kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Saját történetek




1. A főiskolán volt egy tanárunk, aki sportot űzött abból, hogy olyan feladatokat tegyen bele a vizsgasorba, amiket nem adott le órán. Ennek eredményekén körülbelül az évfolyam 40%-ának és a barátaim több mint felének kellett évet ismételnie. (Ez még kredit- rendszer előtt volt.) Én a Hallgatói Önkormányzat tagja voltam, és jeleztem az igazgatóság felé, hogy ez a módszer nem méltányos. Fél évig tartó küzdelem árán, sikerült elérni, hogy megváltak az oktatótól. Ez a barátaimon és évfolyamtársaimon ugyan sajnos már nem segített, de az utánunk jövőket megkímélte ettől a hatalmi visszaéléstől. Egy másik tanárunk pedig rettenetesen megalázóan kommunikált a diákokkal, (illetve bizonyos hallgatókkal kivételezett.) Az ő ügyét is az igazgatóság elé terjesztettem, és idővel tőle is megváltak, mert nem változtatott a hozzáállásán.

2. A második munkahelyem egy 35 fős informatikai KKV volt, ahol az ügyvezetőnek nem volt üzlet stratégiája, ezért 5-6 üzletág között teljesen szétaprózta a cég erőforrásait. Ez oda torkollott, hogy a dolgozók egyre később kapták meg a fizetésüket. Kezdetben 20-a magasságában tudtunk fizetést adni a kollégáknak, később már az is bizonytalanná vált, hogy hó végéig kapnak-e egyáltalán fizetést. HR vezetőként az egyik ilyen hónapban, kértem az ügyvezetőt, hogy legalább kommunikáljunk valamit arról, hogy mikorra várható befolyó pénz, de ő teljesen elzárkózott ettől. Ekkor döntöttem úgy, hogy felhívom a tulajdonost, és egy személyes találkozót kérek tőle. Sajnos ő ezt rögtön visszajelezte az ügyvezetőnek, aki behívatott, és annyit kérdezett tőlem: „Mi jár az árulóknak?” Az életemben már többször kisegített a humorérzékem, így azt feleltem: „Egy golyó.” (Hát most nem így lett.) Ez volt az utolsó munkanapom a cégnél. De nem adtam fel, és 2 hét alatt elértem, hogy a tulajdonos fogadjon. A találkozónk alkalmával kiderült, hogy ő semmit sem tudott a cégben folyó ügyekről, és bár nehéz volt feldolgoznia, de végül is hálás volt, hogy tájékoztattam róla. Az ügyvezetőnek másnap felmondott, de sajnos a cégnek addigra már olyan anyagi gondjai voltak, hogy hamarosan felszámolási eljárás alá került.

3. Egy önismereti pszichodráma csoportba jártam, és a csapat egy része úgy döntött, hogy szívesen menne együtt tovább a pszichodráma asszisztensi képzésre. (Én még bizonytalan voltam - nem állt elég közel hozzám a módszertan.) A folytatás előfeltétele volt, hogy a drámavezető javasolja az adott résztvevőt pszichodráma asszisztensnek. A záró alkalom előtti alkalmon összegyűjtöttük közösen, hogy milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie egy asszisztensnek, és szétosztottuk egymás között, aszerint, hogy kire a legjellemzőbb az a tulajdonság. Én kaptam a legtöbb szavazatott a diáktársaimtól. A drámavezető mégis úgy döntött, hogy nem javasol asszisztensnek. És - bár addigra már eldöntöttem, hogy ez nem is az én utam - az igazságtalanságot nem tudtam elfogadni, így beleálltam a helyzetbe. Két levél, egy telefonos beszélgetés, és az utolsó alkalmon egy személyes feldolgozás eredménye az lett, hogy a drámavezetőm visszakozott és megadta az ajánlást. (Ettől függetlenül soha nem folyattam az ilyen irányú tanulmányaimat.)

4. Ez a történet nem teljesen a hatalommal való visszaélésről szól, inkább arról, hogy értelmetlen szabályok ellen is érdemes felszólalni. És olyan helyzetben is van esélyed, amikor nem is számítasz rá. A bátyámék egy olyan helyen laknak, ahol a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete van. Ennek megfelelően, teljesen jogosan, egymás mellett 5db mozgássérült parkoló van felfestve. Az egyesület hétfőtől péntekig 8-14 óra (de max. 16 óra) között volt akkoriban nyitva. Én egy vasárnapi nap látogattam meg őt, és már minden irányban köröztem a kocsival, de nem tudtam leparkolni, így beálltam az 5 szabad hely egyikére. Természetesen 3 óra múlva, amikor visszaértem egy 30.000Ft-os büntetés volt az autómon. Megfellebbeztem a bírságot, arra hivatkozva, hogy hétvégén mindig teljesen üres az az 5 parkoló, és kértem, hogy tegyenek ki időkorlátozást a mozgássérült parkolókhoz. A bírságot - számomra is meglepő módon - elengedték, de az időkorlátozás azóta sem került ki, pedig ennek legalább 7 éve.

5. Volt egy üzleti partnerem, akivel éveken keresztül dolgoztunk együtt. Egyszer egy tendereztetési folyamat egyik győzteseként kaptunk egy nagyon nagyméretű megrendelést egy multinacionális cégtől. Én vezettem szakmailag a projektet, a partnerem pedig az ügyféllel való kapcsolattartásért volt felelős. Sajnos ezt a feladatát nem megfelelően végezte: egyrészt az információk egy része nem jutott el hozzám, ill. a projekt többi munkatárshoz, másrészt nem továbbította azokat az észrevételeket, amiket én szerettem volna megosztani a Vállalati Kapcsolattartóval. (Az ezekből adódó félreértések miatt ketten ki is léptek a projektből). Ezért kénytelenek voltunk leváltani a kapcsolattartót - és ezt közöltem a Cég illetékesével. De talán túl hirtelen, túl sok mindent zúdítottam rá. És azt sem mértem fel megfelelően, hogy baráti kapcsolatban van az üzleti partneremmel. Így nem számítottam arra a pszichológiai működésre, hogy a „rossz hír vivőjét lelövik”, és arra sem, amit „áldozathibáztatás”-nak neveznek a zaklatási ügyeknél. Vagyis a partnerem által elkövetett hibákért engem tett felelőssé. Tehát - bár a kapcsolattartó váltást elértem - de ettől kezdve én lettem az ügyfélnél a „nem kívánt személy”. Mindezek ellenére, azóta sem bánom a döntésemet, maximum azt, hogy nem körültekintőbben tártam az ügyfél elé a tényeket.

6. Az előző 5 történet múltban megtörtént esemény, a hatodikban éppen benne vagyok, így én magam is kíváncsi vagyok a kimenetelére. Hiszek benne, hogy pozitívan fog zárulni. Több mint 8 éve van saját vállalkozásom, és dolgozom trénerként és szervezetfejlesztőként nagy multinacionális cégeknek, és kisebb KKV-knak. Én úgy gondolom, hogy minden ügyfelemmel kifejezetten jó a kapcsolatom. (de persze, azért őket is érdemes megkérdezni.
A történet elég hosszú, és kacifántos, a lényeg talán annyi, hogy az 5. példában megemlített vállalati kapcsolattartó, úgy döntött, hogy kizár a tréningsorozat 2018-as megvalósításából, és ezt egy olyan indokra alapozta, aminek a valótlanságát több tanúval és számtalan e-maillel tudom igazolni. Ennek ellenére a legtöbb ismerősöm azt mondja, hogy „engedjem el a helyzetet, mert úgy sem lehet igazam egy nagy multi középvezetőjével szemben”, „még, ha fel is ismerik, hogy igazam van, akkor is össze fognak zárni”, „csak én fogok rámenni lelkileg”, és „még a piaci hírnevemet is veszélyeztetem”. Ennek ellenére nem adom fel, és épp keresem az utat, hogy ki fogadhat a cégnél a témában. És legkevésbé az befolyásol, hogy itt üzletről, pénzről van szó, sokkal inkább az igazságérzetem hajt, és az, hogy, ha feladnám, azzal hitelesítem, sőt megerősítem a hatalommal visszaélő emberek működését.

Ha akár egyetlen emberre is hat annyira ez az írás, hogy kiálljon a vele szemben tanúsított igazságtalanság ellen, akkor már megérte. Ha így lenne, kérlek, írd meg kommentbe a saját tapasztalataidat, hogy legyen belőle egyszer majd egy gyűjtemény, ami még több embernek adhat inspirációt!

Bárány Judit
szervezetfejlesztő, tréner, HR szakértő


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Munkahelyi perspektíva: hogyan küzdjünk a hatalommal való visszaéléssel szemben
2. oldal - Saját történetek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk