Pályakezdők csökkenő motivációja - mit tehet a HR-es?
A pályakezdő fiatal generációt most nem a divatos „internetes-cyber” világ felől közelítjük meg, hanem a munkavállalási motivációjukat vizsgáljuk. Hogyan keresnek állást, mik az elképzeléseik, az elvárásaik - és ezek mennyire állnak összhangban a munkaerőpiaccal, ami fogadja őket az iskolapadból kilépve.
A felmérés során 498 főt kérdeztek meg a 18-26 éves korosztályból, akik jelenleg felsőoktatási hallgatók, vagy fiatal pályakezdők. A kifejtős kérdésekre adott válaszaikból kiderül, hogy miért vélekednek másképp a nagybetűs munka világáról, és milyen nehézségekkel szembesülnek, amikor állást keresnek.
Milyennek képzelik a nagybetűs életet a fiatal felnőttek?
A felmérés során adott válaszok szerint a legtöbben azt remélik, hogy mindig lesz lehetőségük munkát vállalni, hiszen a piac nyitott. Tanulmányaik alatt társaik sem végeznek feltétlenül diákmunkát, vagy a kötelező gyakorlaton felüli munkát, így úgy gondolják, nekik sem kell - különösen, ha anyagilag megtehetik, hogy ne vállaljanak el semmilyen lehetőséget. Hitük szerint nem kell sokáig kevés pénzből élniük, hiszen az egyetem után rögtön “álom” fizetést fognak kapni.
Ez azonban nehezen lehetséges, ha a nagybetűs felnőtt munkavállalás előtt semmilyen tapasztalatot nem szereztek, vagy esetleg éppen csak a kötelező szakmai gyakorlat néhány hetében dolgoztak. Így a leendő munkavállaló nincs tisztában saját igényeivel és képességeivel, valamint ezeket nem tudja felmérni az interjúztató személy sem.
Több tapasztalat – jobb álláslehetőségek. Hogyan?
Az egyik lehetőség a munka világának megtapasztalására és saját képességeik kipróbálásra a diákmunka. Magyarország jelenleg 224 000 fő nappali tagozatos diákkal rendelkezik a felsőoktatásban, mégis csak töredékük végez iskolaszövetkezet keretében többé-kevésbé rendszeresen diákmunkát. A felmérésünkben részt vett közel 500 fő csupán egyharmada dolgozik folyamatosan, évente több hónapot. A helyzet persze ennél jobb, hiszen sokan a család vagy ismerős munkájába segítenek be. Azonban a többieknek, nagyjából a válaszadók felének egyáltalán nincs lehetősége diákmunkát vállalni tanulmányaik mellett vagy egyszerűen nagyon szegényesnek találják a diákmunka kínálatot. A Meló-Depó 2000. Iskolaszövetkezet és a Produkteam Kft. közös felmérése arra is rávilágít, hogy akinek a megélhetéséhez nem szükséges önálló pénzkereseti forrást teremtenie, az igen kis százalékban vállal munkát csupán azért, hogy tapasztalatait gyarapítsa.
Akik mégis a munkavállalás mellett döntenek, azok leginkább a releváns szakmai tapasztalatot adó lehetőségeket preferálják. Ezt követi az irodai, adminisztratív munka, vonzó lehetőség továbbá a hallgatók körében a nyelvtudást igénylő munkalehetőség is. A leginkább “került” munka a fizikai munka – pedig a legtöbb diákmunka könnyebb – nehezebb fizikai munkából áll össze, gondoljunk itt akár szórólapozási, leltározási, forgalomszámlálási vagy árufeltöltői munkára. A válaszadók közel 60 százaléka gondolta úgy, hogy a fizikai a legkevésbé vonzó munkalehetőség.
Mit tehet a HR-es? Így válassza ki a legjobbakat
Akármilyen véleményeket is sorakoztat fel általánosságban az Y-generáció, egy állásinterjú esetén a konkrét jelöltre, annak motivációjára és képességeire kell koncentrálnia az őt interjúztató személynek. Meg kell és - meg is lehet – találni azokat a pályakezdőket, akik dolgozni szeretnének, és beilleszkedni a vállalati struktúrába. Ha az első néhány perc után kétségeink vannak, a következő tanácsok segíthetnek abban, hogy kiderítsük: a megfelelő ösztönző munkakörnyezet esetében el lehet-e érni a kívánt pozitív változást a leendő munkavállaló szemléletében.
1. Bármilyen munkatapasztalat tapasztalat. Ha a jelentkezőnek még nem volt konkrét szakmai irányú tapasztalata, de egyébként motiváltnak tűnik, és másféle, nem szakmai munkakörökben már bizonyított hosszútávon, ez azt jelenti, hogy megbízható, és igényes a munkájára. Ez valószínűleg csak még inkább fokozódik, ha a jelentkező olyan munkát végezhet, ami a szakterülete.
2. A személyiséget kell megérteni. Bizony, nem egyszerű egy kb. félórás beszélgetésen. Kérje meg a jelentkezőt, hogy mesélje el, hogyan, milyen feladatokkal képzeli el egy napját a leendő munkahelyén, vagy szituációs játék során állítsa problémamegoldó feladatok elé! Ha ezek elképzelésébe, megoldásába a jelentkező aktívan beleveti magát, gondolkodik, netán rögtön kész válasza is van az első kérdésre – Ön biztos lehet benne, hogy interjúalanya önerejéből is foglalkozott már hasonló gondolatokkal, vagyis fejben és lélekben is a munkavállalásra készül.
3. Kérdezze meg a jelentkezőtől, hogy milyen tulajdonságait, képességeit használná legszívesebben a munkája során. Itt a cél nem a dicsekvés, de még csak nem is a szerénykedés, hanem annak kiszűrése, hogy a jelentkező tisztában van-e képességeivel, ismeri-e lehetőségeit és korlátait. Ezek tudatában nem csak a HR-es, hanem a jelentkező is biztosan tud dönteni, hogy el szeretné-e vállalni a pozíciót. Így nem 1-2 hét után derül ki, hogy közel sincs a várt elképzelésekhez képest.
A felmérést készítették és a cikk megírásában közreműködtek:
Dinnyés Henrietta, Simonka Éva és Szabados Gabriella toborzási munkatársak
Meló-Depó 2000. Iskolaszövetkezet
Produkteam Kft.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A diákok munkahelyválasztásánál a társadalmi hasznosság erős motiváció: a diákok 80 százalékát inspirálja, ha munkája pozitív hatással van a... Teljes cikk
Májusról júniusra 700 fő felett nőtt a Tesco kiskereskedelmi lánc alkalmazottainak száma. Ugyan a Lidl is száz fő felett bővült, a Tesco... Teljes cikk
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel sem igaz, hogy kizárólag erre az időszakra... Teljes cikk
- Szezonális munka, vagy hosszútávú karrier? Képes egy diák egész évben dolgozni? 2 hónapja
- Kapaszkodjunk: Magyarország beelőzte a világátlagot vagyonosodásban 2 hónapja
- Mennyi kell a jó megélhetéshez? A legszegényebb magyarok döbbenetes választ adtak 2 hónapja
- Létszámnövelésre készülnek a magyar cégek - Itt várható a legnagyobb bővítés 3 hónapja
- Közel 30 ezren dolgoztak az idei Nyári Diákmunka Programban 3 hónapja
- Generációváltás a földeken: a nyugdíjasok mentették meg a nyári mezőgazdasági szezont 3 hónapja
- Barát, közösség, értelmes munka: így választanak diákok állást 3 hónapja
- Közel 30 ezren dolgoznak az idei Nyári Diákmunka Programban 4 hónapja
- Ennyit keres egy frissdiplomás magyar egy külföldi szerint 4 hónapja
- Még várják a jelentkezőket a Nyári diákmunka programra 4 hónapja
- Van olyan település a Balatonon, ahol a szezonális munkaerő 60-70 százalékát adják a diákmunkások 4 hónapja



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?