Megjelent: 10 éve

Ritkán használt, de jó motivációs eszközök

A különböző pénzbeli és természetbeni juttatások, képzési lehetőségek, cafeteria, az új és érdekes feladatok vagy akár a dicséret is mind olyan tényezők, melyek helyes időben és alkalmas helyen való "bevetése" komoly segítség lehet a dolgozó motiváltsági szintjének növelése érdekében.

images

Definíció szerint a motiváció olyan belső állapot, amely cselekvésre ösztönzi az embereket. Külső tényezők hatása, hatássorozata vezeti egy olyan pontra az embert, mikor is egyre többet ad magából, több értéket tesz le az asztalra egy adott cél elérése érdekében.

Fontos szempontja a lean filozófiának, hogy az érték előállításának láncolatában kiemelt fókuszba helyezi az embert, a munkavállalót, mint az értékteremtési folyamatok üzemeltetőjét. (az "érték" a lean management megközelítésében minden folyamat, vagy folyamatelem, mely a termék feldolgozottsági szintjét emeli, s ennek értelmében a Vevő számára többletet jelent, amiért fizetni hajlandó)

Vajon melyik motivációs eszköz a legcélravezetőbb? Melyik a leghatásosabb a munkavállalók szempontjából, annak érdekében, hogy ez az értékteremtési lánc hibátlanul működhessen? Hogyan fogom tudni úgy bevonni a kollégáimat, hogy az valóban tartós is legyen? - Ezek a kérdések minden vezetőben felmerülnek, embereket vezetni pedig a megfelelő válaszok nélkül nem lehet.

Tudjuk, hogy a motiváció mindig helyzetfüggő és ember-függő. Függ a céltól, a környezettől, időbeliségtől, a kommunikáció módjától, a megelőző motivációs lépések eredményességétől. Alkalmazható egy motivációs eszköz önállóan is, azonban jellemzően motivációs „technikák” sora az, amely megfelelő szinten képes motiválni a kollégákat a cél elérése érdekében. A lean menedzsmentet szokás szocio-technikai rendszerként is említeni, mely jelzi, hogy egyrészt, mint emberi kapcsolatokon illetve folyamatokon, másrészt operatív technikai eszközök alkalmazásán is múlik a sikere.

Az egyes lean eszközök alkalmazása során nagyon fontos motivációs eszköz, hogy a munkavállaló vezetője, és maga a vállalat első számú vezetője is jelen legyen az úgynevezett kaizen (fejlesztési, ötletelési) eseményeken. A vezető személyes jelenléte, példamutatása azt sugallja, hogy valóban fontos, amit teszünk és nem csupán egy újabb felsőbb utasítás miatt kell mindenkinek másként vagy mást csinálnia. Gondoljunk csak az ókori Róma hadvezéreire, akik együtt éltek harcosaikkal, kivették részüket a munkából, megosztva velük örömöt-bánatot, és akár a kenyeret is.

Vegyünk példaként egy TPM (Total Productive Maintenance – Teljeskörű Hatékony Karbantartás) kezdeti tisztítást: a soron olajos kézzel dolgozó ügyvezető igazgatót szívesen és könnyebben megszólítják a dolgozók, hisz a közös munka összehozza őket. Előfordul, hogy évente egyszer beszéltek azelőtt, sokszor csak a napi köszönés volt az összes kommunikáció köztük. Az alkalom, hogy együtt tehetnek valamit a vállalat - mint mindkettejük megélhetését és jövőjét biztosító szervezeti és gazdasági egység - sikeréért, feloldja a korábbi gátlásokat. Előkerülhetnek problémák, megoldási javaslatok, ez pedig erős motivációs eszköz a vezető kezében!

A tapasztalatok szerint például a gyártósor mellett betanított munkát végző kollégák nagyon gyorsan megnyílnak, mint akik évek óta csak arra várnak, hogy valaki végre megkérdezze tőlük: Hogy vagy ma? Mi a véleményed erről? A vezető személyes jelenléte is így hat: szóra bírja a dolgozót, aki ennek a külső tényezőnek a hatására tengernyi ötlettel áll elő, motivált lesz, hogy közös munkával jobbá tegye a folyamatait, versenyképessé tegye a vállalatot.

Nem szabad figyelmen kívül hagyni Teruyuki Minoura (Toyota) azon gondolatát, miszerint először a kollégákat kell fejleszteni és csak aztán az értékteremtő folyamatokat. Ennek a személyzeti fejlesztésnek kiváló eleme, ha a vezető együtt él a valódi érték előállítását végző munkatársakkal, motiválva őket a folyamatos fejlesztésre.

A LeanCenter fórumán egy idei bejegyzés rámutat, hogy a dolgozók motiválásának egyik legjobb módja, ha egyszerűen abbahagyjuk a demotiválásukat. Ha a motivációs eszközöket eddig azért nem vettük elő, mert pénzbe kerülnek, akkor ideje ezt a nézetet félretenni. Most válság van valóban és nem jut pénz mindenre, de a partnerség, az odafigyelés, a kollégák maximális tisztelete semmibe sem kerül, ráadásul mindig kéznél van, csak élni kell vele.

Tömpe László
Üzletág Vezető
LeanCenter
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
„Nincs bocsánat, ha valaki rosszul bánik az emberekkel” - Interjú Dulin Judittal, a Lidl Magyarország HR vezetőjével

Ötös skálán négyes a dolgozói elégedettség. Specilitásuk a toborzónap, melyből évi akár százat is tartanak országszerte. Jutalmat kap az a... Teljes cikk

Az apa is 16 hét szülési szabadságra mehet

16 hetes fizetett szabadságot biztosít a szülői szabadságot igénybe vevő fél partnere számára is a Vodafone, idén júliustól. Ha az anya veszi... Teljes cikk

Verseny vagy együttműködés?

A címben feltett kérdésnek más a visszhangja cégen belül, mint a piaci szereplők egymás közötti versenyében. Mégis, gyakran lehetünk szemtanúi,... Teljes cikk