Megjelent: 1 hónapja

Nyertesei lehetünk a COVID-válságnak - jön az újabb SSC boom?

Az üzleti szolgáltató központok (SSC/BSC) világában a koronavírus-helyzetben felértékelődhet a kelet-közép-európai régió, több nyugati anyacég hozhatja ide Távol-Kelet helyett egységét - mondta a HR Portálnak Slomska Monika, a szektor legnagyobb szakmai szervezetének, a HOA-nak az új elnöke. Milyen céljai vannak? Milyen kihívásokat hozott a COVID az iparágban?

Július 16-án választotta meg a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) közgyűlése Slomska Monikát a szervezet új elnökének. G. Nagy Balázst követi, aki nem vállalt újabb ciklust, elnökségi tagként folytatja. “Szeretnék olyan fórumot teremteni, ahol a tagok bármilyen szakmai tapasztalatot szívesen megosztanak. Cél, a HOA-t nemzetközi térre is kivinni, hogy ne csak a magyarországi iparágnak szóló szervezet legyen. Egyre fontosabbá válik ugyanis a regionális összefogás” - mondta a HR Portálnak Slomska Monika. Az új elnök több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a szolgáltató központok világban, 1998-ban kezdett az IBM-nél, az egyik első hazai szolgáltató központnál (bővebben szakmai pályájáról keretes írásunkban).

Tavaly a HOA több szempontból is sikeres évet zárt: bevételben, rendezvényszámban és taglétszámban egyaránt csúcsot döntött, 106 taggal zárta az évet” - folytatja Ránki Kovács Richárd, a HOA ügyvezető igazgatója. A tagok két nagyobb csoportba sorolhatók: eddig nagyjából ötven üzleti szolgáltató központ csatlakozott, a másik nagy halmazt egyéb szolgáltató cégek (például fejvadászok, ügyvédi irodák, adótanácsadók, szervezetfejlesztők, informatikai cégek) alkotják.

Íme a HOA új elnöksége
A július 16-i közgyűlésen a HOA új elnökséget is választott.
Az elnök Slomska Monika lett (Knowledge Pyramid Kft. - tulajdonos és ügyvezető)
Az elnökségi tagok (abc sorrendben):
Forgács Judit (egyéni tag)
Gergely Ákos (DOQSYS Business Solutions - vezérigazgató)
G. Nagy Balázs (Trenkwalder - vezérigazgató)
Hernold Attila (Albemarle - SSC vezető)
Knezevic Viktor (BP - Szeged GBS vezető, Country Manager)
Lenk István (HOA-alelnök, Eaton - BSC vezető)
Ollé Szilvia (Varian - European Shared Services pénzügyi igazgató)
Perényi László (egyéni tag)
Sai Mohan Sristy (Tata Consultancy Services - presales / marketing vezető)


Jól reagáltak a járványhelyzetre


A szolgáltató központokat váratlanul érintette a koronavírus-járvány okozta új helyzet az év elején. Slomska Monika szerint ennek ellenére ők alkalmazkodtak a legjobban és a leggyorsabban. Egy-két hét alatt átálltak home office-ra és a munka hatékonysága tagjaik tapasztalatai szerint javult. Jelenleg kétféle működési mód jellemző: több cég továbbra is home office-ban tartja a teljes csapatot, míg nyárra sokan hibrid működésre váltottak: azaz a távmunkát és az irodai jelenlétet kombinálják. A második COVID-hullám elindulásával azonban megfigyelhető, hogy a növekszik a home office-be visszaváltók száma. A fokozott óvatosság azzal is magyarázható, hogy a második hullám sokkal jobban érinti a ssc-ben jellemző “ezredfordulós” (huszonéves) korosztályt.

Slomska Monika szerint a következő időszak kihívásai az BSC/SSC-knek az otthoni munka munkajogi szabályozása, az irodabérlés és az adatvédelem lesznek. Az elnök nem számít arra, hogy a központok drasztikusan csökkentik az irodai tereiket - főleg ha bővülést terveznek - inkább rugalmasságot szeretnének a bérleti konstrukciókban, az irodai terek átalakításában. Munkajogban pedig a home office-ban keletkező költségek kérdése, a túlóra szabályozása és az egészségvédelem lesz kihívás.

Névjegy
Slomska Mónika első diplomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerezte. Az üzleti szolgáltató központok világába 1998 végén kapcsolódott be, amikor az IBM-hez került, és ahol öt évet töltött vezetőként. Aztán következett az Avis, a Genpact és a Getronics, majd három éven át a Morgan Stanley ssc-jének volt a globális pénzügyekért felelős osztályvezetője. 2010-től még újabb három business centeres állomás következett (KCI/Acelity, Tata Consultancy Services, Greif), majd 2018-ban húsz évnyi ssc tapasztalattal a háta mögött saját tanácsadó céget alapított (Knowledge Pyramid Kft.). 2020 júliusában pedig a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség elnökének választották.



Szinte leállt a nemzetközi toborzás


A koronavírus-helyzet megnehezítette a toborzást is. Az Európai Unión kívülről gyakorlatilag lehetetlenné vált munkavállalót felvenni, pedig szép számmal dolgoznak harmadik országból a magyarországi központokban. De az EU-n belül, más tagországból is nehézkessé vált a munkaerő-felvétel a határzárak miatt. A HOA elnöke szerint azok lesznek a nyertesek, akik mernek az online, helyfüggetlen működés felé lépni és helyi partnerek segítségével virtuális csapatokat felvenni. “Budapesten szinte mindenki helyben vagy a vonzáskörzetben szeretne új kollégát találni. Az új szemlélettel viszont a világpiacról szerezhetne tehetségeket és könnyebben tudna szolgáltatást nyújtani globálisan, időzónáktól függetlenül” - mondja Slomska Monika. Ránki Kovács Richárd hozzáteszi, már Magyarországon belül is el lehetne kezdeni ezt a gondolkodást. A kevésbé fejlett régiókban alkalmazott munkaerő után ráadásul állami támogatás vehető igénybe.

Ránki Kovács RichárdRánki Kovács Richárd: Az egykori keleti blokkban ádáz verseny zajlik a Shared Service Centerek megszerzéséért.
Bár még pontos számok nincsenek, a HOA-nál azt tapasztalják, hogy a BSC/SSC-kben a fluktuáció az utóbbi fél évben csökkent. Főleg ahol jól kezelte a munkaadó a járványhelyzetet, ott erősödött a cég és a munkatársak közötti lojalitás.


Felértékelheti a régiót a COVID-helyzet


Az egykori keleti blokkban egyébként ádáz verseny zajlik a Shared Service Centerek megszerzéséért. Ránki Kovács Richárd úgy látja, hogy a cseh-szlovák-lengyel-magyar négyes mellé felzárkózott Románia, jönnek fel a balti országok, Bulgária, és új célpontként megjelent Albánia és Bosznia-Hercegovina. Utóbbiak főleg árban tudnak erős ajánlatot adni. Slomska Monika szerint a koronavírus-járvány egyik hatása lehet, hogy a régió felértékelődik. Egyre több nyugat-európai anyacég akar közelebb üzleti szolgáltató központot nyitni a Távol-Kelet helyett, és erre az EU-n belüli Kelet-Közép-Európa ideálisnak tűnik. A fővárosok azonban mindenhol munkaerőhiánnyal küzdenek, ezért lesz nagyobb szerepe a középvárosoknak. Lengyelország erre jó példa: Varsó és Krakkó (utóbbi városban többen dolgoznak szolgáltató központokban mint Magyarországon összesen) telítődött, de jön fel Poznan, Wroclaw és Gdansk, sőt még ezeknél kisebb városokba is települhetnek központok. A magyar BSC/SSC-városok listája nem változott: élen Budapest, a második helyen Debrecen, a harmadikon Szeged. A szolgáltató központokban zajló munkákat tekintve két trend körvonalazódik: az automatizáció/digitális transzformáció (egyre több munkafolyamatot váltanak ki számítógépekkel) és a nagyobb hozzáadott értékű munkák Magyarországra telepítése.

A HOA idei eseményeiről a vezetők elmondták, hogy november elején szeretnék megrendezni automatizálási konferenciájukat, november második felében pedig egy gálaest keretében bemutatják éves tanulmányukat és díjazzák az év vezetőit. Az még a járványhelyzet alakulásától függ, hogy erre élőben vagy online kerül sor.

Szótár
Mi is az az SSC/ BSC? A Business Services / Shared Services Center rövidítése. Nagy világcégek többek között költségracionalizálás miatt nem minden leányvállalatnál tartanak fenn belső kiszolgálóegységeket, hanem a funkciókat (például IT, pénzügy, HR, beszerzés) egy erre a célra létrehozott központokba telepítik egy ár-érték arányban kedvező országba. Az első SSC-k még a kilencvenes évek második felében jelentek meg Magyarországon, nagyobb számban 2005-től települtek be. Ma körülbelül 130 ilyen egység működik az országban és körülbelül 60 ezer munkavállaló dolgozik ezekben.
A gyakran előforduló rövidítések:
SSC: Shared Services Center, megosztott szolgáltatások központ, mely egy multinacionális cégen belül szolgáltat, bizonyos funkciókat egy egységből látják el)
BSC - Business Services Center, az üzleti szolgáltató központokat jelenti
BPO - Business Process Outsourcing - amikor egy egység külső ügyfélnek szolgáltat
CoE - Center of Excellence - egy-egy tevékenységre fókuszáló egység


  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bértámogatás vagy a munkaidőkeret kiterjesztése? Íme, az ágazati válaszok!

Az idegenforgalom és a kiskereskedelem bértámogatással, az ipar elsősorban a munkaidőkeret kiterjesztésével reagál a koronavírusra - áll a Process... Teljes cikk

Home office és beléptetés online - így zajlanak a hétköznapok járvány idején a Roche Szolgáltató Kft-nél

Tudatos felkészülés krízishelyzetekre, home office teszt élesben a teljeskörű bevezetés előtt, online toborzás és onboarding a vészhelyzet alatt... Teljes cikk

170 új munkatárs és az Ice Cube sofőrjei segítik az élelmiszer-kiszállítást a Tescónál

A Tesco Online Bevásárlás csapatának munkáját a kiszállításban jártas Ice Cube cég munkatársai és autói is segítik. Teljes cikk