Megjelent: 8 hónapja

Nyertesei lehetünk a COVID-válságnak - jön az újabb SSC boom?

Az üzleti szolgáltató központok (SSC/BSC) világában a koronavírus-helyzetben felértékelődhet a kelet-közép-európai régió, több nyugati anyacég hozhatja ide Távol-Kelet helyett egységét - mondta a HR Portálnak Slomska Monika, a szektor legnagyobb szakmai szervezetének, a HOA-nak az új elnöke. Milyen céljai vannak? Milyen kihívásokat hozott a COVID az iparágban?

Július 16-án választotta meg a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) közgyűlése Slomska Monikát a szervezet új elnökének. G. Nagy Balázst követi, aki nem vállalt újabb ciklust, elnökségi tagként folytatja. “Szeretnék olyan fórumot teremteni, ahol a tagok bármilyen szakmai tapasztalatot szívesen megosztanak. Cél, a HOA-t nemzetközi térre is kivinni, hogy ne csak a magyarországi iparágnak szóló szervezet legyen. Egyre fontosabbá válik ugyanis a regionális összefogás” - mondta a HR Portálnak Slomska Monika. Az új elnök több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a szolgáltató központok világban, 1998-ban kezdett az IBM-nél, az egyik első hazai szolgáltató központnál (bővebben szakmai pályájáról keretes írásunkban).

Tavaly a HOA több szempontból is sikeres évet zárt: bevételben, rendezvényszámban és taglétszámban egyaránt csúcsot döntött, 106 taggal zárta az évet” - folytatja Ránki Kovács Richárd, a HOA ügyvezető igazgatója. A tagok két nagyobb csoportba sorolhatók: eddig nagyjából ötven üzleti szolgáltató központ csatlakozott, a másik nagy halmazt egyéb szolgáltató cégek (például fejvadászok, ügyvédi irodák, adótanácsadók, szervezetfejlesztők, informatikai cégek) alkotják.

Íme a HOA új elnöksége
A július 16-i közgyűlésen a HOA új elnökséget is választott.
Az elnök Slomska Monika lett (Knowledge Pyramid Kft. - tulajdonos és ügyvezető)
Az elnökségi tagok (abc sorrendben):
Forgács Judit (egyéni tag)
Gergely Ákos (DOQSYS Business Solutions - vezérigazgató)
G. Nagy Balázs (Trenkwalder - vezérigazgató)
Hernold Attila (Albemarle - SSC vezető)
Knezevic Viktor (BP - Szeged GBS vezető, Country Manager)
Lenk István (HOA-alelnök, Eaton - BSC vezető)
Ollé Szilvia (Varian - European Shared Services pénzügyi igazgató)
Perényi László (egyéni tag)
Sai Mohan Sristy (Tata Consultancy Services - presales / marketing vezető)


Jól reagáltak a járványhelyzetre


A szolgáltató központokat váratlanul érintette a koronavírus-járvány okozta új helyzet az év elején. Slomska Monika szerint ennek ellenére ők alkalmazkodtak a legjobban és a leggyorsabban. Egy-két hét alatt átálltak home office-ra és a munka hatékonysága tagjaik tapasztalatai szerint javult. Jelenleg kétféle működési mód jellemző: több cég továbbra is home office-ban tartja a teljes csapatot, míg nyárra sokan hibrid működésre váltottak: azaz a távmunkát és az irodai jelenlétet kombinálják. A második COVID-hullám elindulásával azonban megfigyelhető, hogy a növekszik a home office-be visszaváltók száma. A fokozott óvatosság azzal is magyarázható, hogy a második hullám sokkal jobban érinti a ssc-ben jellemző “ezredfordulós” (huszonéves) korosztályt.

Slomska Monika szerint a következő időszak kihívásai az BSC/SSC-knek az otthoni munka munkajogi szabályozása, az irodabérlés és az adatvédelem lesznek. Az elnök nem számít arra, hogy a központok drasztikusan csökkentik az irodai tereiket - főleg ha bővülést terveznek - inkább rugalmasságot szeretnének a bérleti konstrukciókban, az irodai terek átalakításában. Munkajogban pedig a home office-ban keletkező költségek kérdése, a túlóra szabályozása és az egészségvédelem lesz kihívás.

Névjegy
Slomska Mónika első diplomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerezte. Az üzleti szolgáltató központok világába 1998 végén kapcsolódott be, amikor az IBM-hez került, és ahol öt évet töltött vezetőként. Aztán következett az Avis, a Genpact és a Getronics, majd három éven át a Morgan Stanley ssc-jének volt a globális pénzügyekért felelős osztályvezetője. 2010-től még újabb három business centeres állomás következett (KCI/Acelity, Tata Consultancy Services, Greif), majd 2018-ban húsz évnyi ssc tapasztalattal a háta mögött saját tanácsadó céget alapított (Knowledge Pyramid Kft.). 2020 júliusában pedig a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség elnökének választották.



Szinte leállt a nemzetközi toborzás


A koronavírus-helyzet megnehezítette a toborzást is. Az Európai Unión kívülről gyakorlatilag lehetetlenné vált munkavállalót felvenni, pedig szép számmal dolgoznak harmadik országból a magyarországi központokban. De az EU-n belül, más tagországból is nehézkessé vált a munkaerő-felvétel a határzárak miatt. A HOA elnöke szerint azok lesznek a nyertesek, akik mernek az online, helyfüggetlen működés felé lépni és helyi partnerek segítségével virtuális csapatokat felvenni. “Budapesten szinte mindenki helyben vagy a vonzáskörzetben szeretne új kollégát találni. Az új szemlélettel viszont a világpiacról szerezhetne tehetségeket és könnyebben tudna szolgáltatást nyújtani globálisan, időzónáktól függetlenül” - mondja Slomska Monika. Ránki Kovács Richárd hozzáteszi, már Magyarországon belül is el lehetne kezdeni ezt a gondolkodást. A kevésbé fejlett régiókban alkalmazott munkaerő után ráadásul állami támogatás vehető igénybe.

Ránki Kovács RichárdRánki Kovács Richárd: Az egykori keleti blokkban ádáz verseny zajlik a Shared Service Centerek megszerzéséért.
Bár még pontos számok nincsenek, a HOA-nál azt tapasztalják, hogy a BSC/SSC-kben a fluktuáció az utóbbi fél évben csökkent. Főleg ahol jól kezelte a munkaadó a járványhelyzetet, ott erősödött a cég és a munkatársak közötti lojalitás.


Felértékelheti a régiót a COVID-helyzet


Az egykori keleti blokkban egyébként ádáz verseny zajlik a Shared Service Centerek megszerzéséért. Ránki Kovács Richárd úgy látja, hogy a cseh-szlovák-lengyel-magyar négyes mellé felzárkózott Románia, jönnek fel a balti országok, Bulgária, és új célpontként megjelent Albánia és Bosznia-Hercegovina. Utóbbiak főleg árban tudnak erős ajánlatot adni. Slomska Monika szerint a koronavírus-járvány egyik hatása lehet, hogy a régió felértékelődik. Egyre több nyugat-európai anyacég akar közelebb üzleti szolgáltató központot nyitni a Távol-Kelet helyett, és erre az EU-n belüli Kelet-Közép-Európa ideálisnak tűnik. A fővárosok azonban mindenhol munkaerőhiánnyal küzdenek, ezért lesz nagyobb szerepe a középvárosoknak. Lengyelország erre jó példa: Varsó és Krakkó (utóbbi városban többen dolgoznak szolgáltató központokban mint Magyarországon összesen) telítődött, de jön fel Poznan, Wroclaw és Gdansk, sőt még ezeknél kisebb városokba is települhetnek központok. A magyar BSC/SSC-városok listája nem változott: élen Budapest, a második helyen Debrecen, a harmadikon Szeged. A szolgáltató központokban zajló munkákat tekintve két trend körvonalazódik: az automatizáció/digitális transzformáció (egyre több munkafolyamatot váltanak ki számítógépekkel) és a nagyobb hozzáadott értékű munkák Magyarországra telepítése.

A HOA idei eseményeiről a vezetők elmondták, hogy november elején szeretnék megrendezni automatizálási konferenciájukat, november második felében pedig egy gálaest keretében bemutatják éves tanulmányukat és díjazzák az év vezetőit. Az még a járványhelyzet alakulásától függ, hogy erre élőben vagy online kerül sor.

Szótár
Mi is az az SSC/ BSC? A Business Services / Shared Services Center rövidítése. Nagy világcégek többek között költségracionalizálás miatt nem minden leányvállalatnál tartanak fenn belső kiszolgálóegységeket, hanem a funkciókat (például IT, pénzügy, HR, beszerzés) egy erre a célra létrehozott központokba telepítik egy ár-érték arányban kedvező országba. Az első SSC-k még a kilencvenes évek második felében jelentek meg Magyarországon, nagyobb számban 2005-től települtek be. Ma körülbelül 130 ilyen egység működik az országban és körülbelül 60 ezer munkavállaló dolgozik ezekben.
A gyakran előforduló rövidítések:
SSC: Shared Services Center, megosztott szolgáltatások központ, mely egy multinacionális cégen belül szolgáltat, bizonyos funkciókat egy egységből látják el)
BSC - Business Services Center, az üzleti szolgáltató központokat jelenti
BPO - Business Process Outsourcing - amikor egy egység külső ügyfélnek szolgáltat
CoE - Center of Excellence - egy-egy tevékenységre fókuszáló egység


  • 2021.05.12SAP Human Experience Summit Miért fontos, hogy a vállalatok a munkavállalókat helyezzék tevékenységük középpontjába? Hogyan növelhető a kollégák hatékonysága és elkötelezettsége egy világméretű járvány idején? Ezekre a kérdésekre is választ ad az SAP Human Experience Summit. A közép-kelet-európai régió HR-eseinek szóló rendezvény interaktív virtuális élményt kínál független és SAP szakértők előadásaival, valamint vállalatok vezetőinek kerekasztal-beszélgetéseivel. A konferencia ingyenes, csupán regisztálni kell. Csatlakozik? Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
  • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Miért inkább tartós bérlet? - így válasszon céges autót

Új sorozatunkban a vállalati autók beszerzéséhez adunk tippeket pénzügyi, műszaki és humánerőforrás szempontból. Az első részben a tartós... Teljes cikk

Megállíthatatlanok a szolgáltató központok - itt a nagy felmérés eredménye

Bruttó 400 ezer forint körüli kezdő fizetéssel várják az idegen nyelveket magas szinten beszélőket a hazai üzleti szolgáltató központok. 41 napot... Teljes cikk

Így zárják a 2020-as évet a HR vezetők (3.) - Magyar Miklós, VELUX

“Azok a cégek kerülnek versenyelőnybe 2021-ben, amelyek a covid alatt bevezetett rugalmas megoldásaikat, vezetői módszereiket beépítik a normál... Teljes cikk