kapubanner for mobile
Megjelent: 1 éve

Rendet kell rakni a recruitment működésében és érdemes belátni: a toborzás csapatsport

Trendi eszközök helyett menjünk vissza az alapokig. Tegyük rendbe a karrieroldalt, a folyamatokat, képezzük a szakterületi vezetőket kiválasztásra, jelöltélmény témában és jelölt meggyőzésre, mérjük minden forint megtérülését - javasolja Toldi Gábor, a recruiTECH toborzási technológiai konferencia alapítója. A leghatékonyabb csatorna továbbra is az ajánlás, a HR szolgáltatók rekord évet zártak tavaly, a 4 napos munkahét pedig nagy versenyelőny lehet a toborzásban. 2023 fókuszai a recruitment szakértőtől.

Toldi Gábor Recruitech toborzás trendek, közvetítés-
images

Milyen évet zártak a toborzási szolgáltatók 2022 végén?

A pontos számok később jönnek ki, de rendkívül sikereset, virágzik a toborzási piac. A munkaerőhiány miatt hatalmas a verseny a munkavállalókért, aki megtalálja és szállítja őket, sok pénzt kereshet. A top szereplők nagyot nőttek árbevételben, eredményben, emelkedtek a közvetítési díjak is. Míg korábban shared service centerben 10% alatti fee-ről is hallani lehetett, ez mára 15+% körülire nőtt, más fehérgalléros pozícióknál pedig 20% fölé. Forrongott az ATS piac (ATS - applicant tracking system, azaz szoftveres jelöltmenedzsment rendszerek - a szerk.) is, rengeteg cég lecserélte az eddigit vagy most vezette be, így az itteni szolgáltatók sem panaszkodhatnak.

Milyen internetes felületeket lát dominánsnak?

Négy szereplő emelkedik ki: a Profession, a Google, a LinkedIn és a Facebook. A toborzásban a Google-t erősödni, a Facebookot kicsit gyengülni látom. Régóta beszélnek arról, hogy az állásportálok nem hatékonyak. Ahol azonban nincs forrás, kapacitás sourcingra, külsős szolgáltatóra, ott továbbra is ez a legegyszerűbb, kényelmesebb és talán költséghatékonyabb módja annak, hogy jelölteket szerezzen egy vállalat – feltéve, ha érkezik jelölt a hirdetésre!  Érdemes azonban mérni a hatékonyságot. Egy négy hétre fix áron feladott álláshirdetés sokszor nem hozza azt az eredményt, mint a pay per click (kattintás) alapú megoldás.   

Hol tartanak a céges munkatárs-ajánlási programok?

Éppen most készítjük új kutatásunkat ebben a témában. A magyar vállalatok kicsit elmaradnak a hatékonyság területén a témában.  Átlagosan, a felvételek 10-15%-a érkezik belső ajánláson keresztül, de ahol igazán jól kihasználják ezt a csatornát, ott ez az arány akár a 20-25%-ot is meghaladhatja* .Továbbra is ez a legköltséghatékonyabb toborzási csatorna, ám a legtöbb cégnél még van fejlődési lehetőség. Jól használva ennek az igazi ereje a hitelesség: az ott dolgozó munkavállalók ajánlják a céget és adnak hiteles és releváns információkat a jelölteknek. Az a cég, ahol 20% alatt van a referrallal érkezők aránya, ziccert hagy ki ezen a munkaerőhiányos álláspiacon.

Munkatárs, ajánlási rendszerek riport DTC Solution

*Forrás: Radancy-Firstbird Dolgozói ajánlási rendszerek Magyarországon - benchmark riport 2022

Találkozott olyan technológiai újdonsággal, amelyek felforgathatják a toborzók életét?

A legátütőbbnek a ChatGPT-t érzem, amelyet december elején mutattak be a nagyközönségnek. A mesterséges intelligenciára épülő szöveggyártás új szintre lépett, és ezt a toborzók is kihasználhatják a jelöltekkel való kommunikációban és a tartalomkészítésben a jövőben. Például a szoftver kulcsszavak alapján másodpercek alatt megír egy álláshirdetést, összeállít egy munkaköri leírást és az eddigi chatbotoknak is kihívást jelent. Nyilván az eszköz még kezdeti stádiumban van, és nem lehet maradéktalanul rá támaszkodni, viszont a munkát már most is tudja gyorsítani, persze csak angolul.

Mekkora potenciált lát a személyes toborzó eseményekben?

A vállalati toborzó események és az állásbörzék jövője szerintem idén dől el. A személyes találkozások fontosak, építik a márkát, hoznak érdeklődőket, ám sok erőforrást és pénzt igényelnek a munkaadóktól. Aki méri a hatékonyságát, az pedig a nap végén azt nézi, hogy ebből hány CV, állásinterjú, ajánlat és felvétel lett.

Lát olyan forrásokat, amelyeket a HR nem aknáz ki?

Az utóbbi évek egyik érdekes trendje a szellemi szabadúszó réteg rohamos növekedése. Az ő megszólításuk, cégbe integrálásuk, az együttműködési formák kialakítása nem kiforrott, pedig óriási a potenciál. Szemléletváltásra és rugalmasságra lenne szükség. A másik érdekes irány a harmadik országból érkező munkavállalók: megvannak a toborzási csatornák, a kölcsönző cégek felépítették az infrastruktúrát, már százával hoznak kékgallérosokat gyári munkára. Innen már csak egy lépés és fehérgalléros munkakörökre is érkezhetnének például a Fülöp-szigetekről.

Mi lesz a sikeres toborzás kulcsa 2023-ban?

Nem hiszek abban, hogy a legtrendibb eszközök.
Nem feltétlen szükséges keresnünk az újat, sokkal fontosabb a belső fókusz, a belső folyamatok rendbetétele. A toborzók és a szakterületi vezetők – a multis szaknyelvben hiring managerek – közötti együttműködésben látom az egyik fontos elemet. Ha a hiring manager nem tudja pontosan, milyen típusú munkavállalóra van szüksége, nem tud vonzó perspektívát nyújtani a jelölteknek az állásinterjún, nem dönt gyorsan, akkor bármit is tesz a toborzó, nem lesz sikeres a folyamat. Azaz tréningezni kell a hiring managereket, be kell mutatni nekik szerepüket és felelősségüket a toborzásban, hiszen a pozíciót részben az ő személyük adja el.

Lényegesnek tartom azt is, hogy mindent mérjünk és ne csak a felszínt nézzük. Ebben még fejlődnie kell a szakmának, ezt az elemzői tudást a recruitereknek meg kell szerezniük. Érdemes a vállalati karrieroldalakat is megvizsgálni pályázói szempontból. Tudok-e mobilról pályázni? Mennyi ideig tart a folyamat? Mennyien kezdik el és fejezik be a pályázást? Hol hagyják abba a legtöbben? Biztosan ennyi adatot kell-e bekérni és ennyi információt kell adni a cégünkről? Ha a munkatárs-ajánlási rendszerben egy 1000 fős cégnél 300 munkatárs ajánl, az jónak számít, ám az is fontos, hogy mennyi CV érkezett és ebből mennyi jelöltet vettem fel. Nézzük meg azt is, hogy az összes felvettnek mekkora aránya jön ajánlással, mert ez a leginkább költséghatékony toborzási csatorna. Ha csak 10-15%, akkor gondoljuk át, hogyan lehet több ajánláshoz jutni, mert jól dolgozva 25-30% is elérhető. Például megkapják a munkavállalók a betöltetlen pozíciókról a szükséges információkat, elég vonzó az ajánlási bónusz, mennyire serkent ajánlásra a HR a kommunikációjával?

Szintén hatékony, mégis kevesen foglalkoznak a belső munkaerőpiaccal. Ez az egyetlen terület, ahol a toborzás hatni tud érdemben a fluktuáció csökkentésére. A szervezeten belüli mozgásokkal tovább tartható meg a munkavállaló, olcsóbb a toborzás és a betanítás. Itt foglalkozni kell a HR-nek a szakterületi vezetőkkel, akik jellemzően nem akarják más osztályra engedni kollégáikat. Tudatosítani kell bennük, hogy a váltani akaró munkavállaló úgyis elhagyja a céget, azonban a belső mozgásokból az ő osztálya is profitálhat. A belső mozgásokért a képzés-fejlesztésért felelős szakértő is sokat tehet. Fontos információ, hogy milyen új tudás kell a szervezetbe egy-két éven belül, kiket lehet erre képezni vagy átképezni.

Talán az eddig elmondottakból is látszik, hogy a toborzásért már nem egy egység felel a szervezeten belül, hanem a teljes vállalatnak megvan benne a szerepe. Ahol még nincs meg ez a gondolkodás, ott szemléletváltásra lesz szükség, különben lemaradnak a tehetségekért folyó harcban.

Mekkora előny lehet a toborzásban, ha egy cég 4 napos munkahetet kínál?

A rugalmas munkavégzés, a munka-magánélet egyensúlya és a home office felértékelődött a munkavállalóknál. Mérnökök, informatikusok egyik első kérdése, hogy van-e home office, enélkül szóba sem jöhet, hogy pályázzanak. Ebbe a trendbe illeszkedik a 4 napos munkahét is. Kevés szervezet lesz erre képes, de ahol bevezetik, az versenyelőnyt, megkülönböztető erőt jelent számukra. Szó lesz erről konferenciánkon is, a Magyar Telekom és a Libri-Bookline képviselője osztja meg eddigi tapasztalatait ennek a gyakorlatnak a bevonzó erejéről.

Ha már recruiTECH, akkor mi várja a konferencia résztvevőit?

Másfél napos rendezvénnyel készülünk, az első nap személyes és online formában is lehet csatlakozni, a második nap teljes mértékben online. A külföldi előadók közül Norman Mauer, az Indeed.com-tól a toborzási folyamatokba ad betekintést, Thomas Delorme a vállalati karrieroldalak hatékony működtetéséről beszél, Irina Shamaeva pedig sourcing témában hoz egy hosszabb előadást. Lesz szó az országhatárokon átnyúló toborzásról, az adatvezérelt hirdetésmenedzsmentről. Górcső alá vesszük a gyakornoki programokat, a Bosch és a BAT bemutatja employer branding módszereit, a Magyar Bankholding a preonboardingot, ami segíti a már ajánlatot kapott jelöltek megtartását. Lesz toborzási ideathon és még sok más szakmai táplálék március 22-én és 23-án!

A recruiTECH-et, a fehérgalléros toborzási szakemberek konferenciáját, 2023. március 22-23-án rendezik idén is hibrid formában. Fókuszban a jelöltmeggyőzés támogatása a toborzásban, a sourcing, recruitment dashboard és sok más aktualitás. A részletes program itt érhető el.  Jegyek itt vásárolhatók.

A nyitóképen Toldi Gábor

 

 

  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02JOBVERSE Állásbörze Állásbörze nem csupán egy esemény, hanem egy lehetőség, ahol céged kiemelkedhet a tömegből és személyesen találkozhatsz a legígéretesebb jelentkezőkkel. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Így csábítanak a cégek a HVG Állásbörzén

Még ma estig több mint száz munkaadóval személyesen találkozhatnak azok az álláskeresők, akik ellátogatnak a Papp László Budapest Sportarénába a... Teljes cikk

Hogyan lehet összeállítani konyhai személyzetet kizárólag thai munkavállalókkal?

A vendéglátóipar utóbbi években jellemző hullámvasútja rengeteg érdekes esetet hozott. Az éttermek egészen más felfogásban és koncepcióval... Teljes cikk

33 ezer állás vár betöltésre: több lett a hirdetés márciusban

Februárról márciusra 31 665-ről 33 089-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 1424-gyel-gyel több az előző... Teljes cikk