Megjelent: 10 éve

Ritkán használt, de jó motivációs eszközök

A különböző pénzbeli és természetbeni juttatások, képzési lehetőségek, cafeteria, az új és érdekes feladatok vagy akár a dicséret is mind olyan tényezők, melyek helyes időben és alkalmas helyen való "bevetése" komoly segítség lehet a dolgozó motiváltsági szintjének növelése érdekében.

images

Definíció szerint a motiváció olyan belső állapot, amely cselekvésre ösztönzi az embereket. Külső tényezők hatása, hatássorozata vezeti egy olyan pontra az embert, mikor is egyre többet ad magából, több értéket tesz le az asztalra egy adott cél elérése érdekében.

Fontos szempontja a lean filozófiának, hogy az érték előállításának láncolatában kiemelt fókuszba helyezi az embert, a munkavállalót, mint az értékteremtési folyamatok üzemeltetőjét. (az "érték" a lean management megközelítésében minden folyamat, vagy folyamatelem, mely a termék feldolgozottsági szintjét emeli, s ennek értelmében a Vevő számára többletet jelent, amiért fizetni hajlandó)

Vajon melyik motivációs eszköz a legcélravezetőbb? Melyik a leghatásosabb a munkavállalók szempontjából, annak érdekében, hogy ez az értékteremtési lánc hibátlanul működhessen? Hogyan fogom tudni úgy bevonni a kollégáimat, hogy az valóban tartós is legyen? - Ezek a kérdések minden vezetőben felmerülnek, embereket vezetni pedig a megfelelő válaszok nélkül nem lehet.

Tudjuk, hogy a motiváció mindig helyzetfüggő és ember-függő. Függ a céltól, a környezettől, időbeliségtől, a kommunikáció módjától, a megelőző motivációs lépések eredményességétől. Alkalmazható egy motivációs eszköz önállóan is, azonban jellemzően motivációs „technikák” sora az, amely megfelelő szinten képes motiválni a kollégákat a cél elérése érdekében. A lean menedzsmentet szokás szocio-technikai rendszerként is említeni, mely jelzi, hogy egyrészt, mint emberi kapcsolatokon illetve folyamatokon, másrészt operatív technikai eszközök alkalmazásán is múlik a sikere.

Az egyes lean eszközök alkalmazása során nagyon fontos motivációs eszköz, hogy a munkavállaló vezetője, és maga a vállalat első számú vezetője is jelen legyen az úgynevezett kaizen (fejlesztési, ötletelési) eseményeken. A vezető személyes jelenléte, példamutatása azt sugallja, hogy valóban fontos, amit teszünk és nem csupán egy újabb felsőbb utasítás miatt kell mindenkinek másként vagy mást csinálnia. Gondoljunk csak az ókori Róma hadvezéreire, akik együtt éltek harcosaikkal, kivették részüket a munkából, megosztva velük örömöt-bánatot, és akár a kenyeret is.

Vegyünk példaként egy TPM (Total Productive Maintenance – Teljeskörű Hatékony Karbantartás) kezdeti tisztítást: a soron olajos kézzel dolgozó ügyvezető igazgatót szívesen és könnyebben megszólítják a dolgozók, hisz a közös munka összehozza őket. Előfordul, hogy évente egyszer beszéltek azelőtt, sokszor csak a napi köszönés volt az összes kommunikáció köztük. Az alkalom, hogy együtt tehetnek valamit a vállalat - mint mindkettejük megélhetését és jövőjét biztosító szervezeti és gazdasági egység - sikeréért, feloldja a korábbi gátlásokat. Előkerülhetnek problémák, megoldási javaslatok, ez pedig erős motivációs eszköz a vezető kezében!

A tapasztalatok szerint például a gyártósor mellett betanított munkát végző kollégák nagyon gyorsan megnyílnak, mint akik évek óta csak arra várnak, hogy valaki végre megkérdezze tőlük: Hogy vagy ma? Mi a véleményed erről? A vezető személyes jelenléte is így hat: szóra bírja a dolgozót, aki ennek a külső tényezőnek a hatására tengernyi ötlettel áll elő, motivált lesz, hogy közös munkával jobbá tegye a folyamatait, versenyképessé tegye a vállalatot.

Nem szabad figyelmen kívül hagyni Teruyuki Minoura (Toyota) azon gondolatát, miszerint először a kollégákat kell fejleszteni és csak aztán az értékteremtő folyamatokat. Ennek a személyzeti fejlesztésnek kiváló eleme, ha a vezető együtt él a valódi érték előállítását végző munkatársakkal, motiválva őket a folyamatos fejlesztésre.

A LeanCenter fórumán egy idei bejegyzés rámutat, hogy a dolgozók motiválásának egyik legjobb módja, ha egyszerűen abbahagyjuk a demotiválásukat. Ha a motivációs eszközöket eddig azért nem vettük elő, mert pénzbe kerülnek, akkor ideje ezt a nézetet félretenni. Most válság van valóban és nem jut pénz mindenre, de a partnerség, az odafigyelés, a kollégák maximális tisztelete semmibe sem kerül, ráadásul mindig kéznél van, csak élni kell vele.

Tömpe László
Üzletág Vezető
LeanCenter
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Minőség vagy mennyiség?

Mondják, hogy megváltozott a munkaerőpiac - legalább ennyire fontos, hogy nemcsak a munkaerőpiac, de a munkaerő is alaposan megváltozott. Már... Teljes cikk

Mivel csábítható el a munkavállaló?

Már nem igaz, hogy a jó fizetés mindent visz. Legtöbbre a személyre szabott ajánlatokat értékelik az emberek egy munkahelyválasztásnál - ez a fő... Teljes cikk

Élményadatok segítik a munkáltatókat a munkavállalói élmény javításában

A HR legaktuálisabb kihívásairól, az agilis szervezeti átalakulásról, a változásmenedzsmentről és a munkavállalói élmény fejlesztéséről... Teljes cikk