Szerző: Cseke Balázs Megjelent: 3 éve

Séta közben is kiderülhet, ki miben jó a cégnél

Telekommunikációs és informatikai cég, gyógyszergyár, reklámügynökség, ügyvédi iroda és óvodai dolgozók is kértek már városi sétát mint csapatépítést. Monoton munkát végző embereknek kifejezetten felszabadító program lehet és talán nem is élik meg a munkatársak kipipálandó feladatként. Ma már tíznél is több cég szervez városi sétákat Budapesten. Kettővel beszélgettünk.

images

images

„Biztosan hasznos csapatépítő program az étterem vagy a közös sörözés is, de szerintem egy városi sétán sokkal komplexebb közösségi élményt élhetnek át a résztvevők” - véli Merker Dávid, a Hosszúlépés. Járunk? társalapítója. A Hosszúlépést 2013-ban indították azzal a céllal, hogy tematikus városi sétákon Budapest rejtett arcait mutassák be az elsősorban budapesti közönségüknek, de angol nyelvű sétákat is szerveznek külföldieknek. Mint mesélik, a nyilvános programjaik mellett folyamatosan nő a céges megrendelések száma is, de az is komoly bevételt jelent számukra, hogy sok vállalat karácsonykor sétajeggyel ajándékozza meg az alkalmazottait. Olyan is előfordul, hogy egy cégen belüli verseny győzteseit viszik el jutalomsétára, multinacionális vállalatok pedig szívesen rendelnek sétát a Budapestre látogató külföldi vendégeiknek.

„Kiemelten odafigyelünk a személyes kapcsolatra és a minőségi tartalomra” - jelenti ki Dávid. - „Amikor egy cég megkeres minket, hogy szeretne rendelni egy sétát, akkor az az első lépés, hogy megismerjük az adott céget. Meglepően sok mindenre kérdezünk rá, mert ez alapján tudjuk elkezdeni a tervezést. Annak örülünk, ha minél több információt tudunk meg róluk, mert annál személyesebbre tudjuk alakítani a tartalmat. Ez általában könnyebben, gyorsabban működik a kisebb cégeknél, ahol jobban ismerik egymást a munkatársak. Ezzel szemben jóval nehezebb helyzetben vagyunk, ha komolyabb elképzelés nélkül, véletlenszerűen kiválasztva vagy közvetve, egy rendezvényszervező cégen keresztül talál meg minket valaki. Ilyenkor egy-egy elkapott információ alapján indul meg a munka.”
séta

Lehet a már meglévő és nyilvánosan rendszeresen meghirdetett séták közül választani, de ha egy vállalat igazán egyedi élményt szeretne dolgozóinak adni, érdemes egy teljesen új, egyedileg kialakított sétát tervezni. Általában egy hónap előkészületi munka előz meg egy-egy ilyen sétát, mert komoly kutatás, könyvtárazás, szervezés és egyeztetés szükséges hozzá.

„Igyekszünk minden téren rugalmas lenni és alkalmazkodni a megrendelő igényeihez. A városi séta olyan szempontból hálás program, hogy könnyedén alakítható a csapatépítő tréning többi programjának megfelelően. Az elején egyeztetünk, hogy milyen helyszínen, milyen hosszú, milyen tematikájú séta legyen, és hogy hány fős csoport vesz részt rajta” - részletezi a megrendelés első fázisát Káldi Emese, az ImagineBudapest alapítója, cégvezetője. Az ImagineBudapest 2008-ban, az elsők között jelent meg a városi sétákat szervező piacon. Emese azt meséli, hogy a tematikus, nyilvános séták növekvő népszerűsége után azt érzékelték, hogy nőtt az igény a megrendeléses, csoportos sétákra is. 2010 óta dolgoznak együtt különböző társaságokkal, vállalatokkal.
séta

A városi séták általában egy témára, egy korszakra vagy a főváros egy bizonyos területére vannak felfűzve. A résztvevők Budapestnek azokat a részeit járják be két-három óra alatt, ahol akár nap mint nap elsétálnak, de mégse biztos, hogy észreveszik a rejtettebb részeket vagy ismerik adott ház történetét.

„A séta témája, a látnivalók eleve adnak egy közös beszédtémát, ami alapján megindul a kötetlenebb beszélgetés. A nyilvános sétáinkon is azt tapasztaljuk, hogy rövid idő alatt elkezdenek a résztvevők egymással és a sétavezetővel beszélgetni, megosztják az adott helyhez fűződő emlékeiket, élményeiket. Ez a fajta közösségi élmény egy zárt csoportnál, vállalatnál még jobban érvényesül” - mondja Dávid. - „A városi séták alapelvét pedig, hogy hogyan lehet egy témát, egy teret más perspektívából megvilágítani, jól tudják a résztvevők a későbbiekben a saját szakterületükön is hasznosítani.”

„Általában a séta kikapcsolódásként, pihenésként szerepel a csapatépítő tréningek programjában” - teszi hozzá Eperjesi Eszter, a Hosszúlépés. Járunk? munkatársa. - „A visszajelzések alapján az alkalmazottak hálásak azért, hogy a cégtől kapnak egy tudásalapú, szórakoztató programot. Monoton munkát végző embereknek például kifejezetten felszabadító lehet egy ilyen séta. Néha egészen gyerekké változnak, sokkal szabadabban viselkednek, mint a megszokott munkakörnyezetükben és hatalmasat küzdenek csapatban, hogy teljesítsék a feladatokat az állomásokon. Hihetetlen energia szabadul fel, igazi közösségi élményt élnek át a résztvevők.”
séta

A kikapcsolódást, a beszélgetést gyakran különböző interaktív játékokkal, feladatokkal színezik a szervezők. Például az ImagineBudapest „Aktív Budapest” sétáján a csoportok a vezetett séta egy-egy állomásán közösen lefestenek egy padot, fát ültetnek vagy összeszedik a szemetet. Közösen hozzáadnak tehát valamit a városhoz, ahol élnek és dolgoznak.

„Olyan megkeresést is szoktunk kapni, hogy egy cég valamilyen készséget szeretne fejleszteni” - osztja meg tapasztalatait Emese. - „Például konfliktuskezelést is be tudunk építeni a sétába. Egy csendesebb téren vagy egy ház belső udvarában könnyedén el lehet játszani különböző helyzetgyakorlatokat.”
séta

Az ImagineBudapest portfóliójába tartozik a „Budapest foglyai” szabadulószoba, ahol csapatokban kell ügyességi, stratégiai feladatokat megoldani és adott időn belül kijutni a szobából. „A játékmester - külön kérésre - be tud számolni a megrendelőnek arról, hogy a csapat hogyan tudott együttműködni, milyen volt a csapat dinamikája. A csapatnak meg minden alkalommal adunk a játék végén értékelést, hogy miben voltak jók és miben kell még fejlődniük.” - meséli Emese. - „Gyakran vegyítjük a kültéri és beltéri programjainkat és a tematikus séta egyik állomása a szabadulószoba.

A játékos versenyszituáció, a közös feladatmegoldás olyan energiákat szabadíthat fel, hogy Káldi Emese szerint bizonyos esetekben átélhető a Flow-élmény is a séta során. „Mivel sok olyan külső hatás éri a résztvevőket, ami könnyen kizökkenti őket, törékeny a Flow, de egy alaposan felépített, jó dinamikájú sétán, nyugodtabb környéken átélhető” - mondja - „Ez persze nyilván függ a létszámtól is, mert húsz-harminc emberrel szinte lehetetlen megteremteni azt a feszültséget, dinamikát, mint mondjuk tíz főnél.”

Multik, kisvállalatok és startupok is megtalálhatóak a megrendelő cégek között. Telekommunikációs, informatikai cég, gyógyszergyár, reklámügynökség, ügyvédi iroda és óvodai személyzet is kért már sétát, sőt, sok esetben évről évre visszatérő partnerek.
séta

A megrendelések száma természetesen évszaktól is függ. Most például forgalmas időszak következik, mert ősszel sok vállalat szervez csapatépítő tréninget, karácsonykor pedig ajándéknak vagy közösségi programnak rendelnek sétát.
Follow hrportal_hu on Twitter

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár