kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Radikális változásra van szükség a szakképzésben

2019-ben átalakul a szakképzés rendszere. Bár hat évvel ezelőtt a 2013. évi LXXVII. törvény teljesen átalakította a felnőttképzés rendszerét, most mégis úgy látszik, hogy az új jogszabályi környezet nem hozott rugalmas felnőttképzést és szakképzést, és további, radikális változásokra van szükség.

images

images

A jogszabály túl szűk kereteket biztosít a rugalmas képzéseket igénylő vállalati és munkaerő piaci igényeket kielégítő képzéseket illetően. Az OKJ képzések hosszúak, a B képzési kör programkövetelmény rendszere hosszadalmas engedélyezési folyamattal jár. Szintén probléma, hogy a képzések állami finanszírozása a Kormányhivatalokon keresztül zajlik, de a képzések nagy részére nem jelentkeznek képzésben részt vevők, a munkanélküliek és alul képzettek elhelyezkedését a programok nem segítik hatékonyan. Ezt felismerve az illetékes minisztérium (ITM) a SZAKKÉPZÉS 4.0 stratégiában kikövezte az új utat, amellyel választ kívánnak adni a régóta fennálló problémákra.

A jelenleg érvényben lévő jogszabályrendszer négy képzési kört határoz meg. Az A képzési kör az OKJ képzések köre, a B kör egyéb szakmai képzéseket foglal magába, a C kör a nyelvi képzéseket jelenti, míg a D kör általános munkavállalási kompetenciákat fejlesztő képzések köre. Ez a rendszer sok sebből vérzik. Legnagyobb probléma a rugalmatlanság. A piac gyors képzéseket kíván, de ez a rendszer nem alkalmas arra, hogy a szakmai továbbképzéseket vagy egy-egy speciális szakmaképzést rugalmasan befogadjon. Az OKJ rendszerbe rövid idő alatt képzés nem hozható be, a B képzési körhöz a MKIK által működtetett programbizottság által elfogadott programkövetelmény szükség, ami szintén rengeteg idő, és a D képzési körben pedig szakmai tartalmú képzés 30 óra felett nem engedélyeztethető. Az OKJ rendszere egyébként is elavult, hiszen a közel 800 OKJ szakma nagy része már nem piacképes, megszűnőben van számos, korábban népszerű szakma.

A napokban nyilvánosságra hozott új szakmapolitikai irány szerint az ITM megszűnteti a teljes OKJ rendszert, és a korábban 800 szakmát számláló OKJ képzések számát 180 alá csökkenti. A szakmailag talán leginkább megosztó eleme a stratégiának az, hogy ezeket az új képzéseket csak és kizárólag szakképzési centrumokban lehet majd elvégezni. Mindez azért van, mert ésszerűnek tűnik az az elképzelés, hogy az úgynevezett széles alapozású, általános szakmai ismereteket a diákok az iskolában sajátítsák el, és a speciális tudást igénylő képzéseket meghagyják így a duális képzés keretében a munkahelyekre és a felnőttképzőkre.

Felvetődik a kérdés, hogy mi történik az OKJ-ból kikerülő szakmákkal, illetve hogy alakulnak majd át a képzési körök. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint az OKJ-ból kikerülő szakképesítésekből és az eddig B és D képzési körben lévő képzésekből egy nagy képzési kör jön létre, amelyet különbözően fognak majd szabályozni. Már készül a stratégia cselekvési terve, és hamarosan pilot projektek is indulhatnak. Az biztosnak tűnik, hogy az átállás nem egyik napról a másikra történik majd, hiszen jelenleg nagyon keveset lehet tudni a cselekvési tervről. A piac nem készült még fel arra, hogy OKJ képzéseket csak szakképzési centrumokban lehessen megvalósítani, illetve a kialakuló új képzési kör szabályozásáról még szinte semmit nem lehet tudni.

A munkaadók reménykedhetnek tehát abban, hogy az új rendszer levetkőzi majd a jelenlegi oktatási piac rugalmatlanságának és folyamatorientáltságának nehézségeit, és azokat a képzéseket fogja támogatni és segíteni, amelyek valós munkaerő-piaci relevanciával rendelkeznek, és a támogatásokat a képzők munkaerő-piaci eredményességéhez fogja igazítani. Mindez a nyugati országokban már évtizedek óta megvalósul. Reméljük, hogy a most alakuló új szabályozás ezt a rugalmasságot és eredményességet hozza majd el Magyarországra is.

Horváth Miklós
szakmai vezető
felnőttképzési szakértő
minősítésre jogosult programszakértő
Insedo Kft.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé

A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk

Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek

Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk

Rémisztő számok: a magyar iskolások nyelvtanulásban sereghajtók

2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk