznek, versenyhelyzetet generálnak, csapatszellemet erősítenek, és nagyon fontos az is, hogy általuk vidámabban, jobban érzik magukat a dolgozók.

A Molnál az egyetemistáknak szóló üzleti olajipari szimulációs verseny segít az iparág megismerésében, ezt a játékot azonban a MOL-csoport összes vállalatában meghirdetik, így 3 fős csapatokkal a munkavállalók is megmérhetik tudásukat minden országból, külön kategóriában - tájékoztatott Varjasi Gábor kompetenciafejlesztési és stratégiai HR vezető. A legjobb 5 munkavállaló csapat jutalma általában egy olyan szakmai program, ahol tovább bővíthetik a szakmai ismereteiket, például üzemlátogatáson vehetnek részt a tengeri gázkitermelő platformon, az Adriai tengeren.

Ugyancsak üzleti szimulációt tartanak a UPC Magyarországnál is, náluk vezetők részére. Mint Friedl Zsuzsanna HR igazgató elmondta, a vezetőknek csoportban, számítógépes segítséggel egy vállalatot kell képviselniük, három év leforgása alatt, más csoportokkal (vállalatokkal) versenyezve. A mérőszám a részvényeik ára és az árbevétel. Ezen kívül a vállalatnál inkább csak figyelemfelhívásként használják a játékokat - kvíz, játékos kérdőív intraneten -, amelyeknek nyereményeik is vannak.

A játékelemek erejét ugyanakkor nemcsak a teljesítménynövelésben használhatjuk, jól jöhet bármilyen viselkedés megerősítésében is. Ennek egyik példája egyéni szinten a pedometer alkalmazása az egészségfejlesztésben: a munkatársnak új célokat kell kitűznie maga elé, hogy egy korábbi rekordját megdöntse.

Fontos, hogy olyan játékot találjunk, ami segíti a célunk elérését, és amit érteni fog a célközönsége is. A játék lehet egy alkalmazás is, de lehet egy egyszerű társasjáték is, melynek alkalmazása semmibe sem kerül. Egy jól kiválasztott játékkal a vállalat elérheti kívánt célját, miközben a munkavállaló elmondhatja másoknak, hogy a cég, ahol dolgozik, egy jó munkahely.

Források:
http://www.iscebs.org
www.economist.com

Captain Hungary/HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk