Megjelent: 6 éve

Nagy a hiány az informatikusokból a munkaerőpiacon

Világunkban minden az informatikáról szól, ezért kellene mindenkinek informatikát tanulnia - fogalmazta meg dr. Nádai László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának politikai főtanácsadója a MENTA program kerekasztal-beszélgetésén.

Az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) idén már 21. alkalommal rendezte meg hagyományos évi konferenciáját, az IVSZ Menedzsertalálkozót Budapesten szeptember 17. és 18. között, melyen kiemelt hangsúlyt kaptak a köznevelés és a felsőoktatás problémái. Az informatikus munkaerőhiány megoldásairól, a köznevelés és a felsőoktatás szerepvállalásáról többek között dr. Nádai László politikai főtanácsadó, Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár és Rab Árpád szociológus beszélgetett az érdeklődőkkel.

Az IVSZ a magyar gazdaság legdinamikusabban fejlődő ágazatának, az infokommunikációs (ICT) iparágnak legnagyobb és legmarkánsabb érdekvédelmi szervezete. Az idén megrendezett MENTA konferenciáján a világ egyik állandó globális problémáját is felvetette: az informatikus munkaerőhiányt.

A piacon lévő informatikusok száma nem elegendő ahhoz, hogy az informatikai ipar igényeit ellássa, így a köznevelés és a felsőoktatás problémáit feszegető kerekasztal-beszélgetés során arra keresték a választ a résztvevők: mit tehetnek Magyarországon a különböző oktatási ágazatok és szintek annak érdekében, hogy ez a hiány mérséklődjön.

Hiány van az informatikusokból

Sem mennyiségileg, sem minőségileg nem elegendő a cégek számára az informatikai munkaerő – kezdte Horváth Ádám, az IVSZ oktatási munkacsoportjának vezetője témafelvetésként.

Válaszában dr. Nádai László kiemelte: nem csak az a kérdés, hogy az informatikusok milyen kompetenciák és készségek birtokában kerülnek ki az egyetem falai közül, mert ezt a problémát ki lehet tágítani az összes felsőoktatásban végzett hallgatóra. Az egész felsőoktatási rendszert újra kellene gondolnunk, és nem csak Magyarországon – fogalmazta meg. Hozzátette: ennek okát az információs csatornák megváltozásában látja. Az internet megjelenése előtt az ismeretszerzés alapvető forrása az iskola volt, mára azonban ez megváltozott, az információk könnyen elérhetőek, viszont nehezen leellenőrizhetőek. „Világunkban minden az informatikáról szól”, ezért mindenkinek kellene informatikát tanulnia – zárta gondolatait.

Sipos Imre megfogalmazta: a köznevelés világában óriási szakadék van a különböző iskolák felszereltsége és a pedagógusok informatikai felkészültsége között. Az előző fenntartási rendszerben a tehetősebb önkormányzatok jobb felszerelést tudtak biztosítani, míg más iskolákban elmaradottabb eszköztárral dolgoztak, és abban is különbség van, hogy hol mennyire felkészültek informatikailag a pedagógusok. A köznevelésért felelős helyettes államtitkár egy diplomázó pedagógus szakdolgozatán keresztül mutatta be, hogy a pedagógusok fontosnak tartják az informatikai oktatást, és beépítik a gyerekek képességfejlesztésébe.

Bölcsészek tölthetnék be az informatikai állásokat

Rab Árpád, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szociológusa szerint a munkaerőhiány pótlásában van olyan lehetőség, amely nincs kiaknázva. Az informatikai piacon sok olyan állás várja a munkavállalókat, amelyhez nem kell tudni programozni. Ezekben az esetekben ő nem tartaná be a játékszabályokat, és elmenne a bölcsészkarokra, és a bölcsész szakosokkal töltené fel a hiányszakmákat. Kiemelte: sokkal több fantáziát látna abban, ha a cégek bevonulnának az egyetemekre, és oktatási, átképzési pilot programokat indítanának.

A konferencián az IVSZ oldaláról elhangzott: a probléma megoldásához meg kellene változtatni az oktatási rendszert, és emelni az informatikaórák számát, növelni az informatika jelenlétét a közoktatásban is. Ha nem lépjük át ezt a szakadékot, el fogjuk veszíteni annak a lehetőségét, hogy olcsón tudjuk felzárkóztatni Magyarországot az élvonalhoz – jelenleg ugyanis még lehetséges. Ehhez változtatni kellene a társadalom felfogásán, megítélésén is.

A beszélgetést Horváth Ádám zárta szavaival, megfogalmazva: sem mennyiségileg, sem minőségileg nem megfelelő a kibocsátása a felsőoktatásnak az informatikai cégek számára, és egyelőre úgy tűnik, még nem kaptak választ a cégek erre a problémára, a közelítő szándék azonban már mindkét oldalról megvan ahhoz, hogy rátaláljanak a megoldásra. Az IVSZ nagyon szívesen felajánlja az informatikai platform részéről a közvetítést, ahogy eddig is megtette – hiszen az oktatási munkacsoport kifejezetten erre koncentrál –, így a szövetség csatornaként szolgálhatna az állami szereplők és az informatikai platform között.

Wéber Anikó
Edupress
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egy hét alatt 37 ezren jelentkeztek elhelyezkedést segítő informatikai tanfolyamra

Egy hét alatt közel 37 ezren regisztráltak a munkavállalást segítő informatikai alapozó online tanfolyamra - közölte Schanda Tamás, az Innovációs... Teljes cikk

Mi lesz a támogatott vállalati képzésekkel?

Sokáig váratott magára a vállalati képzések Európai Uniós támogatása. Abban sokak véleménye egyezik, hogy a vállalatokon belüli képzések... Teljes cikk

Júliustól ingyenes a nyelvvizsga és a KRESZ-tanfolyam a kisgyermekes anyáknak

Július elsejétől a cseden, gyeden és gyesen lévő anyák is igénybe vehetik a nyelvvizsga-, a KRESZ-tanfolyam- és a KRESZ-vizsgadíj... Teljes cikk